Na ongeluk angst voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jassie135

Na ongeluk angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:45

Heey allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van mijn lieve KWPN´er Bonito.
Samen met hem rij op een springstal in een talenten springgroep.
Hier worden we getraind voor concours, en om over een aantal jaar op topniveau wedstrijden te rijden.
Toen ik in april weer ging trainen stond er zoals altijd kinderen met hun ouders te kijken.
Ik reed een parcours van een gemiddelde hoogte van 1.30, met een stijltje van 1.60. Om mee af te sluiten sprong ik nog één keer het stijltje. Maar mijn paard nam op het laatst een aantal verruimde galoppassen waardoor hij te dicht op de hindernis uitkwam. Hij sprongen dwars door de sprong heen. Daarna viel hij voorover en kwam ik heel ongelukkig terecht. Met een schouder uit de kom en een aantal zware inwendige kneuzing afgevoerd naar het ziekenhuis. Gelukkig mankeerde mijn lieve paard niets.
Sinds deze maand mag ik weer rijden en springen. Ik ben laag gestart, maar ik durf niet meer hoog te springen. Ik voel een hele grote angst dat hij weer niet uitkomt. Wat kan ik doen om deze angst te overwinnen?

spotterick

Re: Na ongeluk angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:47

Durf je het ook niet als je maar met 5 cm verhoogt? Of gewoon rustig opbouwen, weer wat vertrouwen opbouwen. Angst raak je helaas niet zomaar kwijt, misschien heb je wat langer nodig?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:48

Eerst zo goed leren rijden dat je wel controle hebt. En 1.30 en 1.60 eventjes??

jassie135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:50

Ik weet dat ik de controle heb. Maar ik ben gewoon heel bang.
En het was het gemiddelde van 1.30 en het hoogste van 1.60 er zat variatie tussen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:51

gewoon weer langzaam opbouwen, als je het eerder hebt gedaan moet je het je nog een keer lukken ;)

even als side note,,, waar om was het belangrijk te melden dat die kinderen langs de kant stonden te kijken? :o

MissBmx

Ga eerst gewoon lekker dressuren zodat je daar meer de controle over hebt.
Maak sprongen hooguit tot een meter. Je zit pas weer een maand in het zadel.
Gun jezelf de tijd om te herstellen, niet alleen fysiek moet je herstellen.
Vind het plezier weer terug en die hoge sprongen komen vanzelf wel

laraxXxemma

Echt rustig opbouwen, en niet te snel willen. Des noods ben je er een half jaar mee bezig, je hebt alle tijd toch ?
Kijk ook eens terug, want als ik het goed lees heb je een heel parcour probleemloos gesprongen op de laatste na. Denk aan al die keren dat het goed ging, en denk dan eens met die ene keer dat het fout ging. Paarden leren ook van hun fouten :)

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:03

Heel rustig beginnen met opbouwen. Je hebt duidelijk het vertrouwen niet terug dus eerst gewoon maar lage parcourtjes springen. Misschien is het mogelijk dat een ander er eens op gaat springen? Dan zie je dat het goed gaat en op die manier krijg je misschien ook wat vertrouwen terug.

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:02

Ik ben zelf ook bang geweest om weer te springen, ik vind het ook niet zo gek dat je het eng vind. Als ik jou was zou ik het gewoon rustig opbouwen en je vertrouwen terug winnen. Je paard kan het wel, en daar moet je gewoon aan denken. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:31

Op welk niveau spring je nu in de gewone wedstrijdsport??

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:36

misschien kan je zonder zadel een paar KLEINE sprongetjes maken en als je dat durft dan kan je zeker met zadel hoger springen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:45

xXbellaXx schreef:
misschien kan je zonder zadel een paar KLEINE sprongetjes maken en als je dat durft dan kan je zeker met zadel hoger springen

Waarom eerst zonder zadel? Ik vind dat een vreemd advies. Kun je dit eens toelichten?

Wat een vervelende val heb je gemaakt! Ik zou eerst proberen met wat lage sprongen/parcoursjes het gevoel en je vertrouwen terug te winnen.
Ik vind het een goede tip om eens een andere ruiter of je instructeur eerst wat hogere sprongen te laten maken en zelf toe te kijken. Neem je tijd en overhaast het niet. Als het niet goed voelt of je durft niet is het geen schande even een stapje terug te doen.
Probeer eerst lekker weer te gaan genieten van het rijden en ga het dan stapje voor stapje opbouwen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:47

Ben ik de enige die hier vrij weinig van geloofd...?

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:48

Lienek schreef:

Waarom zou je het niet geloven dan?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:55

HorseLove456 schreef:
Lienek schreef:

Waarom zou je het niet geloven dan?

2 berichten op bokt. 14 jaar springt zomaar ff 1.60 en vooral het verhaal komt mij niet geloofwaardig over.

Edit; en ze wordt getraind voor concours... 1.60 is geen b parcours dus waarom zou je uberhaubt dan 1.30 of 1.60 gaan springen.
B is maar 1 meter.. Zou me daar dan eerst op focussen

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:58

jassie135 schreef:
Samen met hem rij op een springstal in een talenten springgroep.
Hier worden we getraind voor concours, en om over een aantal jaar op topniveau wedstrijden te rijden.

Klinkt inderdaad een beetje vreemd, omdat je normaal gesproken gewoon op concours gaat en dan steeds hoger komt als je je steeds bewijst.

Loopt er in dat talentenprogramma geen sportpsycholoog rond? Of gewoon een instructeur die (mentale) begeleiding kan geven?

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:01

Delphi schreef:
xXbellaXx schreef:

Waarom eerst zonder zadel? Ik vind dat een vreemd advies. Kun je dit eens toelichten?

Wat een vervelende val heb je gemaakt! Ik zou eerst proberen met wat lage sprongen/parcoursjes het gevoel en je vertrouwen terug te winnen.
Ik vind het een goede tip om eens een andere ruiter of je instructeur eerst wat hogere sprongen te laten maken en zelf toe te kijken. Neem je tijd en overhaast het niet. Als het niet goed voelt of je durft niet is het geen schande even een stapje terug te doen.
Probeer eerst lekker weer te gaan genieten van het rijden en ga het dan stapje voor stapje opbouwen.

nou het lijkt mij als je het zonder zadel durft dan zeker met zadel

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:03

xXbellaXx schreef:

Maar zonder zadel gaat het wel eerder mis omdat je 'steun' mist.
En als je dan dus weer valt..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:10

xXbellaXx schreef:

Tja als je het achterstevoren en geblinddoekt durft, zal je het gewoon normaal met zadel ook zeker durven :+ . Maar of dat verstandig is....

Zonder zadel zit je vaak veel minder stabiel, je hebt minder houvast en je kunt niet zo goed meegaan met de sprong.
Ik zou absoluut niet zonder zadel gaan springen als je angst hebt en zo'n blessure achter de rug hebt.
Niet focussen op de hoogte, maar eerst technisch goede sprongen maken op lagere hoogte en zo het vertrouwen weer terugwinnen.

TS, op welke springstal sta/rij je en voor wat voor soort talenten springgroep is het?

Woopy_x_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:21

rustig opbouwen! maar niet te rustig xd , hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het word...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:40

Lienek schreef:

Nee hoor, vandaar mijn vraag wel niveau ze springt. Talenten springen geen 1.60, dan ben je geen talent meer maar een goede ruiter.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:11

bigone schreef:
Lienek schreef:

Nee hoor, vandaar mijn vraag wel niveau ze springt. Talenten springen geen 1.60, dan ben je geen talent meer maar een goede ruiter.

Precies mijn gedachte idd :j

Ben ook zeer benieuwd bij welke stal TS traint.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:22

Uitermate interessant dat ze opgeleid wordt om over een aantal jaar pas top wedstrijden te rijden.
Je zou denken dat dat toch wel wat eerder kan, als ze nu al 1.30 springt ( met uitschieters naar 1.60).

Vind wel jammer dat je nu niet weet of alleen de hoogte wat "opgeleukt" is, of dat het hele verhaal uit iemands duim komt..

Want kan natuurlijk best dat TS wél gevallen is, en springangst heeft overgehouden. Daar hoef je geen 1.60 voor gesprongen te hebben... dat kan al bij een stijltje van 60 cm. En dan zou TS best om tips kunnen vragen/ hier tips voor kunnen krijgen..

Maar voor het zelfde geld is het hele verhaal verzonnen, en dan voel je je toch vervelend als je hier dan heel serieus aan het reageren bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:51

Punz schreef:
Uitermate interessant dat ze opgeleid wordt om over een aantal jaar pas top wedstrijden te rijden.
Je zou denken dat dat toch wel wat eerder kan, als ze nu al 1.30 springt ( met uitschieters naar 1.60).

Vind wel jammer dat je nu niet weet of alleen de hoogte wat "opgeleukt" is, of dat het hele verhaal uit iemands duim komt..

Want kan natuurlijk best dat TS wél gevallen is, en springangst heeft overgehouden. Daar hoef je geen 1.60 voor gesprongen te hebben... dat kan al bij een stijltje van 60 cm. En dan zou TS best om tips kunnen vragen/ hier tips voor kunnen krijgen..

Maar voor het zelfde geld is het hele verhaal verzonnen, en dan voel je je toch vervelend als je hier dan heel serieus aan het reageren bent.

Precies dit! :)
mooi verwoord!

Aan de ene kant hoop ik dat het verzonnen is, springangst is niet niets..
Maar aan de andere kant, wij reageren zo 'leuk' :P

Als het echt zo is:
TS, overhaast je niet :)
Bij laag beginnen, galopsprongen controleren en dan eens de sprong wat hoger :) niet durven, paard voelt het aan, dus meer kans op weigering.
Zorg ervoor dat je klaar bent voor de hogere sprong :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:56

Trouwens, ZZ-paarden (ts heeft een kwpn) is in de barrage 1:35 het hoogste qua hindernissen..

Nationaal klasse a is 1.50 geloof ik!

Dan springt TS wel heel hoog met 1.60..