voeten 'vliegen weg' in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nwankwo

voeten 'vliegen weg' in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:30

ja dat is het probleem waar ik mee kamp :(

vooral tijdens de draf gaan ze alle kanten op, ze vliegen werkelijk alle kanten op |(
ik spoor niet aan met mijn kuiten, maar met mijn hakken.
ik kan ook niet goed doorzitten, dit kost me erg veel energie waar na ik na enkele minuten echt dood op ben.
het is vooral een erg storend beeld en niet fijn voor de pony.
in de stap en galop heb ik dit niet, ik denk omdat ik dan rustig in balans kan zitten omdat mijn pony erg grote gangen heeft.

ik merk ook dat ik hem in de weg zit, hij kan zijn gangen niet afmaken of ik zit er alweer aan met mijn voeten.
als ik ze verder naar achter leg lukt het wel iets beter, ik kreeg ook commentaar dat ik ze wat ver naar voren steek en hierdoor regelmatig de voorbenen raak.
alleen hoe houd ik ze dan weer daar?!

ik ga de volgende keer met het rijden denk ik mijn beugels een gaatje korter maken en kijken of er verschil is.

heeft er iemand tips voor?
ik kan gewoon niet rijden eigenlijk, pony komt tegen de hand omhoog en ik ga maar zitten klooien met handen en voeten waardoor het een grote rommel word, erg jammer.

alles is welkom!
bij voorbaat dank!

groetjes joyce

Liselot

Re: voeten 'vliegen weg' in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:32

Heb je wel eens zitles gehad? Dat lijkt me een hele goede namelijk, je leert je dan meer bewust te zijn van jouw lichaam en houding.
Verder kan het zadel voor jou verkeerd zijn, kunnen je beugels te kort of juist te lang zijn of je gaat spannen in je houding waardoor je je been niet lang houdt.
Heb je toevallig foto's of liever nog een filmpje waarop het te zien is?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:35

Ik heb er zelf ook last van (loopt ook een topic over) maar wat ik je wil aanraden is ontspannen. Dat maakt het voor je paard al een stuk aangenamer en kan jeje gaan focussen op je benen.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:40

zitles heb ik wel een paar keer gehad, alleen niet op mijn pony vanwege dat hij niet zo'n makkelijke is aan de longeerlijn met iemand erop. accepteert hij dat op een of andere manier niet.

oh oke, ik kon het topic niet vinden.
met het lichtrijden het moment dat ik ga staan drukken mijn voeten zeg maar weg naar de zijkant. ik heb wel een filmpje maar die is wel erg wazig en al wat ouder.
het ziet er zo uit dat ik heb continue aanspoor met mijn voeten.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:45

Ik weet PRECIES wat je bedoelt en ik haaaat het!
Ben er van de week achter gekomen dat het een combi is van zowel mijn pony en mijn zadel.
Mijn benen zijn in vergelijking met mijn pony erg lang en ik heb totaal geen steun aan mijn zadel en eigenlijk is hij ook een beetje te klein (ook weer vanwege mijn benen...). Ik reed van de week op een andere paard dat net wat groter was en een zadel had met een grotere inchmaat en hierop zaten mijn benen super mooi stil...

Helaas is de pony niet van mij en kan ik niet zomaar een ander zadel kopen dus zal ik maar moeten oefenen oefenen en oefenen om mijn benen stil te krijgen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:45

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:50

oh ik heb denk ik een filmpje gevonden!
van ongeveer 2/3 weken oud.
ik ben niet zo'n super ruiter, loopt de pony onder me uit en zie je door het inzoomen met de camera (voor het uitproberen) wel wat wazige stukken tussen door.
maar je ziet het probleem in ieder geval wel duidelijk!

ik weet alleen niet hoe ik het hier naar toe geüpload krijg.
ik zet het liever niet op youtube ..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:50

je kan ook uploaden via vimeo :)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:03

het filmpje wat ik wil uploaden is alleen meer dan 1 gb en vimeo zegt dan ik max. maar 500mb kan uploaden ...
wat nu? :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:04

euhhhh, geen idee :')

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:06

haha ik zal is even kijken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:08

Het kan ook zijn dat je zadel niet goed bij je paard of niet goed bij jou past.

Heb je foto's/ filmpje inderdaad??

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:10

ik heb er laatst wel is een ander lederen zadel opgelegd en toen kon ik inderdaad wel doorzitten.
ik heb nu een wintec cair isabell weth zadel en die vind ik nou net zo fijn :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:15

Je kan het ook op youtube zetten en dan afschermen, je kan het zo instellen dat het alleen zichtbaar is voor mensen met de directe link. En anders moet je het filmpje inkorten (in windows movie maker oid).

Ik heb hier ook erg last van gehad. Heb bleek bij mij te komen doordat ik mijn benen in feite té ontspannen had. Zodra ik ging staan in mijn beugels bij het lichtrijden vlogen mijn benen alle kanten op. Mijn instructrice heeft toen op een gegeven moment tegen me gezegd dat ik voor mijn gevoel mijn benen constant tegen het paard moest houden. Dat klinkt misschien een beetje raar, ik dacht eerst ook dat ik dan constant been zou geven, maar dat is helemaal niet zo. Het kost aan het begin best wat kracht en ik heb er ook echt een aantal keer spierpijn van gehad, maar nu houd ik mijn benen veel stiller (het is nog altijd niet perfect, maar wel al behoorlijk netjes).

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:28

ik ben aan het uploaden, zodra ze het doen komen ze hier!

ik ga alle tips proberen!
bedankt voor het meedenken!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:37

Ik lees even mee, mijn probleem klinkt precies hetzelfde, ik dacht het op te lossen met kortere beugels..
nu heb ik sinds kort een bijrijdpaard waarbij de beugels niet korter kunnen (kapotte gaatjestang) en heeft een vriendin voor mij gefilmd, ik zag al een heel verschil! Nog steeds niet heel stil, maar ik voelde me zo trots! :D ik zit nog te wachten op de gouden tip.. Ik wil de eigenaresse vragen om een zitles, aangezien we toch nog aan de longeerlijn rijden :j
wat is het beste? Ik denk gewoon met zadel, zonder beugels of niet?

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 06:10

ik heb hier alvast een klein stukje van 0:30 seconden, door youtube is de kwaliteit nog drastischer achteruit gegaan.
gister was het met het rijden voor mijn gevoel nog 10x erger.
ik ben nu nog steeds bezig met uploaden van de andere video, maar ik weet niet hoelang dit nog duurt.
hij komt er in ieder geval wel aan :P

http://youtu.be/xpIIDAW1-X4

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:25

Het kon erger ;) Je zit iets gespannen. Je hangt met je bovenlijf iets achterover en je voeten gaan naar voren.
Probeer zo te zitten alsof je op de grond staat (als we nu het paard 'weghalen' zou je achterover vallen) Dus als het ware dat je beide stijgbeugels en plank vormen onder je paard door, en dat je hoofd aan een touwtje omhoog wordt getrokken.
Succes!@!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:38

Ik denk dat het vooral voort komt uit spanning. Je pony is gespannen en jij ook en dat is gespannen lijf op gespannen lijf. Niet handig dus. Ga eerst werken aan ontspanning bij je pony. Met behoud van een rustige zit.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:43

Ik denk dat je je hakken moet uitdrukken waardoor je meer continue druk hebt op je beugels en daardoor dus rustiger gaat zitten. Probeer ook recht te gaan zitten en midden in het zadel. Hierb heb je div trucs voor.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 06:44

oke, ik ga het proberen!
wat kan ik het beste doen voor meer ontspanning? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:16

nwankwo schreef:
oke, ik ga het proberen!
wat kan ik het beste doen voor meer ontspanning? :D

Sowieso je pony naar goed laten ontspannen in de bovenlijn en daar constant naar terug gaan wanneer ze dit niet doet. Niet te snel te hoog willen instellen.
Verder doe thuis eens wat oefeningen, ga eens op een stoel zitten, voeten op de grond en knieen wat uit elkaar. Rug omhoog en ga flexen met je lichaam, span je buikspieren aan en kantel zo je bekken, ga desnoods voor de spiegel zitten om te kijken wanneer je nou recht zit zonder dat het teveel moeite kost. Het kan namelijk zijn dat jij in je heupen en of rug stijf bent of zelfs vast zit waardoor je de beweging vna je paard niet kan afvloeien. Als je dit zeker wilt weten kun je eens naar een ceseartherapeut of manueel therapeut voor een algemene check, kan nooit kwaad en doen we immers bij paarden ook he :D (en wordt vergoed door de verzekering, manueel sowieso).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:47

Heel goed kans dat het zadel niet voor jouw zit en lijf bestemd is en je daardoor niet netjes kan zitten...zorg ook dat het zadel niet op de schouders ligt...

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 12:07

het anderen zadel is wel een spring/veelzijdigheids zadel.
op mijn andere pony kon ik ook niet doorzitten, maar die had dan wel echt een huppeldrafje wat heel snel ging.
ik hield toen wel mijn voeten mooi stil.

ik doe echt mijn best en wil het zo graag, dus zal is van alles gaan proberen.
eerdaags ook even het anderen zadel erop gooien, om te kijken of er verschil is.

het andere filmpje wordt hem denk ik niet meer, het duurt namelijk nog 1200 min en dan weer 300 :')

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:57

Het zadel lijkt niet echt top te zijn voor jou.

Je paard loopt erg gespannen in de bovenlijn en het helpt ook niet mee dat jij daar dan op gaat doorzitten. Ga eerst eens een tijdje laag en rond rijden, en rijdt zelf licht. Je paard gaat dan als het goed is de bovenlijn los laten en ze zal jou dan beter laten zitten. Een ontspannen rug zit nou een keer makkelijker dan een gespannen rug.

Verder moet de lijn schouder, heup en hak 1 zijn. Bij jou zit er veeeel spanning in je onderrug waardoor je je benen naar voren gaat steken. Ik denk dat je beugels wel iets langer zouden mogen, maar kan dat nu niet echt beoordelen. Neem eens zitles, desnoods op een manege als dat niet op je eigen paard gaat. Ga lekker zonder beugels zitten en voel wat je lichaam gaat doen.

Je komt er wel!