bitloos of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel_love

bitloos of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:21

hallo,
ik hoor veel nare dingen over rijden met een bit. mijn pony luistert goed in zijn mond. zou bitloos rijden een oplossing zijn en zijn die nare dingen waar? is bitloos rijden wel goed?

alvast bedankt *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:25

bit is niet slecht als je het maar goed gebruikt, als je maar zo zacht mogelijk bent!
bitloos vind ik fijner, ik zou zeggen leen een keer een bitloos hoofdstel en kijk hoe die daar op reageert
en als die daar niet goed op reageerd zou ik zeggen doe het bitje er maar weer in
ik heb liever zachte hulpen en ik neem aan dat jij dat wel doet :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:25

Als jij hard aan het bit trekt, kneepjes geeft/zaagt e.d.: bit is niet fijn.
Rustige, meegevende hand: niets mis met bit.

Ofwel: het bit is zo hard als de hand van de ruiter, wat ook voor bitloze optomingen geldt :).

MalaQ

Re: bitloos of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:28

Ik zou niet anders meer willen dan bitloos :) Maar dat is persoonlijke voorkeur..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

En zo zijn er ook zat nare dingen over bitloosrijden te vertellen. Een bit is zo naar als de hand van de ruiter. Het is wel belangrijk om te weten welk bit het meest geschikt is voor jouw pony. Het moet nl. wel passen :) Als jouw pony goed luistert met bit is er geen reden om dit te veranderen. Wat zou voor jou de reden zijn om bitloos te willen rijden? Ben je bang dat je niet goed voor je pony zou zorgen als je met bit zou blijven rijden?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-05-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

MalaQ schreef:
Ik zou niet anders meer willen dan bitloos :) Maar dat is persoonlijke voorkeur..

ik ook en dan nog het liefst met neckrope :D

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:43

wat jij fijner vindt, een ieder moet het zelf weten. Onder het zadel lekker bitloos maar voor de kar wel met bit maar zonder oogkleppen.
Probeer gewoon zelf wat je pony fijner vindt, je kan van die halsterhoofdstellen kopen, kan je bit aan hangen maar ook weer afhalen. Ideaal om te proberen. Heb ik zelf oom gedaan hahhaha. Hij had wel een bit in maar ik gebruikte hem niet, ree dus eigenlijk op het halster gedeelte. En als hij even onrustig was of er kwam iets spannends aan dan pakte ik even het bit op en daarna gelijk weer de andere teugels. Was wel even dus met dubbele teugel rijden maar we doen nu niks anders lekker bitloos. Suc6 met je keuze

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:44

Voor de kar zonder oogkleppen? Dat zou ik nou niet bepaald snel aanraden. Die oogkleppen zitten er niet voor niks.

merel_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:47

Sammie schreef:
En zo zijn er ook zat nare dingen over bitloosrijden te vertellen. Een bit is zo naar als de hand van de ruiter. Het is wel belangrijk om te weten welk bit het meest geschikt is voor jouw pony. Het moet nl. wel passen :) Als jouw pony goed luistert met bit is er geen reden om dit te veranderen. Wat zou voor jou de reden zijn om bitloos te willen rijden? Ben je bang dat je niet goed voor je pony zou zorgen als je met bit zou blijven rijden?

jawel maar juist omdat ze zo gevoelig is ben ik bang dat ik te hard ben terwijl i8k altijd met lang teugeltje rijd.

merel_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:48

James2000 schreef:
wat jij fijner vindt, een ieder moet het zelf weten. Onder het zadel lekker bitloos maar voor de kar wel met bit maar zonder oogkleppen.
Probeer gewoon zelf wat je pony fijner vindt, je kan van die halsterhoofdstellen kopen, kan je bit aan hangen maar ook weer afhalen. Ideaal om te proberen. Heb ik zelf oom gedaan hahhaha. Hij had wel een bit in maar ik gebruikte hem niet, ree dus eigenlijk op het halster gedeelte. En als hij even onrustig was of er kwam iets spannends aan dan pakte ik even het bit op en daarna gelijk weer de andere teugels. Was wel even dus met dubbele teugel rijden maar we doen nu niks anders lekker bitloos. Suc6 met je keuze

ik weet het dus niet. nou met de kar gaan wij wel met oogkleppen want ze is erg snel bang. goed idee dankje

merel_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:49

elodiexdidi schreef:
MalaQ schreef:

ik ook en dan nog het liefst met neckrope :D

jammer neckrope word hem niet ik rij altijd buiten wij hebben alleen een longeerbak.

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:50

Het is maar net wat je je paard aanleert, met geduld en tijd kun je net zoveel zonder bit als met! en voor je paard is het veel fijner zonder, omdat er namelijk veel zenuwen bij de mondhoeken samen komen.

Maar ook bij bitloos geldt dat je een zachte hand moet hebben, zoals bij alles

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:50

TS je moet niet op die dingen letten. Die dingen zijn vaak 'bedacht' of eigenlijk aan het licht gebracht (echt waar of niet) door extremisten. Als je pony nergens last van heeft zou er geen reden zijn om het te veranderen. Als je het echt wil en dan niet met als reden die nare dingen dan kan je het natuurlijk altijd proberen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:51

Een bitloos hoofdstel werkt anders in. Afhankelijk van het soort komt het druk meer op de neus te liggen. Als je zegt dat ze zo gevoelig is dan dan kun je je het beste daar even in verdiepen. Niet elk paard reageert daar prettig op en ook een bitloos hoofdstel heeft een zachte hand nodig.

Verder kun je het altijd even proberen, natuurlijk. Leen er een eentje van een vriend(in), maar als ze nu prima reageert zie ik persoonlijk geen noodzaak om over te stappen. Zeker als je ook nog eens vaak gewoon met een lang teugeltje rijdt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-05-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:51

merel_love schreef:
jammer neckrope word hem niet ik rij altijd buiten wij hebben alleen een longeerbak.

ik ook, ik doe dan touwhalster en teugels om, en neckrope ik leg een knoop in de teugels en pak ze als ik ze nodig heb en anders gebruik ik neckrope :)

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:52

waarom niet buitenrijden met een neckrope merel_love?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:53

suzanne533 schreef:
waarom niet buitenrijden met een neckrope merel_love?

ik snap haar wel, er is dan een best groot risico op er vandoor gaan en niet meer willen remmen!

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:54

maar net wat je paard gewent is en is aangeleerd! ik snap haar ook maar met veel oefenen kun je ook met alleen een neckrope heerlijk buitenrijden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:54

Ik snap niet dat dat opeens wordt aangeraden. Ze rijdt nu gewoon met bit (nogal een overstap naar neckrope..) en verder is helemaal niks bekend over het karakter van het dier of leeftijd van ts...

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:55

Sammie schreef:
Voor de kar zonder oogkleppen? Dat zou ik nou niet bepaald snel aanraden. Die oogkleppen zitten er niet voor niks.

Daar had ik het dus laatst met mijn hoefsmid over. Hij zei dat oogkleppen van vroeger komen dat ze de zweep niet konden zien.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:56

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:58

lianne484 schreef:
Sammie schreef:
Daar had ik het dus laatst met mijn hoefsmid over. Hij zei dat oogkleppen van vroeger komen dat ze de zweep niet konden zien.

Absoluut niet. Ze zien de kar niet en dat is veel belangrijker! En paarden kunnen nogal apart reageren op iets dat 'achter' hun aan blijft komen. Ik heb zelf met een pony gemend waarvan de eigenaar oogkleppen zielug vond.. Er was geen land mee te bezeilen, oogklepjes er weer op en het gedoe was over.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:28

Met een bit is niks mis mee als je hem maar goed gebruikt, je zegt hij luistert goed naar het bit in zijn mond, maar wat doe je daar dan mee, bedenk in elk geval dat het geen stuur en rem is , dan gebruik je hem verkeerd,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:46

Een goede ruiter heeft geen bit nodig ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:05

Dat is weer zo’n loze kreet waarmee men wil impliceren dat je een slechte ruiter bent als je een bit gebruikt. Om iemand maar een slecht gevoel aan te praten. En dat er geïmpliceerd wordt dat je dan wel een goede ruiter bent als je bitloos rijdt. En dat is wel zo’n grote flauwekul. Een bit is zo goed of slecht als de hand van de ruiter en dat geldt ook voor bitloze hoofdstellen. De gemiddelde neusriem van een bitloos hoofdstel is hartstikke scherp en kunnen zelf scherper inwerken dan een bit. Ik zie genoeg bitloze ruiters die lopen te sjorren, trekken en schoppen.. Die zijn echt geen haar beter dan mensen die met een bit rijden.