Rechtrichten, hoe begin je

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Rechtrichten, hoe begin je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:56

Ik heb echt alle websites van de goeroes wel gelezen, maar toch vind ik het ontzettend ingewikkeld allemaal. Hoe begin je nu met rechtrichten. Even een korte inleiding; mijn paard heeft hoefkatrolontsteking aan 2 benen. Hij staat momenteel een tijd op rust, en daarna wil ik aan de hand beginnen met rechtrichten. Hoe pak ik dat nou aan, en dan graag in monkey-taal? En hoe begin ik in stap onder het zadel als we zover komen? Wat zijn nu echt goede en makkelijk uit te voeren oefeningen?

R12312

Re: Rechtrichten, hoe begin je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:58

Een 2 klassering is gewoon voldoende en niets om iets speciaals mee te gaan doen. Gewoon op twee teugels en twee benen voorwaarts rijden, een normale instructeur die met jou bezig gaat met de basis.

En even heel belangrijk, jouw paard heeft geen hoefkatrolonsteking.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:00

R12312 schreef:
Een 2 klassering is gewoon voldoende en niets om iets speciaals mee te gaan doen. Gewoon op twee teugels en twee benen voorwaarts rijden, een normale instructeur die met jou bezig gaat met de basis.

:?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:01

Paard heeft aan 2 benen hoefkatrol niet een 2 klassering.
Goede instructeur zou ik aan raden, vanaf de grond recht richten is toch wel lastig als je dat nog nooit gedaan hebt
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 17-04-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:01

Ik denk eerst maar eens opzoek gaan naar iemand die je kan helpen met het rechtrichten en met wie je door een deur kan.
De goeroes maar een beetje omzeilen denk ik, maar de mensen onder de goeroes zijn meestel wel beter te pruimen hoor.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:03

Kady1 schreef:
Paard heeft aan 2 benen hoefkatrol niet een 2 klassering

Haha oeps helemaal verkeerd gelezen!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:05

Dan nog denk ik dat je bij een goede instructeur die niet specifiek aan rechtrichten doet maar gewoon aan de basis werkt je beter af bent.

Echt rechtrichten komt pas vanaf Z nivo. Daarvoor ben je bezig met het rechtmaken op 2 teugels en twee benen en het paard van achteren naar voren te rijden zodat je gelijke druk krijgt op 2 teugels en het achterbeen met gelijke activiteit gaat lopen. Dat is iets totaal anders dan rechtrichten.

Echter wordt het door goeroe Nederland anders in de markt gezet.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:06

Je kan slingerlijnen rijden met extra stelling. Vierkanten voltes, veel voltes maken, dubbele lijnen. Ik kan je wel een naam geven van een instructrice bij ons in de buurt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:07

Lootje1991 schreef:
Je kan slingerlijnen rijden met extra stelling. Vierkanten voltes, veel voltes maken, dubbele lijnen. Ik kan je wel een naam geven van een instructrice bij ons in de buurt.

Juist niet! Eerst recht naar de hand toe, de schouders voor het achterbeen houden en daarin het paard sterker maken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:07

Zie dat je in Spijkenisse woont, Misschien deze eens bellen.
Super leuke meid die weet waar ze het over heeft, en super om mee samen te werken.
Komt regelmatig onze kant op dus wie weet heeft ze tijd om je op weg te helpen.
http://www.jannadevries.nl

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:09

R12312 schreef:

Pardon, wie ben je en waar heb je het over met 2 klassering? Mijn paard heeft wel degelijk hoefkatrolontsteking, de fotos zijn vorige week gemaakt....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:11

Brendaaaa schreef:
Pardon, wie ben je en waar heb je het over met 2 klassering? Mijn paard heeft wel degelijk hoefkatrolontsteking, de fotos zijn vorige week gemaakt....

Die fout is al hersteld en sorry dat ik mijn energie in dit topic stop om je te helpen. Heel vriendelijk van je!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:13

Even verder lezen voor die reactie Brenda...

De site van marijke de jong en paardenbegrijpen.nl zijn erg interessant en daar staan goede oefeningen op.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:13

R12312 schreef:
Brendaaaa schreef:

Die fout is al hersteld en sorry dat ik mijn energie in dit topic stop om je te helpen. Heel vriendelijk van je!

Nee, je zegt dat mijn paard geen hoefkatrolontsteking heeft, dus ik vraag me af, wie je bent dat je dat weet? Ik snap er ff niks van....

Tabaluga12 schreef:

De site van marijke de jong en paardenbegrijpen.nl zijn erg interessant en daar staan goede oefeningen op.

Ja die had ik idd gelezen, maar vind ik nog best ingewikkeld. Ik bedoel travers aan de hand....dat is een hele kunst op zich, maar de uitleg hierover vind ik matig. Vandaar dat ik had gehoopt op tips voor dummies:-))

Kady1 schreef:
Paard heeft aan 2 benen hoefkatrol niet een 2 klassering.
Goede instructeur zou ik aan raden, vanaf de grond recht richten is toch wel lastig als je dat nog nooit gedaan hebt

Ja idd dat is misschien wel wat te lastig....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:16

Brendaaaa schreef:
Tabaluga12 schreef:

Ja die had ik idd gelezen, maar vind ik nog best ingewikkeld. Ik bedoel travers aan de hand....dat is een hele kunst op zich, maar de uitleg hierover vind ik matig. Vandaar dat ik had gehoopt op tips voor dummies:-))

Wil je geen les of juist wel.
Denk dat zonder les het opstarten wel redelijk moeilijk is

Traver is juist nog wel redelijk makkelijk hoor, de rest juist lastiger

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:19

cam schreef:
Wil je geen les of juist wel.
Denk dat zonder les het opstarten wel redelijk moeilijk is

Traver is juist nog wel redelijk makkelijk hoor, de rest juist lastiger

Ja, wil ik zeker wel, maar op de een of andere manier wordt ik maar heen en weer geslingerd tussen verschillende ideeeen over het rechtrichten. Ik weet niet zo goed meer waar ik voor moet kiezen; mensen met de antoine de bodt-achtige achtergrond, mensen met een klassieke achtergrond of iets er tussenin.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:20

Brendaaaa schreef:
R12312 schreef:

Nee, je zegt dat mijn paard geen hoefkatrolontsteking heeft, dus ik vraag me af, wie je bent dat je dat weet? Ik snap er ff niks van....

Ze dacht iets anders te lezen dan er stond, foutje. Hoef je niet zo te reageren :=

Ik lees ook even mee, vind rechtrichten erg interessant :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:22

Antoine de Both is een wassen neus, dat is 1 item uit het klassieke scala gehaald en daarbij nogal over het tempo gejaagd dat menig mens niet meer ziet dat het dier onzuiver loopt.

De academische achtergrond staat mij vreselijk tegen omdat impuls en activiteit amper meegenomen worden en ik de paarden vaak in een valse knik zie lopen en juist niet door het lijf. Ik heb nog geen een paard welke academisch geschoold is echt fijn zien lopen.

Houdt het scala aan en ga niet naar allerlei goeroe´s. Ik weet dat de weg naar een goede instructeur die de beperkignen van jouw paard en jou ziet en je daarmee kan helpen heel moeilijk is, want je ziet door de bomen het bos niet meer. Maar ze zijn er wel.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:26

Ik zelf les bij Janna de Vries van http://www.jannadevries.nl, zij komt ook op voorne putten om les bij je thuis te geven.
En een keer per maand ga ik naar Brabant om daar te lessen bij Marion van de Klundert van http://www.paardenbasis.nl
Beide goede plekken om hulp te gaan vragen in je zoektocht naar iemand die je kan helpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:41

R12312 schreef:
Dan nog denk ik dat je bij een goede instructeur die niet specifiek aan rechtrichten doet maar gewoon aan de basis werkt je beter af bent.

Echt rechtrichten komt pas vanaf Z nivo. Daarvoor ben je bezig met het rechtmaken op 2 teugels en twee benen en het paard van achteren naar voren te rijden zodat je gelijke druk krijgt op 2 teugels en het achterbeen met gelijke activiteit gaat lopen. Dat is iets totaal anders dan rechtrichten.

Echter wordt het door goeroe Nederland anders in de markt gezet.

Echt rechttichten komt pas vanaf het z Nivo? :\
Dat mag ik hopen van niet...
Een rechtgericht paard is een paard dat los is, links en rechts even kan inbuigen en in evenwicht gaat, zowel het verticale als het horizontale evenwicht ontwikkeld is.
Dat rechttichten begint al vanaf het eerste moment dat je op een paard stapt,als je je met het hoofdstuk rechtgerichtheid uit het scala gaat bezighouden op het moment dat je z start heb je een flinke slag gemist... -O-
Ik ben het met je stukje over gelijke druk op 2 teugels en voorwaarts rijden overigens wel eens , maar ik vind dit echt al een onderdeel van het rechtrichten, en dit is voor mij echt een basisonderdeel wat ik in m'n lesgeven gebruik, gelijke verbinding, voorwaarts en ontspanning, richt je paard recht en rijdt het voorwaarts...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:49

Gelijke druk op 2 teugels en voorwaarts houden is iets wat je gelijk meepakt.

Het werkelijke rechtrichten, lees overigens de artikelen in de hoefslag bijv. van een Bert Rutte en een Frenk Jespers en Johan Hamminga, dat begint pas vanaf Z nivo.

Gelijke verbinding en je paard recht maken is iets anders dan rechtrichten zoals in t skala wordt benoemd. Daarom staat het ook op een van de laatste plekken in t scala en niet in het begin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:59

De eerste fase van de africhting is het te paard leren zich te ontspannen en los te laten aan beide zijden.
Van nature zetten paarden zich aan een zijde meer vast.
In de praktijk is dit: in draf op beide zijden ontspannen buigen op gebogen lijnen, het leren volgen van de buitenteugel, dit verlengt de buitenlijn, wijken voor het been, schouder voor.

Bij ieder gereden paard moet bovenstaande bevestigd worden om het comfortabel te kunnen rijden.
Pas van hier uit kan men beginnen het paard op twee teugels gelijk te gaan rijden.
Sommige "goeroes" die zelf nooit verder gekomen zijn dan Z noemen dit recht richten.

In de Klassieke Dressuur verstaat men onder recht richten echter het gelijkmatig ontwikkelen van de bespiering en het evenwicht op beide zijden.
Dressuurmatig speelt dit pas een rol wanneer men verzamelende oefeningen wil uitvoeren.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:34

Ik heb een tijd terug een cursus gedaan bij Annemarie. Wij begonnen hier op de grond, naast je paard pas daarna gingen we erop. Ik vond haar duidelijk, geduldig en kundig. Ze komt op lokatie les geven http://abruiterbegeleiding.nl/. Persoonlijk vind ik het prettig om op weggeholpen te worden door iemand die daar verstand van heeft. Succes met het vinden van de juiste ondersteuning.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:43

cam schreef:
Zie dat je in Spijkenisse woont, Misschien deze eens bellen.
Super leuke meid die weet waar ze het over heeft, en super om mee samen te werken.
Komt regelmatig onze kant op dus wie weet heeft ze tijd om je op weg te helpen.
http://www.jannadevries.nl

Ook ik kan Janna de Vries heel erg aanraden. Mijn paard bleef kreupel, DA kon geen reden vinden. Ben langzaam aan met rechtrichten begonnen onder begeleiding. Mijn paard was gigantisch schreef wat mogelijk ook een deel van de kreupelheid veroorzaakte.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:46

Ik krijg les van iemand die volgens de methode van Marijke de Jong is opgeleid.

Wat ik gedaan heb:
1 dag basis cursus inclusief theorie genomen. Zo krijg je een idee wat de bedoeling is, een stuk achtergrond info, meer mensen die ook geinteresseerd zijn en mensen op verschillend niveau te zien.

Daarna ben ik thuis zelf aan de slag gegaan. Inderdaad met de basis van waaruit je uiteindelijk alles aan de hand kan gaan doen, travers, renvers enz. Dit vergt natuurlijk wel energie en tijd.

Mijn pony (zeer moeilijke rug) is er enorm van opgeknapt, begint meer te dragen, spoort netter.
Ik ben naast het aan de hand werken (6 weken zonder rijden) ook begonnen onder het zadel. In eerste instantie voornamelijk in stap en dat langzaam uitbereidend.
Voor de afwisseling ga ik ook nog heerlijk gewoon naar buiten onder het zadel en spring ik. Anders wordt het voor mijn paard wel te saai en eentonig merk ik.