Paard gaat door het lint als ik opstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bjorn6

Paard gaat door het lint als ik opstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:26

Hallo allemaal,

Een paar maand geleden heb ik een nieuw paard gekocht. het gaat om een 7 jarige springmerrie.
Ze is altijd erg fris en heeft voldoende energie.
Maar nu is het probleem, de laatste weken stap ik op en wanneer ik goed en wel zit gaat ze er in volle galop vandoor. Eerst liet ik haar wel eens uit galopperen en daarna is het ook wel weer goed. Maar ik heb nu ook een aantal wedstrijden met haar gereden en aangezien het niet erg gewaardeerd word dat ik op het inrijterrein rond cross wil ik dit probleem erg graag oplossen.
Wanneer ik haar inhoud en probeer te stappen gaat ze 'huppelen' met als gevolg steigeren.
Ik heb de paardentandarts er al bijgehad en hier waren geen problemen te zien. Ook het zadel of hoofdstel moet voor haar geen klachten opleveren.
Ik heb net een slof teugel gekocht en hier rijd ik haar nu een week of twee mee. Nu gaat het goed aangezien zij haar hoofd niet in de hoogte kan krijgen en dus niet weg kan komen of steigeren.
Maar zodra die slof teugel weer af gaat is ze weer gevlogen.

Nu is mijn vraag hebben jullie dit ook eerder meegemaakt of hebben jullie tips om dit op te lossen?

Hoor graag van jullie!!

ThreeFingers

Re: Paard gaat door het lint als ik opstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:29

Eerder was dat probleem er niet?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:31

Ik zou zeggen laat een osteo of een fysio na kijken. Misschien zit er iets in de rug niet helemaal lekker of een ander punt waar ze last van heeft.

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:32

Ik heb het ook meegemaakt en dat is inderdaad niet leuk. Ik bedoel niet dat ik zelf zo'n paard heb maar dat ik op een wedstrijdterrein iemand zag die zijn paard niet kon houden en jij beschrijft dat probleem precies. Misschien kun je proberen je paard eerst te longeren of op een andere (niet speelse) manier haar een beetje moe te maken voor het rijden/laden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:33

Als het niets lichamelijks is zou ik het opstappen weer helemaal opnieuw aanleren alsof je zadelmak gaat maken. Doe dit ook met goede begeleiding. Ga weer beginnen met hangen, zitten. Op en af stappen en kijk hierbij goed naar lichaamstaal.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:38

als je haar dan probeert terug te nemen trekt ze er dan uit en gaat ze alleen maar harder?
je kunt proberen tijdens het trainen haar te laten galopperen en gewoon aansporen, niet laten stoppen totdat jij het zegt. laat dr maar een keer moe worden. dan denkt ze misschien de volgende keer: oeh, daar heb ik nu niet zon zin in.
op wedstrijd kun je haar misschien proberen heel erg in te buigen en een kleine volte te rijden tot je haar terug hebt. maar uiteindelijk wel voorwaarts houden anders kan ze gaan willen bokken.

(en krijgt ze niet teveel krachtvoer?)

je kunt misschien oefenen door (met begeleiding) te oefen met opstappen. dat rennen onder controle krijgen. en weer af stappen. rondje aan de hand stappen. en weer opstappen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:44

Het is ook een aanwensel, je hebt haar een paar keer laten gaan en dat mag dus niet. De dame heeft een vinger gehad en neemt nu gelijk de hele hand.
Ho is ho, desnoods 99 keer op- en afstappen maar ze is pas braaf en klaar als ze gewoon stilstaat (ook nog terwijl je aansingelt, beugels verstelt, nog even wat aanwijzingen met je instructeur doorneemt,... pas als jij been geeft mag ze rustig wegstappen)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:53

Weet je zeker dat er geen lichamelijk probleem is? Een paard van mij vroeger deed dit ook, die bleek spat te hebben en problemen met het SI-gewricht. Ik zou, zeker omdat de merrie dit voorheen niet deed, medisch wat dingen uit laten sluiten. Een paard denkt niet van de ene op de andere dag: en nu ga ik rennen! Luister naar je paard, ze probeert je waarschijnlijk iets te vertellen.

bjorn6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:13

bedankt voor jullie reacties.
Het vreemde is de ene keer is het wel goed en is ze rustig en de andere keer gaat ze in volle galop weg.
Ze krijgt weinig krachtvoer want indd als ze een bom energie is dan werkt het ook niet echt mee.
Ik krijg wekelijks les en mijn instructeur geeft aan haar indd eerst moe te galopperen en haar eigenlijk te straffen door net iets langer door te gaan. Dit heeft eventjes effect maar de knop slaat nogal snel weer om.
Ik heb haar gekocht en sinds die tijd is ze wel iets loperig maar ja ik denk dat zal wel uitproberen wezen.
Tijdens het zadelen is zo ook erg onrustig en schrikkerig dus ik ben bang dat het er iets inzit, misschien angst van vorige eigenaar? of die heeft het altijd toegegeven..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:25

Maar IS ze moe te galopperen? Als ik mijn ruin zie, die vindt toch al niks mooier dan galopperen :roll: en die blijft gewoon maar door en door en door gaan op pure adrenaline. Die is wel moe maar die geeft het pas toe als je afstijgt, die zou zich doodgalopperen onder je. Ik heb er ooit na zo'n advies 2 uur mee gegaloppeerd en geen enkele keer been bijgegeven. Na 2 uur was ik moe en stond hij nog te stuiteren om weer te gaan. :+ Als het echt een bloedkikkertje is bereik je er niks mee, want die zien dat niet als straf maar als yeaaaaahhhhh! :P

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:31

Als ze door het lint gaat, gewoon uit laten lopen alleen wanneer zij heeft van nu is het genoeg. Even door blijven gaan tot ze goed moe is.
dit hielp bij onze paarden best wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:35

Ik zou toch wel proberen het probleem te gaan voorkomen. Dat is volgens mij ook wat ts wilt. Dus moet je toch gaan kijken waarom ze dit doet.
Als ze tijdens het opzadelen al onrustig is, kan ze bijvoorbeeld stress ondervinden door het zadel. Dit hoeft niet alleen maar op de rug te zijn, misschien heeft ze wel een gevoelige buik, maar slecht passen doet t eerder dan je denkt. Ook met opstappen, als je vanaf de grond op stapt komt er meer drukt op de rechterkant van de ruggengraad en meer druk op de linker rughelft. Het kan dus ook zijn dat ze wat gevoelig is op de rug omdat jij deze misschien met trainen de ene keer wel meer traint dan de andere keer en dat kan de ene keer wel voor reactie geven en de andere keer niet.
Misschien helpt het daarom om met krukje op te stappen. Dat zorgt voor minder druk op de rug.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:39

Komt ze buiten overdag ?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:43

Dat door laten gaan snap ik dus niet, ik zou het gelijk stoppen. Het is niet leuk als een paard met opstappen weg galoppeerd, het moet wachten tot jij de hulp geeft weg te stappen. Al wacht je 3 minuten of 15 minuten, eerder mag het niet weg lopen.

Als je twijfelt of ze last heeft van de rug; stap eens met een krukje op, scheelt een hoop gehang aan 1 kant vd rug, of laat je zadel nakijken.
Doet ze het ook als je haar eerst een paar rondjes aan de longe doet? Of als iemand haar vasthoud, rustig weg stapt en dan losklikt?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:28

Informatie vragen bij de vorige eigenaar?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:32

Ik zou net zoals "Joolien" al zei opnieuw het op en afstappen er maar weer eens gaan inoefenen.
Het advies om het paard moe te lopen, is iets dat met bloedpaardjes echt niet werkt, ze gaan er alleen nog heftiger door worden.
Ik zou zeggen zoek goede begeleiding, want ik ga er van uit dat het zeer zeker moet kunnen lukken maar niet door het paard rond te laten crossen.
ook niet proberen hem in stap te houden dus niet gaan tegenhouden, want dan krijg je net zoals jij het reeds beschreef een opgewonden paard die weg wil, en eens ze dan ontploffen is er echt geen houden meer mogelijk.
Er bestaan andere manieren die volgens mij hier perfect zouden kunnen helpen, maar daarvoor wil ik dan wel eerst het paard in het echt zien, en zijn reacties beoordelen en dan stap voor stap idd het paard duidelijk gaan maken dat weglopen echt niet de goede keuze is, het is dus het paard zelf de juiste keuze laten zoeken, het paard moet zelf uiteindelijk willen stil staan.
Dit moet je dus als trainer/ruiter zo gaan aanbrengen dat het paard zelf deze keuze gaat maken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:36

Wellicht wat zadelnijd? Deze reactie komt op mij over als pijn door druk misschien door het opstappen. Met name omdat je zegt dat ze gaat stijgeren als je haar inhoud. Het komt op mij als staken over. Ik zou hier toch een goede veearts na laten kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:48

Als het verder een fijn meewerkend dier is dan zou ik toch ook eerst even wat zaken uit willen sluiten voordat ik het probleem eruit zou gaan rijden.

Het is wel een typische reactie op ongemak van het zadel / singel / onder het ruitergewicht.

Een kritische blik van een fysio zou ik er op zijn minst aan wagen, kan die lichamelijk geen echte reden vinden om zo te reageren op druk in het zadelgebied dan kan je met meer zekerheid zeggen dat het dier zich niet moet aanstellen en gewoon moet doen.

Je hoort toch (te...) vaak dat mensen een paard er doorheen trekken / schoppen en dat achteraf dan blijkt dat het dier toch serieus last gehad moet hebben van singel / het zadel / ruitergewicht door bvb. problemen met organen, spieren of wervels.

Denk aan Kissing Spines e.d. verhalen, mensen die daar achter komen hebben achteraf gezien vaak toch wel dergelijke gedragingen van hun paard gezien die ze destijds als "hij is gewoon wat fris / baldadig" afgeschreven hebben :(:)

En daar kan je je dan best schuldig over voelen, dat kan je beter voorkomen :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:29

aeolusnr1 schreef:
Ik zou net zoals "Joolien" al zei opnieuw het op en afstappen er maar weer eens gaan inoefenen.
Het advies om het paard moe te lopen, is iets dat met bloedpaardjes echt niet werkt, ze gaan er alleen nog heftiger door worden.
Ik zou zeggen zoek goede begeleiding, want ik ga er van uit dat het zeer zeker moet kunnen lukken maar niet door het paard rond te laten crossen.
ook niet proberen hem in stap te houden dus niet gaan tegenhouden, want dan krijg je net zoals jij het reeds beschreef een opgewonden paard die weg wil, en eens ze dan ontploffen is er echt geen houden meer mogelijk.
Er bestaan andere manieren die volgens mij hier perfect zouden kunnen helpen, maar daarvoor wil ik dan wel eerst het paard in het echt zien, en zijn reacties beoordelen en dan stap voor stap idd het paard duidelijk gaan maken dat weglopen echt niet de goede keuze is, het is dus het paard zelf de juiste keuze laten zoeken, het paard moet zelf uiteindelijk willen stil staan.
Dit moet je dus als trainer/ruiter zo gaan aanbrengen dat het paard zelf deze keuze gaat maken.

ik heb een paard met Veel bloed, maar bij haar werkte het wel. je kunt niet alle bloedpaarden over een kam scheren. het is wel zo dat het met het karakter te maken heeft. Ieder paard is anders. Het is ook niet zo dat ik haar alleen maar rond liet crossen. Ik ken het paard natuurlijk niet. maar als TS zegt dat het paard al zo fris is met opzadelen Kan het inderdaad goed zijn dat het bij dit paard niet werkt. Het was ook maar gewoon een tip die zou kunnen werken.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:26

Misschien dat het helpt als je haar veel buiten laat of in ieder geval los gooit, dan kan ze wat energie kwijt.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

Mijne heeft dat ook een tijdje gedaan vanuit angst, omdat ik eens per ongeluk achter het zadel kwam te zitten. Heb er toen een paar middagen voor uitgetrokken en weer van vooraf aan geoefend.

In vier fasen heb ik het opgepakt. Wanneer hij het goed deed heb ik hem beloond, hij snapte het erg snel met een brokje, ben ik normaal niet van, maar goed, het was effectief.

1. Het krukje ernaast (dan liep hij bij mij al weg). Wanneer hij gewoon chill bleef staan, was het prima.
2. Op het krukje staan (ging hij op zij). Wanneer hij wederom bleef staan, was het prima.
3. Voet in de beugel. Bij het blijven staan wederom een beloning.
4. Rustig gaan zitten. Hiervoor had ik een tweede persoon nodig. Deze liet ik voor hem staan en een beetje met z'n lip frunniken en hem afleiden. Wanneer hij bleef staan wederom een beloning.

Belangrijk was vooral dat hij relaxed in z'n kop bleef. Lekker ontspannen.

Dit bouwde ik steeds verder uit. Uiteindelijk was de stress bij hem bij het opstappen weg en kon ik prima met een lange teugel zelf opstappen, dat hield ik vooraf niet voor mogelijk. En daar ben ik hooguit een uurtje of vier voor bezig geweest.

Succes! Ik hoop dat het snel oplost. Is inderdaad erg vervelend.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:33

hier boven staan al genoeg goede tips genoemd.

misschien een optie om het paard eerst even te longeren voor het rijden en dan pas op te stappen.

en het longeren gewoon steeds korter maken voordat je opstapt.

paard na laten kijken is in mijn ogen ook een slim iets

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:35

laat je paard en zadel nakijken...
dit deed mijn pony ook!!
door mijn te krappe zadel had hij 2 kneuzingen en zat links voor en rechts achter vast :(

door nieuw zadel en bezoekje van de osteo heb ik een pony die netjes stil staat :) en veel fijner loopt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:51

TS: wat gebeurt er als je gewoon met je vinger over de ruggegraad gaat? Ook als je wat harder drukt? Zakt het paard onder je vingfers weg? Zo ja; schop onder je kont........

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:06

ikke schreef:
TS: wat gebeurt er als je gewoon met je vinger over de ruggegraad gaat? Ook als je wat harder drukt? Zakt het paard onder je vingfers weg? Zo ja; schop onder je kont........

sorry maar dit deed ik echt regelmatig bij mijn pony...
en ik zette ook heel veel kracht en mijn pony verroerde niet! nog geen voet verzet
zadel passer heeft veel kracht gezet en het enigste wat hij deed was zn voetje op rust zetten

dus mijn advies naar TS is toch echt een kundig iemand te laten komen