Ik longeer nu sinds enkele keren m'n paard met een rekker. Dit op aanraden van m'n lesgever omdat mn paard nogal vaak vervelend doet met z'n hoofd tijdens het rijden + longeren.
Nu loopt hy daar wel heel erg goed op maar heb toch steeds het gevoel dat dit vrij dwingend is. Wat vinden jullie een betere oplossing en/of is dit misschien juist goed voor m'n paard?
Ik begrijp dat je met een rekker een halsverlenger van elastiek bedoelt? Daar kan een paard van leren om te gaan hangen op je handen, ik zou daar niet meer longeren. Wil je je paard bijzetten, gebruik touwtjes, maar geen halsverlenger.
xAnthea
Geplaatst: 03-06-14 22:04
Een rekker of andere hulpteugel vind ik zelf nooit een oplossing voor een paard wat moeilijk doet met zijn hoofd. Die doet dat niet zomaar, dus je zou kunnen zoeken naar de reden waarom hij dat doet (pijn, niet passend zadel, strenge hand van de ruiter enz).
Als je al wilt longeren met een hulpteugel, zou ik een pessoa kopen. Ik gebruik het zelf niet, maar ik hoor er toch positieve dingen van. Maar ik zeg het je, eerst eens kijken waarom je paard vervelend doet met zijn hoofd
Pessoa heb ik al. Loopt ie niet echt goed op vind ik persoonlijk. Probleem zat volgens ons aan ons vorig zadel dat niet paste. Nu hebben we eentje op maat dus daar kan het niet meer aan liggen. Toch kan dat gedrag een gewoontevorming zijn van eerder.
pirkap
Geplaatst: 03-06-14 22:08
Eerst het probleem vinden en dingen uitsluiten, voordat je naar oplossingen gaat zoeken
xAnthea
Geplaatst: 03-06-14 22:08
Wat doet hij dan met die pessoa?
Oke, maar dat vorig zadel heeft dus pijn veroorzaakt. Goed mogelijk dat hij dus ook pijn heeft in de rug, ook al heb je nu een passend zadel. Is de rug nagekeken? En de tanden? Zijn die in orde?
Nies_
Geplaatst: 03-06-14 22:09
Pessoa kan ik niet mee overweg. Ding blijft scheef trekken en paard loopt er slecht op. Ik longeer altijd met touwtjes of dubbele longe. Touwtjes heb ik dan zo vast, met de bovenste musketon kun je makkelijk hoger instellen.
Eigenlijk kun je het best van alles uitproberen en kijken wat het beste werkt voor jou en je paard.
Rug is door een osteopaat in orde gebracht en tanden worden tijdig nagekeken. Op pessoa loopt hy gewoon heel erg tegen de teugel. Met de rekker kan ik hem heel Erg gemakkelijk door te knijpen in mn vingers laag zetten.
xAnthea
Geplaatst: 03-06-14 22:18
Hoe rijd jij hem? Wat doet hij precies met zijn hoofd tijdens het rijden en het longeren als je geen hulpteugel gebruikt? Hoe reageer jij erop als hij vervelend doet?
xMeliissaaa
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-14 22:19
Als ik hem rij loopt hij mooi voorwaarts neerwaarts maar op bepaalde momenten gaat hij plots zn hoofd de lucht in zwieren en zo ja-knikken. Daarna komt ie weer mooi. Probeer hem zoveel mogelijk vooruit te zetten als hy dit doet.
Cassidy
Geplaatst: 03-06-14 22:24
Ik wil je niet bang maken, maar bij worden als Ja-knikken en zwieren denk ik aan headshaking. Doet hij dit ook als hij vrij is en gewoon op het land staat? Bemerk je of dit op bewolkte dagen net zo erg is als op zonnige dagen? Is het in de winter minder dan in de zomer of de lente?
Headshaking kan van alles zijn, van pollenallergie tot overgevoeligheid voor de zon. Het hoeft niet perse een rijtechnisch probleem zijn, of gevolg van problemen met rug of tanden. Het is alleen soms erg moeilijk om echt de vinger te leggen op het uiteindelijke probleem.
Kortom, verdiep je eens in headshaking, er is een heel topic over op Bokt.
Hmm, ik dacht mss, als hij jong zou zijn, dat hij het deed uit onbalans. Maar een paard van die leeftijd kan ook nog even goed niet in balans zijn. Heb jij zelf een constante en stille hand? Heb je gelijke druk op beide teugels? Doen jullie aan rechtrichten? Hiermee maak je je paard recht waardoor zijn balans beter wordt en dat kan zijn hoofd-halshouding verbeteren.
Headshaking zou kunnen, maar daar weet ik zelf heel erg weinig van, dus daar ga ik me niet over uitspreken. Zou ook niet weten hoe je dat kan 'testen'...
Ik zeg ook niet dat dat slecht is, maar bij voorwaarts-neerwaarts komt het vaak voor dat je paard gewoon op de voorhand loopt en met zijn hoofd laag. Dan is hij eigenlijk niet in balans en kan je beter voorwaarts-neerwaarts even achterwegen laten totdat hij op zijn eigen benen kan lopen en dus in balans/evenwicht. Kan goed zijn dat je paard ja knikt omdat hij niet in balans is
Door die achterhand te activeren. En dat kan je doen door tempowisselingen en (schijn)overgangen. Eerst zien dat hij op eigen benen loopt. Als die achterhand niet voldoende geactiveerd is, dan loopt je paard gewoon op de voorhand bij het voorwaarts-neerwaarts rijden. Hangt je paard ook in jouw hand? Vw-nw is echt een goeie oefening hoor! Maar ik zou het even achterwege laten tot hij wat beter die achterhand gebruikt. Maar ik heb jullie nog niet zien rijden, dus mss kan ik er ook helemaal naast zitten natuurlijk. Heb je een foto of een filmpje?
Maakt niet uit, als het je gelukt is, zal ik hem hier wel zien verschijnen zeker? Probeer het maar als je morgen op de computer of zo zou zitten Beeldmateriaal is iets makkelijker om te beoordelen