Rijden zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:32

Zoals de titel dus al zegt, ik wil zonder zadel rijden op mijn verzorgpony!

Over de pony:
Naam: Amor
Leeftijd: 6 jaar
Ras: Arabier/Andalusier
Kleur: schimmel maar inmiddels al helemaal wit
Hoogte: 1.46?

Over mij:
Ik ben Dewie, ben 16 jaar, heb 8 jaar rijervaring en ik heb niveau L1, echter heb ik niet zo veel wedstrijd ambities.

Mijn verzorgpony verzorg ik nu sinds eind april en hij staat bij mensen aan huis, ik heb alleen een buitenbak en de bossen om me heen!

Nu mijn probleem, Amor heeft op het moment geen passend zadel, dus doe ik alleen maar grondwerk. Ik wil heel graag rijden en ook graag zonder zadel. Nu is ie soms een dribbelaar en heb ik moeite met blijven zitten...

Hebben jullie tips om mijn evenwicht te vinden? Op andere paarden heb ik namelijk wel mijn evenwicht.
Ook is het zo dat ie heel gevoelig is in zijn rug, wat niet erg is, maar daarom wil ik met rijden zo ontspannen mogelijk blijven.
Daarbij schuif ik ook naar voren als ik ga draven, en als ik naar achter ga zitten steigert ie, door dat gevoelige ruggetje.

Ik wil ontspannen op hem rijden zonder hem pijn te doen, hij heeft volgende week een nieuw zadel, die is 16 inch, maar ik twijfel of ik daar in pas ( heb maat 38/40) .

Heeft iemand tips? Ik hoor het graag! :D

janneke_S

Re: Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:35

Waar je mee kan beginnen is misschien zonder zadel uitstappen?
Ik denk dat je, als je langer op hem rijd, ook wel went aan zijn passen e.d. Dan word het waarschijnlijk dus ook makkelijker.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:36

Barebackpad! :) Scheelt echt wel!

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:36

Er is ook een speciaal soort singel met handvat(en) eraan voor als je zonder zadel wilt rijden

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:38

Malaq, barebackpad gaat m niet worden... Helaas, ik moet alles zelf betalen en zoveel geld heb ik niet...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:38

Is het paard pijn heeft tijdens het rijden zonder zadel is de kans groot dat hij het ook heeft met zadel maar dan minder. Misschien een idee om eens naar de rug te laten kijken? Ik zit eig te twijfelen of je wel zonder zadel moet rijden als je je paard er mee pijn doet. Maar goed ik ken jou'n paard niet, ik weet niet wat er aan de hand is en heb in dat opzicht niet zo veel verstand van.

Om beter te blijven zitten moet je in elk geval niet veel klemmen. Wel je hakken uitdrukken. evt vasthouden aan de manen en veel oefenen met rijden. Een Barebackpad helpt wel veel en dat scheelt ook voor de rug. Ook is een heel langzaam drafje minder hobbelig dan een gewone draf, dus als je wilt beginnen met draven zou ik een sukkel drafje in zetten.

[edit] lees dat een barebackpad niet gaat werken. Je kan ook een dekje met longeer singel proberen. Je krijgt in elk geval geen vieze kont :+

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:40

Hij heeft geen pijn, het doet m zeer als ik naar achter schuif, echt alleen dan, hij is gewoon heel gevoelig, maar dankjewel voor de tips!

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:41

Als je niet in het zadel past, zou ik ook niet zonder zadel gaan rijden....

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:43

Barebackpad! rijden zonder zadel vind ik meestal niet echt paard vriendelijk. Ga zitten op een stoel en doe je handen onder je kont. Dan voel je wat je paard namelijk ook voelt: Je zitbeenknobbels :) en als je zit ook niet goed is stuiter je alleen maar harder op je paard en dat is geen prettige ervaring voor je paard. Als je je zit wilt oefenen oefen dan op een grote fitnessbal, goed voor de soeplesse van de onderrug.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:45

Ik ben heel erg bezig met afvallen!! Ik ben echt gek op hem en hij kan heel fijn lopen, alleen ik moet zoals Janneke zegt, heel erg aan zijn pas wennen

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:47

Dat is een goeie _Lillim_!!! Dankjewel!

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:50

[edit] lees dat je geen geld hebt voor Barebackpad :). Doe dan veel grondwerk: buigen, voltes, wijken, binnenschouderwaarts. zo rek je de spieren en zorg je daar ook voor soeplesse. aangezien zijn last van 'n rug. (buigen met wortelen tussen de voorbenen bijv). Geef het paard een massage zowel voor als na het grondwerk. zorgt echt voor verbetering bij mijn verzorgpaard in iedergeval :P elk paard is natuurlijk anders

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:51

Naar mijn mening moet je helemaal niet zonder zadel willen rijden als het paard zo'n gevoelige rug heeft.. Een zadel verdeelt de druk, en dat heeft dat paard dan blijkbaar nodig. Steigeren is een uiting van frustratie/pijn, dus ik zou lekker verder grondwerken tot er een passend zadel is. :)

Met mijn verzorgpaard ga ik niet verder dan stappen zonder zadel, ik merk dat zij draven en galopperen dan ook niet prettig aan haar rug vindt..

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:53

Ja het leuke is, de eigenaresse en andere bijrijdster rijden er dus wel heel goed op zonder zadel, het ligt dus bij mij, dat weet ik heel goed, omdat ik ga klemmen en spanning opbouw, ook doordat hij heel erg spiegelt. Als ik spanning opbouw, word hij tien keer gespannender. Puntje van aandacht dus :Y)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:56

Hm, in dat geval zou ik kijken of je kan oefenen met zonder zadel rijden met een makkelijk/braaf paard dat minder op jouw spanning reageert. Op die manier kun je die spanning wellicht kwijtraken. Rijd je wel eens in de manege, of heb je een vriend/vriendin met zo'n paard oid?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:01

Ik heb tijdje een merrie zonder zadel gereden die echt een hekel had aan het zadel (vooral aansingelen)
Daar had ik twee of drie rondjes voor nodig om me evenwicht te vinden, heb toen ook met neckrobe gereden en ging super! Nou moet ik erbij zeggen dat ik een ongeluk heb gehad, een paard ging rennen en heeft me door een hek van de buitenbak gegooid, toen ben ik wel een tijdje bang geweest, maar Amor heeft me heel goed van mijn angst af geholpen. Maar opzich is zonder zadel rijden geen probleem, alleen deed ik dit altijd op paarden met grotere passen, Amor neemt kortere pasjes waardoor ik sneller mijn evenwicht verlies

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:11

probeer je over te geven aan zijn bewegingen ga mee in zijn beweging, pas je zit daardoor aan, juist als je gaat lopen klemmen voel je zijn passen niet meer en heb je kans uit balans te raken voelt hij spanning, en ik raad je toch zeer zeker een barebackpad aan voor jezelf en ook voor je paard, vangt toch iets meer de klappen op, deze hoeven tweede hands echt niet zo duur te zijn, heb zelf ook zelfde kruising en rij ook regelmatig zonder zadel (altijd met bbp) dus ik ken die dribbelende pasjes die moeilijk uit te zitten zijn, maar hoe vaker je het doet hoe meer feeling je krijgt in zijn bewegingen. Succes!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:15

als je zonder zadel wil rijden dan moet je goed mee kunnen bewegen met het ritme van het paard en daarnaast een onafhankelijke zit hebben.
Het paard mag absoluut niet gestoord worden in de beweging en je moet zo goed als vastgeplakt zitten op de rug.
Dit is absoluut niet makkelijk en ook niet iedereen heeft het gevoel ervoor.
gevoelige paardjes geven aan als je het niet goed doet maar als een paard het niet gewent is dan laat hij dat ook wel merken en vind het vaak eng dat directe contact met de rug.
Als je het goed doet dan ben je een met je paard en dat gevoel is fantastisch.
oefenen en nog eens oefenen voel je paard.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:18

Ik ben eerst en vooral geen echte fan van zonder zadel rijden.
Het is niet zo goed voor zijn rug want zoals hierboven al is gezegd, wordt het gewicht niet verdeeld.
Dus ik zou ook gewoon nog wat grondwerk doen en daarmee wachten.
Of desnoods een dekje (of iets dikkers) en dat vastmaken met een dekensingel.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:35

Ik ga morgen maar m toe, en dan neem ik al jullie tips mee! Ik heb toevallig een voltige singel, die kan ik dan erop leggen met een dekje en dan alleen maar stappen! Ik vind zonder zadel rijden heerlijk, kan er ook echt van genieten als hij er ook van geniet! Heel erg bedankt!

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:44

Beste mensen,
De eigenaar hier! :)

Dewie heeft vandaag gereden en ik heb haar even geholpen.
Ging super ten opzichte van de eerste keer. In stap liep die heerlijk ontspannen. Met draf was Dewie nog vrij onzeker en dat merkte je ook erg bij Amor terug.
Ik vind dat het al zeker vooruitgang heeft.
En gewoon lekker stappen veel figuren en buig oefeningen doen. Zodat ie ook beter begrijpt wat je bedoeld. En de draf rustig op proberen te bouwen zodat ze beide wat zekerder worden.

Groetjes !!

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:59

Wat fijn dat je TS er op deze manier bij helpt! Daar heeft ze volgens mij zeker wat aan! :D

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:01

Touw om de nek doen waar je je aan vast kan grijpen

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:00

vooral heel veel oefenen! mijn paardje had ook een hekel aan zonder zadel rijden, maar in de zomer waren wij verplicht zonder zadel uit te stappen. als je vaker zonder zadel rijdt verbeter je je zit heel erg! ik zeg touwtje om de nek en rustig oefenen, dan cross je binnenkort wel zonder zadel door de baan! heb vertrouwen in jezelf dan komt het helemaal goed!
X

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:03

Ik zou gewoon voor een barebackpad gaan, dan ben je wel wat geld kwijt, maar dan heb je ook wat! En als je gewoon een cob/full maat neemt, past hij op bijna alle paarden, dus die kan je kan overalgebruiken :D
(Voorbeeld bij mij: mijn barebackpad paste op een pony van 1.15m, maar hij ligt ook prima op een kwpner van 1.60 :) )