Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:29

Hallo,

Ik heb een probleem.. Mijn paard *een tinker van 6 jaar, 1,55 schofthoogte*
Met buitenrijden (voornamelijk strand) Gaat ze keihard rennen en is niet meer terug te krijgen.
Ze rend dan ook de hele tijd naar het mulle zand en wil de heuvel op wat niet kan door prikkeldraad.
Zo ben ik gister ook gaan buitenrijden op het strand.. En wat denk je weer hetzelfde verhaal.
We waren alleen.. (waren wel mensen op het strand met hun gezinnen enz)
ik zat er deze keer goed op te letten tot ik niet perongeluk aanspoorde of iets dergelijks.
en toch begon ze inneens weer keihard te rennen.
ik heb het idee dat het bit niet doet wat die moet doen.. omdat ze gewoon te sterk is (en dit weet ze volgens mij ook)
Nu is mijn vraag aan jullie.. wat kan ik het beste doen?
Een ander bit? rijden met martegaal *of hoe je het ook schrijft*
gister rende ze ook vol naar een gezin met kinderen.. Dus ik schreeuwde pas op ik krijg haar niet terug. (lukte me uiteindelijk met veel moeite en kracht en ben er ook meteen vanaf gesprongen omdat ik die mensen en kinderen niet in gevaar wou brengen..

Wie kan mij helpen en een goude tip geven.. ik ben ten einde raad.

groetjes!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:32

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Gouden tip.. Niet meer buiten rijden..
Eerst in de bak aan het werk. Paard weer goed aan de hulpen zetten ho is ho.. En scherpere bitten en honderder hulpteugels gaan niet helpen..
miss ook handig om je paard aan te leren is de one rein stop..

Edit: link staat bovenaan.. Telefoon wil m niet beneden invoegen op een of andere manier..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 17-04-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Re: Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:33

Jij moet gewoon niet meer naar buiten gaan. Levensgevaarlijk dit. Niet alleen voor jou maar ook voor onschuldige omstanders.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:35

Even over in de bak rijden..
Madam is/was hevig aan het bokken en stijgeren anderhalve maand geleden..
En heb toen veel grondlessen met haar gedaan.. Sinds een week rijd ik weer in de bak..
Maar kan ook nog niet alleen in de bak want dan werpt ze me er af..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:35

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:35

wat is dat ors??

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:35

Eerst de HO erop bevestigen en daarna weer gaan buitenrijden. Misschien ook het strand even vermijden omdat ze dit associeert met rengalop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:36

One Rein Stop, en wat je beter kunt doen is zorgen dat je zo'n noodstop niet nodig hebt maar gewoon eraan werken dat je pony normaal luistert en dán pas weer naar buiten gaan.

En als ze je er in de bak afgooit, eeuuuhh hallooo dan lijkt me les/begeleiding ook niet echt een slecht plan.

Wat zeggen je ouders eigenlijk van dit gevaarlijke gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:36

Juulxx schreef:
Even over in de bak rijden..
Madam is/was hevig aan het bokken en stijgeren anderhalve maand geleden..
En heb toen veel grondlessen met haar gedaan.. Sinds een week rijd ik weer in de bak..
Maar kan ook nog niet alleen in de bak want dan werpt ze me er af..

Dan is het helemaal onverantwoord, want een paard moet je normaal in de bak kunnen rijden. Eerst een aan de gang gaan waarom ze je eraf gooit, hulp en goede begeleiding zoeken hierbij, en dan pas weer naar buiten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:37

Dit paard luistert niet dus al hang er een stang en een slof aan gaan doet ie toch wel..

Eerst in de bak aan het werk en zorgen dat het paard voor 100% naar je luistert. Als dat werkt moe maken in de bak en dan een rondje erop naar buiten. En dat zo uitbreiden.

Een andere methode die je kunt proberen is prima als jij wil gaan dan je ook maar. Maar dan ook pas terug komen als ik het zeg.. En dan zul je het paard dus ook op moeten jagen voor mogelijk kilometers.

Derde methode iemand anders er op laten rijden en kijken wat het paard dan doet. Je hebt kans dat dit paard nu eenmaal weet Tjakka en dat gedrag is dan bij jou mogelijk moeilijk te doorbreken maar bij een derde wellicht niet.

edit: En met de aanvullingen over het gedrag van het paard blijkt overduidelijk dat dit paard niet luistert en je niet als leider ziet. Dát moet je echt eerst duidelijk hebben, anders is buitenrijden gewoon levensgevaarlijk (voor iedereen).
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-04-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:37

Ok dus in de bak ben je duidelijk niet degene die bepaalt wat er gebeurd? Ik zou nu eerst even doorbijten en zorgen dat ze ook in de bak doet wat je van haar verwacht, eerst zorgen dat ze naar je luistert i.p.v. dat ze zelf bepaalt wat er gebeurd. Hierbij gewoon een goede instructrice gebruiken die je kan helpen, ook wanneer je eraf valt bijvoorbeeld.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:38

Juulxx schreef:
wat is dat ors??

Dan moet je de link even bekijken die in invoegde.

ORS is One Rein Stop. Oftewel; met een hand je paard laten stoppen. Dit is een noodrem die je alleen mag/kan gebruiken in gevaarlijke situatie's en niets anders meer helpt.

Je leert je paard om .... nouja, kijk gewoon de link maar. Even googlen... ik kan het niet zo goed uitleggen. Andere mensen wellicht wel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:39

Gewoon eens een stang in hangen en de volgende keer dat ze er zonder rede noch ruiterhulp tussenuit peert geef je daar eens een flinke ruk aan. Bij reactie direct los laten. Bij 9 van de 10 paarden is dat slechts een paar keer nodig en daarna kun je onstpannen galopperen aan de losse teugel op een normale trens.

Er zijn paarden die in de bak perfect gehoorzaam zijn, buiten (en zeker bij open vlakten) gaat er echter een knop om wat hun gevaarlijk maakt voor de ruiter, voor zichzelf en anderen. Dat is imo geen gedrag waar men maanden over heen moet laten gaan, maar juist iets wat (indien nodig) hardhandig gecorrigeerd moet worden. En dat gaat natuurlijk niet in de bak, om een probleem te corrigeren en op te lossen moet het zich wel voor doen.

Bij voorkeur gebruikt men een goed afgestelde ongebroken pelham met dubbele teugel. De stangteugel kan dan los hangen en word enkel ter correctie opgetild. Is het paard braaf word op de trensteugel gereden, waarvan de inwerking niet anders is dan een ongebroken trens.

Ik heb op deze manier vaker paarden gecorrigeerd. Freibergers, erg sterk en drammerig als ze willen, en een enkele warmbloed. Dit zijn nu allemaal paarden die buiten gereden kunnen worden; gecontroleerd en aangenaam in alle drie gangen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:41

Sammie schreef:
Dit paard luistert niet dus al hang er een stang en een slof aan gaan doet ie toch wel..

Eerst in de bak aan het werk en zorgen dat het paard voor 100% naar je luistert. Als dat werkt moe maken in de bak en dan een rondje erop naar buiten. En dat zo uitbreiden.

Een andere methode die je kunt proberen is prima als jij wil gaan dan je ook maar. Maar dan ook pas terug komen als ik het zeg.. En dan zul je het paard dus ook op moeten jagen voor mogelijk kilometers.

Derde methode iemand anders er op laten rijden en kijken wat het paard dan doet. Je hebt kans dat dit paard nu eenmaal weet Tjakka en dat gedrag is dan bij jou mogelijk moeilijk te doorbreken maar bij een derde wellicht niet.

edit: En met de aanvullingen over het gedrag van het paard blijkt overduidelijk dat dit paard niet luistert en je niet als leider ziet. Dát moet je echt eerst duidelijk hebben, anders is buitenrijden gewoon levensgevaarlijk (voor iedereen).

Ik zou dit niet zomaar iemand aanraden.
Gevaar hier mee is dat als je het paard niet 'over-grenst' dat hij de volgende keer gewoon aan de loop gaat wanneer hij daar zin in heeft. Met deze tip moet je dus heel voorzichtig te werk gaan.
Wanneer jij besluit om paard lief dus maar te laten rennen, moet hij ook net zo lang rennen tot dat hij 'over-grenst' oftewel, dat hij eigenlijk harder en langer moet rennen dan dat hij eigenlijk wil.

Lara_Silver: Ook niet zo'n gouden tip. Wanneer paard door de stang heen buldert, wat ga je daarna dan gebruiken? Een ketting?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:42

Ik geloof niet in de ORS en bij dit paard al helemaal niet. Het paard luistert niet en heeft geen respect voor de ruiter, waarom zou ie dat wel opeens (of enkel) hebben bij een flinke ruk met de teugel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:43

Lara_Silver schreef:
Gewoon eens een stang in hangen en de volgende keer dat ze er zonder rede noch ruiterhulp tussenuit peert geef je daar eens een flinke ruk aan. Bij reactie direct los laten. Bij 9 van de 10 paarden is dat slechts een paar keer nodig en daarna kun je onstpannen galopperen aan de losse teugel op een normale trens.

Er zijn paarden die in de bak perfect gehoorzaam zijn, buiten (en zeker bij open vlakten) gaat er echter een knop om wat hun gevaarlijk maakt voor de ruiter, voor zichzelf en anderen. Dat is imo geen gedrag waar men maanden over heen moet laten gaan, maar juist iets wat (indien nodig) hardhandig gecorrigeerd moet worden. En dat gaat natuurlijk niet in de bak, om een probleem te corrigeren en op te lossen moet het zich wel voor doen.

Bij voorkeur gebruikt men een goed afgestelde ongebroken pelham met dubbele teugel. De stangteugel kan dan los hangen en word enkel ter correctie opgetild. Is het paard braaf word op de trensteugel gereden, waarvan de inwerking niet anders is dan een ongebroken trens.

Ik heb op deze manier vaker paarden gecorrigeerd. Freibergers, erg sterk en drammerig als ze willen, en een enkele warmbloed. Dit zijn nu allemaal paarden die buiten gereden kunnen worden; gecontroleerd en aangenaam in alle drie gangen.

Oh please....

Heb je de rest van het topic ook gelezen? Misschien even doen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:44

Jij brengt dus bewust jezelf en anderen in gevaar door te gaan buiten rijden met een paard die je in de bak al niet onder controle hebt.
Ik zou het paard wegbrengen naar een trainer en zelf eens hard gaan lessen (liefst eerst met een makkelijker paard) en daarna maar eens rustig gaan opbouwen in de bak.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:44

Sammie schreef:
Ik geloof niet in de ORS en bij dit paard al helemaal niet. Het paard luistert niet en heeft geen respect voor de ruiter, waarom zou ie dat wel opeens (of enkel) hebben bij een flinke ruk met de teugel.

Hoezo 'geloof je niet in de ORS' ? Het is niet iets wat je kunt geloven of niet... Je installeert het en dan werkt het. Als je het maar half installeert, werkt het niet. Het is geen kwestie van oefenen. Je laat aan je paard zien wat de bedoeling is en als jij je paard letterlijk omtrekt in een noodsituatie, kan hij eenmaal niet rennen want dan zet hij zijn achterhand er uit en kan dus niet meer voorwaarts.

Ik zou zeggen, bekijk het filmpje eens (en/of) andere filmpjes.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:49

ORS is best grappig zo in theorie maar in volle rengalop ben ik bijna over de kop gevlogen. Mijn paard heb ik het echt geleerd. Maar het is voor TS het proberen waard!
Als je paard simpelweg te pittig en jij niet sterk genoeg is kun je een Pelham proberen met dubbele teugels, maar ik vind wel dat je paard in de bak gewoon moet luisteren. En ga eerst niet alleen naar buiten maar samen.

Dus eerst je paard op de rit in de bak en daarna samen naar buiten, als dat goed gaat alleen en als je paard dan toch te pittig is kun je een Pelham gebruiken. Maar tot die tijd blijf alsjeblieft weg van het strand straks rijd je iemand het ziekenhuis in!

Veel succes!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:50

Lara_Silver schreef:

en deze tip vooral niet op volgen.
als je paard er niet op reageert, wat zeer waarschijnlijk is kun je de hele mond hoeken kapot maken.

wij hebben een fries gehad die dit deed, zowel buiten als in de bak, eerst flink in de bak aan de slag gegaan, als zei wil galoperen, prima dan galopeerd ze maar, maar wel tot ik zeg dat ze mag gaan draven. en niet als zei terug wilde gaan, na een aantal keer had ze in de gaten dat ze better kon luisteren want constant achter een door moeten galloperen was toch wel heel vermoeiend, belangrijkste is dat jij vol blijft houden. en je een goede instructeur neemt

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:51

de reden dat ik trouwens alleen ging, dat is omdat mijn paard graag een wedstrijdje ervan maakt met andere paarden.. Met andere woorden dan stormt ze zo lang het andere paard..
Vorig jaar kon ik echt zo met me paard weg rijden.. niks aan de hand..
Daarom snap ik het nu ook niet zo van haar...

het is en blijft me een raadsel..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:53

hanny_jelke schreef:
Lara_Silver schreef:

en deze tip vooral niet op volgen.
als je paard er niet op reageert, wat zeer waarschijnlijk is kun je de hele mond hoeken kapot maken.

wij hebben een fries gehad die dit deed, zowel buiten als in de bak, eerst flink in de bak aan de slag gegaan, als zei wil galoperen, prima dan galopeerd ze maar, maar wel tot ik zeg dat ze mag gaan draven. en niet als zei terug wilde gaan, na een aantal keer had ze in de gaten dat ze better kon luisteren want constant achter een door moeten galloperen was toch wel heel vermoeiend, belangrijkste is dat jij vol blijft houden. en je een goede instructeur neemt

Ik heb een goede rijinstructrice hoor;)
maar we zijn nu weer bezig met draven in de bak *wat een maand terug echt niet meer kon door bokken en stijgeren* zo heb ik afgelopen week voor het eerst weer los gedraven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:53

Er kan van alles aan de hand zijn, heb je alles al gecheckt? Dus DA, tandarts, zadelmaker etc. erbij gehad in de afgelopen maanden?
Dat het een raadsel is, is vervelend maar dat je naar buiten gaat met een paard dat zo in paniek gaat vluchten dat ze nergens meer op let is echt levensgevaarlijk.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:53

Lara_Silver schreef:

Jij pakt een paard dus aan door het pijn te doen en zo respect af te dwingen begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:54

Juulxx schreef:
de reden dat ik trouwens alleen ging, dat is omdat mijn paard graag een wedstrijdje ervan maakt met andere paarden.. Met andere woorden dan stormt ze zo lang het andere paard..
Vorig jaar kon ik echt zo met me paard weg rijden.. niks aan de hand..
Daarom snap ik het nu ook niet zo van haar...

het is en blijft me een raadsel..

Tinkers zijn gewoon sterk en maken graag gebruik van hun kracht als je hun er de kans voor geeft. Blijkbaar heeft ze gemerkt dat jij niet sterk of streng genoeg bent en daar maakt ze misbruik van. Dat kun je veranderen met goede begeleiding, maar ik durf daar geen garanties op te geven.
Je kunt een keer een pelham proberen maar voordat je dat doet, begin eerst met normale tuigage in de bak en ga net zo lang door totdat het goed gaat en dan pas weer op buitenrit.
Je moet wel rekening houden dat dit altijd kan gebeuren, dus wees echt zeker van je zaak en neem dit serieus.