Sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:21

Ik heb heel erg lang getwijfeld om dit topic te openen. Ik ben al enorm veel afgekraakt en ik heb hier niet weer zin in dus:

Als de commentaar/tips niet vriendelijk en onderbouwd kunnen gegeven worden, dan hoe je NIET te reageren. Dat scheelt mij weer een slecht gevoel en houdt mijn zelfvertrouwen een beetje op peil.

Even het hele verhaal:
Ik heb Mieka (VDL Group Verdi x Notaris - 8 jaartjes jong - 1.75m hoog) vorig jaar mei gekocht. Zij was vooral bedoeld als mijn springplank naar de hogere proeven.
In het begin had ik het moeilijk met afstanden omdat ik van een paardje kwam met enorm kleine galopsprongen. Mieka was het tegenovergestelde.
Allemaal goed en wel, hele zomer doorgetraind en net toen het goed begon te gaan en we ons eerste klassement in de 1.15m proeven kregen, heeft ze een ongeluk op de weide gehad.

Haar pees bovenop de achillespees was voor 95% over. Dierenarts heeft ons gerustgesteld dat dit met veel tijd wel weer goed zou komen.
Mieka heeft 4 maanden op stalrust gestaan en daarna 2 maanden enkel mogen stappen. Daarna weer opgebouwd en na een tijdje ook terug mogen springen.

In het begin was het weer even moeilijk. Mieka had veel energie en wou maar al te graag weer gaan springen waardoor ik soms nog de controle verloor en ik eigenlijk niets met haar kon doen.

https://www.youtube.com/watch?v=t7b20Y7zwM0
Dit was ons eerste wedstrijdje terug na haar pauze. Hier werd ze gereden op een hoge neusriem zonder sperriem en een appelbitje. Ik had geen sporen om.

Na een tijdje opbouwen gingen we weer een reeks hoger.

https://www.youtube.com/watch?v=_DgbNgY9QHk
Hoge neusriem met sperriem en een lederen trensje. Hierop werd ze voor haar blessure ook gereden en reageerde ze beter op dan het appeltrensje. Ik had bolletjes sporen aan.

Sindsdien ging het alleen maar bergaf.
Mieka werd heel erg sterk in lijn en trok vaak door het bit heen. Ik ben zelf niet één van de grootste en zwaarste en ik had alle moeite met haar in controle te houden.
We gingen vaak buiten met 2 springfouten puur omdat zij door mijn hulpen heenliep.

Thuis rijd ik haar op het appeltrensje en doet ze alles wat je van haar vraagt, dressuurmatig is ze heel erg goed doorgereden (vliegende wissels, apuuyementen, etc).

2 weken geleden ben ik weer op wedstrijd geweest, met een nieuw bitje. Thuis reageerde ze hier erg goed op. Mijn instructrice (met veel ervaring, hier hoef ik ook geen commentaar op :)) had me ook aangeraden met een dubbele neusriem te proberen omdat zij een paard had met hetzelfde probleem dat dat erg mee geholpen was.

Zo gezegd zo gedaan, inspringen ging erg goed. Ik had haar meteen weer bij mij als ik haar terug vroeg. Schakelen ging erg goed etc...
Maar eens we in de piste waren ging het flink mis.
Mieka trok weer enorm door mijn hulpen heen en gooide haar hoofd omhoog in plaats van mooi beneden te blijven. Met mijn been komen om haar weer rustig en rond te krijgen lukte niet en maakte het zelfs enkel erger.
Na 3 fouten, een weigering en een flinke kopstoot heb ik dan ook beslist mijn parcours niet meer af te maken.
Filmpje kan via PB aangevraagd worden maar zet ik niet openbaar om onnodige commentaar te voorkomen.

Mijn instructrice zegt dat het een kwestie is van de juiste neusriem in combinatie met het juiste bit te vinden voor haar. Het zit voor mij ook niet mee omdat ik dus niet zoveel beendruk kan geven als zij eigenlijk nodig zou hebben.

Ik zit aardig met m'n handen in m'n haar. Ik wil enorm graag met haar verder werken en de resultaten behalen die ons eigenlijk toebehoren maar op deze manier lukt het mij niet. Mijn zelfvertrouwen zit op 0,0 en het komt zelfs zover dat ik wel degelijk ergens schrik begin te krijgen om haar in parcours binnen te rijden.

Op parcours van 1.05m is ze rustig, heb ik alle controle en maakt ze fouten omdat de hindernissen eigenlijk te laag staan. 1.10m hebben ze hier niet in de vereniging waar ik rijd. 1.15m is een ware ramp.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen? Wat zou jij doen? Enige tips & tricks? Alles is op de moment welkom!

Xoxo Laurie

Totje5mei

Re: Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:30

Ik heb het zelfde probleem, dus ik lees mee!'
Inspringen enz. gaat super, maar wanneer ik de ring in ga lift ik alleen maar mee en dan gaat die hard.
Wanneer er een laag parcour staat is het ook geen probleem maar wanneer het de hoogte ingaat word hij overenthousiast. Niet dat het heel erg is, ben blij dat hij het geweldig vind, alleen het moet voor mij ook leuk blijven ;)
Ik rij trouwens met een Sprenger KK Ultra aurigan dubbel gebroken en gecombineerde neusriem.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:32

Nou dat is bij mij het grote probleem. Ik vind het niet meer leuk, ik wil zo niet meer op wedstrijd. Volg gerust mee, ik hoop dat jij ook een oplossing vindt :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:38

Ik stuur je even een pb :)

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:40

ilaan schreef:
Ik stuur je even een pb :)

Met een oplossing? :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:50

Ik ben zelf geen springruiter. Maar zie wel dat jij inderdaad weinig controle hebt. De eerste weigering in het eerste filmpje komt volledig bij jouw vandaan. Jij haalt je paard voor de sprong al uit balans vandaan. Zou de eerste tijd bezig gaan met dressuur, zodat je controle over je paard krijgt. En daarna pas weer een paar sprongetjes meenemen. Vind ook dat je wel erg snel na een peesblessure bent gaan springen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 09-06-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:51

Zoals al gezegd, dressuurmatig is ze enorm goed doorgereden. Ook thuis heb ik geen problemen, zelfs niet met springen.
Over dat na haar peesblessure: We hebben langzaam opgebouwd + we hadden goedkeuring van onze dierenarts na verschillende echo's.

Die weigering is inderdaad mijn fout, dit was het eerste wedstrijdje terug, dus volgens mij is het normaal dat niet alles oké ging. ;)
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 09-06-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:52

Ik zie in het eerste filmpje toch echt dat jij die controle niet hebt. Anders zou je niet deze vraag hebben.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:53

Ja, ik zeg toch ook niet dat ik geen controle heb? Ik zeg dat ik geen controle heb OP WEDSTRIJD. :) Daarom dus ook mijn vraag.

Thuis heb ik alle controle.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:57

Vliegende wissels en appuyementen willen natuurlijk niet direct zeggen dat het paard dressuurmatig helemaal voor elkaar is. Als het paard sterk wordt, heb je een controleprobleem. Blijkbaar vooral op wedstrijd. Ik zou het toch echt zoeken in dressuurmatig trainen. Ze moet vooruit als jij dat wil, maar vooral ook terug komen als jij dat wilt. En dan op en rond springmateriaal. Af en toe een sprongetje er bij nemen, maar met name om tempobeheersing te controleren. Ze moet meteen terug komen als jij de hulp geeft. Misschien op wedstrijd ook een hele stap terug doen en weer rustig opbouwen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:59

Nee oke, maar thuis heb ik dus alle controle. Schakelen is geen probleem etc. Thuis neem ik vaak kleine hindernisjes met draf of galopbalken ervoor zodat ik zeker niet fout kan komen qua afstand. Ze wordt niet heet, niet sterk en blijft mooi bij mij als ik dat vraag.
Ik ben op wedstrijd ook al opnieuw begonnen op lagere hoogtes, ook dit hielp eigenlijk niets.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:02

moet zeggen dat ze in dat tweede filmpje toch eigenlijk wel gewoon goed dr best doet, ziet er helemaal niet zo raar uit eigenlijk.
Ik weet wel iets wat misschien kan werken, met bitten en neusriemen blijf je vaak goochelen. heb er een in het 130 lopen en die reageert iedere keer weer anders, kan thuis heel fijn zijn en dan in de ring toch weer sterk.......

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:03

Lastig probleem, start je alleen springen of ook dressuur? Zoals hierboven genoemd zeggen de hogere oefeningen niet erg veel over de controle van je paard tijdens het springparcours.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:05

Nee maar controle op concours kan je moeilijk thuis oefenen, dat zijn heel veel kilometers maken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:06

dots83 schreef:
moet zeggen dat ze in dat tweede filmpje toch eigenlijk wel gewoon goed dr best doet, ziet er helemaal niet zo raar uit eigenlijk.
Ik weet wel iets wat misschien kan werken, met bitten en neusriemen blijf je vaak goochelen. heb er een in het 130 lopen en die reageert iedere keer weer anders, kan thuis heel fijn zijn en dan in de ring toch weer sterk.......

En dan los je dus het probleem niet op, als je met andere bitten gaat werken.

Ook al gaat het thuis nog zo goed. Als het dan op de wedstrijden niet goed gaat. Moet je er voor zorgen dat het thuis nog beter gaat. Zodat je op de wedstrijden over meer controle beschikt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:07

Ik heb de filmpjes even rustig bekeken. Het paard doet inderdaad zijn hoofd omhoog om zo van de druk af te zijn en lekker te doen wat ie zelf wilt om het maar even zo te zeggen.. Punt is dus op basis van wat ik zie de basis niet goed zit en dat is dus heel erg belangrijk. Want je ben voornamelijk iedere keer bezig met bij je houden, bij je houden en op het moment dat ie springt ga je even snel mee in de sprong om direct daarna weer bezig te zijn met bij je en onder je te houden. Eigenlijk rijd je het parcours niet samen maar het paard loopt en jij probeert hier en daar wat invloed uit te oefenen. Ik wil je absoluut niet de grond in stampen en zie dat je prima kan rijden, sterker nog ik denk als dit probleem is opgelost jullie echt heel ver kunnen komen. Op het filmpje waar het paard weigert is dat ook heel logisch want hij begreep niet waar die heen moest en pas op het allerlaatste moment maar toen was ie er zo scheef voor gekomen dat het niet meer mogelijk was. Hij begreep het niet omdat ie niet bij jouw was met zijn aandacht.

Iedere keer als hij nog net niet springt geef jij los zodat ie beter kan springen. Logisch natuurlijk anders zou je hem totaal tegen zitten, maar als je bedenkt hoe het paard leert is het een beloning. Een beloning voor het drammerige gedrag. Dus bij iedere sprong wordt ie in feite beloond.

Ik denk zelf dat het geen ene moer uitmaakt wat voor bit je erin doet of wat voor neusriem, het gaat erom dat het paard op je hulpen reageert. Ja tuurlijk als jij er een stang in zou hangen bij wijze van dan zal die niet veel anders kunnen omdat de pijnprikkel te groot wordt. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt, dat ie het alleen maar doet om op dat moment de pijn te ontwijken.

Het beste wat je kunt doen is toch heel goed gaan oefenen aan de gehoorzaamheid. Je schrijft dat ie in dressuur ver is opgeleid dus hij kan prima luisteren en hij snapt het ook. Dan kun je het beste aan de slag gaan tijdens het springen, eerst met een sprongetje en daarna met een heel parcours.
Je gaat het uitbouwen dat je ieder moment, elke seconde hem wilt controleren. Totdat je in galop op de sprong afrijd en hem vlak ervoor in halt kan zetten. Wees niet bang dat je hem dan gaat leren weigeren want het gaat erom dat ie het alleen doet als jij het zegt en ga ook niet 10x achter elkaar voor de sprong stil staan zodat ie denkt dat dat de bedoeling is, nee wissel af, hoe onvoorspelbaarder, hoe beter, op die moment zorg je ervoor dat ie wel continue met zijn aandacht bij jouw moet zijn, want hij heeft immers geen idee wat er volgt.

Als je vragen hebt stel ze gerust, ik hoop dat je er wat mee kan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:07

Allereerst wat een prachtig paard en wat een lef heb jij _/-\o_

Uit jouw verhaal maak ik op dat het eigenlijk alleen een probleem is wanneer je een wedstrijd start. Ervoor en thuis heb je eigenlijk geen probleem.

Ik rij geen springwedstrijden of dressuur maar western. Bij "ons" heb je iets vergelijkbaars, je noemt het showsmart. Paard denkt zelf wel te weten wat de bedoeling is en negeert je hulpen. In het allerergste geval kan zo'n paard niet meer worden geshowd omdat hij niet meer met minimale hulpen te rijden is.
Wat veel wordt gedaan is schoolen. Je neemt een wedstrijd met als enig doel om je paard goed rond te kunnen rijden maar ook goed te kunnen ingrijpen als ze je negeert. Je doel is dan dus alleen maar dat je paard leert om in een wedstrijdsituatie bij je te blijven. Ik weet niet of zoiets mogelijk is bij springen?

Het is dus niet hetzelfde als inspringen. Je gaat dus eigenlijk expres de moeilijkheden opzoeken (in de wedstrijdsituatie) om ze daar ook ter plekke op te lossen.

Een ander uitgangspunt is; Wat doe jij anders dan in de inrijbak of thuis. Je paard reageert misschien wel op jouw spanning, misschien durf je niet genoeg "eraan te rijden" zodat ze haar eigen plan trekt?

Ik zou mijn zelfvertrouwen niet op 0 zetten hoor. Zover ik het zie rijd je heel leuk met een gaaf paardje.

Het is gewoon een werkpuntje wat je moet oplossen. Probeer te ontrafelen wat en waar het probleem precies zit en zoek daarvoor een oplossing. Het kan een rijtechnisch ding zijn maar het kan ook mentaal zijn. Ik heb een aantal lezingen sportpsychologie gevolgd, heel verhelderend en leerzaam.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:11

Kilometers maken dus!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:16

Saaaash schreef:
Lastig probleem, start je alleen springen of ook dressuur? Zoals hierboven genoemd zeggen de hogere oefeningen niet erg veel over de controle van je paard tijdens het springparcours.

Ik start enkel springen, bij ons (in België) is er niet veel dressuur. Ik interesseer me ook niet echt in de dressuurwedstrijden.. Thuis krijg ik wel dressuurles om mijn basis verder te blijven verbreden.

saskiakefie: Bedankt voor je reactie! Het klopt inderdaad dat ik vaak enkel werk op haar bij mij te houden omdat ik niet weet wat ik anders moet doen. Ik heb haar eens 1x een parcours zelf laten lopen en toen had ik er ook geen goed gevoel over. Ik ben al enkele keren op verplaatsing gaan trainen en daar haar inderdaad eens stilgezet voor de sprong, maar dit had eigenlijk weinig effect op haar. Zoals al enkele keren gezegd: thuis kan ik haar rijden hoe en waar ik wil. Geen heet, sterk paard maar gewoon een paard dat netjes bij mij blijft en perfect reageert op al mijn hulpen. Ja, soms hebben we wel eens een miscommunicatie maar ik weet dat ik degene ben die fouten maakt en daar wil ik ook gewoon graag uit leren.

Justkid: Goh, ik weet niet echt goed of dat bij ons mogelijk is. Ik neem mezelf soms wel eens voor om gewoon een trainingsritje te rijden, om zonder resultaat thuis te komen, maar dit loopt vaak niet echt goed af. Ik ga daarvoor ook vaak op verplaatsing trainen. Ik denk niet dat ik veel last heb van spanning, ik bekijk elke wedstrijd op zichzelf. Thuis is Mieka zelf ook veel relaxter, op wedstrijd heeft ze opeens veel meer te zien wat ook logisch is. Maar ik merk vaak dat haar aandacht niet echt bij mij is.

Ik maak inderdaad kilometers, maar het is niet de bedoeling dat ik tegen mijn zin ga rijden :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:25

Scholen doe je op een gewone wedstrijd. Je gebruikt die gewone wedstrijd alleen om even echt door te pakken als ze loopt te drammen en niet met haar aandacht bij jou is. Je wordt daar misschien wel op gediskwalificeerd maar daar gaat het dan niet om. (Ik weet niet of dat grote gevolgen heeft bij springen)

Paard heeft vaak wel door dat het op de wedstrijd net even anders is dan anders. En het kan jezelf ook uit je wedstrijdfocus halen omdat je je paard wat moet leren (focus op jou) in plaats van goed over alle hindernissen laten springen.
Ik hoop dat je me snapt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:28

Kun je in België niet HC starten, net als hier in Nederland. Dan zou je dus zo kunnen 'trainen' op de wedstrijden zelf, zonder dat het consequenties heeft voor jouw.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:29

Ik snap je :) Hier zou het niet al te grote gevolgen hebben als ik de juiste wedstrijd uitkies.. Maar enkele weken geleden had ik me ook voorgenomen echt een trainingsrondje te rijden, en toen was ik haar ook quasi meteen kwijt. Zij heeft ook gewoon door dat ik niets te zeggen heb op die momenten volgens mij.

Het is gewoon enorm frustrerend dat thuis alles als een treintje loopt en op wedstrijd geen enkele sprong op een ontspannen manier genomen kan worden.

Ja kan hier HC starten ja, maar opzich heeft het geen andere betekenis als binnen wedstrijd starten denk ik. Dat kan ik eventueel wel eens navragen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:33

Hier is HC Horse Concours. Dus buiten mededinging. En dan zou ik haar gewoon een keer op de noodrem zetten. Misschien heeft je paard dat 1 of 2 keer nodig, voordat ze weer doorheeft dat ze ook op wedstrijd naar jouw moet luisteren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:34

En kun je je instructrice niet eens een wedstrijd met haar laten rijden? Gewoon om het patroon te doorbreken?

(probeer mee te denken maar heb echt geen verstand van springen :o )

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:36

Ze gaat haar deze week thuis al eens rijden, en waarschijnlijk een van de weken (als ik op vakantie) ben ook eens starten om te zien wat zij ervan zegt.
Zij is ook wel van mening dat ze door mijn hulpen heendramt.

Iig dankje voor het meedenken! Ben hier veel meer mee dan gewoon commentaar dat ik haar dwars zit etc. Ieder mens maakt fouten, ook ik. :)