Hoe duidelijkere hulpen geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe duidelijkere hulpen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:19

Heyhoi,

Ik zit met een vrij simpel probleem, maar kan geen oplossing bedenken:

Ik rijd een hele lieve maar eigenwijze fjord bij. Ze is nogal moeilijk voorwaarts te rijden en daarom geef ik redelijk vaak been zodat ze door loopt. Ik merk dat ze het vaak moeilijk vindt om te merken of ik nou een schakeling binnen een gang vraag (sneller/ langzamer stappen/ draven/ galloperen) of een schakeling tussen de gangen. Wie heeft de gouden tip om deze 'verwarring' te verhelpen?

AGunnink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:30

Probeer vaak overgangen te rijden, paar passen stappen en weer aandraven enz. Zo krijg je je pony actiever. Daarnaast moet je niet de hele tijd been geven, daar reageren ze dan niet meer fel op na een tijdje. Veel overgangen rijden, en voorzichtig met je been. Dan komt het vast goed! Succes :)

twinducklin

Re: Hoe duidelijkere hulpen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:51

Hoe geef je been? Zit er verschil in?

Ik leg mijn been aan als ik wil dat het tempo hoger gaat (knijpen met je kuit ) bij wisseling van tempo houd ik been iets langer aan.
steeds blijven drijven werkt alleen maar averrechts, je geeft 1 x been en dan moet het paard op jouw aangegeven tempo gaan lopen, geen reactie is iets feller been, geen reactie is been + zweep. Zo ook als hij niet blijft doorlopen. Wanneer je consequent hierin bent wordt je paard vanzelf goed aan het been.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:43

Ik geef wel verschillend been ja. Zo probeer ik en overgang tussen gangen feller te laten zijn dan een binnen de gangen. Helaas is ze heel eigenwijs en gaat daardoor vaak stilstaan, en dan moet ik haar weer aan het lopen zien te krijgen. En dan is een keer echt fel been geven vaak genoeg. De eigenaresse heeft nog nooit een zweep bij haar gebruikt en heeft ook liever niet dat ik dat doe, dus dat ga ik ook niet doen.

Van stap naar draf is wel redelijk duidelijk maar het grootste probleem ligt m bij de draf/galop. Ze gaat dan gewoon steeds sneller en sneller draven tot op het punt dat ze bijna een galop snelheid heeft maar nog steeds met draf passen haha.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:46

Snapt ze de galop hulp dan wel? Blokkeer jij onbewust ergens in je lijf zodat zij niet aan kan galopperen? Hoe gaat de overgang stap-galop?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:47

Probeer eens of je tot een échte communicatie met je paard kunt komen i.p.v. dit als een automaat te beschouwen die niet goed functioneert.
Om écht te communiceren moet je stil worden en gaan luisteren en voelen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:53

De overgang stap/galop heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ze die nog moeilijker zal vinden. Ik zie haar ook nauwelijks galloperen in de wei en andere mensen op stal zeggen dat ze nooit echt zin heeft om te galloperen in de bak. Maar ik moet het natuurlijk eerst in de bak kunnen oefenen voordat ik het buiten zomaar ff probeer haha.

Het zou best kunnen dat ik onbewust blokkeer ja, waarschijnlijk omdat ze vaak stil staat en weg draait. Bij mijn andere verzorgpaard bouw ik ook heel erg veel spanning op tijdens de overgang draf/galop, maar na een paar galopsprongen is het weer goed.

Ik beschouw haar ook zeker als een levend wezen en we werken ook op bijna alle vlakken goed samen. Alleen vindt zij het moeilijk mijn hulpen te begrijpen denk ik. Dat, of ze is gewoon eigenwijs en heeft geen zin.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:41

Geef jij wel dezelfde galophulp als de eigenaar?

Mijn merrie springt echt alleen in galop als je duidelijk je buitenbeen achter de singel legt, blijf je drijven gaat ze alleen maar harder draven ( en het is een draver dus ze kan dat heel hard ;-) ). Net als jouw verhaal, dus geef je wel de goede hulp?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 11:48

Dat zou ik niet weten. De eigenaar is er nauwelijks en kan ook niet meer rijden. Daarom stond ze ook al 8 maanden stil toen ik haar oppakte.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:35

Mijn ervaring is dat veel paarden de overgang stap-galop, uiteindelijk makkelijker vinden. Al is dat vaak alleen maar omdat de ruiter in kwestie dan veel minder spanning opbouwt. Je ziet vaak in draf gebeuren dat ruiters gaan doorzitten, knijpen, hobbelen en dan echt niet meer ontspannen kunnen aangalopperen. In stap heb je dat veel minder.
Ik heb zelf een kruising draver met erg veel moeite met de galop. draf-galop ging eigenlijk niet omdat hij dan volledig zijn balans verloor en totaal in onbalans in de galop viel. stap-galop, ging echter wel omdat hij dan geen snelheid kon gaan maken en rustig kon aanspringen. Daardoor had ik een hele fijne galop.

Heb je ook les? Zoja wat zegt je instructeur erop?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:15

Ik heb geen les op dit moment, de eigenaresse vindt haar te oud om nog les mee te nemen dus dan do ik het ook niet. Ookal denk ik niet dat een paard te oud kan zijn voor les. Wel kijkt de staleigenaresse vaak toe en zegt dat het wel goed komt en ik al heel goed bezig ben.

Ze heeft nog geen ene stap in galop gezet onder het zadel en staat al snel stil als ik ietsjes te veel vraag.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:56

Longeren terwijl jij op het zadel zit. En dan heel duidelijk tegelijkertijd de hulpen aangeven.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:02

Hoe oud is het paardje? Als je nog kan rijden kan je ook nog wel lessen hoor. Eventueel les erop aanpassen als dat nodig zou moeten zijn.Bovenstaand advies zou ik eens proberen als ik jou was.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:09

Ik zou dan alleen eventjes iemand moeten vinden die me zou willen helpen. Ik weet niet eens of ze ooit al eens gelongeerd is, alles wat ik weet is dat ze op de vorige stal toen de eigenaresse nog kon rijden heel veel buitenritten maakte. Wat bedoel je precies met tegelijkertijd de hulpen aangeven?

Ze is 20 en heeft als westernmanege paardje gelopen. De eigenaresse heeft liever niet dat ik iemand van buitenaf erbij haal om te lessen omdat dat te zwaar zou zijn. Ik zou wel de staleigenaresse kunnen vragen, zij geeft wel eens lessen. Alleen is zij niet zo bekend met het western rijden.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:14

Dan zou ik eerst eens gaan oefenen op longeren. leer haar stem hulpen dit kan je ook helpen op het zadel.
En dan als je longeert met het haar terwijl je erop zit. laat iemand in het middenstaan met een longeer zweep. en laat diegene haar alleen aansporen als jij dat ook doet, om verwarring te voorkomen. als ze van stap naar draf gaat. geef hulpen. degene in het midden spoort haar aan met de zweep en zodra ze de overgang maar stopt degene met aansporen en blijf jij haar doorrijden.
wees voornamelijk heel erg consequent in je hulpen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:21

Dankjewel voor de tips! Ze reageert heel goed op het klikgeluidje dat je met je tong kan maken, dus dat zou dan kunnen in plaats van de zweep, aangezien ik die niet 'kan' gebruiken.

Dankjewel voor de tips! Ik zal de overgangen morgen meteen uitproberen, en misschien ook eens kijken of ze ook gewoon moeite heeft met de galop als ik haar aan de hand zover krijg. (Al weet ik niet of ik zelf zo snel kan haha)

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:39

haha een vooral geduld en plezier!
xx

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:45

Dat gaat zeker wel lukken. We zijn in de korte tijd die ik haar verzorg echt al veel vooruit gegaan en hebben al een goede band gekregen. Het is puur de galop en de schakelingen die niet zo goed willen lukken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:47

MorganeR schreef:
De overgang stap/galop heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ze die nog moeilijker zal vinden. Ik zie haar ook nauwelijks galloperen in de wei en andere mensen op stal zeggen dat ze nooit echt zin heeft om te galloperen in de bak. Maar ik moet het natuurlijk eerst in de bak kunnen oefenen voordat ik het buiten zomaar ff probeer haha.

Het zou best kunnen dat ik onbewust blokkeer ja, waarschijnlijk omdat ze vaak stil staat en weg draait. Bij mijn andere verzorgpaard bouw ik ook heel erg veel spanning op tijdens de overgang draf/galop, maar na een paar galopsprongen is het weer goed.

Ik beschouw haar ook zeker als een levend wezen en we werken ook op bijna alle vlakken goed samen. Alleen vindt zij het moeilijk mijn hulpen te begrijpen denk ik. Dat, of ze is gewoon eigenwijs en heeft geen zin.

In de laatste alinea maak je een denkfout en dat is ook de denkfout waarom het niet lukt.
Jammer dat je geen les mag nemen van iemand van buiten.
Het is inderdaad een levend wezen.
En ze zal allicht je hulpen niethelemaal begrijpen, maar dat is vermoedelijk omdat jij ze niet duidelijk geeft.
En niet omdat ze eigenwijs is of geen zin heeft.
Om daar iets aan te doen is het wel heel handig om toch les te krijgen ipv zelf aan blijven modderen.

Hoe geef jij een galop hulp? Omschrijf die eens, echt alles wat je precies doet met letters erbij en waar je begint met voorbereiden en waar je dan wilt aangaloperen.
En heb je al eens geprobeerd zo laat mogelijk te gaan doorzitten voor je probeert aan te galopperen, heel veel ruiters gaan al zo gespannen doorzitten in voorbereiding van, dat het paard er al niets meer van snapt vanwege de gemixte signalen.
Zit je verder ook wel eens door? Of alleen als je wilt aangalopperen?

Maar nogmaals, les krijgen is echt zo fijn! Iemand op de grond kan je vaak hele goede tips geven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:55

Uhm... Nou ik ben nog aan het westernzadel aan het wennen en zit dus vooral door. Ook omdat ze vaak stil staat, als ze dan net in een sta-moment stopt word ik gekatapulteerd denk ik zo.

Dus bijvoorbeeld, ik ga van C naar A in draf, bij A begin ik al een beetje meer met mijn kuiten druk te geven, zodat ik dan in de hoek voor A mijn been naast de singel kan leggen en zo de, ietsjes scherpere, hulp voor de galop kan geven. Ik laat de teugels eigenlijk 100% met rust, omdat ze nogal snel stilstaat en ik bang ben haar dan tot stilstand te brengen of naar het midden laat draaien.

Die angst om gekatapulteerd te worden komt trouwens van een val op de manege. Dit was, net zoals mijn verzorgpaard, ook een fjord die graag stil stond en weg draait. Alles ging toen goed totdat ik in galop aansprong. Ze stopte in de hoek en gooide me eraf, met een verbrijzelde onderarm als gevolg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:00

Welk been... en waar naast de singel?
En je doet helemaal niets met je teugels?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 17:02

Mijn binnenbeen, achter de singel. Ik houd de teugels wel gewoon op maat en help haar de hoek door met lichte teugeldruk op de binnenkant. Maar ik neem ze niet korter of zet er even druk op zoals op maneges aangeleerd wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:03

Oeps......

binnenbeen achter de singel..

Denk nu nog eens goed na over wat je schrijft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 17:04

Voor zover ik me kan herinneren was dat de galophulp op de manege... Maar bij mijn vorige verzorgpaard was de galophulp gewoon een keer scherp aansporen... Dus ik weet het even niet meer haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:06

Even gemiddeld genomen de galop hulpen.
Even buitenbeschouwing latend of je een paard aan laat springen op je binnen of buiten been.

Galophulp.
Binnenbeen op de singel.
Buitenbeen !!!! iets achter de singel!!!
Doordrukken met je (daar begint de discussie binnen been of buitenbeen, zou zeggen doe maar binnenbeen in jouw geval)
Tevens doe je wel degelijk wat met je handen, niet veel, je hoeft er niet aan te plukken of trekken.
Binnenhand iets naar binnen, buitenhand begrenst.
Binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter en hopla galoppie!!!

Makkelijkste in een hoek, vanuit actieve maar niet hard rennende draf.
Vanuit stap of stilstand is de hulp precies het zelfde.
Zal je niet vermoeien met de nuances die je erin aan kan brengen.