hoeken moeilijk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BetsiePony

hoeken moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:39

hoi iedereen, ik had een vraag.
bij de linker galop gaat mijn verzorg pony aardig goed de hoek in. maar met de rechter galop neemt mevrouw al 2 meter van te voren de binnen bocht, ik wil het nog proberen met pionnen. maar zelf heb ik moeite met mijn benen naar achteren te houden, Betsie is een new forest van ik denk ong.1.50 dus niet super groot maar daar pakt ze me denk ik op... iemand nog tips?

Galantje

Re: hoeken moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:44

Ik denk dat ze de rechterhand moeilijk vind, ik zou denk ik eerst op de volte proberen te galopperen. Misschien kun je het eerst aan de longeerlijn proberen?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:46

met longeren gaat t prima

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:42

Als het met longeren wel lukt , zul je de fout bij jezelf moeten zoeken, waar zit jij b.v als je de hoek door gaat, val je naar buiten, dwing je te veel met het bit , hoe reageert het dier op jou indirecte teugel hulp enz enz
Een paard pakt je nergens op, het is eigenlijk altijd de fout van de ruiter,

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:42

ja ik weet ook zeker dat het aan mij ligt, ik probeer haar wel met iets meer druk op mijn buitenteugel en goed mijn binnen been te gebruiken om het te verhelpen zeg maar. ik rijd in een wei dus ik ben bang dat we dan samen vallen of zo als ze zo plat door de binnen bocht gaat zeg maar. ze loopt met de galop altijd wel redelijk netjes nageeflijk

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:46

Heb je foto's? Mijn paard doet het ook nog steeds hoor, al is hij nog heel jong en is het gewoon onervarenheid.
Wat helpt is zelf recht boven je paard te gaan zitten. Niet naar binnen of naar buiten te gaan leunen. Verzamel voor de bocht iets, waardoor ie rustiger de bocht in gaat. Zet je buitenland dan iets naar buiten en drijf met je binnenbeen iets bij. Ook kan het helpen om voor jezelf te bedenken: iedere hoek een beetje meer de hoek in. Het kan zijn dat je paard zich gewoon nog moet "leren" buigen in de bochten in galop.
De mijne doet het de eerste paar bochten namelijk ook nog niet, maar als ie eenmaal ontspannen en rustig loopt, krijg ik hem er veel makkelijker doorheen.
Succes!

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:48

ik heb geen foto's maar als ik haar de hoek in wil sturen gaat ze terug in draf omdat ze anders niet uitkomt met haar passen dus moet ik steeds opnieuw aangalopperen maar zodra ik nog in draf ben en ga doorzitten begint ze al dus laat ik haar doordraven tot ze de hoek weer in gaat en dan laat ik haar aanspringen

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:20

Hoe oud is ze? Het klinkt een beetje als een ritmepbleem of moeite met het buigen om je rechterbeen. Ze heeft in de galop nog niet het goede tempo en ritme te pakken en valt daardoor terug in de draf.
Probeer eerst eens te kijken of ze constant (dus in hetzelfde ritme kan doorgaloperen). Ook tempowisselingen rijden helpt voor de activiteit van het achterbeen. Het binnenschterbeen moet namelijk best ver onder de buik in een bocht en het kan best zijn dat ze daar moeite mee heeft.
Daarom ook: eerst zo ver de hoek in gaan als lukt in galop, daar ook voor belonen. De hoek daarna kijk je of ze iets verder kan. Lukt het niet (omdat ze terug valt), spring je opnieuw aan en rijd je een paar tempowisselingen, en probeer je het opnieuw.
Wat ik al zei: het kan zijn dat je pony niet zo goed buigen kan op de rechterhand. Hoe gaat ze in draf de hoeken door? Een hoek hoef je natuurlijk niet hoekig te rijden. Er moet een mooie, vloeiende lijn in die bocht komen, en je paard moet best wel heel erg lenig zijn om een hoek mooi door te lopen. En dat vergt heel veel oefening, oefening en nog veel meer oefening. ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:52

Hoi, waar kijk jij naar en wat denk jij bij de rechter galop?
Als je rechtsom met haar gaat galopperen en je nadert de volgende hoek, kijk dan rechtdoor over het hek heen (dus niet naar de hoek, maar eroverheen) alsof je door het hek heen wil en daarna kijk je als je al in de hoek bent naar rechts. Het kan namelijk zo zijn dat jij zelf al denkt dat ze de hoeken gaat afsnijden. Of dat jij zelf al naar rechts kijkt voor de hoek.

Sterker ben je nooit, dus je moet slimmer zijn.
Je weet dat ze af gaat snijden, dus dan stuur je al VOOR de hoek je paard dieper de hoek in. Dus bij rechtsom: ongeveer 2 meter voor de hoek, doe je al je rechter been eraan en je Rechter teugel (je wil stelling). en mik aan de linkerkant van de hoefslag dat je de bocht dus dieper maakt.
Wat je in ieder geval niet moet doen bij die hoek is aan je linker teugel zitten om hem terug die hoek in te sturen, je paard gaat dan over zijn binnen schouder en dan kun je niks meer.

Je kunt ook proberen te galopperen en vlak voor de hoek gaan draven, dan weer galopperen als ze dan goed de hoeken doorloopt, kun je het helemaal in galop proberen.

Succes:)

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:08

Misschien is het wel juist omdat je bang bent om uit te glijden, niet overtuigend genoeg?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:11

Ik lees dat je je buitenteugel erbij pakt, maar dat moet je juist niet doen, want dan buig je je paard de verkeerde kant op :) Zoals hierboven al wordt aangegeven moet je dit oplossen met je binnenbeen en binnenteugel zodat je het paard daaromheen buigt en de hoek in kunt drukken.

Hoe reageert ze in andere gangen op je binnenbeen?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 15:58

Betsie is 8 maar is nog niet zo lang onder het zadel en moet veel leren in draf en stap doet ze alles heel braaf en netjes maar bij de galop lijkt het een heel ander paard ik wil haar de hoek in sturen, dat snapt ze niet echt dan wordt ze een beetje hyper en geeft soms n bokje en dan wil ze niet meer de hoek in

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:43

Ja waarom dan galopperen als het dier het nog moeilijk vind , doe meer basis werk

Ylona241

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:25

binnenbeen er goed tegen aan houden en de hoek in sturen

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:38

hoe moet ze dat dan leren, het is er al aan geleerd maar ze snapt het af en toe niet helemaal

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:42

Komt door te weinig balans. In galop voorlopig lekker makkelijke en flauwe lijnen rijden. Ondertussen in draf veel voltewerk doen. Slangenvoltes met drie, vier, vijf bogen, in elke boog een volte halve baan. Verder bij elke letter op de lange zijde een achtje gaan draaien, of bij elke letter in de hele baan een volte van 10 of 15 meter, afhankelijk van wat je pony aan kan.
Je pony en jezelf natuurlijk niet duizelig maken :P Af en toe ook een paar keer een hele ronde maken. Of gewoon voltes 20 meter, achtjes 20 meter.
Slalommen om pionnen is een leuke afwisseling, net als balkjes draven. Leg de balkjes bijvoorbeeld eens neer op een volte.
En af en toe een rondje de hals strekken tussendoor, zodat je kan controleren of je pony op eigen benen loopt.

Als je dit consequent traint, zal je merken dat je steeds minder flauwe lijnen in galop hoeft te rijden :)

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:43

oke bedankt voor de tip ik ga het meteen proberen als ik weer ga rijden

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:40

ik heb nu een tijdje de tips opgevolgd van iedereen t begint om de linkerhand behoorlijk te helpen nu, maar de rechtergalop wil nog niet echt, omdat ze steeds de binnenbocht neemt en we bijna omvallen en ik toch aan de veilig heid van Betsie en mijzelf wil denken hoop ik toch dat er nog meer tips zijn. als Betsie de binnenbocht neemt heel vaak dus... probeer ik haar de hoek in te sturen, ze snapt dat niet helemaal dus gaat ze keihard door de wei galopperen het meeste gras is er nu af door het rijden in de wei maar als er plassen in de wei liggen vindt ik dat niet veilig en Betsie glijdt dan al gauw uit (ze heeft geen hoefijzers) ik hoop dat iemand tips heeft want dit gaat niet zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:44

Zit je op de rechterhand niet ook gewoon in de linkergalop?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:45

nee ze doet op beide kanten de goede galop

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:55

Ipv Voltes rijden, ga je 4kantjes rijden in stap elke hoekwending na 4passen weer recht stellen. Als het in stap goed gaat ga je het in Draf oefenen. herhalen herhalen. Zo leert je pard op 4 benen te lopen en de balans te vinden bij scherp hoekwendingen. Belangrijk is dat aanleunign hebt op 2 teugels, bij de wendingen het contact op buiten teugel niet verliest. als jet in draf gat oefen kan je het best in een sukkeldrafje beginnen(klein draven)

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:00

oke ik probeer haar wel zolang mogelijk rechtdoor te laten lopen en dan de bocht om in stap en draf doet ze het goed maar zodra ik ga galopperen gaat t weer mis en meestal als ze dan zo gek gaat doen gaat het even in draf ook weer fout... meestal ga ik daarna stappen om mijn hoofd leeg te maken en te ontspannen en Betsie rustig laten worden. daarna gaat het meestal weer goed

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:32

Ik bedoel 4kantjes rijden van 20m bij 20m

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:37

ja dat snap ik :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:57

Je zegt zelf pony is nog niet zo heel lang onder het zadel, het beleren is nog niet zo heel goed afgawerkt.
Je zegt dat je pony in stap en draf alles perfect doet ??? Nu een vraag.
Kan jij je pony zowel stilstand en in stap en in draf, de voorhand doen verzetten, de achterhand doen verzetten, wijken voor het been, .... ????
Als dit heel goed gaat ok
lukt dit niet of maar half, tjaaa dan zit daar al een heel groot probleem hé, want jij zegt ik leg mijn binnenbeen aan maar krijg hem niet opzij, in de hoek gedrukt, het paard wijkt dus niet voor je been das duidelijk.
Je zegt ik neem mijn buitenteugel er bij om hem meer in de hoek te vragen, tjaaa aan zo'n uitleg hebben wij hier niks, want hoe doe je dat dat zeg je er niet bij.
Openingsteugel werd al vernoemd door een ander en dat kan idd helpen, je geeft hem dan de ruimte om in die richting te gaan, maar ik vrees dat je net dat niet doet, dus je werkt het paard eigenlijk tegen.
Verder zal het ook zo zijn dat je paard behoorlijk scheef is, de linker kant gaat voor jou makkelijk maar de rechterkant moeilijk of bijna niet, het probleem zit dus aan de linkerkant van je paard, die spieren moeten een beetje oprekken, daar zijn specifieke oefeningen voor natuurlijk.
Maar zoiets trachten te gaan oplossen via een tip te vragen hier via bokt, nee dat werkt echt niet.
Zoiets kan enkel opgelost worden door heel veel goede les te krijgen, en heel veel consequent te rijden.
Het probleem zit niet in de galop, het probleem zit al in de stap en in de draf, eerst daar aan werken en dan pas weer in galop gaan proberen.
neem goed les.