Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Tjaaa ik sta er hier wel om bekend soms nogal kortaf en soms vrij hard over te komen.
Hou je dus even goed vast, neem het niet op als beledigend maar ik wil jou alleen echt waarschuwen en ervoor zorg dragen dat er geen ongelukken gebeuren.
Jij beschrijft nu heel uitgebreid hoe jij nu zelf bezig bent het paard te leren om rustig te blijven staan en dus een soort gewenning om het opzadelen net wel iets makkelijker te maken , om veiliger te kunnen opstijgen, het longeerwerk en die rodeo partijen, het zich soms lostrekken en wegspurten, .......
Een hele waslijst dus.
Maar de manier die jij nu beschrijft, tjaaaa eigenlijk ben je hem net het foute gedrag aan het aanleren, je leert hem nu dat wat je eigenlijk wil voorkomen, ik vermoed dat dit echt toch niet de bedoeling kan en mag zijn.
De fout zit dus niet bij het paard , ook niet bij het feit dat het ooit een verwaarloosd paard geweest is, de fout zit bij jou.
Hier bij dit paard , zijn gedrag is idd niet zoals het zou moeten zijn, hier moet je dus idd gedrags corrigerend gaan werken, en dan idd het nieuwe en betere gedrag gaan aanleren.
Jij mist hier de kennis en kunde om dit zelf te doen, en toch ga je dus aan de gang met een soort eigen uitgevonden systeem dat echt totaal verkeerd is, je moet echt wel weten waar je mee bezig bent zeker op momenten dat je echt nieuwe dingen wil gaan aanleren, en gedragscorrigerend dan komt er een deel psycholie bijkijken je moet dus paarden kunnen lezen, je moet weten hoe paarden leren, ...., .....
Je zegt al dadelijk ik wil er geen centen aan uit geven, je zegt ook dat je geen professional erbij wil halen, .... je bent wel aan het werk met een levend wezen, en je hebt blijkbaar echt geen idéé hoe het brein van zo'n dier werkt.
Je zei zelf in jouw eigen tekst dat je een penny meisje was, dat heb ik dus niet gezegd, maar ik ga akkoord met jouw idéé zet het paard leuk op de weide en laat het met rust, wat jij er nu mee bezig bent is verkeerd.
TinePine schreef:olafgek schreef:Ik stap op dooet eerst gewoon aan het zadel te 'hangen' zodat ik niet aan 1 kant druk in de beugel geef. dan ga ik leunen en zet ik langzaam voet in beugel en zwaai mijn been er rustig over.
Dan hang je dus ook aan 1 kant en trek je hem uit balans en het zadel tegen de ruggengraat.