Galopperen op steen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlexxii

Galopperen op steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 16:04

Ik was altijd ervan overtuigd dat dit heel slecht is..
laatst zei een vriendin dat dat helemaal niet zo is,
nu vandaag de lease eigenaar van mijn leasepaard zei dat ik gewoon op steen kon galopperen, begon ik toch te twijffelen..
Is het nou wel of niet slecht voor gewrichten/spieren/ benen etc? :oo

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:04

Is slecht voor de pezen, zeker niet doen.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:05

Lijkt mij niet echt goed want de pezen krijgen flinke klappen. Ik zou het afraden

fourseasons

Re: Galopperen op steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:06

Je paard gaat er niet dood aan maar als het niet nodig is zou ik het absoluut niet doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:08

Van op harde bodem lopen worden pezen sterker. De grotere impact van het neerkomen geeft meer belasting van de weke delen (pezen en banden) en die reageren daar op door sterker te worden.
Bij een jong paard dat niet in de bergen is opgegroeid (want daar gebeurt het vanzelf) zul je dat dus op de harde weg moeten trainen. Ook bij peesblessures moet je stappen op het harde om de pezen te stimuleren om te genezen.
Dus, bij een goed afgehard paard is galopperen op steen geen probleem. Maar bij een paard dat nog niet eens gewend is om stukken te draven op harde bodem moet je niet opeens een kilometer over straat gaan galopperen. Dat is niet zo'n goed idee.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:13

loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van maar zonder zie ik als je het opbouwt het probleem niet van in

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:17

Ik zou het niet doen, Is steeds een harde klap

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:18

kesha1 schreef:
loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van maar zonder zie ik als je het opbouwt het probleem niet van in

Wat een onzin _O-

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:22

Persoonlijk ben ik niet zo van galoperen op asvalt met ijzers.
Met mijn pony zonder ijzers galopeer ik vaak, en ook vrij lange stukken of asvalt.
Dit is gewoon rustig opgebouwd.
Bij een verzorgpaard wil de eigenaar het liefste dat ik op asvalt galopeer omdat het paard heel snel uitglijd op gras of grind. Persoonlijk ben ik er niet helemaal mee eens omdat hij ijzers heeft, maar het is mijn paard niet! Dus doe ik gewoon wat de eigenaar wilt. Met uitglijden ofzo heb ik nog nooit ene probleem gehad.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:25

Als ie op ijzers staat niet doen. Blootvoets kan dit wel, alleen dan opbouwen dat de pezen kunnen wennen.
op bloten voeten maken ze namelijk wel gebruik van het pompen (of zoiets weet de precieze benaming niet) in de hoeven. Hierdoor vangen ze de klap al grotendeels op.
je moet doen wat jij denkt wat het beste is.

ik heb op mijn paard wel eens gegaloppeerd op het harde. Alleen wel gewoon kort beginnen en langzaam opbouwen, pezen hebben altijd langer nodig als spieren, houd hier wel rekening mee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:57

En politiepaarden lopen dus allemaal binnen een maand kreupel? Die galopperen regelmatig op ijzers op asfalt namelijk.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:14

het is niet goed voor een paard met ijzers voor zover ik weet en mij is geleerd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:17

Goed opbouwen en dan is er niks aan de hand. Je moet natuurlijk niet met een paard wat geen asfalt gewend is gaan galopperen.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 29-05-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:18

Mijn verzorgpaard staat vierkant op ijzers, al jaren, staat voor de koets en wordt onder de man gereden, en wij galopperen ook wel eens op asfalt. Gewoon opbouwen, niet als een idioot gaan racen wegens evt glibbers bij ontwijkingen, maar een normaal paard weet heus wel hoe hij zijn hoeven neer moet zetten ook in galop en ook op asfalt.

Wat Ibbel zegt, zou wat zijn dan zouden de politiepaarden ook allemaal kreupel moeten lopen...

Overigens het pompmechanisme van de hoef wordt door ijzers al zo goed als stopgezet, daar kan op asfalt galopperen/draven/stappen niks aan veranderen. Maar slechter wordt ie dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:25

romyloverrr schreef:
kesha1 schreef:

Wat een onzin _O-

Haha ik las dit ook met verbazing.. :+

Ontopic, ik zou niet zo snel galopperen op de straat en helemaal niet met ijzers, dat is echt spekglad.. Draven daarentegen of lekker stappen is denk ik erg goed om regelmatig te doen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:27

Ibbel schreef:
En politiepaarden lopen dus allemaal binnen een maand kreupel? Die galopperen regelmatig op ijzers op asfalt namelijk.

En in sommige gevallen zelfs nog kalkoenen eronder..

Ben zelf geen absoluut voorstander, maar mits het opgebouwd wordt zie ik niet in waarom het niet kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:33

kesha1 schreef:

Dit.... :')

Even zonder gekkigheid; stappen en draven (en dat opbouwen) op het harde lijkt me juist goed voor de pezen. Galopperen lijkt me net iets teveel van het goede en al helemaal als paarden het niet gewend zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:36

Even los van het voordeel voor de pezen, voor de gewrichten lijkt het mij minder goed. Geen demping op een harde ondergrond, geen demping van de hoeven = flinke klappen op de gewrichten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:42

kesha1 schreef:
het is niet goed voor een paard met ijzers voor zover ik weet en mij is geleerd.

Ik vind je reden erachter wel heel origineel :') Maar misschien de volgende keer je een beetje inlezen voor je iemand zo sterk een advies op het hart drukt.

Ik denk dat het beetje een vraagstuk is waar de echte grenzen zitten tussen wat wel en niet goed is voor een paard. Vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat omdat politiepaarden niet iedere maand kreupel zijn, het dus wel in orde zal zijn. Om echt te bepalen of het wel kan of niet, zul je moeten kijken naar grotere groepen paarden en ook naar gevolgen op de lange termijn (artrose e.d).
Waar liggen de grenzen van wat goed is voor de pezen en gewrichten, en wat overbelastend is. Een goed getraind paard zal uiteraard meer aankunnen dan een ongetraind paard, maar omdat stap en draf goed is voor de pezen, hoeft galop dat nog niet te zijn. Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk mensen van hun dierenarts wel eens het advies hebben gekregen om na een blessure te gaan trainen door te galopperen(!) op de harde weg, in plaats van stappen.

Persoonlijk zou ik niet zomaar met een beslagen paard gaan galopperen op de straat. Ja, enerzijds zullen de pezen en gewrichten er echt wel sterker van worden, anderzijds krijgen diezelfde pezen en gewrichten wel iedere keer een klap te verduren.

Breghje, het asfalt verandert er inderdaad niks aan dat het pompmechanisme wordt stopgezet. Maar andersom is het pompmechanisme veel harder nodig op asfalt. Zand geeft mee als je erop gaat staan, zand verplaatst zelf wel, asfalt doet dat niet.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:44

in plaats van mij helemaal uit te lachen , ik heb het zo gehoord/geleerd dan kan je toch in ieder geval toch uitleg geven want : wat is beter voor de oren van een paard op asfalt galloperen of op gras/zandpaden?

sorry hoor maar hier word ik boos van jij hebt 100% zeker ook ooit iets verkeerd aangeleerd!

RusselNuwell jij geeft teminste normaal antwoord

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:49

Dus met mijn verzorgpaard zou ik bij wijze van af en toe wel op asvalt kunnen galopperen? Of als dit een stukje gebeurd is het niet erg?
Als ik haar rijd dan rij ik altijd op het asvalt (staat aan een dijk dus geen berm, geen bak, dus moet hoe dan ook over de weg). En ik stap en draaf wel op de weg.
Of iig minder erg dan een paard dat altijd in een bak rijd?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:55

Aurelia, ik galoppeer enorm veel op de weg met mijn oude (en al versleten) merrie. Er is één peesblessure geweest toen ik op een manege stond en veel in de bak werkte, toen ging ik buiten racen (wat alle andere jaren was dit geen probleem, 50 km/h naast een auto met vrienden) en had ze een blessure te vangen.

Niet gek ook, ze liep van de (zoals de jaren ervoor) 50/60/70 km/h asfalt opeens maar een km of 5 per week, in een goede week.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:51

RusselNuwell schreef:
Ik denk dat het beetje een vraagstuk is waar de echte grenzen zitten tussen wat wel en niet goed is voor een paard. Vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat omdat politiepaarden niet iedere maand kreupel zijn, het dus wel in orde zal zijn. Om echt te bepalen of het wel kan of niet, zul je moeten kijken naar grotere groepen paarden en ook naar gevolgen op de lange termijn (artrose e.d).
Waar liggen de grenzen van wat goed is voor de pezen en gewrichten, en wat overbelastend is. Een goed getraind paard zal uiteraard meer aankunnen dan een ongetraind paard, maar omdat stap en draf goed is voor de pezen, hoeft galop dat nog niet te zijn. Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk mensen van hun dierenarts wel eens het advies hebben gekregen om na een blessure te gaan trainen door te galopperen(!) op de harde weg, in plaats van stappen.

Persoonlijk zou ik niet zomaar met een beslagen paard gaan galopperen op de straat. Ja, enerzijds zullen de pezen en gewrichten er echt wel sterker van worden, anderzijds krijgen diezelfde pezen en gewrichten wel iedere keer een klap te verduren.

Breghje, het asfalt verandert er inderdaad niks aan dat het pompmechanisme wordt stopgezet. Maar andersom is het pompmechanisme veel harder nodig op asfalt. Zand geeft mee als je erop gaat staan, zand verplaatst zelf wel, asfalt doet dat niet.

Klopt, maar de ijzers zullen blijven zitten en dus veranderd er niks. Ik vind op zand ook veel fijner, met of zonder ijzers, en dus is er blijvend geen pompmechanisme als er ijzers onder zitten. :)

Mijn (eigen) paard was ijzerloos, heeft twee keer een peesblessure gehad maar ik heb nooit een negatief advies gehad over galopperen over asfalt van de da. Nu moet ik wel zeggen dat zij absoluut níet getraind was op het asfalt omdat ik een binnenbak tot mijn beschikking had en een bos vlakbij, en deze paarden wel, met haar heb ik dus ook nooit galop gedaan over de weg en met hen wel eens het is geen gewoonte. Ik vind het niks als je een bocht om moet, maar gewoon als ze ineens wegschieten dan glibber je imho behoorlijk.

Kesha1, de oren van een paard hebben helemaal níks te maken met stap draf of galop, dus daar maakt het helemaal niks voor uit waar je ook rondrijd. Dat je het zo geleerd hebt vind ik jammer, aan de andere kant wel iets geleerd nu hoop ik, dat je niet meer zo snel iets voor zoete koek aanneemt.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:52

kesha1 schreef:

oke dan ? -.-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:54

Ik doe het zelf niet. Stappen en draven wel, maar dat heb ik rustig opgebouwd.
Galopperen doe ik alleen in de berm. Mijn paard heeft geen ijzers, anders zou ik draven
misschien zelfs al niet fijn vinden.