.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:19

knip
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 21-11-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:25

Heel veel oefenen en consequent zijn. Dus als je been geeft ook reactie verwachten, geeft hij geen reactie je hulp herhalen, net zo lang tot hij doet wat je wil. In de tussenliggende periodes goed opletten dat je been stil blijft :)

Succes met je wedstrijd!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:26

Bedankt zal ik op letten!!
Iemand nog meer tips :D

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:54

Of hebben jullie nog speciale oefeningen die ik kan rijden met Coen, zodat ik de tip van hierboven kan oefenen en het naar buiten vallen kan voorkomen??

blondy_m83

Re: Eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:03

probeer eens iets stelling naar buiten te vragen in de hoek.. succes op je eerste wedstrijd!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:08

Bedankt!!
Ja wel vaker gehoord ja, ga het is proberen. Maar dan heeft hij wel nog meer het gevoel dat hij op de andere hand zit en kan hij beter omspringen toch?? -O-

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:04

216x bekeken en 2 reacties.... Echt geen tips meer. Algemene tips voor een wedstrijd zijn ook altijd welkom!! :j

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:04

Inderdaad niet teveel stelling naar binnen, maar probeer hem een beetje recht te houden en je zweep aan de buitenkant erbij houden. Als je dan niet genoeg kracht hebt in dat been dan kun je evt een tikje bij geven op de schouder als je het voelt aankomen.
Je zou ook overdreven lang je buitenbeen naar achteren kunnen houden in die bocht zoals je normaal de hulpen voor aanspringen geeft, dan is het voor hem constant duidelijk welke galop je van hem vraagt.
En gewichtshulpen kan het ook aan liggen. Kijk heel goed of je jezelf er niet per ongeluk op kunt betrappen dat je mee gaat hangen in de bocht, waarschijnlijk leun jij dus een beetje naar buiten. Een pony die hoger in de dressuur heeft gelopen zal bij verplaatsing van je gewicht van de ene naar de andere kant omspringen in de andere galop omdat hij denkt dat dat is wat je van hem vraagt.
Heel veel succes en lekker gaan genieten!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:08

Recht houden doen we al en zweep aan de buitenkant ook, een tik helpt absoluut niet en die normale hulpen ook niet :+ Aan gewichtshulpen zal het ook niet liggen er rijd iemand op die veel beter kan rijden en als zij niks doet doet hij het ook (zij is trouwens wel sterk in haar benen dus bij haar springt hij niet om als ze hem naar binnen drukt.) En ik zit volgens anderen juist super recht. -O- Maar ik zal er alsnog even op gaan letten en de andere tips toch nog even duidelijker maken bij die eigenwijze pony ~~}>

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:14

En als het niet lukt gewoon zo snel mogelijk corrigeren.
Bedenk dat het maar 1 onderdeel is van een hele proef en als je in de B dit snel corrigeert valt je punt ook nog wel mee op dat onderdeel.
Probeer er niet teveel op letten dat het je concentratie op de rest van de proef afleidt. Je gaat snel al bij de onderdelen ervoor denken ohjee zo moet ik in die galop....probeer dat niet te doen. En ook als het fout gaat gaat het gewoon fout, niets aan te doen. Gewoon erom lachen en lekker verder gaan met de proef en focussen op de dingen die wel goed gaan. En vooral niet vergeten te lachen naar de jury!!!!!!!!!!1

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:17

Ja zal ik doen!!!!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:17

Het is trouwens wel L1...

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 07:37

Geen tips meer?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:56

Probeer eens om een les op 2e hoefslag te rijden en proberen om hem daar te houden. Veel paarden willen dan naar buiten, weer terug naar de hoefslag. Probeer daar eens aan te springen in de galop, lukt dit zonder dat ie overspringt ga dan weer over op de hoefslag :)

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:05

Mijn algemene tips voor een eerste wedstrijd.

- zorg dat je pony er verzorgt uitziet, Coen hoeft niet per sé ingevlochten te zijn maar moet gewoon netjes gepoetst zijn. Bijv. Witte sokjes die wit zijn.
- glimlach! Als je gaat lachen lijkt het dat je veel plezier hebt ( is denk ook zo ) maar ook als je lacht trek je je schouders wat naar achter en zit je nog wat netter.
- zorg dat er geen vlekken op je kleren zitten.
- rij netjes de hoeken in
- zorg dat je een goede eerste indruk maakt. Dus netjes binnen rijden en zorgen dat je pony goed stilstaat en de tijd nemen voor het groeten.
Maar het aller belangrijkste is gewoon genieten en je best doen!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:12

Huh dit klinkt totaal tegenover gesteld als ik heb geleerd. :S ik moet om aan te springen met mn binnenbeen duwen en juist wel wat stelling naar binnen nemen (in dit geval bij rechter galop naar rechts). Natuurlijk niet naar rechts omtrekken. Verder zou ik zeggen dat je een beetje door moet rijden zodat hij geen balans verliesd (ook hier weer niet te, dus niet gaan jagen). Dit geldt voor het aanspringen maar ook voor de rest van de galop.
Dan natuurlijk er vertrouwen in hebben dat het goed komt want dan komt het ook goed! En heb er plezier in want dat ik het belangrijkste!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:14

Bedankt! Op de 2e hoefslag rijd ik altijd en blijf ik doen. Helpt niet en hij springt toch om.
Welshfan97: Je begrijpt het niet. Als ik ga aanspringen doe ik mijn buitenbeen achter de singel en mijn binnenbeen tegen zijn buik, maar als ik de hoek in kom in galop springt hij om en moet ik hem van mijn instructrice naar binnen drukken met mijn buitenbeen. Ook moet ik de buitenteugel tegen de hals doen. Dit moet ik doen omdat hij erg naar buiten valt (Daarom springt hij om en het is een trucje om niet te hoeven galopperen. Moet hij wel nog doen hoor!! :o )

Bedankt voor de Algemene tips @lovealmar!!!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:37

Oke ik snap het nu beter. Maar ik zou dan eerst eens beginnen met leren op 2 teugels en benen te rijden en te zorgen dat je paard niet onder je vandaan loopt (naar buiten of binnen vallen oa). Probeer eens veel voltes te rijden en die steeds te openen en sluiten. Het openen moet dan wel gecontroleer gaan (omdat je aangeeft dat hij graag naar buiten gaat) en eventeel in 2 of 3 keer, dus stukje naar buiten dan die grote van de volte weer volgen en dan later nog een stukje naar buiten. Probeer dat ook eens een draf en stap. Naar mijn mening moet je zo weinig mogelijk met je hand/teugel oplossen. Succes!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:07

Wat bedoel je met openen en sluiten? Ik snap het niet erg goed..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:13

Dat met met een soort van wijken in galop de volte kleiner maakt er daarna weer groter. Hij moet dan opzij gaan voor je been. Je moet dat wel rustig doen, is best moeilijk voor je paard in galop. Maar uiteindelijk zal hij dan beter evenwicht houden en dus niet meer zo naar buiten gaan in de hoeken.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:15

maar naar buiten wijken, dan leert hij aan dat dat goed is toch..?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:23

Nee, hij moet leren dat het op jou hulpen mag. Daarom ook niet in een keer weer naar buiten maar verdelen in 2 of 3 stukjes zijwaarts met daartussen weer een paar meter gewoon rechtuit met de bocht meer ern volte maken.
Maar je hebt les toch? Ik denk eerlijk gezegd dat je instructrice wel weet wat ik bedoel als je zegt dat je een oefening niet snap waarbij je een volte vergroot en verkleind dmv wijken voor het been.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:55

Oke bedankt voor de tip, hier heb ik veel aan!!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:06

Heeft er iemand nog algemene tips!! Die heb ik hard nodig.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:22

ik denk dat je je eigenwijze kant moet gebruiken. Als de pony het bij iemand anders kan , is er dus een manier waarop het lukt. Ik zou gewoon veel proberen.
Mischien helpt het om telkens in de zelfde hoek de gallop aan te springen, maar mischien kun je dit ook beter doen vanuit het van hand veranderen (bijvoorbeeld m-x-k van hand veranderen en dan tussen k en c gallop aanspringen). Ik ben van mening dat elk paard zijn of haar eigen ``knopje `` heeft en dat je dus gewoon moet proberen wat het beste werkt en dit vervolgens ook in andere situaties moet gaan toepassen.

Ik heb 2 week terug ook mijn 1e wedstrijdje gereden. Was anderhalf uur van te voren al op de manege.... beetje vroeg maar dit gaf mij wel de kans om alles goed te bekijken en daardoor voel ik me daar ook meer op mijn gemak. Ik denk dat dat alweer een stukje scheelt voor de spanning.
Leer ook je proef al groot en deels uit je hoofd en oefen het eventueel.
Ik heb de dag van te voren een lijstje gemaakt met wat allemaal mee moest. dit neemt ook een groot deel van de zenuwen weg , want je hebt immers alles al.
Allemaal van die standaard voorbereiding dingetjes , maar het helpt wel.
HEEL VEEL SUCCES !

---- mijn mening-----