Paard op rechterhand 'stijf'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloveprada1

Paard op rechterhand 'stijf'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:53

Hallo,
Mijn paard is bijna 4 jaar oud en 7 maand onder het zadel en had in het begin nooit last van stijf zijn op de rechterhand maar sinds kort opeens wel.
Ze wil niet 'normaal' over de hoefslag in de bochten lopen met stelling en inbuigen gaat ook moeilijk, op de linkerhand heeft ze er geen last van.
Heeft iemand tips om haar wat minder 'stijf' te krijgen?
Mvg.

Lante

Re: Paard op rechterhand 'stijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:49

Jouw paard is scheef en als het nu erger wordt dan het was, dan denk ik dat je een goede instructeur moet zoeken die begrijpt en jou goed uit kan leggen hoe je de holle en de bolle kant kan trainen: rechtrichten. Succes!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:49

Als het sinds kort ineens is denk ik aan een lichamelijk ongemak. Misschien heeft je paard iets raars gedaan op stal of in de wei. Ik zou er eens een osteopaat of fysiotherapeut naar laten kijken.

iloveprada1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:52

Bedankt voor de tip! Er heeft al iemand naar gekeken maar die kon niks vinden.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:53

Als rijden (voorwaarts, neerwaarts met een ontspannen aanleuning en buigwerk) niet helpt zou ik een goede osteopaat laten komen (EDO opgeleid en niet icreo). Of de training is haar te zwaar en je geeft haar een weekje rust en kijkt hoe het dan gaat. Dat zijn een aantal mogelijkheden. Maar het is voor mij niet te beoordelen vanachter mijn tablet wat er precies aan de hand is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:54

_manuela_ waarom niet icreo?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:03

De osteopaten icreo doen niet veel meer dan een beetje hand opleggen en maken dan een plotselinge beweging die het zelfherstel moet gaan activeren. Echt manipuleren leren ze niet op de opleiding.
Om een wervel die scheef zit weer goed op zijn plek te krijgen is gewoon veel meer kracht nodig. Dat kun je ook wel zelf bedenken als je ervaring hebt met humane osteopathie. Ik ben bv. ook bij zo een handoplegger geweest en iemand die gewoon echt manipuleerde. Bij de eerste had ik 0 resultaat. Bij de tweede was ik echt veel losser en kon bv. mijn nek veel verder bewegen.
Iemand die bekend is met beide opleidingen zei ooit tegen me dat icreo een leuke vooropleiding is van de EDO opleiding.
Naast het enorme verschil bij mijn paard :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:04

Oh zo, dank voor de toelichting.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:12

En met longeren?

Paardje is nog in de groei, misschien ligt het zadel niet lekker waardoor er zenuw/spier gekneld wordt...

iloveprada1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:49

Met longeren heeft ze er niet echt last van. Ik zal ook wel ff met mijn andere zadel proberen en als het dan niet over is zal ik er wel ff een beter osteopaat er naar laten kijken.

Maar als ik gewoon een bocht neem op de rechterhand richting de hindernis heeft ze er geen last van maar alleen in de bochten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:10

als hij het heel cru gezegd met longeren niet heeft en een fysio kan niks vinden dan ligt het of aan je zadel of aan jou. Zoek een goede lesgever!!

123paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:02

Veel voltes rijden op de rechter kant :)

iloveprada1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:23

Mijn instructrice zegt dat het niet aan mij ligt. Ze zei dat ik gewoon volte's moest gaan rijden en veel stelling vragen enzo.

Ik heb een hele goeie lesgever.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:56

Ik hoor het, pfffff....

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:05

Ik denk ook dat je paard scheef is. Ik zou een instructrice zoeken die ervaring heeft met rechtrichten. Op www.paardenbegrijpen.nl kan je ook nog veel info vinden over scheefheid. Verder kan je ook nog even googlen, ee zal vast wel een instructeur bij jou in de buurt zitten :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:56

Als een paard opeens slecht loopt dan ik niet aan scheefheid, maar aan iets wat dwars zit. Het paard is nog jong, dus in de groei. Hier kunnen ze ook last van hebben. Ook kan het zijn dat het zadel is gaan knellen (door de groei) of wellicht heeft hij een schuiver op de wei gemaakt of in zijn stal vastgelegen en zit er in de rug even iets niet lekker

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:03

Een paard doet niet zomaar wat.
En is niet zomaar in eens stijf.
ik zie wel vaker dat een verkeerde manier van rijden datt het paard op ten duur steeds slechter gaat lopen. Zie dit namelijk vooral bij beginnende ruiters.
ik weet niet hoe jou paard altijd loopt maar als zij zeg maar met de kop in de lucht loopt dan gaan ze ook 9 van de 10 keer heel stijf worden en komen dan helemaal vast te zitten.
of een niet goed passend zadel dst het paard daarom de buiging niet kan maken.
en zo zijn er nog wel meer voorbeelden

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 03:59

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Het eerste jaar van de africhting kijken we helemaal niet naar die natuurlijke scheefheid, denken niet aan nageeflijkheid, niet naar in de krul ("rond") lopen.
Het eerste jaar leren we het jonge paard zich te ontspannen, vertrouwen te krijgen in onze aanwezigheid, rustig en kalm te bewegen, veel in stap een beetje in draf en weinig in galop (dat windt te veel op).
We leggen geduldig alle hulpen een voor een aan hem uit zodat hij daar in vertrouwen correct op kan reageren.
We moedigen hem op allerlei manieren aan, prijzen zijn inzet voortdurend.
We straffen nooit..., ongewenst gedrag maken we moeilijk, meer niet.
Iedere straf ondermijnt het vertrouwen.
We leren het op een rustige en vriendelijke manier om te gaan met alle "gevaren" in onze omgeving, niet door hem onze wil op te leggen maar door hem het vertrouwen te geven dat het "goed is".
We maken heel veel buitenritten, zoveel mogelijk door terrein, laten hem kennis maken met alles.
We rijden niet meer dan 2 à 3 maal per week en niet langer dan 20 minuten in de rijbaan, rustig zoekend naar ontspanning en communicatie, we denken zelfs niet aan dressuur oefeningen.
We laten het onervaren paard zijn eigen voor hem comfortabele houding vinden door hem te rijden aan een contactteugel.
Dit heet de Campagneschool en deze duurt tenminste een jaar.
Het paard hervindt hier zijn door de aanwezigheid van de ruiter verstoorde evenwicht, leert om te gaan en vertrouwen te krijgen in deze nieuwe verhouding in zijn ruiter en in zichzelf.

Van uit dat hervonden evenwicht en (zelf)vertrouwen zal het paard zich los gaan laten, dan pas kunnen we het vragen stelling te nemen en zich te buigen in ontspanning en zonder dwang.
Dit is de ingang naar de rijkunst waarbij een paard een leven lang in gezondheid met zijn ruiter kan gaan samenwerken.

iloveprada1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 07:43

Ik ben geen beginner hoor ik rij al 11 jaar. Ze loopt gewoon braaf aan de teugel. Ze wil we inbuigen bij volte's en gebrokenlijn enzo maar in 2 hoeken een beetje en in de andere 2 niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:35

14 jaar en je "rijd" al 11 jaar... En jou instructie laat je voltes maken met veel stelling om dit op te lossen met jonge paardje van 4 jaar en net onder zadel ?

In mijn eenvoud klinkt het als veel te veel eisen en hele stukken in het trainen overslaan bewust of onbewust.
Paardje kan wat jij wilt aan perfectie allemaal niet trekken is nog teveel met eigen balans bezig ipv perfect in houding te lopen onder je.
Geef jonge paard de gelegenheid fijn in zijn comfortzone te mogen bewegen, vraag maar korte stukjes oefening en laat em steeds weer terugkeren naar de ontspannen basis.
Dan gaat ie pas loslaten en kun je gaan trainen gaan uitbouwen komende maanden.

Pak paard es vakkundig op de grond met je mee, wat ie daar in balans nog niet kan, zal ie zeker niet onder zadel kunnen.

Edit

Gezien rest van je topics, kan ik reactie maar beter verwijderen, zonde van de tijd.
Maar misschien heeft iemand anders nog wat aan de hier geschreven reacties ?
Tem hier effe dus.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 19-04-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:39

iloveprada1 schreef:
Ik ben geen beginner hoor ik rij al 11 jaar. Ze loopt gewoon braaf aan de teugel. Ze wil we inbuigen bij volte's en gebrokenlijn enzo maar in 2 hoeken een beetje en in de andere 2 niet.

Paardrijden op je derde , knap !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:46

iloveprada1 schreef:

Maar wat wil je horen dan? Het ligt gewoon aan jou, maar bij paardrijden is de ruiter 9 van de 10 keer de oorzaak.

iloveprada1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 17:06

Mijn tante heeft een eigen stal en die heeft me vanaf m'n 3e les gegeven. En ik heb 3 lesgevers en die zeggen dat het niet aan mij en mijn houding ligt en dat ik gewoon stelling moet vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:36

Nou blijkbaar vraag je dus niet goed stelling dan.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:43

Hm, beetje vaag dit. Je vraagt tips maar lijkt ze niet te accepteren.

Ik heb hetzelfde probleem als jou met mijn vz pony. En dat ligt wel degelijk aan mij hoor! Maar omdat ik mij er nu bewust van ben kan ik er voor mezelf aan werken. Nou is mijn vz pony een pony die graag wil werken en het probleem vrijwel meteen verholpen was, of nouja, ze laat zich makkelijk corrigeren, maar als dit niet het geval was, had ik ook speciaal hier les voor genomen.
Ik rijd "al" 14 jaar paard maar uitgeleerd ben je nooit ;)