paard erg druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisviola

paard erg druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:18

me pony is erg druk en ook heel snel in paniek dat komt ook wel deels omdat ze vroeger is mishandeld
dat merk je bijv ook aan het bit in doen want dan doet ze ook niet gelijk haar mond open
ze heeft ook de neiging om snel haar hoofd omhoog te doen en bijv bij wedstrijden geeft dit niet een goede uitstraling ik kan haar ook soms echt niet aandraven want dan schiet ze er vandoor en ze gaat ook altijd knorren als ze harder wilt en ze mag niet
iemand tips?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:20

Ten eerste niet elk paard/pony is mishandeld als hij/zij niet direct het bit in de mond wil doen. Dan zouden er nl. heel wat mishandelde paarden zijn. Ligt aan de manier waarop je het hoofdstel omdoet.
Ten tweede wat krijgt hij/zij voor krachtvoer en ruwvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:23

Ik denk niet dat je pony mishandeld is en ik zou daar ook niet teveel naar handelen. Een paard gaat alleen maar misbruik van de situatie maken als jij niet duidelijk en consequent bent. Als je jouw paard gewoon normaal behandeld is er waarschijnlijk niets aan de hand. Paarden doen wel vaker hun mond niet open, heeft niks met mishandeld te maken.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:25

dat weet ik maar hier heb ik het zelf meegemaakt dat ze mishandeld werd op haar oude stal
en ze krijgt nu kuil en in de winter krijgt ze natural best

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:25

les nemen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:26

Wat was er dan gebeurt op haar oude stal?

Anoniem

Re: paard erg druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:28

Wat versta jij onder mishandeld?
Maar dan nog, heel vaak hoor je dat een paard 'mishandeld' is maar dat onthoudt de mens veel beter dan het paard, die hebben er vaak geen of weinig last van. Ik zou het dus niet met die insteek benaderen.

Verder gaat het niet om de uitstraling op wedstrijden maar hoe goed je rijtechnisch rijdt, jij dus. Dus die fout zul je bij jezelf moeten zoeken. Krijg jij meer spanning? Forceer je teveel?

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:29

heb ik ook maar ze blijft het doen en ik ben ook gewoon consequent enzo maar ze blijft zo doen
ze werd veel geslagen met de zweep, ook tegen haar hoofd en ze werd tot bloeden aan toe in der mond getroken enz

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:29

en ik heb jaren moeten trainen voordat de grote angst van een zweep weg was

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:34

Als je het allemaal perfect deed was er niks aan de hand.

Daarbij kosten deze dingen tijd.

Neem les en zoek de fout bij jezelf, je paard handelt gewoon.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:37

ik heb al 3 jaar les.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:39

Dan zou ik een andere lesgever zoeken. Als je al 3 jaar met dit probleem zit en hij/zij krijgt dat niet samen met jou opgelost.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:40

ik heb al een andere lesgever maar die zegt dat het aan me paard ligt en dat daar veel training voor nodig is

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:57

Mijn paard deed ook zijn mond niet open bij het indoen van het bit, was een dubbel gebroken watertrens. Sinds een paar weken heb ik een enkel gebroken d trens en nu doet hij zijn mond wel netjes open, en neemt hij onder het rijden beter het bit aan, dus misschien vindt jou pony het bit gewoon niet fijn.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:09

begin met wat grondwerk ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:29

Dat soort lesgevers komen er bij mij niet in. Is altijd erg gemakkelijk om het op het paard te schuiven.
En aub gewoon ABN schrijven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:34

daisviola schreef:
ik heb al een andere lesgever maar die zegt dat het aan me paard ligt en dat daar veel training voor nodig is

Aan je paard ligt in de zin van: karakter is niet makkelijk, paard is opvliegerig?

Dan aan jou als ruiter om dit in goede banen te leiden. Luister naar je paard, ga consequent met haar om en ga ook consequent trainen met wat je leert in de lessen.

Het ene paard heeft het nodig om wat voorwaards gereden te worden en wat opgepept terwijl het andere paard juist wat rust en stabiele begeleiding nodig heeft om lekker te lopen. Aan jou als ruiter om dat uit te zoeken en daar wat mee te doen.

Paarden hebben geen 'problemen' maar reageren uit instinct en handelen hierna. Gevoelens als wraak enz hebben wij als mensen, een paard is wat dat betreft veel primitiver: actie= reactie.

En al 3 jaar les? Ik heb al 25 jaar les en ben nog niet uitgeleerd.
Elk mens kan bijleren, elk paard ook. Aan ons als ruiter om dit te blijven doen en ons paard daardoor de best mogelijke training te geven. Zowel geestelijk als lichamelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:35

Helemaal waar, MarliesV

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:40

Ik ben benieuwd hoe het paardje verder is in omgang?

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:51

FriesWytske schreef:
Dat soort lesgevers komen er bij mij niet in. Is altijd erg gemakkelijk om het op het paard te schuiven.

Ik schrijf gewoon ABN

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:52

En verder bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:58

daisviola schreef:
FriesWytske schreef:

Ik schrijf gewoon ABN

Niet helemaal, want je schrijft "me pony" i.p.v. "mijn pony".
Verder hoor je zinnen te beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt, maar dit heeft verder natuurlijk niks met dit topic te maken.
Verder denk ik ook dat je eens een andere instructeur er naar kunt laten kijken en anders eens een osteopaat ofzo.
En al drie jaar les zegt mij ook niet zoveel, dan ben je nog geen volleerd ruiter volgens mij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:27

daisviola schreef:

Zoek dan een professional in grondwerk, en vraag deze naar zijn/haar mening over het paard. Meestal is het een kwestie van vertrouwen, wat een paard gemakkelijk zal aanbieden, zelfs de paarden die de vreselijkste dingen hebben meegemaakt. Het is namelijk toch de weg van de minste weerstand, en daar kiezen paarden graag voor.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:01

Ben ten eerste eerlijk naar jezelf en naar je paard toe. Als het paard echt zo mishandeld is als jij beschrijft dan is de vraag of jij wel de juiste ruiter bent voor dit paard; ben je iemand die veel geduld heeft en bereid is weer vanaf 0 te beginnen? Of wil je gelijk wedstrijden kunnen rijden?
Als je antwoord op de laatste vraag "ja" is dan doe dit paard weg en zoek iemand die het paard wel de deskundige begeleiding kan geven die hij nodig heeft. Mishandelde paarden weer goed berijdbaar maken kost veel kennis en geduld. Het paard moet weer vertrouwen in de mens gaan krijgen, dat is je eerste stap.
Mijn inziens zijn dit eerder paarden voor professionals die gewend zijn te werken met getraumatiseerde paarden en niet voor amateur ruiters

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:03

De vraag is waarom je een paard koopt met deze voorgeschiedenis??? Soms overschatten mensen zichzelf.....