Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
alltimapanda schreef:tessaroos schreef:misschien moet je je ook afvragen, waarom doet hij het juist in de les en niet als ik vrij rij? wat is er anders aan de les dat hij zo doet?
ik rijd bijna nooit vrij
@tammy_ ze doet het ook bij andere.
aeolusnr1 schreef:Je zegt ik geef heel duidelijke hulpen ???????
Een paard word niet geboren met de knopje geïnstalleerd, daar moet jij of een andere ruiter voor zorgen.
Je moet altijd in gedachte houden als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan zijn er maar 3 mogelijke redenen waarom het paard het niet wil doen.
1 ) Je stelt gewoon de verkeerde vraag.
2 ) je stelt de juiste vraag, maar het paard begrijpt jouw vraag niet, of niet helemaal.
3 ) het paard kan het gevraagde gewoon niet uitvoeren (hier zijn tal van mogelijkheden voor)
Je zegt dat je in lessen meerijdt ik denk dat je bedoelt een soort groepsles dus.
Tijdens een groepsles is daar onvoldoende ruimte aanwezig om specifiek jouw paard die basis te gaan aanleren, dat kan eigenlijk bijna nooit in zo'n les.
Zoek de fout bij jezelf en niet bij het paard.
aeolusnr1 schreef:ok privé les dan is daar wel de ruimte voor, en zou er dus ook echt gericht naar een oplossing toe moeten gewerkt worden.
Het kan dus wel, en daar moet je zelf in geloven, indien het niet lukt is de les ook niet de juiste les, zo simpel is dat.
aeolusnr1 schreef:idd ieder paard is niet hetzelfde, je moet je dus leren aan te passen aan het betreffende dier.
Ik zou zeggen kom naar mijn clinic kijken en je zal zien wat er al allemaal mogelijk is zelfs met een paard waar nog nooit iemand heeft opgezeten.
Het is het installeren van de basis waar jij nu tegenaan loopt, dat zit er maar voor een klein deeltje in, en dat is nu net het probleem.
Ik geloof best wel dat jij al wel wat kan rijden hoor, maar tussen het rijden en het opleren van een paard zit een reuze groot verschil.
aeolusnr1 schreef:Nee je moet niet strenger zijn, je moet gewoon duidelijk en correct zijn, het lijkt een beetje op elkaar maar heeft dus niets met boosheid te maken.
Belangrijk is bodycontrol te hebben, dus jij als ruiter of begeleider, moet controle hebben over waar en hoe het paard zijn voeten zet (en echt dat kan zelfs op centimeter nauwkeurig) , dat hangt enkel af van hoe dikwijls en doorgedreven je hieraan werkt.
En het rare is eigenlijk, dit kan met ieder paard, dus ook met die zogezegd hevige paardjes.
Controle hebben over : hoofd, hals, schouder, ribben en de achterhand en eens je over elk onderdeel de controle hebt, tjaaa dan loopt het paard echt daar waar jij hem hebben wil.
alltimapanda schreef:ik rijd op een fries paard ze is super lief maar na het draven is ze heel druk. als ik haar dan laat stappen met lange teugel is ze rustig maar als ik daarna weer de teugel vast hebt gaat ze lopen druk doen en dan in draf gaat ze bijna in galop er van door en kan ik haar bijna niet meer terug rijden. ook als ik in galop wil is ze onmogelijk terug te rijden en pak daarom bijna nooit meer de galop. verder als ze heeft gedraafd wil ze niet op hoefslag lopen terwerl ik haar daar wel heen stuur.
Wat moet ik doen??
Rene_vt schreef:alltimapanda schreef:ik rijd op een fries paard ze is super lief maar na het draven is ze heel druk. als ik haar dan laat stappen met lange teugel is ze rustig maar als ik daarna weer de teugel vast hebt gaat ze lopen druk doen en dan in draf gaat ze bijna in galop er van door en kan ik haar bijna niet meer terug rijden. ook als ik in galop wil is ze onmogelijk terug te rijden en pak daarom bijna nooit meer de galop. verder als ze heeft gedraafd wil ze niet op hoefslag lopen terwerl ik haar daar wel heen stuur.
Wat moet ik doen??
Hoe bedoel je met druk doen als je de teugels vast heb? Schud ze met haar hoofd of wil ze slechts sneller? Misschien wil je paard je vertellen dat ze ontevreden is met de teugeldruk of dat die niet constant genoeg is en dat ze daaraan ergert.
Ik weet niet hoe lang je op die paard rij, maar misschien gaat het vanzelf wel beter als je langer op haar rij en meer doorkrijgt waar die gedrag vandaan komt. Misschien heeft je rijinstructeur of de eigenaar van de manege nog wel wat tips, zij kennen haar vast wel wat langer.