Erg heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Erg heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:05

Aangezien ik in de zomervakantie volop tijd heb, heb ik een startkaart aangevraagd en gaan ik en mijn paardje starten! Nu lopen we, sinds ik weer wat met hem bezig ben, tegen het volgende probleem aan;

Tijdens het rijden ben ik erg op mijn houding aan het letten en dit heeft een positieve uitwerking, hij ontspant snel en loopt lekker aan de teugel. Hij heeft zelf echter meestal wel 10 tot 15 minuten nodig om even op te warmen. Zodra hij warm is en lekker aan het lopen is, wordt hij echter soms zó hyper dat ik hem constant in moet houden, anders zitten we de hele tijd in middendraf. Wanneer ik hem inhoud begint hij met zijn hoofd te zwaaien, want hij vindt het irritant dat ik zoveel druk op de teugels heb. Begrijpelijk, maarja, hij moet langzamer draven.. Pas na een half uur, wanneer hij wat moe begint te worden denk ik, hoef ik hem niet meer constant in te houden.

Ik heb zelf het idee dat dit gewoon enthousiasme is, aangezien ik het schooljaar nauwelijks heb kunnen rijden en hij doordeweeks meestal alleen gelongeerd wordt. Zadel ligt goed, paardje is goed gezond :).

Iemand tips om zijn energie te kanaliseren?
Voltes rijden probeer ik, hij houdt dan echter hetzelfde tempo aan. Van tempowisselingen en veel overgangen wordt hij overigens nóg heter, vooral draf-galop. Laten rennen heeft ook geen zin, hij rent tot hij er bij wijze van spreke bij neer valt. Langzamer lichtrijden reageert hij ook niet op.

veersche

Re: Erg heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:14

Misschien eerst longeren?
Ik loop tegen ongeveer hetzelfde probleem aan met mijn jonge merrie (sinds september ingereden, nu 5 jaar oud). Alleen begon zij te steigeren als ze van mij niet in de galop mocht en moest wachten.
Bij mijn merrie is het echt haar enorme looplust en het niet weten hoe ze haar energie kwijt moet komen. Daarom longeer ik haar sinds deze week een half uur voordat ik ga rijden en het werkt tot nu toe goed. Ze is dan nog steeds niet moe en begint pas echt te ontspannen als ik een half uur heb gereden (dus in totaal 1 uur voordat de ontspanning komt). Ben benieuwd hoe ze vandaag gaat zijn...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:14

Schouderbinnenwaarts rijden en wat zijgangen. Hem goed aan het werk zetten zodat hij geen tijd heeft om te rennen. Veel figuren en ja ook voltes, maar dan wel verschillende voltes. Voltes sluiten en weer groter maken bijvoorbeeld, veel van hand veranderen, etc. Probeer zijn energie te matchen in plaats van hem te remmen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:16

Maar als hij niet reageert op langzaam lichtrijden is hij toch ook niet op je zit?
Als hij dus heel snel wilt zit jij alleen maar te trekken?
Maak je zwaar, en als hij langzamer gaat maak je je weer licht. Geeft hij geen reactie dan knijpje-los. Krijg je echt geen reactie dan maar even de noodrem.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:17

ik heb met mijn paard dit probleem ook gehad en heb het kunnen oplossen door heel consequent te zijn. elke keer als ze harder ging dan wat ik wou moest ze stil staan. Dit heeft bij mij tot de nodige irritaties van haar kant gezorgd maar ik kan nu op mijn zit tempo wisselingen rijden. Wel laat ik haar zelf altijd even uitrennen in de binnenbak of ze gaat het land op, dan kan ze zelf de overtollige energie kwijt. ik heb mijn paard wel een tijdje van liquihorse de relax variant gevoerd dit hielp wel maar ik geef het nu niet meer. Niet omdat het niet beviel maar omdat ze ivm artrose in de voorbenen nu een ander supplement krijgt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:21

Ik longeer voor het rijden altijd een kwartier, om hem een beetje op te laten warmen en wat soepel te maken met verschillende oefeningen. Dit betekent ook dat hij vaak al lekker warm is en nog meer zin heeft om te lopen. Na een kwartier aan de longeerlijn wordt hij ook druk, of ik er nu opzit of naast sta :).

Mijn paard heeft nog niet zo'n goede conditie, dus veel langer dan een half uur kan ik nog niet rijden.

Verschillende figuren en oefeningen is een goede, dit ga ik meteen proberen!

Het grappige is dat hij super reageert op zit, opzij enz, alleen niet met stoppen. Nu ben ik bezig met terugzitten = stoppen, maar dit snapt hij nog niet helemaal. Vóór mijn wedstrijdplannen reed ik hem ook vaak op stem, hooo = stop. Dus geen teugels of zit eigenlijk, came back to bite me in the ass :+.
Ik ga proberen me zwaar te maken wanneer hij versnelt.

De liquihorse ga ik zeker ook even naar kijken, al is het alleen voor de eerste wedstrijd! Stoppen doe ik inderdaad ook, of terug naar de stap, maar dan probeert hij of de hele tijd weer aan te draven, of hij loopt heel relaxed. In galop loopt hij trouwens ook gewoon relaxed aan de teugel.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:23

A nee oke dan gaat hij een uur zeker niet redden :-)

Dan sluit ik mij inderdaad aan bij de rest, veel overgangen, figuren, schijnovergangen ed rijden.
Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:30

ZoZenn schreef:
Ik longeer voor het rijden altijd een kwartier, om hem een beetje op te laten warmen en wat soepel te maken met verschillende oefeningen. Dit betekent ook dat hij vaak al lekker warm is en nog meer zin heeft om te lopen. Na een kwartier aan de longeerlijn wordt hij ook druk, of ik er nu opzit of naast sta :).

Mijn paard heeft nog niet zo'n goede conditie, dus veel langer dan een half uur kan ik nog niet rijden.

Verschillende figuren en oefeningen is een goede, dit ga ik meteen proberen!

Het grappige is dat hij super reageert op zit, opzij enz, alleen niet met stoppen. Nu ben ik bezig met terugzitten = stoppen, maar dit snapt hij nog niet helemaal. Vóór mijn wedstrijdplannen reed ik hem ook vaak op stem, hooo = stop. Dus geen teugels of zit eigenlijk, came back to bite me in the ass :+.
Ik ga proberen me zwaar te maken wanneer hij versnelt.

De liquihorse ga ik zeker ook even naar kijken, al is het alleen voor de eerste wedstrijd! Stoppen doe ik inderdaad ook, of terug naar de stap, maar dan probeert hij of de hele tijd weer aan te draven, of hij loopt heel relaxed. In galop loopt hij trouwens ook gewoon relaxed aan de teugel.

Longeren hielp bij mijn paard ook niets. Dan was hij eerst een kwartier/half uur aan de lijn aan het racen en daarna nog een half uur met mij erop. De laatste 10 minuten reden we dan lekker! :') Pas na heel veel lessen en samen rijden met mijn toenmalige instructrice heb ik het onder de knie gekregen. Blijven rijden, benen eraan houden en aan het werk zetten. Niet focussen op langzamer, maar match zijn energie en buig het om naar het werk.

Het paard is trouwens nooit veranderd. Hij is nu 30 jaar en nog steeds een heethoofd. Maar ik heb er wel mee leren omgaan.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:32

Probeer m elke 10 meter weer op zn achterbenen te zetten. Hij wil niet dragen daarom gaat ie hard. Elke paar meter een halve ophouding om je paard weer op achter te zetten daarna weer loslaten. Galop is impulsopwekkend, logisch dus dat ie van veel galopovergangen heet wordt. Door n in elke gang steeds weer te laten dragen (ophouding en weer ontspannen) komt ie vanzelf meer terug en blijft ie bij je. Let wel: dit gaat niet in n halfuur of in n week, daar gaan maanden overheen. Succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:08

heel veel overgangen en figuren rijden. Je paard continue bezig houden.
Veel tempowisselingen rijden en je paard leren op je zit terug te rijden en op een simpele ophouding.
Zelf niet boos worden maar rustig blijven.

Ik heb zelf ook een paard wat snel heet word en altijd extreem werkwillig is, die moet je ook echt aan het werk zetten en bezig houden.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:19

Ik heb hetzelfde probleem maar het word nu beter nu ik heel veel cirkels rij. Echt een overdreven hoeveelheid rondjes todat ze rustiger loopt. Daarna wijk ik veel en doe ik andere figuren en zodra ze weer te hard probeert te lopen doe ik zsm een cirkel van 10meter zodat ze niet weg kan rennen. Wat bij de mijne ook werkt is middendraf aan de lange zeide en dan collecteren voor de hoek over de korte zijde. Werkt niet altijd maar af en toe wel.

Ookal hoort het niet, is het soms makkelijker als je je handen wat lager houd, wel je elleboog gebogen houden maar iets lager bij de nek en dat hielp bij mij ook enorm.

Ik heb in principe alleen gezegd wat ik doe en wat bij mijn vos merrie werkt dus kijk maar of je het iets vind of d'r iets aan hebt :)

EDIT: Oh en niets snel of spontaan doen, alles heel rustig opbouwen en zorgen dat paard er een hele tijd van tevoren van weet.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:27

Bij mijn hete jonge merrie van 4 heeft magnesium toedienen heel erg geholpen! Ze is nog steeds een beetje een bommetje maar vliegt niet meer weg. Edit: lessen kan ook heel erg helpen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:50

Mijn peerdje doet ook vaak zo.
Wat mij hielp was: gelijk in het begin niet toestaan dat ze harder ging dan mijn tempo (later pas terugrijden was moeilijker). En dan als ze wel graag harder wil telkens heel langzaam doen alsof je een overgang terug naar stap rijdt, maar dan op het moment dat ze de overgang wilde maken weer een beetje been geven. Niet impuls verliezen of uit elkaar laten vallen natuurlijk in die semi-overgang.
Het hielp me ook om de overgang naar draf rustig te rijden, zodat ik het rustige begintempo mee kon nemen naar de draf en niet dat ze direct actief wegschoot en ik dan dus weer terug moest rijden.

Ik vond het zelf niet zo fijn om haar als ze zo hard ging ingewikkelde figuren te laten lopen, omdat ze dan ook echt met die benen alle kanten op ging.

Als je paard boos wordt van de druk op de teugels probeer dan erop te letten dat jij en je paard niet gaan hangen aan de teugels, maar geef kneepjes met je vingers. Die druk zou niet ineens veel meer moeten zijn en ook lang veel meer moeten zijn. Je geeft meer druk, omdat je zachter wil gaan. Als je paard dan niet reageert, moet je niet die druk lang volhouden maar een reactie eisen dmv een kneepje.

Succes!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:56

Wat eet je paard?Ik heb er nu al meerdere gehad die echt geen haver,gerst of brood moesten hebben! Helemaal gek.... :=

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:01

Klinkt een beetje als mijn merrie
Die krijgt nu nerv control om de spanning beter te laten afvloeien (door de magnesium die erin zit)
Werkt super en ik zie veel verschil.
Soms als ze er heel erg zin in heeft laat ik haar eerst een paar rondjes rennen, doe ik de teugels los en in verlichte zit en dan mag ze even rennen :+ moet ook maar net kunnen natuurlijk.
Maar ik raad je de nerv control wel aan, of de magnesium, die al eerder genoemd is in dit topic

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:04

Een tijdje geleden had ik ook weleens last van dit probleem met mijn paardje. Ook rende hij soms achter andere pony's aan om vervolgens tegen ze aan te beuken. (geen flauw idee waarom). Maar nadat ik hem (zoals eerder gezegd) eens goed hard aan het werk zette was het probleem verholpen, en 8 Juni beginnen we wedstrijden te rijden. Dus probeer dat eens? x

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:05

Is je paard niet meer soort van... gewoon onder je uit aan het lopen?
Kortom hij loopt wel en lijkt prachtig voorwaarts, maar het komt niet van jou.
Dan zou ik hem toch meer bezig proberen te houden met oefeningen en daarmee aan de ontspanning gaan werken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:18

Hier ook ervaring met hete paarden dat het t beste werkt om aan t werk te zetten, en in ieder geval niet je been er vanaf halen! Actief blijven rijden, hoe lastig dat ook is. Ik rijd 2 hete paardjes, de ene is juist aan het begin heel loperig, en is ook niet snel moe, de ander wordt pas na half uurtje goed losrijden heet en fanatiek ;) Bij beiden werkt het aan t werk zetten.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:21

Probeer langzemer te lichtrijden dan dat je paard de passen maakt.
Ook proberen juist je handen meer te luchten' en juist meer meegeven als hij boven jouw tempo loopt. In combinatie met het langzemere lichtrijden zou het paard zich 'vrijer' voelen en proberen Jouw tempo aan te nemen, en niet van de druk weg te rennen. :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 19:34

Hij staat op het moment 24/7 op de wei en krijgt bijna elke dag biks. Als hij geen biks krijgt, lijkt het wel alsof hij compleet geen energie heeft. Hij heeft ook wel periodes dat hij echt super op tempo loopt en in draf niet constant sneller probeert te gaan, maar op het moment is hij alles behalve rustig na een kwartiertje :+. Magnesium heb ik inderdaad al eerder over nagedacht en ga ik misschien proberen.

Over 3 weken, helaas kan het niet eerder, ga ik een proefles meerijden bij de rijvereniging. Niet dat ik in het verleden veel hulp gehad heb aan lessen, dan hoor ik alleen maar 'trekken!' of 'trek 'm op de volte' of 'laat 'm maar rennen', hetgeen dus niet werkt.

Ik ga proberen hem meer met kneepjes langzamer te laten gaan, al zet ik soms meer en langer druk, omdat hij niet reageert en ik het een beetje zat ben door de bak heen te racen. Aan het werk zetten klinkt als een goede tip, dit vergeet ik wel eens om dezelfde reden die iemand anders hier noemt, dan gaan we met een rotgang opzij wijken of dat soort grapjes :+.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 06:58

Bekijk even de samenstelling van die biks :+
Er bestaan zoveel verschillende voermengsels,dat het mogenlijk moet zijn iets te vinden wat beter bij het paard past. Onderschat het voer probleem niet! Ipv geld uitgeven aan allerlei kalmerende supplementen....

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:13

Wat ik ook nu doe, is de galop alleen gebruiken als belonen. Die van mij heeft lang moeite gehad met de galop en zu heeft ze het door en vindt ze het leuk. Zo leuk zelfs dat ze vanzelf aan gaat springen vanuit een steiger.....
Dus nu doen we gewoon niet galopperen, totdat ze goed haar best doet en mooi aan het werk is. En inderdaad, na de galop kan ik weer bijna opnieuw beginnen maar gaat ze een stuk sneller weer naar de ontspanning toe.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:29

Het is te hopen dat je zelf een rustig type bent, deze rust krijg je uiteindelijk wel over op je paard.
Vooral langzaam laten lopen,continu met belleidt opvangen. voltes inzetten links om rechtom zodat ie geen kans krijgt om te "rennen".
Zelf werken met veel rust en belleidt.
Wellicht zal 't nooit een slome worden maar wees altijd consecuent en vergeet niet dat je wel met je beenhulpen blijft werken anders komen ze later tegen je been in...
Sucses met je paardje.
Ps; van dat eerst''n kwartier longeren ben ik geen fan, rijden óf longeren. Je maakt er anders een gewoonte van om hem maar eerst te laten "lopen"....
Je begint en eindigd ongeacht met rust.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:10

probeer hem rustiger te laten lopen door hem in te houden met je zit :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:17

Yess schreef:
Probeer m elke 10 meter weer op zn achterbenen te zetten. Hij wil niet dragen daarom gaat ie hard. Elke paar meter een halve ophouding om je paard weer op achter te zetten daarna weer loslaten. Galop is impulsopwekkend, logisch dus dat ie van veel galopovergangen heet wordt. Door n in elke gang steeds weer te laten dragen (ophouding en weer ontspannen) komt ie vanzelf meer terug en blijft ie bij je. Let wel: dit gaat niet in n halfuur of in n week, daar gaan maanden overheen. Succes!

Helemaal mee eens en daarbij: hou je been er steeds aan, dus je been niet afsteken. Dit is namelijk een veel gemaakte fout en net wat je paard graag wil om onder het werk uit te komen. ;)