Paard wil niet alleen langs de weg/buiten rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chimene15

Paard wil niet alleen langs de weg/buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:40

:wave: Hallo allemaal,

Ik rijd mijn merrie nu bijna 1 jaar en in het begin kon ik lekker met haar langs de weg rijden/buiten rijden.
maar sinds een paard maanden wil ze niet meer van het erf af, ze gaat steigeren en stilstaan en als ik dan probeer voorwaarts te rijden, draait ze zich vliegensvlug om en racet terug naar stal (ik kom niet verder dan 50 m)

Ik snap het niet zo goed want we hebben 1 x per week les, dressuur en springen en dan kan ik haar prima rijden op vreemd terrein etc.

Samen met een ander paard lukt wel en wandelen ook maar ik wil ook graag alleen rijden.

Heeft iemand de ''veilige'' tip? :D

Groetjes!

E_C

Re: Paard wil niet alleen langs de weg/buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:44

Heb je het al eens geprobeerd met een fietser/wandelaar erbij? Wat doet je paard dan? Misschien is het een oplossing om eerst dat te proberen en als dat goed gaat langzaam uitbouwen tot alleen over straat.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:46

dit probleem heb ik ook. Ze deed het altijd al. Ze is niet bang maar wil gewoon niet van huis en haar maatje weg. het is belangrijk dat je haar niet laat winnen. maar je moet natuurlijk niet op de weg gaan stunten.
ik lees even mee.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:46

EstherCosta schreef:
Heb je het al eens geprobeerd met een fietser/wandelaar erbij? Wat doet je paard dan? Misschien is het een oplossing om eerst dat te proberen en als dat goed gaat langzaam uitbouwen tot alleen over straat.

Moet diegene er dan gewoon naast lopen of haar vastklikken aan een touwtje/longeerlijn, want dat vind ik een beetje griezelig, stel dat ze er toch vandoor gaat dan bungelt er iets aan... :o

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:47

mzara schreef:
dit probleem heb ik ook. Ze deed het altijd al. Ze is niet bang maar wil gewoon niet van huis en haar maatje weg. het is belangrijk dat je haar niet laat winnen. maar je moet natuurlijk niet op de weg gaan stunten.
ik lees even mee.

Nee, precies! Dat heb ik ook! Ze wil niet weg bij het andere paard(haar moeder)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:47

een fietser of wandelaar kan wel, maar daarmee los je het probleem niet op.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:49

mzara schreef:

Nee, misschien om in het begin te oefenen. Maar uiteindelijk wil ik gewoon lekker zelf rijden!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:51

ik heb het ook als ik rijd. in de wei. en ik maak de poort open. dan begint ze meteen. omdat ze weet dat ze dan naar stal kan waar de andere pony staat. ik doe nu af en toe gewoon halster en touw eraan knopen als teugels. erop zit zonder zadel. dan kan je er weer snel af. en dat stap ik in de wei op en ze haar om de zoveel meter stil. omdat ze dan geen bit in heeft gaat ze niet steigeren of omdraaien. dan kom je meer aan dr hoofd en niet aan dr mond. en dan af en toe een rondje links en rechtsom, met bit zou ze eruit trekken. het werkt wel. ik wil haar op deze manier ook de weg op krijgen. veel wandelen aan de hand. na mijn examens ga ik nog wel een keer mijn instructeur laten komen om het proberen op te lossen.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:53

Dat is dus het gekke van mijn merrie, zodra ik bij ons het kavelpad op ga, weg van stal en terug gaat prima, en ernaast in de berm in galop heen en terug ook prima, ook als ik op het land rijdt, dan is ze ook best ver van stal...dan doet ze niet vervelend!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:55

Chimene15 schreef:
mzara schreef:

Nee, misschien om in het begin te oefenen. Maar uiteindelijk wil ik gewoon lekker zelf rijden!

dat moet ook kunnen. ik heb wel een paar keer met iemand op mijn andere pony een rit gemaakt. geen probleem. maar dat doe ik nu niet meer. eerst moet ze het alleen doen.
met mijn andere pony kan ik overal heen. ik stap zo op en ze doet alles. (maarja die heb ik al 7 jaar en ze heeft een totaal ander karakter)

is jou pony snel bang? want dat kan het ook zijn. dat het vertrouwen er nog niet helemaal is.
bij mij is dat echt niet het probleem. heel nuchter paard, maar gewoon eigenwijs :+

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:59

Nee, Chacha is in korte tijd zeer veranderd. Ze is echt niet meer zo snel bang, ze wil gewoon niet weg bij dat andere paard. Het vertrouwen is er juist! :)

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:00

Dat heb ik ook gehad, lang geleden, met mijn eerste paardje.
Er is toen iemand met mij mee gefietst met een zweep.
Op het punt dat zij zo raar begon te doen, niet doorlopen, omdraaien, steigeren.
Heeft degene haar een tik verkocht van achteren.
Ik wil niet zeggen dat dit de beste oplossing is.
Maar mijn paard heeft het daarna nooit weer gedaan.
En ik heb daarna flinke afstanden met haar buiten gereden.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:02

zelfde probleem hier.
wedstrijden doet ze altijd wel braaf. (met af en toe streken)
maar ze doet het ook als ze ergens echt niet heen wil. dus ik ben bang als ik dalijk springwedstrijden ga doen dat ze de bak niet in wil als ze door heeft dat ze daar moet springen. en als die poort open blijft ben ik ook bang dat ze er gewoon uitnaaid.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:02

Alles is te proberen, maar ik wil het eerst vriendelijk aanpakken want wil haar ook niet bang maken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:03

Het blijft een lastig probleem. Is er nooit iets gebeurt? Ik heb ook de nodige problemen gehad, nadat ik er buiten vanaf gestuiterd was en mijn pony helemaal in paniek was. Zelfs met een andere pony was het in het begin moeilijk. Na een paar maanden samen met een ander was het weer tijd voor alleen buiten rijden. Maar mevrouw wilde niet meer (echt geen kwestie meer van niet durven).

De oplossing? Gas, gas, gas. Dus voorwaarts blijven denken en gaan. Ik ging dan in het begin ook in een flinke draf van stal en draafde de eerste paar honderd meter flink door (soms ook in galop als dat moest. Als ze maar voorwaarts ging en dacht). Niet tevreden zijn met een drafje met rem erop, maar echt voorwaarts. Denkt je pony terug gelijk naar voren (been en desnoods zweep erbij)! Dat moet je aanvoelen en direct ingrijpen. 1 pas te laat? Dan krijg je gedonder.

En niet denken dat het niet kan of niet werkt. Die van mij ging echt in een slidingstop en dan omhoog en met een idiote sprong omdraaien en terug.

Je moet dat dus eigenlijk voor zijn. Soms lukt dat niet. Mijn oplossing was dan gelijk terugdraaien en hop naar voren. En dan niet 1 sec wachten maar echt direct gas gas gas. Dit werkte voor mijn pony heel goed. Na 1 week was het gedonder over en kon ik gewoon relaxed op buitenrit (en dus ook gewoon stappend van stal weg).

Wat bij andere pony's ook helpt is gewoon wachten. Ga maar stilstaan, been eraf, hand eraf en hoofd van het paard in de richting waar jij heen wil. Paard niet toestaan om zich heen te kijken, hij moet opletten waar hij heen moet. Niet laten omdraaien. Vervolgens na een tijdje eens been proberen. Nog niks? Dan wacht je nog maar even. Hiervoor moet je echt geduld hebben, maar uiteindelijk gaat je paard lopen (meestal dan). Ik heb zo eens een half uur stilgestaan, omdat pony ergens echt niet langs wilde (een sprietje stond de verkeerde kant op denk ik. We reden daar elke week langs en ineens was het eng...). Normaal duurde dit bij mijn pony 5 sec en dan ging ze er langs. Dit deed ik als ze iets eng vond en werkte prima. Even angst laten afvloeien en dan weer voorwaarts.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:04

heb je haar ook al een keer een flinke 'mep' verkocht, ik zou aanhouden en doortrainen en zeker niet opgeven.
geduld is een schone zaak vaak bij dit soort stakingen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:05

tinkerteun schreef:
Op het punt dat zij zo raar begon te doen, niet doorlopen, omdraaien, steigeren.

hier heb ik ook aan gedacht. maar het is maar net hoe het paard is en hoe het paard reageert. ik ben bang dat als er dan niemand mee gaat dat ze het dan weer doet omdat ik geen zweep heb. en dat krijgt ze door. en als ik een zweep heb denk ik dat ze gewoon flink begint te bokken.
ik heb dr wel een keer flink naar voren gedreven. blijven aansporen. geen kans om om te draaien of te steigeren. maar aan het einde van de straat deed ze het weer. en toen ging ze een weiland in met diep zand dus ik ben maar afgestapt en verder gelopen. aan de hand is geen probleem!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:07

Ik ben ook een keer in volle draf het erf af gereden en zodra ik 10 m later de berm bereikte heb ik haar aangezet tot galop, en ik bleef ook voorwaarts gaan maar ze remde af (hoe veel been ik ook gaf)
En dan gaat ze stilstaan en hoeveel been ik ook geef ze blijft staan en als ik een mep geef steigert ze erg hoog, draait om en racet terug. En als je rijdt, probeert ze ook om te draaien.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:08

zap schreef:
Het blijft een lastig probleem. Is er nooit iets gebeurt? Ik heb ook de nodige problemen gehad, nadat ik er buiten vanaf gestuiterd was en mijn pony helemaal in paniek was. Zelfs met een andere pony was het in het begin moeilijk. Na een paar maanden samen met een ander was het weer tijd voor alleen buiten rijden. Maar mevrouw wilde niet meer (echt geen kwestie meer van niet durven).

De oplossing? Gas, gas, gas. Dus voorwaarts blijven denken en gaan. Ik ging dan in het begin ook in een flinke draf van stal en draafde de eerste paar honderd meter flink door (soms ook in galop als dat moest. Als ze maar voorwaarts ging en dacht). Niet tevreden zijn met een drafje met rem erop, maar echt voorwaarts. Denkt je pony terug gelijk naar voren (been en desnoods zweep erbij)! Dat moet je aanvoelen en direct ingrijpen. 1 pas te laat? Dan krijg je gedonder.

En niet denken dat het niet kan of niet werkt. Die van mij ging echt in een slidingstop en dan omhoog en met een idiote sprong omdraaien en terug.

Je moet dat dus eigenlijk voor zijn. Soms lukt dat niet. Mijn oplossing was dan gelijk terugdraaien en hop naar voren. En dan niet 1 sec wachten maar echt direct gas gas gas. Dit werkte voor mijn pony heel goed. Na 1 week was het gedonder over en kon ik gewoon relaxed op buitenrit (en dus ook gewoon stappend van stal weg).

Wat bij andere pony's ook helpt is gewoon wachten. Ga maar stilstaan, been eraf, hand eraf en hoofd van het paard in de richting waar jij heen wil. Paard niet toestaan om zich heen te kijken, hij moet opletten waar hij heen moet. Niet laten omdraaien. Vervolgens na een tijdje eens been proberen. Nog niks? Dan wacht je nog maar even. Hiervoor moet je echt geduld hebben, maar uiteindelijk gaat je paard lopen (meestal dan). Ik heb zo eens een half uur stilgestaan, omdat pony ergens echt niet langs wilde (een sprietje stond de verkeerde kant op denk ik. We reden daar elke week langs en ineens was het eng...). Normaal duurde dit bij mijn pony 5 sec en dan ging ze er langs. Dit deed ik als ze iets eng vond en werkte prima. Even angst laten afvloeien en dan weer voorwaarts.

precies wat ik ook deed! maar moet er een keer meer tijd insteken en ik zou het fijn vinden als mijn instructeur erbij is. stilstaan heeft geen zin dan wordt ze alleen maar lastig. dan wordt ze licht. komt ze omhoog. draait ze om.
maar het klopt wel! mijn paard (en ik) moet echt meer naar voren denken.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:08

StalNollie schreef:
heb je haar ook al een keer een flinke 'mep' verkocht, ik zou aanhouden en doortrainen en zeker niet opgeven.
geduld is een schone zaak vaak bij dit soort stakingen.

Jazeker, toen zijn we bijna achterover geklapt, ik viel eraf en ik kon :wave: naar de kont van mijn paard die weer naar stal ging.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:10

haha, oke zover ben ik nog niet gegaan. ik probeer als ze wil steigeren de teugels naar beneden te trekken. maar als ze steigert natuurlijk niet, dalijk klapt ze om... en dan ben je verder van huis

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:10

en daarna? weer geprobeerd.
ik ben een echte doorzetter en zou niet opgeven,.
de tip hier iemand met zweepje erachter laten lopen vind ik ook een goede, of simpel even aan een halstertouwtje mee laten lopen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:11

mzara schreef:
tinkerteun schreef:

hier heb ik ook aan gedacht. maar het is maar net hoe het paard is en hoe het paard reageert. ik ben bang dat als er dan niemand mee gaat dat ze het dan weer doet omdat ik geen zweep heb. en dat krijgt ze door. en als ik een zweep heb denk ik dat ze gewoon flink begint te bokken.
ik heb dr wel een keer flink naar voren gedreven. blijven aansporen. geen kans om om te draaien of te steigeren. maar aan het einde van de straat deed ze het weer. en toen ging ze een weiland in met diep zand dus ik ben maar afgestapt en verder gelopen. aan de hand is geen probleem!

Ik denk dat jouw pony jou gewoon helemaal in de tang heeft. Je durft niet in te grijpen en dat heeft je pony dondersgoed door! Mijn pony was echt een hittepetit die ik echt niet op een verkeerd moment een tik moest geven. Maar van die eerste tik buiten (echt niet overdreven hard ofzo) was ze zo overdonderd dat ze ineens met 4 benen op de grond stond met een kop van wtf?? En die tweede tik (ook niet hard, maar ik kreeg immers geen reactie op de eerste) kwam ook zo onverwachts dat ze spontaan in de vooruit schoot (goedzo! Braaf paard!) en ik daarna bleef gassen.

Als jij al met de gedachte lukt niet, ze gaat bokken of werkt niet op het paard stapt, lukt het inderdaad niet.

Maar een goede tik (hoeft niet eens hard) op het goede moment kan heel veel oplossen!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:13

StalNollie schreef:
en daarna? weer geprobeerd.
ik ben een echte doorzetter en zou niet opgeven,.
de tip hier iemand met zweepje erachter laten lopen vind ik ook een goede, of simpel even aan een halstertouwtje mee laten lopen

Ja, maar wel zonder zweep, maar ook dat gaat gewoon niet.
Ik ga wel even iemand vragen om met een zweep erachter te lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:16

Chimene15 schreef:
Ik ben ook een keer in volle draf het erf af gereden en zodra ik 10 m later de berm bereikte heb ik haar aangezet tot galop, en ik bleef ook voorwaarts gaan maar ze remde af (hoe veel been ik ook gaf)
En dan gaat ze stilstaan en hoeveel been ik ook geef ze blijft staan en als ik een mep geef steigert ze erg hoog, draait om en racet terug. En als je rijdt, probeert ze ook om te draaien.

Je bent dan imo al veeeel te laat. Been = naar voren!!! Geen reactie? Dan een tik! Hop! Je moet je paard voor zijn. Slim zijn, sneller zijn en uitstralen dat jij nu gaat rijden in plaats van je paard alles te laten bepalen. Geen reactie =gewoon geen optie. Jij wil voorwaarts? Dan ga je!! En ja, dat kun jij ook! Echt hoor! Kwestie van doen!

Op het eind kon ik mijn pony zelfs alleen op stem rijden als ik wilde. Dacht ze terug zei ik: uuhhh en hop gelijk voorwaarts. Hoe je dat bereikt? Consequent!!!! Elke rit weer en niet verslappen!