Nu ruim 3 jaar heb ik mijn haflinger... Ik rijd haar bitloos met een hackamore. Ze is onwijs sterk, meestal braaf, maar heeft zo haar streken. Om mee buiten te rijden is een hackamore goed, maar vrij stug als ze toch even sterk is. Ik vind het een fijner idee om buiten eigen terrein toch met een bitje te kunnen rijden. Nu gooit ze altijd haar tong over het bit... De tandarts heeft 2 scherpe, waarschijnlijk afgebroken stukjes melktand uit het vlees gehaald op de plek van het bit, en toen ik haar kocht had ze nog wolfstandjes. Niet zo gek dat ze toen haar tong er overheen deed.
Maarja, nu doet ze dus nog steeds haar tong er overheen, waardoor ik geen controle kan hebben als zij dit doet. Het zit nu nog in het gedrag. Ze heeft een vrij lange maar smalle tong, dus is hier vrij goed in. Ik had een bit gekocht (stang) met een tongboog erin. Dit werkte eventjes goed....

Maarja... na een paar dagen al niet meer. Ik zou wel een tonglepelbit willen proberen, maar ben bang dat ook dit niet goed zal helpen. Ze heeft zoals ik al zei een dunne tong waarmee ze vrij veel kan. Herkennen jullie dit probleem? Wat kunnen jullie me aanraden?
Ik hoor het graag,
Robin
Ik vind het fijner voor mezelf om een bit te gebruiken als we richting het duin gaan omdat er toch wel vanalles rondloopt.
) en de tandarts.
Ook heb ik een losse tonglepel met kopstuk van de ej geprobeerd (werd me daar aangeraden) maar die is ook al snel teruggebracht. Dus dan zou het toch misschien een tonglepelbit worden, maarja, twijfel dan ook erg...
Ik maak dan wel een goede afspraak dat ik hem altijd terug kan brengen. Soms doen ze vrij lastig als het gaat om artikelen terugbrengen of ruilen...

Ik ben zeker geen harde ruiter.