Merrie stopt op buitenrit, alles geprobeerd, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Merrie stopt op buitenrit, alles geprobeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:29

Hallo,
Vorig jaar april hebben wij een haflingermerrie voor mijn moeder aangeschaft middels bokt. Super lief beest met een eigen wil, zoals het de meeste haflingers betaamt. Alles goed en wel, merrie kwam bij ons, heeft een aantal maanden gewend, waarin we veel grondwerk hebben gedaan met haar. Ze is Parelli level 1, bekend met de Seven Games en een begin met level 2 is gemaakt. In de bak is het een ontzettend werkgewillig paard. Alles vindt ze leuk, vrijspringen (jij blijft staan en zij springt haar rondjes), longeren doet ze haar uiterste best, dressuurmatig denkt ze graag mee en VD draait ze haar hoef ook niet voor om. Ze wordt bitloos gereden. Buiten is ze bomproof. Niks is eng en ze is een drukke Haagse streek gewend bij haar vorige eigenaar. Fietsen en wandelen is geen punt. In de omgang en op de grond heeft ze, mede door de Parelli, gezond respect voor je en doet ze wat je van haar verlangt, evenals dat ze gepaste afstand houdt, je niet mee sleurt het gras in, netjes mee draait met hekken open en dicht doen.

Kortom, niks op aan te merken.

Maar dan. Buitenrijden is een drama ;( . Het ging 6 maanden goed en plotseling niet meer. Ze heeft vaste plekken waar ze stopt. Wanneer ze stopt, wil ze niet meer doorlopen. Dit kan op een landweg zijn, dit kan langs de drukke 80 weg zijn of midden in het bos. Ze vertikt het. Ik heb alles geprobeerd. Negeren en doorgaan, volhouden. Lief en geduldig zijn, geruststellen. Woedend worden en een beste tik verkopen. In alle gevallen houdt zij het net zo lang vol tot ik wel af moet stappen. Mijn record is 3 kwartier op dezelfde plek het volhouden. Dan gaat ze op den duur in zijn achteruit en stonden we op de 80 weg. Ook eenmaal met de achterkant de sloot in.
Als ik afstap en een stuk met haar meeloop, dan loopt ze pas mee. Stap ik op, even later, minuut of 10, flikt ze het weer. En zo begint het verhaal overnieuw. Hoe vaker het voorkomt en hoe bozer je wordt, hoe heftiger haar reactie. Bokt en steigert net zo lang wanneer je echt boos wordt. Zit je niet meer stabiel, wacht ze netjes tot je weer goed zit, en wanneer je aandrijft krijg je wederom dezelfde reactie. Wanneer je dus niet boos wordt en het negeert of geduldig blijft, dan blijft ze gewoon staan of draait wat.

Ik win dit dus nooit. Ruim 600 kilo verplaats ik niet als dat niet wil. Resultaat is dat ik afstap. Maar zij wint dan. Het maakt geen donder uit of er andere paarden mee zijn. Doet ze het net zo goed. Als dat andere paard een stuk doorloopt, dan gaat ze er uit eindelijk achteraan. Helaas denken de meeste paarden dat er wat is als onze merrie stopt, en willen dan ook niet meer. Zo maakt ze buitenrijden met een ander bijna onmogelijk en ik geef die mensen geen ongelijk.
Het is op zo'n moment duidelijk dat ze niet bang is voor iets.
Ook heb ik nu 3 verschillende mensen het laten proberen die dezelfde reactie krijgen. Haar oude eigenaar komt wellicht een deze dagen het een keer proberen.

-Ze is nagekeken door een goede kliniek, incl foto's
-Ze heeft een passend en op maat gemaakt zadel door een goede zadelmaker
- De osteopaat, een vrij bekende, vind haar gezond en heeft haar behandeld
- Haar tanden zijn gedaan
- Ze ziet er goed uit, eet goed en mankeert niks
- Rijtechnisch hebben we verder geen problemen
- Op de fiets en met wandelen heb ik hier geen last van
- De eerste 6 maanden nooit geen last van gehad, het is zo sinds december
- Ik heb altijd volledige rondjes gereden/gefietst/gewandeld. Ik leer mijn dieren nl niet dat omkeren bekend wordt

Het zijn vaste plekken waar ze stopt, en ze breidt dit steeds verder uit. Ik heb geen enkel rondje meer wat ik met haar kan rijden, omdat ze op elk rondje een stopplek heeft.

En het stomme is, zodra je opstapt op het erf en ze weet dat ze naar buiten gaat, dan staat ze enthousiast te dribbelen voor het hek, oortjes erop en hup. Na een minuut of 15 begint de ellende.

Wie o wie weet de gouden oplossing om dit te stoppen?
Hoe kan het contrast zo groot zijn met respect op de grond en in de bak etc, en buitenrijdend?

Omdat ik echt radeloos ben en als je denkt dat je de oplossing hebt en het wilt komen proberen, voel je vrij om me te benaderen.

Bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 30-05-14 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

nine1987

Re: Merrie stopt op buitenrit, alles geprobeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:31

En als iemand dr aan touw meeneemt?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:32

Hetzelfde als fietsen, dan wil het wel. Zonder problemen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:33

Dit klinkt net als een filmpje wat ik laatst heb gezien.. Ook over een paard waar geen beweging in is te krijgen zodra je erop zit. Ik ga even voor je zoeken.

Edit: gevonden! :)
http://youtu.be/JViKZKgUixg

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:36

Ja, het huilen staat me nader dan het lachen. Ik heb ipv bitloos het wel met bit geprobeerd. Rij met een Micklem. Dit maakte geen verschil, vond haar juist zonder bit milder reageren. En ik wil nou niet naar een hulpteugel, scherp bit of sporen grijpen. Ik wil snappen waarom ze dit doet en weten wat ik er tegen kan doen... ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:37

Een paard wint niet als jij afstapt en alsnog de richting op gaat die jij wilt.

Als jouw paard stopt en de andere paarden ook, zien ze haar als leidende merrie en daarom volgen ze haar in haar gedrag.
Dit soort paarden zijn moeilijker te overtuigen om iets te doen waarvan zij het eng vinden en ze jou niet (goed) vertrouwen wanneer jij erboven op zit.

Ik had ook zo'n merrie en heb tijden alleen gewandeld en steeds eerder opgestapt net voordat we thuis waren.
Op een gegeven moment kon ik dat bepaalde rondje volledig onder het zadel rijden.
Later stapte ik halverwege af en aan de hand een andere route in te slaan en zodra we weer op de bekende route waren stapte ik weer op.
Na enige tijd kon ik haar overal heen rijden waar ik maar wilde, behalve over bruggen, dan moest ik nog steeds afstappen; maar dat was het enige wat moeilijk bleef voor haar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:39

En als iemand nou mee fietst en haar dus eigenlijk op het moment dat ze bedenkt om te gaan stoppen "aanspoort" om door te lopen? Dus niet als ze al stil staan, maar die fractie van een seconde ervoor.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:41

Interessant filmpje. Haar state of mind is echter wel levendig. Ze is heel normaal, kijkt om zich heen en geeft reactie op je aandrijven in de zin van draaien, schudden met haar hoofd zoals vele merries dat doen, zwiepen met haar staart etc. Wanneer je haar aanraakt met je handen terwijl je van bovenaf zit draait ze ook mee met haar hoofd. Ook vertoont ze geen spanning. Haar spieren zijn los en hobbelig.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:45

Herkenbaar! Mijn paard kan prima alleen naar buiten en vind het ook heel leuk. Maar ze verzint steeds meer plekken waar ze ineens omdraait en niet meer om te keren is. Poging tot leid altijd tot steigeren en achteruit richting de sloten lopen. Wat ik nu steeds doe is haar 1 kans geven om terug te draaien en door te lopen. Doet ze dit niet dan vervolgen we onze weg in de achteruit, maar dan in de richting waar ik heen wil.
De 1e keer heb ik wel 300 m in de achteruit gezeten.. tot dat ze weer op een normale manier de weg kon vervolgen.
Ze begint de link gelukkig al te leggen en na enkele meters achteruit wil ze nu zelf al terug draaien (wat dan natuurlijk nog net even niet mag }:) ).
Als we dan omdraaien zet ik haar meteen in een vlotte draf omdat ze dan minder snel om kan draaien. Op het moment dat ze twijfelt geef ik royaal been of krijgt ze een tik met de zweep.
Als het weer goed voelt ga ik weer stappen en is er niets meer aan de hand.
Waar het door komt? Geen idee.. ze kan het ook overal doen maar dit is bij ons tot nog toe het enigste dat werkt. Moet wel zeggen dat het bij de mijne 9 van de 10 x geklooi is en geen angst.

Terwijl ze aan de hand overal heen mee loopt. Ze is wat onzeker van zichzelf wat er vast ook mee te maken heeft maar ze is ook zo'n typetje dat als ze weet dat het werkt ze het gebruiken gaat ook.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 30-05-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:47

Boos worden helpt niet, en het gaat niet om 'winnen en verliezen'.
Gewoon afstappen, aan de hand verder leiden, weer opstappen etc.
Er zal toch iets zijn waardoor ze niet verder wil. Aan jou om haar te overtuigen en vertrouwen te geven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:54

met de fiets vertrouwt ze op de fiets als leider en die gaat met jou, dus zij ook.
maar alleen op pad is onwennig en dan bepaalt ze als haffie zelf even wanneer ze wat checkt of haar maatjes roepen etc.
Ik had het met evi was een trekpaard ook gehad gelukkig stoppen de mensen daar wat sneller voor :D
maar het is een kwestie van vertrouwen opbouwen en een manier vinden om haar toch te laten lopen.

tja hoe lastig.... bij evi was het gewoon wachten tot ze weer ging lopen en tja dat duurde ook zo maar weleens 20 min, maar dan was ze onzeker en pas als de spanning weg was en ze wilde verder deed ze dat ook pas dus geen zweep of sporen etc... ik zocht dan ook de rustige weggetjes op!
en ze was n echte koud bloed nooit bang of paniek .... wat het was ...??? maar hoe meer geduld je had hoe beter of het ging :)F

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:54

Vilar schreef:
Boos worden helpt niet, en het gaat niet om 'winnen en verliezen'.
Gewoon afstappen, aan de hand verder leiden, weer opstappen etc.
Er zal toch iets zijn waardoor ze niet verder wil. Aan jou om haar te overtuigen en vertrouwen te geven.

Dit dus. Een paard denkt niet in winnen en verliezen. Het is geen schande om af te stappen, een stukje lopen en weer opstappen. Dit doe ik ook als het nodig is, mijn paard mist dan net dat beetje vertrouwen wat hij nodig heeft en als ik er naast sta gaat het prima. Nou dan doen we dat toch :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:02

En doe je genoeg approach en retreat op de moeilijke plekken? Sowieso adviseert Parelli pas op buitenrit te gaan als je level 2 af hebt, tenzij er helemaal geen tresholds zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:05

Volgens mij is het probleem inderdaad dat je dit als een 'winnen' of 'verliezen' situatie ziet, nergens voor nodig. Het paard lijkt misschien niet in totale stress maar het kan best dat ze zich op die plekken gewoon zorgen maakt of onzeker is.

Gewoon afstappen en opstappen als het weer gaat.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:11

Een molentje maken heb je dat al geprobeert?

Dat is eentje die bij ons wonderen heeft verricht, want mijn paard deed dit ook.

Zo gauw je paard aan geeft niet verder te willen maak een teugel heeft kort bijna het bit tegen je knie en dan laat je haar heel snel kleine rondjes maken goed met je been eraan eventueel zweepje 5/6 rondjes achter elkaar. Daar hebben paarden toch een hekel aan. Valt het kwartje niet dan nog een keer.

Ik heb deze truc uit een duits boek over vrijetijdsrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:11

De pony is een staker. En door stil te staan krijgt hij de rust die hij hebben wil. De oplossing is om hem op die plekken (want ik begrijp dat het altijd dezelfde plekken zijn) absoluut geen rust te gunnen, voeten laten bewegen, energie af laten vloeien door het maken van een kleine cirkel. Daarna doorrijden waar je naartoe wilt en op een gegeven moment uit laten rusten. Uitrusttijd moet ongeveer hetzelfde zijn als de tijd die je het dier in beweging hebt gehouden. Paard gaat uiteindelijk leren dat hij, als hij gaat staken absoluut zijn rust niet krijgt en dat jij beslist wanneer er gerust mag worden.

Kijk maar naar onderstaan filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Afstappen en doorlopen is absoluut de oplossing niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-05-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:12

Het heeft inderdaad niets met winnen of verliezen te maken, maar met gehoorzaamheid.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:16

Wat er op het filmpje gebeurd bedoelde ik ook, maar ik alleen zou de cirkel iets kleiner maken en in stap doen :-). Maar het komt op het zelfde neer.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:23

Cassidy schreef:
De pony is een staker. En door stil te staan krijgt hij de rust die hij hebben wil. De oplossing is om hem op die plekken (want ik begrijp dat het altijd dezelfde plekken zijn) absoluut geen rust te gunnen, voeten laten bewegen, energie af laten vloeien door het maken van een kleine cirkel. Daarna doorrijden waar je naartoe wilt en op een gegeven moment uit laten rusten. Uitrusttijd moet ongeveer hetzelfde zijn als de tijd die je het dier in beweging hebt gehouden. Paard gaat uiteindelijk leren dat hij, als hij gaat staken absoluut zijn rust niet krijgt en dat jij beslist wanneer er gerust mag worden.

Kijk maar naar onderstaan filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Afstappen en doorlopen is absoluut de oplossing niet.

Zo zwart wit is het niet. Niet ieder paard krijgt "rust" als hij stil staat en vloeit ook geen spanning af als hij beweegt. Het kan zelfs precies andersom zijn. Leuk en aardig allemaal dat Parelli, maar het is behoorlijk generaliserend waar het individuele paard niets aan heeft (en de eigenaar ook niet).
Afstappen, doorlopen en weer opstijgen kan zeker wel een oplossing zijn.
Buiten het Parelliboekje kijken en meer naar het individuele paard kijken, dat is veel zinvoller.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:29

Bovenstaande oplossing die ik beschreven heb is geen Parelli. Maar vraagje aan ts: heb je het probleem al aan de Parelli's voorgelegd? Je kunt ze mailen om advies, misschien hebben zij wel tips voor je, aangezien afstappen en doorlopen bij jouw paard duidelijk niet werkt.

Aangezien je aan Parelli doet, welk horsenality heeft je paard?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 20:32

Ik ben zeker van de Parelli, maar ik vind het bv niet nodig om eerst level 2 af te ronden voor ik op buitenrit kan. Ik kan me daarin in Vilar vinden. Het paard heeft ook jaren buiten gereden bij de vorige eigenaresse, zelfs voor de wagen. Voor ik me in Parelli verdiept had heb ik mijn andere paard ook destijds traditioneel ingereden en verkeersmak gemaakt. Fijnste buitenrij paard dat er is. Dus dat het niet zwart wit is ben ik het mee eens.

Punt is, hoelang moet ik dit volhouden? Ik stap nu ruim 6 maanden op en af en op en af. En waarom is het contrast zo groot? En waarom doet ze dit?

Angst is het niet. Wantrouwen ook niet, ik zie een groot verschil in gedrag wanneer ik langs spannende vlaggen vd benzinepomp moet of dat ze een spook ziet op de landweg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:34

Volgens mij is dit puur een zaak van dominantie wat je vaker tegen komt bij haflingers, merens en dat soort rassen. Ik heb ook wel eens twee uur in het bos gestaan met onze merens toen hij jong was voor dat we weer verder gingen. Mijn paard, zeer dominant, heb ik nog nooit zijn zin gegeven. Ik stap alleen af als het paard verlamd van angst is of voor een gevaarlijke situatie zorgt.
Op een gegeven ogenblik dat hij weer in staking ging om het een of ander (was ook echt niet bang) zuchtte hij naar paar minuten in de zin van "ik krijg toch mijn zin niet" en ging verder. De tijd van het door moeten zetten werd steeds korter. En nu, kunnen we lezen en schrijven met onze zwarte prins en word er nooit meer gestaakt. Hij zit super in zijn vel, maar toen hij jong was had hij even nodig te voelen dat hij toch echt onder geschikt was, niet goed schiks dan kwaadschiks. En nu krijg ik vast heel BOKT over me heen.
Op vakantie ook gehad toen we buitenrit gingen maken en mijn man met Stanley de haflinger voorop moest en zijn bazin (Engelse) de rij sloot. "Stanley walking" riep ze alsmaar. Nu niet dus, de denkbeeldige middenvinger van STanley bleef omhoog. Ik heb vriendelijk haar zweepje gevraagd en mijn man in het Nederlands met een glimlach gezegd: "je geeft één zeer harde klap, echt heel hard" want je krijgt van haar geen tweede kans. Stanley liep daarna super en geen enkel probleem meer gehad op die buiten rit <3 . gaaf paardje, maar tja met die toeristen kun je het altijd proberen hé, zeker met zo'n soft baasje.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 20:45

Left Brain extrovert Cassidy, dat vind ik nou dus ook zo raar.
Het wantrouwend iets past niet bij haar karakter. Zelf Friendly Game was een kwestie van 2 sessies. Daarbij had ik een zeil, paraplu, toeters, hoepel, zweep met plastic en noem maar op. Toen kende ik haar net een maand of 2...

Mijn osteopaat komt maandag voor mijn andere paard. Zij werkt samen met Eef Veenstra, dus ik wilde het haar idd ook voorleggen en desnoods op trainingsweekend met haar in Friesland, bij haar centrum.

Dat het een typisch Haflinger iets is zat ik ook al aan te denken pien_2010

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:51

Horsenalities zijn zelden voor iedere situatie dezelfde, een paard kan switchen. Maar een LBE is ook bazig en dominant en gaat je uitproberen. En dat past weer wel. Daarentegen is ze vanaf de grond wel zo dat ze je ruimte respecteerd en respect naar je toont.

Ik zou zelf advies vragen aan Parelli, aangezien je er op de andere manieren die je al hebt geprobeerd gewoon niet gaat komen en je zelf er goed zat van bent.

Succes.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:04

Oh komt me bekend voor. Ik heb dan wel een fjorden merrie en is ook bijna nergens bang voor. In een groep of per 2 loopt ze mooi maar owee ik ga met haar alleen dan stopt ze constant en wilt ze omdraaien. Ik stap dan af en loop verderop en stap dan weer op maar het helpt niet echt. De mijne gaat dan in rust positie staan, oortjes op relaxt mood en blijft stil staan. Ik ben ook ten einde raad en heb haar ook vanaf vorig jaar april. Ik volg dit topic even mee. :)