Bitloos, maar hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1999

Bitloos, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:23

Hallo

Ik wil mijn paard bitloos gaan inrijden. Heeft iemand hier tips over?.
En ook wat voor hoofdstel dan het best is?

Ik heb nu een kaakgkruist hoofdstel maar is deze handig?.

Groetjes....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:23

Een stalgenoot van me doet het wel, ik vind een kaptoom fijner.
Net als inrijden met een bit, alles aanleren naast het paard. Druk is stilstaan, links is links en rechts is rechts.

xDenies

Re: Bitloos, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:25

Eerst zorgen dat je niet afhankelijk bent van het sturen op je teugels en het bit gebruik :)

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:26

Hoe kun je dit het best gaan oefenen?.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:27

Ik lees even mee, want ik wil mijn Tinker graag overzetten naar bitloos rijden.
Hij heeft nl de nare gewoonte om zijn tong over het bit te doen.
Ze hebben me speciale bitten aangeraden om dat te voorkomen, maar ik wil het hem hinderende "ding" er gewoon uit.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:29

Ik heb ook een tinker *\o/* en ze is best sterk daarom wil ik graag goed voor bereid zijn als ik er op ga zittten

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:33

Zadel kent ze allemaal wel dus het is alleen het bitloze zeg maar

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:38

Misschien is dit wat ? Beetje oud filmpje maar wel duidelijk

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:06

marrie1999 schreef:
Ik heb ook een tinker *\o/* en ze is best sterk daarom wil ik graag goed voor bereid zijn als ik er op ga zittten

In ieder geval zorgen dat de omgeving afgezet is, dus een goed omheinde rijbak of wei. Wel soort hoofdstel het beste werkt is afhankelijk van de voorkeur van je paard, en kan een zoektoch worden. Zelf zou ik gaan voor een kaptoom en daarbij het bit. Dan kun je gaan rijden op twee teugels, waarbij je de teugel van het bit eigenlijk niet gebruikt. Mocht het echter toch ergens voor nodig zijn, dan is deze er wel bij te pakken. Zo kun je overschakelen op het bitloos zonder ineens bitloos te zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:09

Paard kent het bit niet, dus overschakelen is niet aan de orde.

Bitloos inrijden werkt niet anders dan correct met bit inrijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:13

TurdusMerula schreef:
Paard kent het bit niet, dus overschakelen is niet aan de orde.

Bitloos inrijden werkt niet anders dan correct met bit inrijden.

Verkeerd gelezen. Als het paard nog niet bekend is met een bit gaat het inrijden inderdaad precies hetzelfde. Omdat je vanaf de grond met een kaptoom erg fijn kunt werken aan de hand (naast het paard), maar ook aan de longe, blijf ik wel de voorkeur voor dit systeem hebben.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:14

Maar wat zijn jullie tips kwa hoofdstel en wat kun je het best doen om dit te gaan oefenen vanaf de grond zeg maar want wil niet de eerste keer onveilig op paard zitten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:18

De eerste keer is het altijd onveilig om op het paard te gaan zitten als je geen ervaring hebt met het inrijden van paarden (en als je dat wel hebt is het vaak alsnog onveilig).

Als je niet weet wat je precies moet doen, of niet ook ALTIJD een ervaren hulp bij de hand hebt (inrijden alleen is eigenlijk nooit te doen, je hebt er een grondman bij nodig), laat het dan aan een prof over. Ook een prof kan je paard bitloos inrijden. Je kunt het maar 1 keer doen, en dat moet je wel goed doen. Als je het paard iets verkeerds aanleert, zal het afleren heel moeilijk zijn.

Zorg bij inrijden dat je weet wat je doet, en dus hier geen vragen over het inrijden hoeft te stellen.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:25

Ik weet wel wat ik doe en krijg er goede hulp bij maar wou even tips voor het bitloos oefenen op de grond en tips voor hoofdstel keuze

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:22

Goed dat je er hulp bij zoekt, wel zo verstandig.
Ik heb sindskort een sidepull hoofdstel gekocht. Mijn "wedstrijd paard" reageerde er echt super op. Heb hem ook geprobeerd op mijn 4 jarige merrie die de basis kent onder het zadel en die reageerde er totaal niet op, terwijl ze met bit op lichte hulpen te rijden is. Maar het zal ook wel per paard verschillen. Op mijn wedstrijd paard heb ik in ieder geval goede ervaring met de sidepull.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:03

Beste,

Binnen de Vaquero traditie kan je gebruik maken van een Hackamore met bosal. Zie specifiek de noties van Marin Black over de hackamore (https://www.youtube.com/watch?v=mScfr9h-bkE). Hierbij moet ik echter opmerken dat de bosal een tool is voor goede handen. Als je zelf nog te hard bent in de handen, dan raad ik aan de handen eerst te trainen met een rope halter of met een side-pull.

Een bosal is wellicht het meest volwaardige bitloze instrument en is het product van eeuwen evolutie. In zijn huidige vorm werd hij ontwikkeld ergens in de zestiende eeuw gedurende de vroege Vaquero traditie, maar de origine gaat terug op de Arabieren, die het dan weer hadden van de Perzen, waar het bekend stond als een 'Hakma'. Het grote voordeel van de bosal is dat alle trainingstechnieken van de Vaquero school (inclusief soft feel en vooral backing up) perfect in een bosal uit te voeren zijn. Uiteindelijk kan je zelfs een zekere graad van verzameling bewerkstellen. De bosal overtreft dus allerlei moderne (en ietwat inefficiente) side-pull systemen. Deze systemen zijn goed voor mensen met harde handen, maar hebben niet de verfijnen als een bosal in het vragen van soft feel, etc.

Wanneer je een grotere graad van verfijning wilt, dan zal uiteindelijk ook de bosal tekort schieten. Daarom dat men in de Vaquero traditie de bosal zal gaan combineren met een spade bit (de zogenaamde two reins), om ten slotte enkel met een spade bit te rijden. Het paard is dan 'straight in the bridle'. Dezelfde graad van verfijning kan je ook terugvinden in dressuurmatige training, waarvoor de bosal uiteindelijk ook zal tekortschieten (zeker als je dat nog eens eenhandig wilt uitvoeren). Met betrekking tot dergelijke systemen, heeft Jossy Reynvoet de 'cavamore' ontwikkeld. Deze heb ik zelf nog niet getest en ik vermoed dat voor jouw als beginnende ruiter dit nog niet aan de orde is.
Net zoals met het bit zelf, blijft de gouden regel hoe je al deze tools gebruikt. Verfijndere tools hebben de kwaliteit om lichte druk verfijnd over te brengen. Wanneer ze hard worden gebruikt, waarvoor ze initieel nooit zijn bedoeld, dan eindigt dat in pijn, medische problemen en slechte resultaten op middel en lange termijn. Anderzijds, wanneer je je kunst werkelijk wilt verfijnen en echt 'to the feet' wil komen, heb je ze wel nodig.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:07

Een kaakgekruisd hoofdstel vinden niet alle paarden prettig.
Ik weet niet hoe je anders rijd, maar als je altijd op houding rijd, is het absoluut niet moeilijk om bitloos te gaan rijden.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 21:17

DianXX schreef:
Ik weet niet hoe je anders rijd, maar als je altijd op houding rijd, is het absoluut niet moeilijk om bitloos te gaan rijden.

paard is nog niet bereden maar als ik met de lange lijnen oefen reagert ze hier maar matig op

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:25

marrie1999 schreef:
DianXX schreef:

paard is nog niet bereden maar als ik met de lange lijnen oefen reagert ze hier maar matig op

Oh sorry, verkeer gelezen, mijn excuses.
Je bedoelt dat ze matig reageert op het hoofdstel? Misschien kun je een sidepull proberen.

Sowieso is het bitloos inrijden niet veel anders dan het met bit inrijden.
Gewoon zo veel mogelijk leren rijden op de zit en houding.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 06:46

Ja inderdaad ze reageert matig op het kaakgekruiste hoofdstel.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 07:24

dus als ik het goed begrijp kan ik beter of een hackamore of een side-pull hebben omdat ze niet zo goed op kaakgekruist reageert?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:40

IK zou niet gelijk met hackmore beginnen, maar eerst eens met sidepull, zelf rij ik graag op kaptoom en combineer dat met hackmore als de paarden meer op zit te buigen zijn

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 08:02

midgie schreef:
IK zou niet gelijk met hackmore beginnen, maar eerst eens met sidepull, zelf rij ik graag op kaptoom en combineer dat met hackmore als de paarden meer op zit te buigen zijn

Oké nou dus een sidepull is beter??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:07

Bijna iedereen raadt je een kaptoom aan. Of lees je daar bewust overheen?

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 08:10

Ibbel schreef:
Bijna iedereen raadt je een kaptoom aan. Of lees je daar bewust overheen?

Nee lees er niet overheen, niet expres