benen knijpen bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jnax

benen knijpen bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:12

hallo bokkers,
ik zit echt met een heel groot probleem, ik mag over 4 weken in een gevorderde les mee gaan rijden waar galopperen echt verplicht is, logisch ook maar ik ben nog steeds doodsbang voor de galop.. stap en draf gaan nu echt goed maar de galop is echt een groot probleem ik wil het zo graag maar ik weet dat ik mijn benen aanknijp, aan de longe is geen optie dat helpt me niet.
ik heb nu wel een instructie maar ze kan me niet verder helpen met dit probleem, daarom ga ik over een paar weekjes bij de nieuwe instructrice
heeft iemand tips hoe ik niet mijn benen aan kan knijpen zodat mijn paard er niet vandoor gaat en ik weer kan gaan galopperen?.. echt heel erg bedankt
XXX

Grapjasjes12

Re: benen knijpen bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:35

Gewoon gaan en meedoen en de instructie opvolgen. Als je naar de gevorderde mag dan ben je er gewoon klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:37

Goed je hakken uitduwen! In het begin kneep ik ook wel eens, maar toen ik mijn hakken ging uitduwen kneep ik ook niet meer, probeer het eens :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:37

Ja niet een groep verder gaan, want als jij bang ben in galop dan is het toch niet leuk lijkt mij?
Dus niet galopperen zou ik zeggen, totdat je wat vrijer en minder angstig ben , neem eens een aantal prive lessen en galoppeer aan de longe, zodat jij aan je zit kan werken , miss zelfs zonder zadel, als deze instructrice jou niet verder kan helpen, vraag ik me af waarom ze dan les geeft?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:45

hakken naar buiten duwen, en eerst in doorzitten al voelen dat je bovenbenen drilpudding mogen zijn. Dan kun je proberen rondjes te draaien met je onderbenen terwijl je dus op je bovenbenen/billen zit. het voelt dan net of je heel erg zit te stuiteren maar dit stuiteren is minder erg dan vastklampen. Je vormspanning (buik/rug) goed houden, dus iets aangespannen. Zodoende kun je de beweging van de draf (en de galop) mee bewegen. Als dat goed zit gaan de benen ook steeds makkelijker. Maar dus vooral durf te zitten.
Als het je lukt in draf, kun je het gaan proberen in galop.
Toevallig afgelopen zaterdag dit ook weer in alle lessen geoefend, voor sommigen omdat ze wat knepen met de benen, voor anderen om nog beter te zitten.

Vind het trouwens wel erg dat je instructrice je hier niet mee kon helpen. Het is niet in één keer op te lossen maar regelmatig aan werken moet het gaan lukken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:50

phormicola schreef:
Gewoon gaan en meedoen en de instructie opvolgen. Als je naar de gevorderde mag dan ben je er gewoon klaar voor.

Daar ben ik het niet mee eens.. Als TS bang is voor de galop, is ze duidelijk NIET klaar voor de gevorderdenles..

TS, als je de mogelijkheid hebt, zou ik eens een aantal privelessen nemen en je dan met name focussen oo de galop.. En wat mij altijd heeft geholpen tijdens angstmomenten is blijven prsten.. Maakt niet uit waarover.. Maar gewoon blijven praten..zo regel je je ademhaling ook beter.. Succes..

AnneBoogie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:01

Hee, dat probleem heb ik nog steeds een beetje.
Zelf rijd ik al een paar jaar in een les waar galop verplicht is, vaak op jonge pony's die irritant of snel zijn in de galop.
Maar in ieder geval proberen goed je hakken uit te drukken, je tenen naar binnen proberen te wijzen en je enkels naar buiten, handen laag houden helpt soms ook(bij mij als mn pony opeens irritant gaat doen)

veel succes en nog veel rijplezier ! :D

edit: Je ademhaling laag, als je ademhaling hoog is als je het woord : 'aangalopperen' kan je paardje ook gestrest raken.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:13

Zoals anneboogie al zegt: ontspannen ontspannen ontspannen.
haal diep adem en neem een liedje in je hoofd

veel plezier

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:19

Zou je dit van tevoren met de nieuwe instructrice (dat is neem ik aan ook de instructrice van de gevorderdenles?) kunnen bespreken? De instructrice is er om je te helpen :) Leg uit wat er is en kijk dan hoe je daar in de les, met haar hulp, mee aan de slag gaat. Desnoods houd je het zadel vast :Y)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:20

Nog niet in de gevorderden les gaan rijden als je er nu al zo tegenop ziet. Als je dat toch wilt: gebruik de tussenliggende weken om een aantal privélessen te nemen, bij voorkeur bij een andere instructrice, om te leren hoe je in de galop ontspannen mee kunt liften met je paard.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:35

nine1987 schreef:
phormicola schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.. Als TS bang is voor de galop, is ze duidelijk NIET klaar voor de gevorderdenles..

TS, als je de mogelijkheid hebt, zou ik eens een aantal privelessen nemen en je dan met name focussen oo de galop.. En wat mij altijd heeft geholpen tijdens angstmomenten is blijven prsten.. Maakt niet uit waarover.. Maar gewoon blijven praten..zo regel je je ademhaling ook beter.. Succes..

Beetje instructrice helpt je daar in 1-2 lessen overheen. Ik ga er van uit dat er een andere staat in de gevorderde les en dat die enige vaardigheid heeft met dit soort ruiters.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:41

Waarom ben je bang voor galop? Is er ooit iets gebeurt? zit het in je hoofd? is de beweging te heftig?

Waar ben je dan precies bang voor? dat je valt? de snelheid? het ritme? dat hij weg kan schieten?
Want galop is 10x makkelijker en steviger dan draf.
Ik denk dat je weer wat vertrouwen in jezelf en het paard moet krijgen en een situatie moet creeeren waarin jij je veilig voelt.
Dus misschien de bak een stuk afzetten waarin je gaat rijden, een longeertouw, een 'veilig' paard, etc.
met mensne om je heen die je vertrouwd.

Die angst voor galop verdwijnt alleen als je oefent.
Ooit was ik bang om te springen(paar keer aan de nek van paarden gehangen, dreunen in mn rug gehad door verkeerde houding.. puur omdat t me nooit goed geleerd was). tot dat ik ging springen met mijn verzorgpaard destijds en zij een geweldig gevoel voor springen had. Zij leerde mij springen en samen groeide we verder.

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:39

RoyceMack schreef:
Waarom ben je bang voor galop? Is er ooit iets gebeurt? zit het in je hoofd? is de beweging te heftig?

Waar ben je dan precies bang voor? dat je valt? de snelheid? het ritme? dat hij weg kan schieten?
Want galop is 10x makkelijker en steviger dan draf.
Ik denk dat je weer wat vertrouwen in jezelf en het paard moet krijgen en een situatie moet creeeren waarin jij je veilig voelt.
Dus misschien de bak een stuk afzetten waarin je gaat rijden, een longeertouw, een 'veilig' paard, etc.
met mensne om je heen die je vertrouwd.

Die angst voor galop verdwijnt alleen als je oefent.
Ooit was ik bang om te springen(paar keer aan de nek van paarden gehangen, dreunen in mn rug gehad door verkeerde houding.. puur omdat t me nooit goed geleerd was). tot dat ik ging springen met mijn verzorgpaard destijds en zij een geweldig gevoel voor springen had. Zij leerde mij springen en samen groeide we verder.

ik ben bang dat mijn paard ervandoor gaat, aangezien me dat al een paar x is gebeurd..
XX

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:37

Dat veroorzaak je zelf een beetje door de knijpen met je benen. De meeste paarden denken dan dat je ze aanspoort en gaan dus harder. Misschien is aan de longe oefenen tijdens een privéles een mogelijkheid?

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:22

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De manege waar ik op reed gaf mij een rare tip die wel goed werkte. Ik moest met 1 hand in mn zij gaan zitten in de galop. Hierdoor gaat je lichaam automatisch goed zitten (Dat was bij mij iig het geval). Het is in het begin even slikken maar het heeft mij erg geholpen!
Verder werkt het ook goed om te lachen. Hierdoor ontspan je ook automatisch.

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:55

Dat wordt spierpijn! Maar heel veel succes!

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:53

Als je echt in die gevorderde groep wil rijden moet je ook gewoon de galop blijven oefen. Vraag extra tips en je instructeur en probeer te ontspannen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:51

ja je paard kan ervan door gaan. Dat doet elk paard wel eens.
Het is aan jou om dan te blijven zitten.
Juist door paarden die wel eens wegschieten/bokken/gek doen,, leer je goed zitten.

lovee_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:12

Als ik jou was zo ik op een heel rustig paard beginnen. Als je overgaat van de draf naar galop en het paard blijft rustig en jij ontspant gaat het vast goed! :) Galop is super om te doen, het geeft een vrij gevoel! Succes en heel veel plezier!

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:20

Probeer druk te zoeken op de bal van je voet, en te zorgen dat je druk hebt tussen je knieeen en het zadel. Als je dat gevoel kan vasthouden, dan heb je al super veel balans en komt de rest van zelf. in ider geval super veel succes!

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:21

Ik vond galop ook altijd eng. Gewoon op een rustige pony beginnen en ontspannen zitten. Na een poosje oefenen gaat het echt veel beter! Eigenlijk is het de fijnste gang, vind ik. ;) succes! :)

AnneBoogie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:19

Is het al beter? Ben benieuwd.

Als je bang bent dat je pony ervan door gaat(ervaring mee, heel vaak gehad). Door hem op een volte te rijden, naar achteren te zitten en ontspannen, ontspannen en ontspannen moet hij minder snel gaan.
Als dat niet lukt(mij ook gebeurd) moest ik altijd van mijn instructrice mijn pony tegen de kant aanduwen, gewoon omdat hij anders niet meer te stoppen was, ik weet dat het niet helemaal een diervriendelijke manier is, maar hij stopte wel en hij leerde ervan.

Anne.

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 09:13

AnneBoogie_x schreef:
Is het al beter? Ben benieuwd.

Als je bang bent dat je pony ervan door gaat(ervaring mee, heel vaak gehad). Door hem op een volte te rijden, naar achteren te zitten en ontspannen, ontspannen en ontspannen moet hij minder snel gaan.
Als dat niet lukt(mij ook gebeurd) moest ik altijd van mijn instructrice mijn pony tegen de kant aanduwen, gewoon omdat hij anders niet meer te stoppen was, ik weet dat het niet helemaal een diervriendelijke manier is, maar hij stopte wel en hij leerde ervan.

Anne.

danjewel voor je hulp, ik heb nog niet gegalopeerd ik blijf angstig..
:(

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:01

denk na waarom je dit doet. Ben je bang dat je eraf valt? of dat je pony ervandoor gaat? Als je weet waarom kan je misschien voor 1 keer op een pony rijden waarvan je zeker weet dat hij/zij dat niet doet. En gewoon proberen. En 100% ontspannen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:08

Bedoel je dat je je benen echt vastklemt aan het zadel? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk gespannen, probeer te ontspannen (en goed ademen) en maak je benen lang. Hakjes uitdrukken en natuurlijk veel oefenen. :j

Mocht je paard er vandoor gaan, maak jezelf dan zwaar en trek dan een beetje aan de teugels. Mocht hij dan nog niet stoppen kun je hem altijd op een cirkel sturen zodat die wel moet stoppen. Mag je niet op een rustiger paard dan? Vind het namelijk best raar dat je bang bent en daarmee niet word geholpen..