bokkend dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neontje

bokkend dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:34

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag hoe ik het bokken van een dressuur paard kan vermijden.
Het zit zo: Ik rij in een manege, ze hebben daar net een nieuw dressuurpaard van 7-8 jaar aangekocht voor een appel en een ei. Mijn monitor/leider vond het al verdacht dat ze zo'n paard zo goedkoop weg lieten gaan. Nu, ik was eigenlijk gewend om met gewone paarden te rijden, in groep. Geen echte dressuurpaarden ofzo. Maar nu mocht ik er de eerste keer op rijden. Ik kreeg direct de nodige informatie, met kuiten elke pas stimuleren, teugels niet te strak nemen bij dat paard. Ik heb er nu al op gereden maar steeds begint ie te bokken, wat absoluut niet de bedoeling is.

Kunnen jullie me raad geven om dat te vermijden, om het af te leren?

MVG

Ayasha
Blogger

Re: bokkend dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:36

De manege zou het dier zijn rug moeten laten nakijken en elke pas stimuleren? :? Voorwaarts en dan been stil tenzij ie van tempo veranderd.. hij moet gewoon blijven lopen..

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:37

Heeft het paard ergens pijn?
Zou inderdaad de rug laten nakijken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:37

Misschien eerst door een dierenarts laten nakijken? Een paard gaat niet zomaar bokken. En als ze het voor een appel en een ei hebben kunnen kopen, kun je er vanuit gaan dat er iets mis is met het dier. Zou er even niet op rijden.

Overigens sta ik ook niet helemaal achter "elke pas stimuleren met de kuit". Het is in mijn ogen juist andersom, omdat hij anders afstompt op het been.

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:40

Ik doe het omdat hij anders stil gaat staan. Zo gaat hij zijn tempo behouden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:40

ik vraag me af wat in de ogen van de manege een 'dressuurpaard' is.

Heeft het dier wedstrijden gelopen? En zo ja: welk niveau dan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:41

beste wat je kunt doen : je handen eraf halen en lekker met een braaf paard verder.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:41

Wellicht heeft het paard ergens pijn, in z'n rug bijvoorbeeld. Houdt het paard het hoofd hoog/heeft het de oren daarbij veel in de nek? Dat kan duiden op een pijnlijke of gevoelige rug. Ik weet dat het lastig is bij een manegepaard (want het is niet jouw paard), maar ik zou eerst alle lichamelijke kwalen uitsluiten voordat je 'af gaat straffen', en er dus een dierenarts of osteopaat/fysio bij halen. Als hij inderdaad zo goedkoop gekocht is kan het best zijn dat het een chronisch of heel lastig te verhelpen probleem is..

Misschien kun je aan de manege-eigenaar vragen of er op medische problemen gecontroleerd is?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:43

misschien is het een beetje uittesten, kijken of jij hem wel de baas bent & anders idd medische oorzaak.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:43

met de manege overleggen of ze de rug naar willen laten kijken

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:45

Dat doe ik wel, teugels losser laten zodat hij genoeg ruimte heeft om door te lopen. Van het moment dat ik de teugels iets te kort neem. Gaat hij bokken. Ik denk eigenlijk dat het probleem daar zich vormt. Niet zo zeer aan de rug. Ik heb er al mee galoppeerd en gedraaft zonder problemen. --> zolang de teugels maar lang genoeg waren.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:45

Uit je verhaal begrijp ik: het paard doet hele normale paarden dingen...

Het paard is gestrest. Dan heeft het 4 opties. In eerste instantie kiest het voor Freeze (bevriezen). Dat kan extreem zijn gaan stilstaan, in kleine mate is dat langzaam zijn en slecht aan de hulpen.

De paard krijgt geen kans om van deze strest af te komen. Dus gaat het naar een andere mogelijkheid: Flight (vluchten). Het paard bokt omdat het van de stres af moet.

Waarschijnlijk sluit het paard zich binnenkort helemaal af van de wereld en loopt het als een ongelukkig, mak schaap mee in de les.. Of het paard wordt doorverkocht naar een (hopelijk) goede eigenaar.

Dit paard hoort niet in een manege thuis en jij kan er niks aan doen dat het gaat bokken.

(nogmaals: dit is wat ik opvat uit je verhaal.. vanachter een scherm is het moeilijk inschatten)

Edit:typo

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:49

Ik denk dat het eerder de stress is. Want soms is het nogal opgejaagt. We longeren hem voor het rijden zodat hij zijn energie al wat kwijt is... Bij het longeren bokt hij soms al. We longeren tot wanneer hij perfect rijd zonder ambetant te doen of te bokken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:50

Mijn visie: een dressuurpaard wat gezond is, gaat niet voor een appel en een ei weg.. :n

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:51

Zou het misschien kunnen dat ze wisten dat hij vaak bokt en hem daarom zo goedkoop hebben weggedaan?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:53

Er kunnen wel degelijk problemen zijn in de nek of in de rug als een paard alleen kan lopen als het de nek heel erg strekt, en dan ook nog elke pas vooruitgedrukt moet worden. Dat klinkt mij niet als een heel gezonde houding in de oren; een paard loopt pas lekker door de rug als hij z'n hoofd enigszins 'draagt'. Maar het probleem kan ook nog zitten in een te scherp bit bijvoorbeeld. Dat kan heel vervelend zijn voor een paard als de ruiter de handen niet heel stil heeft, of een harde/strenge hand heeft. Misschien reed de oude eigenaar wel op een hele andere manier, of met een heel ander bit. Nogmaals: ik zou pas af gaan straffen als je echt heel zeker weet dat het geen medisch- of tuigage probleem is. Paarden bokken en staken over het algemeen niet 'zomaar'.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:54

Natuurlijk wisten de eigenaren dat... Maar wisten de eigenaren de achterliggende reden van dit gedrag ook? Is het gedragsmatig, of heeft het dier pijn?

Dat het paard het doet als jij je teugels wat korter pakt, sluit niet uit dat het in de rug zit. Van het puntje van zijn neus, tot het puntje van zijn staart werkt alles samen, dus met de teugels beïnvloed je zijn rug ook.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:55

Bij zo een dier moet het lichaam gecheckt worden. Een paard bokt niet voor de grap.

Dressuurpaard krijgt rugpijn en gaat bokken, eigenaar verkoopt m goedkoop maar de rugpijn en het bokken is er nog.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:59

Mijn paard reageert ook nijdig als een beginner (met iets te onnauwkeurige hulpen) haar aan het werk probeert te zetten. Niks mis met haar rug hoor, maar daar heeft ze echt geen zin in.

Ik zou als ik jou was niet meer op dit paard rijden aangezien het zo goedkoop verkocht is, met een paard wat niet wil vanwege een lichamelijk gebrek rijden leer je helemaal niks van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:01

Het kan in de rug zitten, het kan ook zijn dat de vorige eigenaar geen zin/kunde had zich aan te passen naar het karakter van het paard.

Bij de manege waar ik rij loopt ook zo'n paard. Kan je zo een beginner op zetten, zal geen stap verkeerd doen. Maar ga meer vragen (vooral als je het vrij dwingend doet) en je kunt wachten op een flinke bok. Neem je de tijd, werk je aan vertrouwen en goede impuls dan heb je er een paard aan dat graag voor je werkt en mooi verzameld loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:08

Volgens mij is het een taak van je instructeur om je daarin te begeleiden. Een goede instructeur zal je uitleggen om welke redenen dit paard zou kunnen bokken en vertelt je ook hoe je daarmee om moet gaan.

Het is wel opvallend dat dit paard het doet als jij de teugels aanneemt. En dat hij de neiging heeft stil te staan als je niet blijft drijven met je benen. Vaak wijst dit op spierproblemen of mondproblemen. Als jij namelijk de teugels aanneemt, voelt een paard druk in de mond en moet hij zijn rugspieren, buikspieren en achterhand gaan gebruiken. Als dat ergens pijn doet, kan bokken en stilstaan een manier zijn om onder die pijn uit te komen.

Maar nogmaals: dat behoort je instructeur te bekijken. Die kent het paard, die ziet jou rijden en die ziet als het goed is ook aan de reacties van het paard waar de mogelijke oorzaken liggen. Wij zien alleen maar jouw letters op papier en dat is veel te weinig om je een bruikbaar advies te geven.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:10

Het is vooral nogal lastig te beoordelen wat er aan de hand is. We zien het paard niet, kennen de (medische) achtergrond van het paard niet en hebben jou niet zien rijden. Het enige wat we weten is dat het paard aangeeft iets niet prettig te vinden.

Op dit moment kan het van alles zijn, en dus zou je 't beste toch kunnen vragen of het paard medisch gekeurd is bij aankoop. Pas als de manege met 100% zekerheid kan zeggen dat er niets medisch (of met het tuig) aan de hand is kun je ervan uitgaan dat het aangeleerd gedrag is.

Eén van onze fokmerries begon een tijdje geleden 'zomaar' te staken en te bokken onder het zadel. Nadat wij er een zadelmaker bij hadden gehaald concludeerde hij dat het zadel helemaal scheef zat en het gewicht heel ongelijk verdeelde. Toen ze een nieuw, passend zadel kreeg stonden de oortjes weer naar voren en deed ze alles weer.

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 13:25

Oke, zal zien wat ik kan doen. Mijn instructeur zegt dat hij bij de vorige eigenaar wellicht ook al bokte maar dat er niks aan gedaan werd. Zodat het paard het idee vormde: He, ik beslis wanneer de ruiter er af gaat. En dat wil hij nu veranderen.

Kan je eigenlijk lichamelijk zien als een paard problemen met de rug of mond heeft?

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:34

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:39

Niet meer op deze gaan rijden.
Je rijdt op een manege, je rijdt daar niet om je nek te breken op andermans probleem.