galoptraining actief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveChamp

galoptraining actief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:33

Hallo,

Ik kan geen passend topic vinden bij mij en me paard en via google kom ik ook niet veel verder.

Ik en mijn paard willen graag een begin gaan maken aan de cross. Nu word hij veel dressuurmatig gereden en het springen willen we ook op gaan pakken. Nu weet ik dat je paard bi de cross veel moet galoperen en daar zullen we beide naartoe moeten werken. Nu weet ik alleen niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Weet iemand hier op bokt het?

Info over mij en me paard:
We rijden momenteel dressuurmatig op beginnend M niveau. Het springen zijn we aan het oppakken maar nog geen lessen omdat ik nog met een zadel voor springen bezig ben. ik zal even een klein voorbeeld schema maken van hoe ik train. Nu wissel ik wel veel af en het licht eraan wat ik lang het rijden nog moet doen voor wat ik die dag doe.

Maandag: Longeren
Dinsdag: training van 75 min (incl 15 min instappen en 15 min uitstappen)
Woensdag: Training 90 min (incl in-en uitstappen)
Donderdag training 75 min (incl 15 min instappen en 15 min uitstappen)
Vrijdag: Vrij
Zaterdag: Longeren
Zondag: training van 90 min (incl in- en uitstappen)

Nu heb ik op dinsdag en donderdag een bijrijder die les heeft en waar ik dan met mee rij. Nu is het wat minder omdat mijn zadel niet zo heel goed licht en rijden we gewoon wat zonder zadel en met neckrope. Als ik met zadel rij licht er wel een bontje onder.

Ik wil dus minder dressuren en meer springen en galoptraining gaan doen voor de afwisseling. Ik zoek dus info/websites voor info voor de galopstraining voor zomers en winter. Ik heb in de winter een hele grote binnenbak van ong 40x100 (er kunnen pressies 2 wedstrijdparcourse in)

Hou het wel gezellig a.u.b. een zovast bedankt voor de hulp :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:38

Eerste wat mij opvalt is dat je paard extreem lang gereden wordt :+ Mijn paard loopt L springen en heeft de punten voor de L SGW. Ik rij hem 4 a 5 dagen in de week en thuis echt niet langer dan 30min. 1x in de twee weken lessen we en dit is dan wel een dik uur. Ter voorbereiding op ons crossseizoen gaan we weer wat vaker naar het bos of langs de beek en gaan we lekker stukken galoperen. Het is denk ik afhankelijk van je paard, heeft hij veel looplust of is hij liever lui dan moe?

Een B cross stelt voor een paard een niet zoveel voor hoor dat kunnen ze prima lopen met een normale conditie.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:41

PercyLeen schreef:
Eerste wat mij opvalt is dat je paard extreem lang gereden wordt :+ Mijn paard loopt L springen en heeft de punten voor de L SGW. Ik rij hem 4 a 5 dagen in de week en thuis echt niet langer dan 30min. 1x in de twee weken lessen we en dit is dan wel een dik uur. Ter voorbereiding op ons crossseizoen gaan we weer wat vaker naar het bos of langs de beek en gaan we lekker stukken galoperen. Het is denk ik afhankelijk van je paard, heeft hij veel looplust of is hij liever lui dan moe?

Een B cross stelt voor een paard een niet zoveel voor hoor dat kunnen ze prima lopen met een normale conditie.

Hij loopt heel graag. Ik rij hem zolang omdat hij anders gewoon te druk word zeg maar. Het is niet een paard dat de hele dag stil in de wei kan staan hij moet echt flink aan het werk gezet worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:52

Ook ik vind de training te lang. Hier wordt meestal niet langer als 3 kwartier gereden. En soms ook nog korter. Goed is goed. Als hij druk is, zou ik eerst eens gaan kijken naar de hoeveelheid krachtvoer die er in wordt gegooid. En ook de huisvesting. Komt ie wel genoeg buiten om zijn energie kwijt te kunnen.
Hier ook een actief paard. Maar die heeft echt wel genoeg aan de tijd die ik aangeeft. En mijn vorige paard was ook erg actief. En die werd ook niet langer dan een uur gereden. Ja, alleen bij grote buitenritten. Maar bij gewone training is 3 kwartier echt wel genoeg.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-07-14 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

eldora1

Re: galoptraining actief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:54

Ik vind de traing ook veel te lang.
Liever kort en krachtig, daar hebben ze veel meer aan!

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:56

FriesWytske schreef:
Ook ik vind de training te lang. Hier wordt meestal niet langer als 3 kwartier gereden. En soms ook nog korter. Goed is goed. Als hij druk is, zou ik eerst eens gaan kijken naar de hoeveelheid krachtvoer die er in wordt gegooid. En ook de huisvesting. Komt ie wel genoeg buiten om zijn energie kwijt te kunnen.

Hij moest afvallen en kreeg dus minder maar nu hij weer wat mij moet komen (niet veel) krijgt hij 1/2 kilo in de avond. Verder 2/3x hooi/gras (ligt eraan of er gemaaid is) en hij staat ong. 4/5 uur per dag buiten. Het is wel allemaal heel verschillend want het ligt allemaal aan het weer en net als nu krijgen ze meer gras want hij staat gewoon bij een boer thuis.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:57

4/5 uur buiten in de zomer vind ik veel te kort. Hier staan de meesten 24/7 buiten. Wat voor weer het ook is. Dit was vroeger ook al zo, toen mijn vader nog veehouder was.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:01

eldora1 schreef:

Ik zal even laten zien hoe ik mijn training opbouw.

training van 75 min
15 min warm stappen
15/20 min op B niveau
20/25 min opbouwend naar M
15 min uitstappen
*ik moet met deze training naar de manege en dat is 15 min heen en 15 min terug stappen

training van 90 min
20 min warm rijden
15 min B niveau
25 min opbouwend M niveau
10 min B niveau
10/20 min uitstappen

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:03

FriesWytske schreef:
4/5 uur buiten in de zomer vind ik veel te kort. Hier staan de meesten 24/7 buiten. Wat voor weer het ook is. Dit was vroeger ook al zo, toen mijn vader nog veehouder was.

Er staan er 9 paarden gestald en gaan in 3 groepen naar buiten. Wij hebben 1 wei en 1 rijbak wat gelijk een paddock is. Ze kunnen niet gelijk naar buiten want door is de bak en de wei te klein.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:06

Maar mijn vraag was hoe ik het beste de galoptraining kan beginnen en doorzetten in zomer/winter en niet over commetaar over hoe mijn paard gehouden word.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:16

Begin eens met een minuut galop, minuut op adem minuut stap. Dit kan je uitbouwen. Je kan dit ook fijn in het bos trainen met zandpaden.

Over stalling en duur van de training heb je wel genoeg gehoord.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:22

Gewoon buitenrijden, een cross is gewoon een buitenrit met obstakels. Maak een rit met veel galopmomenten en tussendoor draven stappen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:22

Ik persoonlijk galoppeer echt niet graag in een bak. Zelf niet op mijn weiland van 1 ha. Die bochten zijn echt niet leuk en je paard leert buiten veel beter om met steeds veranderende omgeving om te gaan. Dat zal hij in de cross ook moeten kunnen. Voor nood bij slecht weer en slechte bodem het wel een top alternatief.

Lees ook eens bij in het sgw gedeelte van bokt. Daar staan best wel wat trainings schema's en galoptrainingen van eventing ruiters.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:23

Je zegt dat je paard te druk is en je daarom zo lang rijdt. Ik vind het geen wonder dat je paard druk is als hij 20 uur per dag binnen staat. Dan kun je elke dag wel 2 uur rijden. Persoonlijk vind ik 24/7 naar buiten geen optie, maar mijn paard is wel stukken opgeknapt toen ze van 2 naar 12 uur per dag buiten staan ging, dus dat zou ik toch nog maar eens overwegen.

5 dagen per week aan het werk lijkt me overigens ook wel voldoende, 6 is behoorlijk zwaar.
Over de training zelf: buitenritten maken! Schema's voor aantal minuten stap/draf/galop vind je wel op internet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:26

Ik zou het belangrijker vinden om aan het springen te werken dan aan galopwerk. Hoe is daar met jullie niveau, springen jullie gemakkelijk een B parcours rond?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:27

Voor een B-cross heb je nog geen echte galoptraining. Dat kan je gewoon zelfstandig doen, lekker schakelen en de galop van je paard goed leren kennen en onder controle krijgen. En alvast veel gaan oefenen met de verlichte zit.

Het is handig om te weten welk tempo je moet hebben, dus stel je hebt een zandpad van 100 m en het tempo in de B is 320 m(?) per minuut dan heb je daar 18,75 seconden voor :D . Niet dat je op dat tempo je eerste cross moet rijden, maar dan weet je in ieder geval hoe dat tempo voelt.

Waarom wil je trouwens met galoptraining beginnen? Ik zou vooral gaan oefenen met springen en crosslessen nemen. In de crossles wordt ook aandacht besteed aan je galop.

En naast de crosstrainingen ook B-parcoursen gaan rijden, weet niet of je nog een winstpunt nodig hebt, maar kilometers maken in een gewoon springparcours is ook erg nuttig.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:29

En inderdaad gewoon lekker veel buiten rijden! Op buitenrit kan je ook dressuren. Rijd op veel verschillende ondergronden en licht/donker overgangen en door elke (veilige) plas die je tegen komt! Door water heen lopen moet normaler zijn dan water ontwijken.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:32

Ess_Ramona schreef:
Begin eens met een minuut galop, minuut op adem minuut stap. Dit kan je uitbouwen. Je kan dit ook fijn in het bos trainen met zandpaden.

Over stalling en duur van de training heb je wel genoeg gehoord.

Okee heel erg bedankt. Moet ik dan ookal beetje op tempo galoperen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:33

LoveChamp schreef:
eldora1 schreef:

Ik zal even laten zien hoe ik mijn training opbouw.

training van 75 min
15 min warm stappen
15/20 min op B niveau
20/25 min opbouwend naar M
15 min uitstappen
*ik moet met deze training naar de manege en dat is 15 min heen en 15 min terug stappen

training van 90 min
20 min warm rijden
15 min B niveau
25 min opbouwend M niveau
10 min B niveau
10/20 min uitstappen

B-training doe ik al bij het losrijden. Met het heen en terugrijden van en naar de manege is ze los genoeg. Dan hoef je echt niet nog een keer warm te gaan rijden.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:36

Yucca schreef:
Ik zou het belangrijkr vinden om aan het springen te werken dan aan galopwerk. Hoe is daar met jullie niveau, springen jullie gemakkelijk een B parcours rond?

Ik heb nog lessen nodig dat ontken ik zeker niet. Mijn paard vind de B een makkie maar ik heb er nog wat moeite mee. Ik heb al wel 1.10 gesprongen maar geen parcours. Ik ben nu bezig voor een zadel zodat ik kan gaan springen en dan ga ik gelijk weer starten met springlessen.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:40

Kahawa schreef:
Voor een B-cross heb je nog geen echte galoptraining. Dat kan je gewoon zelfstandig doen, lekker schakelen en de galop van je paard goed leren kennen en onder controle krijgen. En alvast veel gaan oefenen met de verlichte zit.

Het is handig om te weten welk tempo je moet hebben, dus stel je hebt een zandpad van 100 m en het tempo in de B is 320 m(?) per minuut dan heb je daar 18,75 seconden voor :D . Niet dat je op dat tempo je eerste cross moet rijden, maar dan weet je in ieder geval hoe dat tempo voelt.

Waarom wil je trouwens met galoptraining beginnen? Ik zou vooral gaan oefenen met springen en crosslessen nemen. In de crossles wordt ook aandacht besteed aan je galop.

En naast de crosstrainingen ook B-parcoursen gaan rijden, weet niet of je nog een winstpunt nodig hebt, maar kilometers maken in een gewoon springparcours is ook erg nuttig.

Jaa dat ga ik zeker ook doen. Ik zit met dat ik vervoer moet hebben voor wedstrijden en die heb ik nog niet. En omdat ik nog niet op wedstrijd kan wil ik zovast wou ik zovast beginnen met galoptraining. Ook dacht ik dat dat naast de springlessen een goed begin zou zijn. Ik weet biet goed hoe ik dit moet opstarten en daarom dit topic :)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:41

Kahawa schreef:
En inderdaad gewoon lekker veel buiten rijden! Op buitenrit kan je ook dressuren. Rijd op veel verschillende ondergronden en licht/donker overgangen en door elke (veilige) plas die je tegen komt! Door water heen lopen moet normaler zijn dan water ontwijken.

Door water is wel echt iets waar ik aan moet werken want die ontwijkt hij liever.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:48

LoveChamp schreef:
Yucca schreef:
Ik zou het belangrijkr vinden om aan het springen te werken dan aan galopwerk. Hoe is daar met jullie niveau, springen jullie gemakkelijk een B parcours rond?

Ik heb nog lessen nodig dat ontken ik zeker niet. Mijn paard vind de B een makkie maar ik heb er nog wat moeite mee. Ik heb al wel 1.10 gesprongen maar geen parcours. Ik ben nu bezig voor een zadel zodat ik kan gaan springen en dan ga ik gelijk weer starten met springlessen.

Jullie moeten het samen doen, dus als het aan mij ligt: vergeet de galoptraining voorlopig en ga werken aan het springen en crosstrainingen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:52

LoveChamp schreef:
Jaa dat ga ik zeker ook doen. Ik zit met dat ik vervoer moet hebben voor wedstrijden en die heb ik nog niet. En omdat ik nog niet op wedstrijd kan wil ik zovast wou ik zovast beginnen met galoptraining. Ook dacht ik dat dat naast de springlessen een goed begin zou zijn. Ik weet biet goed hoe ik dit moet opstarten en daarom dit topic :)

Een echte traigalopning heb je niet nodig op laag niveau. Kunnen schakelen in de galop en stukken (geen kilometers :+) op buitenrit galopperen is voldoende.

Het is mij niet duidelijk hoe jullie ervaring is met hele parcoursen springen. Dat hoeft niet hoog te zijn, het gaat er vooral om dat je een soepel netjes rondje kan rijden voordat je aan crosstraining begint.

Dus waar beginnen?
1. Springles(!) en onder begeleiding oefenparcoursen springen
2. Crosstrainingen volgen

Buitenritten gewoon altijd lekker veel blijven maken.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 15-07-14 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:53

LoveChamp schreef:
Kahawa schreef:

Door water is wel echt iets waar ik aan moet werken want die ontwijkt hij liever.

In galop door het water, 2 vliegen in 1 klap