Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 11:59

Poeh had gisteren een groot, sterk en jong paard te rijden.
Denk dat het er een is met een stokmaat van tegen de 1.80 en fysiek erg sterk (er grappig als je zelf 1.60 bent en zo''n 53 kg. weegt).

Wel braaf, zeker op stal en best lekker te rijden. In de binnenbak heb ik haar nog nooit gek zien doen, maar gisteren reden we buiten en werden we lekgestoken.
Op het einde van de les merkte ik dan ook dat ze erg veel last van steekvliegen had en dus elke keer weer omhoog kwam....en toen begon het racen om maar van die steekbeesten weg te kunnen komen :( . Ze wilde niet eens meer stappen, ik voelde constant de spanning.
Twee beentjes omhoog en daar ging ze weer in galop.
Een paar keer opvangen vond ik niet zo heel erg maar op een geven moment waren de andere 3 ruiters in de bak, aan het uitstappen, maar die van mij bleef maar galloperen.

En tsja toen begon ik hem toch te knijpen :o
De instructrice zei dat ik moest lichtrijden, kleine voltes moest maken en niet aan de teugels moest trekken.
Maar ja voor mijn gevoel zat daar de rem :D
Maar erger was dat ik het fysiek ook niet vol hield, ik heb een beperkte longcapaciteit en dat begon ik te merken, daarbij gaan dan mijn spieren verzuren en door de inspanning/warmte zakte mijn suikerspiegel. Ik wilde maar 1 ding! Van dat paard af.

Toen ik haar eindelijk in stap had heb ik snel de instructrice gevraag om haar vast te pakken en ben er met wat trammalant afgekomen.

Van de ene kant wil ik er wel weer op maar van de andere kant heb ik ook zo iets van laat maar, laat mij maar iets kleinere, makkelijkere paarden rijden. Ik doe het tenslotte voor mijn lol en niet als uitputtingsslag.

Maar goed van de ene kant denk ik, ben ik nu de enige die dit niet prettig rijden vindt of zijn er meer ruiters die zeggen; "zo hoeft het voor mij niet" ?

Ten tweede ook graag tips hoe zo'n paard wel af te remmen want ik wil wel graag het gevoel krijgen dat ik ook in zo'n situatie weer controle kan krijgen.

Franciee

Re: Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:03

Ik ben ook zo'n ruiter ja... Opzicht vind ik een beetje voorwaarts geen probleem, maar zodra de rem niet of nauwelijks meer werkt knijp ik hem ook wel!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:03

Als paardrijden een krachtsport wordt dan moet je iets doen aan de basis ;) Een paard kan een vlieg voelen landen, dus wanneer jij met al je kracht het paard niet onder controle krijgt is er iets mis in de verstandhouding tussen jullie twee.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:10

Ken het probleem hoe dat voelt voor je spieren. Een keer hebben ze me zelfs van het paard af moeten tillen daardoor. Tja, wat te doen. Ik zou het nog eens proberen maar als het fysiek niet te doen is zou ik er mee stoppen. Dan maar niet. Paardrijden moet leuk zijn, is een keer moeite doen prima, maar elke keer over je lichamelijke grenzen heen gaan is het niet waard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:15

Bekend probleem. Probleem voor jou ook nog is dat dit een manegepaard is en je dus afhankelijk bent van de manegelessen.

In geval van eigen paard en dit probleem zou je nog kunnen zeggen 'niet rijden als het zo warm is' of 'rijden vroeg in de ochtend' of 'goed insmeren met vliegenspray voordat je gaat rijden'. Nu kun je dat soort keuzes niet maken.

Het enige wat je kunt doen is voor jezelf beredeneren waarom het zo ging zoals het ging (warm en veel vliegen) en dus kijken of je een volgende keer in die situatie een ander paard kunt krijgen of dat je weer eens op dit paard kunt rijden als jullie in de binnenbak rijden. Het lijkt in elk geval niet iets dat tegen jou als ruiter gericht is, maar meer afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.

Het is een manege-situatie dus dan kom je soms in situaties terecht waar je liever niet in terecht komt. Beste kun je dan eerlijk tegenover jezelf blijven en het direct aangeven bij de instructrice. Het is het niet waard om een gevaarlijke situatie op te gaan zoeken.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:16

Excuus had over het hoofd gezien dat het om een manege paard ging :) in dat geval, lekker op zoek naar een paard waar je zorgeloos op kan rond hobbelen buiten. Je doet het voor je lol tenslotte!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:18

onder het zadel ben ik een held, maar aan de hand :')

Als ik erop zit kan het niet gek genoeg, maar aan de hand hoef ik niet zo'n een die in je nek springt..heb ik een keer meegemaakt en hoef t van mij geen tweede.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:20

Ik denk niet dat dit zozeer met heldhaftig te maken heeft, maar meer met je eigen referentiekader. Ik heb met zulke paarden weinig moeite, ik zie het eerder als een (rijtechnische) uitdaging. Anderzijds kan ik ook heel goed begrijpen dat je blij bent dat je af kan stijgen.

Zoveel ruiters, zoveel meningen :)

edit: als het om horzels/vliegen gaat is het inderdaad lastig als je er niets aan kan doen op zo'n moment en afhankelijk bent van de omgeving/manege!
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 04-07-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:21

Tja, ik ben het eens met Apple, want ik kan heel goed begrijpen dat een paard helemaal knetter word als die constant onder de dazen zit, ik word er zelf ook niet vrolijk van als ik om de haverklap gebeten word door die krengen...

Maar omdat het mijn eigen paarden zijn, kan ik dus heel gemakkelijk besluiten om er gewoon lekker niet op te stappen in het dazen seizoen en ik pak die 2 zwarte van mij met weidegang ook in (vliegendekens) of ik laat ze binnen in de hitte.

Vind het eigenlijk een beetje jammer dat de manege hier niet wat meer op inspeelt, want zo krijg je dus inderdaad gevaarlijke situaties, vooral met beginners lessen...

sheriita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:35

Werk het in sprayen van je paard niet ??

xGwenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:41

Ik vind dat soort paarden eigenlijk wel leuk, op de manege waar ik vroeger reed mocht je ook altijd kiezen op wie je wilde rijden, ik koos altijd als laatste, omdat ik toch op de meest idiote, misschien enigzins gevaarlijke paarden wilde :') maar ik snap wel dat als je het zelf niet volhoud dat het niet leuk is indd..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:49

Ik ben nooit bang geweest, maar dat is de laatste jaren wel anders. Met 'wilde' pony's heb ik nooit een probleem, alles beneden de < 1.60mtr gaat me prima af... Maar daarboven ben ik sinds een enorme valpartij (van een jong temperamentvol dier) geen held meer.

Ik beredeneer dan ook heel simpel; Zodra een paard er vandoor gaat, rijd ik hem één keertje 'heldhaftig' terug en na 1 volte braaf te zijn geweest stap ik er direct vanaf.
In het dazenseizoen rijd ik overigens meestal niet, tenzij beiden volledig ingepakt en beschermt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:58

Nee hoor je bent zeker niet de enige!

Ik ben 'vroeger' wel echt een mongool geweest. Stapte echt overal op en daar werd goed gebruik van gemaakt. Zo heb ik wel eens een mega paard van 1.80m zonder zadel gereden (zadel paste niet meer), die net terug kwam van het land en gevaarlijk bleef doen waardoor niemand erop ging (logisch). 8)7 Heb dat paard twee weken gereden, ben er gelukkig maar één keer afgedonderd :+

Dat soort dingen durf ik nu niet meer hoor. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:08

Toen ik nog jong en onbevangen was, kon het mij niet gek genoeg. Nu wil ik gewoon genieten van het rijden en niet om de haverklap een conflict hebben met paard. Ik wil ook gewoon graag blijven zitten :+
Helemaal als ik een paard huur, dan wil ik gewoon zo'n braaf beest :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:22

Bij een eigen paard kun je inderdaad het één en ander doen en/of laten wat betreft steekbeesten en zo. Als manegeruiter ligt dat natuurlijk toch iets anders. Ben zelf jarenlang manegeruiter geweest en niet altijd 100% gezond. Op die dagen weigerde ik simpelweg om op een 'moeilijk' paard te rijden.
Waarom zou je 'heldhaftig' moeten zijn? Inderdaad, zoveel paarden, zoveel ruiters. De één vindt 'moeilijke' paarden prachtig, de ander houdt meer van rustige hobbelpaarden en bij sommigen ligt het er aan. Ik weet nog wel dat ik het soms best een leuke uitdaging vond om eens op een 'moeilijke' te rijden, maar op sommige dagen had ik gewoon behoefte aan een rustig ritje.
Het is uiteindelijk jouw lesuurtje, jouw geld, jouw pleziertje en dus jouw feestje. En als zowel de lesgever als jij zich allebei een beetje schappelijk opstellen (weten dat paarden ingeroosterd staan en dat er niet zomaar van alles verschoven kan worden, uitleggen waarom het moeilijk voor jou is om soms bepaalde paarden te rijden) moet er toch wat te regelen zijn, lijkt me.

Ik vond het vroeger fantastisch om op lastige paarden te rijden en het was kicken als je ze dan toch uiteindelijk daar kreeg waar je ze hebben wilde (en bij voorkeur in het tempo dat jij bedacht had - o, lol, die renrarebier en die licht hysterische instructeur: 'We zitten hier niet op Duindigt' dat waren nog eens tijden _O- ). Maar ben tegenwoordig toch maar wat blij met mijn ouwe makke zuurpruim verzorgknollie. Relaxt, geen stap verkeerd (en vooral niet te hard, daar wordt je moe van :') ) maar toch af en toe een beetje subtiel gek kunnen doen.

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:30

Ik was ook afgestapt! En ik herken ontzettend de verhalen van 'vroeger durfde ik dit soort dingen wel, maar nu...' Dat hoort bij het ouder worden, denk ik? Ik ga binnenkort weer opnieuw beginnen met rijden en ik moet eerst het gevoel maar weer eens terug krijgen. Maar ook ik hoef niet meer de allerjongste paarden, de onrustigste enzovoort te hebben. Gewoon rustig rijden, dat is wat ik wil. Het mag best lastig zijn, wat betreft techniek, maar in zo'n 'gevecht' belanden is inderdaad niet heel leuk, helemaal niet als je eigen lichaam ook verstek laat gaan.

Ik vind het heel goed van je dat je bent afgestapt hoor, dat moet je ook maar kunnen, je grenzen aan te geven! Hopelijk kun je met een volgende rit een ander manegepaard krijgen, want zéker buiten rijden moet toch gewoon lekker en fijn zijn om te doen. Dus ik vind het heel herkenbaar en je bent zeker niet raar door af te zijn gestapt. Jij rijdt dus jij kiest hoe je wilt rijden! Ik hoop dat je er niet een naar gevoel aan hebt overgehouden verder?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:38

Een paard dat gewoon wat gek doet/heftig is heb ik geen probleem mee. Eentje die dergelijk vluchtgedrag vertoont (paniek) vind ik gevaarlijker (die doen niet meer echt aan zelfbehoud, die hebben alleen nog maar "weg" in hun hoofd zitten) dan eentje die uit baldadigheid een fikse rodeo geeft.
Ik zit ergens tussen in. Ik ben niet snel bang maar ik ga het ook niet opzoeken. :)

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:37

Op de manege waar ik rijd hebben we een pony die in het begin maar een ding wilde: rennen. Door idd voltes te rijden rem je 'm af, en druk op je buitenteugel houden. Ontspan jezelf, diep in en uit ademen, dat hou je het langst vol. Is dat paard gewend aan bijzet teugels? Anders zou je losjes elastieken kunnen proberen. Dan loopt 'ie nageeflijker en dus makkelijker te rijden.

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:38

En ik ben eigenlijk nooit bang. ik zal nooit gevaar opzoeken, maar een uitdaging heb ik graag! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:42

O ja en ts; je hoort nu wel echt bij de 'verrek, ik ben écht ouder geworden' club :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:46

Ik ben een eersteklas watje, altijd al geweest trouwens hoewel het nu wel iets erger is dan vroeger. Ik ben gewend aan mijn eigen betrouwbare pony's waarvan 1 als ie stout was ging stilstaan voor de ingang van de bak en de ander wat vlugger gaat draven en rijd nu op een wat rillerige tuiger van iemand anders. Soms gaat het geweldig, maar soms dan is het 1 bonk spanning en is alles eng, als madam dan aan het showen gaat door de bak, naar binnenspringt en nog wat hopjes op de achterhand erbij (niet hoog genoeg om het steigeren te noemen) dan beginnen mijn knietjes toch soms wel te trillen. :=

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:09

Ja ik ken het..
Ik vindt het niet zo erg als een paard soms wegrent, maar niet als die de hele tijd blijft rennen en jij krijgt haar niet meer terug.
Zou veel voltes rijden en de volte steeds kleiner maken!
En misschien is het nog wel handig om over een tijdje nog 1x op haar te rijden zodat je het "afsluit"?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:11

Op een groot paard, met grote bewegingen is het lastiger om controle te houden. Juist als je niet vaak op dit paard rijdt, ben je niet op elkaar ingesteld. Dat jij niet zo groot bent, helpt ook niet in dit geval. Een ruiter met langere benen en armen heeft wat meer grip op zo'n moment.
Verstandig dat je bent afgestapt, hoor. Er is een leven naast paardrijden wat belangrijk(er) is.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:17

"Vroegah" zeker wel een held te paard, hoe gekker hoe beter vond ik.
Nu heb ik kinderen en mijn paard is ook 1.80 groot, en nee als die de kop erop heeft ( bijna altijd) dan ben ik zeker niet zo'n held meer :') heb er nu echt een bloedhekel aan als ze lopen te stuiteren, geen angst om gelanceerd te worden maar de landing en de eventuele gevolgen daarvan zitten nu samen met mij in het zadel, als het mij nu te gek word stap ik af.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:23

Dan durf je niet op mijn paard denk ik. Die is erg voorwaarts en sensibel. De rem doet het wel(uiteraard zou ik bijna zeggen) maar je voelt bij elke pas de power.

Ik ben niet een heldhaftige ruiter maar ik vind het dus erg prettig. Ik wil er liever een die ik moet houwen dan een die ik moet douwen.

maar als je je niet prettig voelt op een paard altijd afstappen. Je doet het voor de lol en niet voor je verdriet.

Dat een ander dan "heldhaftiger"moeten ze dan maar helemaal zelf weten.