Rechtrichten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Rechtrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:47

Hi,

Ik zit al een tijdje met het feit dat mijn paard heel scheef is. Ik kan veel theoretische informatie vinden over jet rechtrichten,maar concrete oefeningen niet helaas. Ook hier op bokt de zoekfunctie gebruikt maar de meest berichten zeggen vaak 'hoe goed het is ' en vel verder komen we niet...

Ik wil graag beginnen maar weet niet waar. Les zit er helaas financiel even niet in en ik wil toch graag een paar leuke oefeningen waarmee ik lekker aan de slag kan.

Ik hoor het graag.

Femke

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:51

Misschien kun je eens per maand lessen. Of 1 les zodat je zelf eerst weer verder kan.

Het is lastig om zo even wat uit te leggen en je kunt het het ook het best in het echt zien

YelaBrenda11

Re: Rechtrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:00

Dankje,ik weet ook dat er een studiepakket van marijke de jong is maar als ik op haar websie ben is het me niet helemaal duidelijk hoe dat zit en hoe dat te bestellen is.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:23

Klopt, ik heb er inderdaad ook wel van gehoord. Maar toch krijg je niet meteen feedback of jr het inderdaad helemaal goed doet. Of dat je toch de puntjes op de i mist waardoor je niet je gewenste resultaat berijkt

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:38

Kan je niet kijken waar er clinics gegeven worden in de buurt? Dan kan je de informatie die gegeven word in praktijk zien.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:40

het beste is 1 keer les volgen er aan beginnen door alleen te zien is niet simpel, ik volg nu regelmatig les en ik zie het nog niet 100 procent of ik het juist doe
vanwaar ben je?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

Je kan misschien ook eens vragen op je stal of er mensen zijn die ervaring hebben met dubbele lijnen. Daar heb ik goede ervaringen mee. Wel heb ik hierin 1 jaar les gehad. Heeft mijn paard een stuk rechter gekregen.
pb mag altijd.

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:47

Op de site van Marijke de Jong kan je lid worden en een hoop leren. Je krijgt dan toegang tot heel veel nuttige informatie, vind ik persoonlijk. Er staan echt hele fijne oefeningen bij. En er zijn genoeg e-books te verkrijgen. Zeker het proberen waard. En zo af en toe een lesje is natuurlijk het beste. Ik ben nu 1,5 jaar bezig met de instructeur opleiding van Marijke en het is echt heel gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:43

Missbeauty30 schreef:
Op de site van Marijke de Jong kan je lid worden en een hoop leren. Je krijgt dan toegang tot heel veel nuttige informatie, vind ik persoonlijk. Er staan echt hele fijne oefeningen bij. En er zijn genoeg e-books te verkrijgen. Zeker het proberen waard. En zo af en toe een lesje is natuurlijk het beste. Ik ben nu 1,5 jaar bezig met de instructeur opleiding van Marijke en het is echt heel gaaf!

Toch is het erg moeilijk vanuit theorie te leren, want het gaat om het voelen wanneer je wat moet doen en dat voelen kun je enkel leren doordat iemand die op de grond staat. Deze persoon kan aangeven ho het hoort te voelen en kan dat dan uitleggen. Dat is een stuk wat je altijd in de theorie mist. Plus dat het ene paard het andere paard niet is dus t is ook per paard verschillend per aanpak.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:00

Google eens op 'dressuur kun je leren'. Op die site zoeken naar wijken en schouderbinnenwaarts. Dat zijn fijne oefeningen om je paard recht te richten.

Verder altijd 2e hoefslag rijden en in alle gangen regelmatig het lijntje vanuit de hoekletter naar A of C rijden.

Het paard niet over zijn tempo laten lopen maar met impuls voorwaarts (veel schijn- of normale overgangen) rijden.

Instructie is natuurlijk beter, maar ik denk dat je hier wel iets mee kan tot het zover is dat je dat weer kunt. Het is ook geen hogere wiskunde.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:43

Hoihoi hartstikke bedankt :) bedoel je de binnenhoefslag starbreeze? Want dat doe ik inderdaad wel altijd. Alleen mijn paard houdt rechts ontzettend vast en ik wil hier eigenlijk ook vanaf de grond mee bezig. Hebben jullie hier tips voor? Want het enige wat ik ken is om het paard canuit stilstand beide kanten op te laten buigen,maar veel verder kom ik niet omdat er gewoon moeilijk concrete oefeningen te vinden zijn. Dus als er simpele oefeningen zijn die je niet gauw fout kunt doen hoor ik het graag :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:44

Ben trouwens net bij de bieb en boekhandel geweest maar niks kunnen vinden :(

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:47

Starbreeze schreef:
Google eens op 'dressuur kun je leren'. Op die site zoeken naar wijken en schouderbinnenwaarts. Dat zijn fijne oefeningen om je paard recht te richten.

Verder altijd 2e hoefslag rijden en in alle gangen regelmatig het lijntje vanuit de hoekletter naar A of C rijden.

Het paard niet over zijn tempo laten lopen maar met impuls voorwaarts (veel schijn- of normale overgangen) rijden.

Instructie is natuurlijk beter, maar ik denk dat je hier wel iets mee kan tot het zover is dat je dat weer kunt. Het is ook geen hogere wiskunde.

Ik sluit ik me hier bij aan.
Mocht je in Overijssel wonen, wil ik je gerust een keer of vaker komen helpen. Ook ivm het voelen, wat bijv. Jolien al aangeeft. Je zou gerust mogen voelen aan mijn paard, en dan kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Bovenstaande tips zou je al veel mee kunnen.
Voeg daar een travers en renvers aan toe, en je hebt een goed begin!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:49

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:54

Rechts vasthouden wil waarschijnlijk zeggen linksgebogen. Je zou kunnen beginnen met linksom contrastelling te rijden om de kortere kant wat op te rekken. Dat gaat natuurlijk niet in een dag maar je merkt vanzelf wanneer je paard de linkerteugel wat meer aan gaat nemen. Waak ervoor dat je paard dan niet over de binnenschouder wegvalt maar hou hem verder recht op de hoefslag. Dit is een mooie oefening om mee te beginnen. Zo kun je ook stukjes contrastelling meepakken op de volte linksom etc.

Klopt het dat de rechterkant van je paard wat boller is en dat je op die kant minder reactie krijgt qua buiging wanneer je je binnenbeen aanlegt om hem om je binnenbeen heen te laten buigen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:00

Volgens mij woon jij redelijk bij mij in de buurt. Als je wilt, mag je wel eens langs komen dan kan ik je wat basisprincipes uitleggen? Les is echt wel heel belangrijk, want het is iets heel nieuws wat je leert, waar je zo min mogelijk communicatiefouten in wilt hebben natuurlijk. Ik heb ook niet regelmatig les, maar heb dan weer zo veel huiswerk dat ik er weereen tijdje mee op weg kan :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:04

YelaBrenda11 schreef:
Hoihoi hartstikke bedankt :) bedoel je de binnenhoefslag starbreeze? Want dat doe ik inderdaad wel altijd. Alleen mijn paard houdt rechts ontzettend vast en ik wil hier eigenlijk ook vanaf de grond mee bezig. Hebben jullie hier tips voor? Want het enige wat ik ken is om het paard canuit stilstand beide kanten op te laten buigen,maar veel verder kom ik niet omdat er gewoon moeilijk concrete oefeningen te vinden zijn. Dus als er simpele oefeningen zijn die je niet gauw fout kunt doen hoor ik het graag :)

Yep, binnenhoefslag. Jouw paard is linksgebogen. Rij rechtsom schouder voor om het rechter achterbeen meer onder de massa te vragen. Dus de kant waar jouw paard vast houdt juist hol willen maken. Rechtsom volte openen is ook een goeie trouwens. Vergeet alleen niet om ook linksom te rijden, anders is ie straks scheef aan de andere kant :)

Vanaf de grond trainen ben ik niet zo goed in. Maar in principe zijn dat dezelfde oefeningen. Maar ik vind dat makkelijker als ik er op zit.

Je zou ook aan de rechterkant kunnen gaan staan en je paard met een stuk wortel uit kunnen dagen met zijn neus naar zijn rechterheup te vragen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:21

Het linkerachterbeen wordt waarschijnlijk buiten de massa geplaatst en die moet dus sterker gemaakt worden. Het is dus L.A die je onder de massa wil krijgen @ starbreeze

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:38

Ontzettend bedankt,het is wel allemaal verschillende informatie waar ik geen beeld bij heb zolang ik het niet heb gezien,dus ik ga er verder miet helemaal op in omdat ik er daarvoor te weinig vanaf weet. Maar ik woon inderdaad in friesland dus als iemand mij zou kunnen helpen,heel graag (even via pc contact maken)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:41

Ik laat mijn paard trouwens wel eens aan de hand op de volte lopen maar als ik dan zijn achterbeen bijtik om deze in het spoor van het voorbeen re zetten,schrikt hij heel erg. Geeft iemand hier tips voor?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:55

Ik vraag me af of men wel een goede invulling heeft bij het principe "rechtrichten".

Als je paardrijdt ben je in feite al steeds bezig met rechtrichten, op iedere volte al.

Ook heb ik het idee dat dit enorm wordt overschat, je traint (als het goed is) je paard toch sowieso op beide handen evenredig? Ik hoor/lees wel eens van mensen die uitsluitend maar bezig zijn met ik heb een scheef paard, ik train op rechtrichten". daarna komt er dan een verhaal waarvan ik denk: waar gaat dit over?

Ik stel een vraag: weet men WAAROM een paard "gerechtricht" zou moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:57

terpentijn schreef:
Ik vraag me af of men wel een goede invulling heeft bij het principe "rechtrichten".

Als je paardrijdt ben je in feite al steeds bezig met rechtrichten, op iedere volte al.

Ook heb ik het idee dat dit enorm wordt overschat, je traint (als het goed is) je paard toch sowieso op beide handen evenredig? Ik hoor/lees wel eens van mensen die uitsluitend maar bezig zijn met ik heb een scheef paard, ik train op rechtrichten". daarna komt er dan een verhaal waarvan ik denk: waar gaat dit over?

Ik stel een vraag: weet men WAAROM een paard "gerechtricht" zou moeten worden?

Rechtrichten is de nieuwe hype ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:05

Nou Joolien, die indruk heb ik ook, er zijn zelfs lessen/cursussen waarbij men begint/voornamelijk bezig is met "rechtrichten" terwijl niemand een clou heeft waarom dat moet en hoe dat moet.
Vind dat erg bijzonder. In sommige van die cursussen zit dan niemand op het paard, het is dan dus "rechtrichten" aan de hand.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van in.
Ik vind het eigenlijk ook een verkeerde uitdrukking: recht richten.
Het zou eerder een gelijkwaardige gewichtsverdeling over alle vier benen moeten zijn. Zowel horizontaal als verticaal, en dan nog onder de ruiter.
Zonder gehang aan de bakrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:12

terpentijn schreef:
Nou Joolien, die indruk heb ik ook, er zijn zelfs lessen/cursussen waarbij men begint/voornamelijk bezig is met "rechtrichten" terwijl niemand een clou heeft waarom dat moet en hoe dat moet.
Vind dat erg bijzonder. In sommige van die cursussen zit dan niemand op het paard, het is dan dus "rechtrichten" aan de hand.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van in.
Ik vind het eigenlijk ook een verkeerde uitdrukking: recht richten.
Het zou eerder een gelijkwaardige gewichtsverdeling over alle vier benen moeten zijn. Zowel horizontaal als verticaal, en dan nog onder de ruiter.
Zonder gehang aan de bakrand.

Ik zie het ook als de controle van stelling en buiging, als het paard daarin los is kun je het paard ook weer recht stellen en leren op 4 benen te lopen en daarin te corrigeren als het paard weer scheef gaat bijv. Daardoor creeer je balans en lossigheid en wanneer een paard los is in de buiging in stelling van het lijf kan een paard ook makkelijker nageven.
Het is dus niet een manier van rijden, maar eigenlijk een hele belangrijke basis die imo iedereen moet beheersen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:12

Grootste probleem is dat men niet weet of nooit geleerd heeft hoe en wat rechtrichten is. Daar wordt door sommigen goed commercieel gebruik van gemaakt en het is lekker toegankelijk want via internet verkrijgbaar. Toch leiden er meerdere wegen naar Rome en is het aan een ieder om zijn of haar weg te vinden. Of dat nu op, naast of achter het paard is.