Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:38

Ik heb er moeite met mijn bekken kantelen, voornamelijk omdat ik een kleine vorm heb van scoliose(kromme rug) en hierdoor een holle rug trek tijdens het lichtrijden. Ik train hier echt al een tijd voor alleen zodra ik dan probeer mijn bekken te kantelen, ga ik dat vreselijk voelen in mijn rug. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet, want pijn lijden wil ik niet en minpunten halen dankzij mijn 'scheve houding' wil ik ook niet.

Kan iemand mij helpen? Ik heb eventueel wel foto's denk ik.

silmitan

Re: Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:39

Mensendieck therapie. Daar krijg je oefeningen waarmee je dit kan leren.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:39

silmitan schreef:
Mensendieck therapie. Daar krijg je oefeningen waarmee je dit kan leren.

Heb ik 1,5 jaar lang gehad, het hielp wel iets maar verlichtte niet mijn zit bij het rijden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:42

Ben je in staat je buikspieren te trainen? De combinatie van het kunnen sturen en plaatsen van de bekken in een bepaalde houding, en het trainen van je buikspieren zou een uitkomst kunnen zijn om te leren je bekken naar achteren te kantelen. Met een naar achter gekanteld bekken heb je een bolle(re) onderrug

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:43

Ik heb hier ook erg veel last van dus ik lees even mee naar de antwoorden. Ik heb zelf aanvullend yoga gedaan waardoor ik iets flexibeler werd in mijn heupen en dat heeft mijn houding goed gedaan, maar ik heb geen scoliose dus ik weet niet of dat voor jou mogelijk is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:44

Rindin schreef:
Ben je in staat je buikspieren te trainen? De combinatie van het kunnen sturen en plaatsen van de bekken in een bepaalde houding, en het trainen van je buikspieren zou een uitkomst kunnen zijn om te leren je bekken naar achteren te kantelen. Met een naar achter gekanteld bekken heb je een bolle(re) onderrug

Daar kan ik wellicht wel weer mee beginnen! Ik was er een tijdje mee bezig maar ben gestopt, waarom weet ik niet meer :P. Maargoed, dan begin ik morgen gewoon weer en kijk ik hoe het donderdag gaat in de les!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:46

Ik heb even in je profiel gekeken, ik de bonte pony nog steeds jouw rijpony? Helaas wordt je een beetje groot voor deze pony en vermoed ik dat je in een voor jou te klein zadel zit.

Bij een te kleine zit kom je teveel op de lepel te zitten en doordat deze omhoog loopt aan de achterkant duwt hij je bekken naar voren en daardoor je rug hol.
Dan kan je trainen wat je wilt maar je holle rug met rijden gaat niet over.

De oplossing kan gezocht worden in een groter zadel met een wat vlakkere zit, maar deze mag niet te lang zijn voor je pony. Lastig dus.

Rindin

Helaas gaat het trainen van spieren niet zo snel ;) Eer dat je de eerste effecten hebt, moet je een week of 4 fanatiek bezig zijn! Dus niet verwachten dat het donderdag direct beter gaat, en het vooral niet opgeven als het dan nog niet beter gaat... ;)

lizy29

Je kan ook eens kijken of flexchair training je kan helpen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:48

Rindin schreef:
Helaas gaat het trainen van spieren niet zo snel ;) Eer dat je de eerste effecten hebt, moet je een week of 4 fanatiek bezig zijn! Dus niet verwachten dat het donderdag direct beter gaat, en het vooral niet opgeven als het dan nog niet beter gaat... ;)

Nee weet ik wel, alleen dan kan ik wellicht mijn buikspieren wat meer aanspannen en kijken of het dan iets beter gaat.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:49

lizy29 schreef:
Je kan ook eens kijken of flexchair training je kan helpen.

Wat is dat precies en hoe beoefen je dat?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:03

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:18

Je moet ook echt letten of je op een goed zadel zit. Ik heb een breed paard en ben zelf smal. Ik heb daarom veel ruimte nodig om mijn bekken te kunnen kantelen. Bij voorkeur rijd ik daarom op een barepack pad. Mijn dressuur zadel is een paar inchen groter dan je zou verwachten. Dus ik sluit me aan bij de mening van tiwi1969.

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:49

Ik heb hetzelfde probleem.. Mijn rug is ook zo krom en heb er met rijden ook last van, ook mijn schouders zijn helemaal vast en daardoor zit ik ook altijd iets voorover.
Ik zou zeggen, fysiotherapie! Via een verwijzing van de dokter ben ik er gekomen, want een hele dag met rugpijn is niks. Zij geven je ook oefeningen die echt helpen, ook zeker die je te paard kan oefenen. Ik ben er bij lange na ook nog niet, maar het helpt wel een stuk meer.

Heel veel succes ermee! :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:18

Ga eens op zoek naar een hippisch sportoefentherapeut bij jou in de buurt. Dit zijn oefentherapeuten Cesar of Mensendieck die extra zijn opgeleid in het begeleiden van ruiters en zij hebben speciaal ervaring met het begeleiden van mensen met dit soort klachten en beperkingen. Bovendien werken een aantal van hen (waaronder ikzelf) met de balance coach. Deze oefenkruk is vergelijkbaar met de flexchair en kan de lessen te paard ondersteunen. Op de website in mijn onderschrift vind je meer informatie over de methode en de balance coach.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:23

Bij mij kwam de pijn altijd door mijn spieren die zich aan moesten passen ik voel het nu niet meer, ik denk inderdaad even de fysio er naar laten kijken

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:52

tiwi1969 schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken, ik de bonte pony nog steeds jouw rijpony? Helaas wordt je een beetje groot voor deze pony en vermoed ik dat je in een voor jou te klein zadel zit.

Bij een te kleine zit kom je teveel op de lepel te zitten en doordat deze omhoog loopt aan de achterkant duwt hij je bekken naar voren en daardoor je rug hol.
Dan kan je trainen wat je wilt maar je holle rug met rijden gaat niet over.

De oplossing kan gezocht worden in een groter zadel met een wat vlakkere zit, maar deze mag niet te lang zijn voor je pony. Lastig dus.

Pony staat in de verkoop, dus ik ga daar nu geen nieuw zadel meer voor kopen. Inderdaad heel erg lastig! Mijn les-instructrice zegt dat ik op mijn kont moet zitten en dit proberen vol te houden, alleen mijn rug gaat echt zeer doen daarvan.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:53

Alicia2u schreef:
Ga eens op zoek naar een hippisch sportoefentherapeut bij jou in de buurt. Dit zijn oefentherapeuten Cesar of Mensendieck die extra zijn opgeleid in het begeleiden van ruiters en zij hebben speciaal ervaring met het begeleiden van mensen met dit soort klachten en beperkingen. Bovendien werken een aantal van hen (waaronder ikzelf) met de balance coach. Deze oefenkruk is vergelijkbaar met de flexchair en kan de lessen te paard ondersteunen. Op de website in mijn onderschrift vind je meer informatie over de methode en de balance coach.

Ik ben 1,5 jaar bij een Mensendieck-therapeut geweest, het hielp wel een beetje maar ik zak telkens weer een beetje terug in mijn oude gewoonten :(

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:41

Soms helpt het om eens in de zoveel tijd een opfrisbehandeling te doen. Je wordt dan weer even op je aandachtspunten gewezen en kan daar dan zelf weer mee aan de gang. Niemand anders kan je houding veranderen, dat kan alleen jij. Zelfs voor een therapeut is het dagelijks opletten hoe je beweegt. Gewoontes sluipen erin. Er regelmatig op letten en snel corrigeren is dan de sleutel. Dat doe je niet door een uur op te letten, maar een aantal keer per dag even aandacht eraan te besteden. Bv onder de douche, op de wc of tijdens het tandenpoetsen.
Voor je houding te paard is vaak wat specifiekere begeleiding nodig. paardrijden is een complexe aangelegenheid. je hebt niet alleen met je eigen houding te maken, maar ook met de houding en de beweging van het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:43

OneAndOnlyx schreef:
Alicia2u schreef:

Ik ben 1,5 jaar bij een Mensendieck-therapeut geweest, het hielp wel een beetje maar ik zak telkens weer een beetje terug in mijn oude gewoonten :(

Dan weet je toch precies waar het aan ligt?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:48

@Danique_G

Dan weet je toch precies waar het aan ligt?[/quote]

Nee, want ik heb daar geoefend op mijn houding op een stoel, niet op een paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:55

Op een paard gebruik je geen andere spieren.. Misschien alleen iets meer her en der.

Je zegt telkens terug te vallen in oude gewoontes dus ik denk dat de enige op dit moment die jou belemmerd op weg naar een goede zkt jij zelf bent. Niet geheel gemakkelijk met scoliose maar zoals ik het nu op maak, kan je het wel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:57

Danique_G schreef:
Op een paard gebruik je geen andere spieren.. Misschien alleen iets meer her en der.

Je zegt telkens terug te vallen in oude gewoontes dus ik denk dat de enige op dit moment die jou belemmerd op weg naar een goede zkt jij zelf bent. Niet geheel gemakkelijk met scoliose maar zoals ik het nu op maak, kan je het wel.

Het probleem is, ik probeer het met alle kracht die ik heb, alleen het doet gewoon zéér. Echt zéér.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:00

Ik zou es op zoek gaan naar een Centered Riding lesgever/lesgeefster, die kunnen je vast wel helpen. Op hun website vind je lesgevers, Nederland heeft er al heel wat.

Kracht gebruiken is juist het laatste wat je moet doen, krijg je natuurlijk pijn van.

En idd ook kijken naar het zadel (heb geen foto gezien, dus kan er niet over oordelen), maar dat zal een CR lesgever ook wel zien.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:01

Hier ook een scoliose patiënt.
Ik heb dankzij fysio (Caesar etc) geleerd m'n rugspieren bewust aan te spannen en te ontspannen. Zoals ik hier al eerder lees rij ik ook met een bolle onderrug, dat werkt heel fijn!