Tips voor het zo stil mogelijk houden van de handen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Tips voor het zo stil mogelijk houden van de handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:32

Ik rij al een tijdje met wat schuddende handen en wil hier graag af! Hoe hebben jullie dit opgelost?

melanietje14

Re: Tips voor het zo stil mogelijk houden van de handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:33

Helaas weet ik geen manier misschien is het goed om les te nemen ?
En als je die hebt trainen ?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:40

melanietje14 schreef:
Helaas weet ik geen manier misschien is het goed om les te nemen ?
En als je die hebt trainen ?

Ik heb al 7 jaar les, alleen het word niet echt beter :c

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:22

Zijn je armen+handen goed ontspannen? Misschien dat dat helpt :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:24

Zonder paard oefenen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:28

stergoertz schreef:
Zijn je armen+handen goed ontspannen? Misschien dat dat helpt :j

Ik zal het proberen te checken!

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:23

Bij het aanrecht oefenen. Heb ik zelf ook gedaan, is best lastig in het begin maar werkt wel hahaa ;)

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:29

Je kunt elastiekjes aan je zadel vast maken (van die brede die de postbode altijd gebruikt bv) en het elastiekje doe je op je pink heen tijdens het rijden. Dan wordt je er steeds op geattendeerd dat je je handen beweegt maar heb je tegelijkertijd niet echt de ruimte/vrijheid om ze te bewegen. Mijn instructrice heeft me dat trucje ooit geleerd, miss heb jij er ook wat aan :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:33

Jezelf ontspannen.

Dit is bij mij de enige oplossing om mijn handen stil te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:43

lycil8 schreef:
Je kunt elastiekjes aan je zadel vast maken (van die brede die de postbode altijd gebruikt bv) en het elastiekje doe je op je pink heen tijdens het rijden. Dan wordt je er steeds op geattendeerd dat je je handen beweegt maar heb je tegelijkertijd niet echt de ruimte/vrijheid om ze te bewegen. Mijn instructrice heeft me dat trucje ooit geleerd, miss heb jij er ook wat aan :)

Maar het nadeel is, dat je dan niet met de mond mee kunt veren. Het is een utopie om je hand helemaal stil te hebben, wat je nodig hebt is een hand die de paardenmond volgt, maar niet mee beweegt met het lichaam. Onrustige armen komen vaak vanuit de schouders, als je die te strak houdt kun je niet meeveren in de bweging. Ga dus proberen je schouders losjes te houden.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:00

Citaat:
Maar het nadeel is, dat je dan niet met de mond mee kunt veren. Het is een utopie om je hand helemaal stil te hebben, wat je nodig hebt is een hand die de paardenmond volgt, maar niet mee beweegt met het lichaam. Onrustige armen komen vaak vanuit de schouders, als je die te strak houdt kun je niet meeveren in de bweging. Ga dus proberen je schouders losjes te houden.

Daarom zijn het ook elastiekjes en geen touwtjes of iets anders :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:36

Heb je je schouders ook ontspannen? Ik heb ook veel last van bewegende handen, dit blijkt bij mij te komen doordat ik mijn schouders te gespannen hou (moeilijk om dat weer af te leren).

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:40

Ik heb altijd geleerd om dan met mijn pink het zadel aan te blijven raken/vasthouden en bij mij heeft het geholpen had echt zo'n periode dat mijn handen echt enorm bewogen, maar nu gaat het weer helemaal goed :)

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:32

Ik heb hier geen last van, maar denk wel dat pink op het zadel wel kan werken

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:33

Schouders losjes naar beneden en achteren laten hangen. Het grote probleem is vaak dat je je schouders vast zet en dan wiebelt alles mee.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:35

Princesj schreef:
Schouders losjes naar beneden en achteren laten hangen. Het grote probleem is vaak dat je je schouders vast zet en dan wiebelt alles mee.

Klopt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:41

soloro schreef:
Heb je je schouders ook ontspannen? Ik heb ook veel last van bewegende handen, dit blijkt bij mij te komen doordat ik mijn schouders te gespannen hou (moeilijk om dat weer af te leren).

Precies ontspan je schouders en gezicht. Klinkt stom maar daar begint het en dan is het in je handen zichtbaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:23

Vergeet je handen!
Denk alleen maar aan de gevoelige mond van je paard waar je een metalen bit in gelegd hebt.
Die mond wil je niet kwetsen, daar wil je heel voorzichtig mee zijn.
Volg dus de bewegingen van de paardenmond, concentreer je daar op.
DAT is een stille hand.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:30

Makkelijker gezegd als gedaan, maar: ik deed datook heel erg, en je moet in je hoofd een lijstje hebben van punten waar je jezelf steeds op wilt betrappen. Dus bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) je houdt je handen niet stil, je ontspant je schouders niet, je laat je buitenteugel los. Contoleer jezelf op het lijstje, en corrigeer wat niet goed is. Daarna: REPLAY! Controleer weer alles. Op een gegeven moment zit het er gewoon in en houd je automatisch je buitenteugel eraan, handrn stil en ontspant je schouders.
En daar ben ik het helemaal met "simpelman" eens, denk ook eens aan die paardenmond!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:56

Ik sluit me met degene hierboven aan, en stel anders een les voor van je instructrice. Jij rijdt gewoon doodleuk op je gemak en traint alles wat je maar wilt. Elke keer als joj je handen schud zegt je instructrice (streng) hand stil. Elke keer, een paar trainingen lang. (Kan ook tussen de gewone les door dus niet alleen lettend op je hand) ik heb wel een voorbeeld. Hemelvaartconcours roden tweede proef met commentaar: amazone rijdt met ongelijke onrustige hand. (Wel 1e met 205 ghehe) Zondag 6 juli, eerste proef met als commentaar: amazone heeft een mooie constante hand. En cijfer 8. En dat alleen maar doordat mijn instructrice hamert en hamert en hamert op mijn handen! Het helpt echt!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:00

een rustige hand begint bij een onafhankelijke zit....daar moet je dus op oefenen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:08

Een instructeur gaf mij ooit de tip om bekertjes met water vast te houden en vervolgens op de plek te gaan springen, zo Leer je je hand onafhankelijk van je lichaam te kunnen bewegen of stilhouden (je mag geen water verliezen). Het heeft mij enorm geholpen met de bewustwording van de bewegingen die mijn maken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:12

mereltjuhxxx schreef:
Een instructeur gaf mij ooit de tip om bekertjes met water vast te houden en vervolgens op de plek te gaan springen, zo Leer je je hand onafhankelijk van je lichaam te kunnen bewegen of stilhouden (je mag geen water verliezen). Het heeft mij enorm geholpen met de bewustwording van de bewegingen die mijn maken.

Heet water, dan gaat het leerproces extra snel. }>

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:16

Kahawa schreef:
mereltjuhxxx schreef:

Beetje sneu voor je paard mocht je morsen :+
Kreeg ooit de tip om een zweep horizontaal op beide handen te leggen. Begeeg je ze iig ten gelijke hoogte :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:39

Renee_S schreef:
Kahawa schreef:

Beetje sneu voor je paard mocht je morsen :+
Kreeg ooit de tip om een zweep horizontaal op beide handen te leggen. Begeeg je ze iig ten gelijke hoogte :)

Je oefent dat gewoon op de grond, neem aan dat ze niet op haar paard stond te springen.