Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
TH1 schreef:Ik heb enkele keren met sporen gereden en ze luisterde toen inderdaad beter, maar ik vind het onnodig. Ze kan super mooi lopen als je er hard mee werkt en ze heeft helemaal geen sporen nodig... Ik wil er liefst voor zorgen dat ze zich ook netjes blijft gedragen zonder sporen en niet alleen luistert omdat ze weet dat ze anders die sporen in haar buik geprikt krijgt
TH1 schreef:Sinds oktober rijd ik een aantal keren per week met het paard van een meisje dat te weinig tijd heeft.
Het is een super paardje, maar het probleem is dat de eigenares met sporen rijdt (en er nogal hardhandig mee te werk gaat) terwijl ik zonder sporen rijd.
Met als gevolg dat ze soms niet goed reageert op mijn benen.
Dit uit zich in soms problematisch rijgedrag. Ze wil niet aandraven als ze geen zin heeft. Dan tik ik met de zweep en vertrekt na enkele keren te bokken in draf.
Het gebeurt elke keer dat ik ze in draf moet zetten met de zweep omdat ze gewoon niet luistert en koppig blijft. Hoe krijg ik haar beter aan mijn been? (Ook bij wijken etc. voel ik dat ze niet reageer zoals het hoort)
TH1 schreef:Ik wil er liefst voor zorgen dat ze zich ook netjes blijft gedragen zonder sporen en niet alleen luistert omdat ze weet dat ze anders die sporen in haar buik geprikt krijgt
fjordnina schreef:Probeer het tegenovergestelde te doen van wat je nu doet. Jij stelt een vraag aan het paard en het paard zegt nee. Vervolgens blijf je de vraag net zo lang herhalen totdat het paard wel aan je vraag gaat voldoen. Echter, hierbij verharden zowel jij als het paard. Dat is hetgeen wat zoveel protest oplevert. Vragen wordt op den duur eisen. Het paard maakt niet meer de keuze om mee te gaan in je vraag, maar om onder protest dingen te doen. Niet leuk voor jou, maar ook niet voor het dier.
Wat ik uit je post proef is dat je eigenlijk samen wil werken met het paard om op die manier in harmonie met elkaar te kunnen werken. Een paard heeft heel goed in de gaten wie er op zijn rug zit en daar kun jij je voordeel mee doen.
Stel je vraag en blijf vervolgens vanuit zachtheid je vraag een aantal keer herhalen. Gaat het paard niet mee in je vraag (zeker in het begin vraagt dit echt geduld van je), stel dan een andere vraag en kom later weer terug op je eerste vraag. Laat het paard ontdekken dat het een keuze heeft, dan wordt het werk weer leuk en zal hij graag met je mee willen werken.
Het makkelijkst doe je dit door te starten met een vraag waarvan je weet dat het paard het leuk vind om te doen en dat uit te bouwen.
vivana schreef:Mss dus ook gewoon 'n spoortje omdoen?
Ze worden niet voor niets gemaakt en sommige paarden accepteren dat beter als een zweep...
Een spoor is een hulpmiddel dus zorg dat je die alleen gebruikt wanneer het nodig is.
nieniet schreef:fjordnina schreef:Probeer het tegenovergestelde te doen van wat je nu doet. Jij stelt een vraag aan het paard en het paard zegt nee. Vervolgens blijf je de vraag net zo lang herhalen totdat het paard wel aan je vraag gaat voldoen. Echter, hierbij verharden zowel jij als het paard. Dat is hetgeen wat zoveel protest oplevert. Vragen wordt op den duur eisen. Het paard maakt niet meer de keuze om mee te gaan in je vraag, maar om onder protest dingen te doen. Niet leuk voor jou, maar ook niet voor het dier.
Wat ik uit je post proef is dat je eigenlijk samen wil werken met het paard om op die manier in harmonie met elkaar te kunnen werken. Een paard heeft heel goed in de gaten wie er op zijn rug zit en daar kun jij je voordeel mee doen.
Stel je vraag en blijf vervolgens vanuit zachtheid je vraag een aantal keer herhalen. Gaat het paard niet mee in je vraag (zeker in het begin vraagt dit echt geduld van je), stel dan een andere vraag en kom later weer terug op je eerste vraag. Laat het paard ontdekken dat het een keuze heeft, dan wordt het werk weer leuk en zal hij graag met je mee willen werken.
Het makkelijkst doe je dit door te starten met een vraag waarvan je weet dat het paard het leuk vind om te doen en dat uit te bouwen.
Dit noem ik niet consequent zijn. Je vraagt iets, het paard zegt nee, je laat het gaan en vraagt wat anders. Dat paard gaat hierdoor echt niet beter luisteren naar het been. Juist alleen maar minder. Oh ik hoef niet te luisteren? En als ik niet luister gaan we wat leuks doen. Je beloont hem voor het niet luisteren door iets leuks te doen. Daar klopt helemaal niks van
nieniet schreef:Dit noem ik niet consequent zijn. Je vraagt iets, het paard zegt nee, je laat het gaan en vraagt wat anders.
Ik heb ook nergens het woord consequent laten vallen, dat staat hier wat mij betreft los van. In dit kader zou ik zelfs zeggen dat consequent zijn gelijk staat aan je zin doordrijven (als ruiter zijnde). Paard geeft duidelijk aan dat hij het er niet mee eens is en als ruiter blijf je toch steeds hetzelfde vragen. Hoe wil je weerstand creëren?
Dat paard gaat hierdoor echt niet beter luisteren naar het been. Juist alleen maar minder. Oh ik hoef niet te luisteren? En als ik niet luister gaan we wat leuks doen. Je beloont hem voor het niet luisteren door iets leuks te doen. Daar klopt helemaal niks van
Als ik zelf rijd stel ik mezelf altijd de vraag, waarom zou het paard het gevraagde voor mij doen? Als ik hier zelf al geen antwoord op kan geven, dan kan ik niet van een paard verwachten dat hij het wel voor me gaat doen. Ergens in het antwoord moet een motivatie besloten liggen.
Om in die context terug te komen op bovenstaand stukje: Waarom zou het paard luisteren naar je been? Wat heeft hij er aan?
Overigens heb je het stukje over plezier anders geïnterpreteerd dan ik bedoelde.
. tussen de "rij" dagen door kan je longeren.. wees duidelijk en kort in de commando's zodra je de zweep er achter legt. ga met je stem hoog en laag mee in wat je wil. wees spontaan maar duidelijk. beloon wanneer ze iets goed doet met enthousiaste stem. zelf train ik de jonge paarden altijd zo gelijk zodra ze met grond werk beginnen. meestal heb ik binnen 4 maand alle commando's die ik wil er op zitten. dit is zoooooooo fijn wanneer je gaat inrijden en door rijden. ik gebruik: stappen(begin van de training rustige stem) (wanneer terug van draf of galop met lage stem), drrrraffff (enthousiast) (wanneer terug van galop met wat lagere stem), gaaaaalop (overdreven enthousiast zeker als ze niet vooruit te branden zijn) desnoods ga ik er nog bij joelen en juichen. dan gebruik ik voor elke gang ook nog: langzaammm (lage stem), tempo (hoge stem). je stem gebruik is wel erg belangrijk. tempo en langzaam gebruik ik pas als de basis er trouwens op zit. je kan het proberen..kost natuurlijk wel tijd maar kan zomaar zijn dat je straks geen sporen meer nodig hebt maar alleen je stem. Wwijk23 schreef:je kan ook proberen te gaan trainen op stem. tussen de "rij" dagen door kan je longeren.. wees duidelijk en kort in de commando's zodra je de zweep er achter legt. ga met je stem hoog en laag mee in wat je wil. wees spontaan maar duidelijk. beloon wanneer ze iets goed doet met enthousiaste stem. zelf train ik de jonge paarden altijd zo gelijk zodra ze met grond werk beginnen. meestal heb ik binnen 4 maand alle commando's die ik wil er op zitten. dit is zoooooooo fijn wanneer je gaat inrijden en door rijden. ik gebruik: stappen(begin van de training rustige stem) (wanneer terug van draf of galop met lage stem), drrrraffff (enthousiast) (wanneer terug van galop met wat lagere stem), gaaaaalop (overdreven enthousiast zeker als ze niet vooruit te branden zijn) desnoods ga ik er nog bij joelen en juichen. dan gebruik ik voor elke gang ook nog: langzaammm (lage stem), tempo (hoge stem). je stem gebruik is wel erg belangrijk. tempo en langzaam gebruik ik pas als de basis er trouwens op zit. je kan het proberen..kost natuurlijk wel tijd maar kan zomaar zijn dat je straks geen sporen meer nodig hebt maar alleen je stem.
Aktie2005 schreef:Ik zou het zweepje hoog vastpakken en snel langs dr hoofd bewegen, zodat je dat geluidje hoort. Dr hoofd niet raken met de zweep. Belonen als ze voorwaarts gaat. Als ze in tempo terug komt weer heen en weer bewegen met de zweep. Sporen kunnen af blijven. Na een paar keer kan je de zweep weer laag doen. Paard accepteert niet dat ze zo behandeld wordt met die sporen. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.
Succes!!!