Shetlander accepteerd bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Shetlander accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:51

Ik had al gezien dat er wat topics waren over bit problemen, maar ik kon mijn probleem er niet beantwoord in vinden. Mijn shetlander had nooit problemen met zijn bit, tot hij denk ik 5 jaar was.
Ik mende altijd recreatief met hem en verder had hij soms zijn hoofdstel om met fietsen.

Het probleem is er langzaam in geslopen, ik merkte het toen ik met menles begon, en ook een jaar later toen er een meisje op hem ging rijden (wij zijn allebij zacht met de handen).

Wat hij doet:
- Erg veel spelen met het bit
- zijn tong over het bit proberen te krijgen
- hoofd de lucht in gooien en dan heel gek doen met zijn mond (denk ook dan tong over het bit)
- Zijn hoofd tegen zijn borst aanduwen
- in een keer met zijn hoofd naar beneden duwen

Ik hem hem beleerd met een enkel gebroken water trens bitje met losse ringen. Dit ging dus eerst goed maar toen hij 5 was begonnen de problemen. Nu heb ik een dubbelgebroken bitje, maar hier ook geen verbetering mee. hij is gecontroleerd door de tandarts en ze zij dat zijn gebitje goed was, heeft alleen wat gevijlt

Ik dacht eerst aan een rug probleem, maar dan zou hij het niet moeten doen wanneer hij gewoon onbelast werkt toch? Ik heb ook een men-stang voor hem gebrobeerd maar dit was al helemaal dramatisch. Ook met sperriem, zonder perriem, werkt allemaal niet

Wat ik zelf in zijn bekkie zag is dat hij van die kleine tandjes midden in zijn mond heeft? ruinen tanden zijn dat dacht ik? maar daar moet hij toch geen problemen van ervaren?

Help

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:56

https://www.youtube.com/watch?v=aud9KUhgpRI

In dit filmpje zie je ons aan de langelijnen, filmpje is uit 2011. Bij 2:35 zie je vlak daarna dat hij zo trekt met zijn hoofd naar beneden. Dan heb je een beetje een idee van het probleem. In het filmpje zie je sowieso wel dat hij onrustig is met zijn mond en hoofd.

Sammie

Re: Shetlander accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:14

Hengstentanden kunnen wel degelijk voor problemen zorgen. Als ze beschadigd zijn komt het bit er toch tegen aan, maar jij hebt over rode puntjes? Rood betekent eigenlijk dat ze geïrriteerd zijn.
Rubberbitje al eens geprobeerd? En anders eens een andere TA inschakelen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:38

Sammie schreef:
Hengstentanden kunnen wel degelijk voor problemen zorgen. Als ze beschadigd zijn komt het bit er toch tegen aan, maar jij hebt over rode puntjes? Rood betekent eigenlijk dat ze geïrriteerd zijn.
Rubberbitje al eens geprobeerd? En anders eens een andere TA inschakelen.

Nee het is verder niet echt rood, er zitten gewoon van die kleine tandjes! Hhmmm.. mischien is dat geen gek idee om eens een andere tandarts te nemen, ze was ook al heel vlot klaar.

Ik heb nog geen rubber bitje geprobeerd, ik hoorde namelijk dat deze vaak veel te dik zijn voor een shetlander mond? :o

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:44

Jouw verhaal was zo herkenbaar, ook een Shetlander en precies hetzelfde probleem. Die van mij begon echter ook te steigeren voor de wagen...

Ik heb toen besloten om zijn hengstentanden te laten trekken ookal leek er in eerste instantie niks aan de hand.
Het probleem was gelijk opgelost.
Het enige probleem wat ik nog had was dat de pony het mennen associeerde met pijn in zijn mond en daardoor angstig bleef.
Ik heb ervoor gekozen om mijn enkel gebroken trens te vervangen door een appel bit, ook enkel gebroken.
Dit gaat uitstekend! Ook het men bit heb ik met appel zegmaar, nooit meer een vervelende/steigerende pony gehad...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:45

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:00

Ik zou inderdaad ook even een andere tandarts laten komen. Mocht hij de tandjes eruit trekken kun je daarna verder kijken naar een rubber of appelbitje.
Als hij ze er niet uit trekt zou ik nog gaan kijken naar zo'n bitje en dan kijken of het verbeterd. Succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:05

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:18

Wauw fijne reacties! ja stijgeren voor de wagen heeft hij ook al 2x gedaan. Ik heb wel een veearts die ook paardentandarts is, maar hij doet alles machinaal.... we hebben laatst een hele fijne man bij een probleem paard gehad die alles met de hand deed, dat sprak mij ook wel aan! ik zal mijn veearts eens mailen over wat hij ervan denkt :)

Ik wil dan aan die tandarts even vragen wat hij ervan denkt kwa bit, hoe idefix mond eruit ziet enz, maar ga zeker op alle websites kijken :)

Maar jullie zijn het er wel unaniem overeens dat het een gebits probleem is, geeft mij weer hoop haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:21

_lotteeee schreef:
kijk hier is op

http://www.shetlandershop.nl/assortiment/Bitten

hier zijn de bitten mooi dun en staan ook wel stangetjes tussen!
gewoon goed zoeken, dan is er genoeg te vinden!

tandarts is nooit slecht :)

De liverpool stand heb ik al gehad, maar dit was echt dramatisch haha, mischien iets anders :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:37

Elektrisch werkt super hoor. Wordt niet warm.
Mijne werd met de hand gedaan eerst. Kon precies voelen tot waar...... halverwege. .. helft niet gedaan gewoon. Drama

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:49

hmm.. oke! nouja als er iets getrokken moet worden, dan moet hij sowieso gesedeerd worden dus dan heb ik de VA wel nodig. Al hoop ik dat niet voor hem... ik vond mijn eigen kiezen trekken ook niet heel leuk

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:21

ik las net op internet dat die hengsten kiezen niet kunnen worden getrokken maar alleen worden bijgeveilt?? Ik heb de DA helaas nog niet kunnen bellen, dat kan alleen tussen 8-9 en ik ben iedere x telaat :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:26

Tanden trekken omdat het bit er niet bij past?
Wat is dat voor waanzin! Is dat niet hezelfde als de staart couperen omdat die anders over de leidsels komt?? En dat mag ook niet meer gelukkig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:36

Staartcouperen vind ik toch wat anders dan een gebits behandeling persoonlijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:32

"behandeling" klikt vriendelijk, maar dat is het niet. Je trekt zonder medische noodzaak tanden, dat is verminking.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:07

josien_m_ schreef:
"behandeling" klikt vriendelijk, maar dat is het niet. Je trekt zonder medische noodzaak tanden, dat is verminking.

Ik ga ze toch niet laten trekken als het niet nodig is, dat heb ik ook nooit gezegt, waar zie je me voor aan -O- :') maar als zijn tandjes daadwerkelijk het probleem zijn dan wil ik er zeker wel wat aan doen! zou sneu voor hem zijn om hem daar mee rond te laten lopen....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:10

O, gelukkig!
Als hij er zelf last van heeft kan dat een oplossing zijn.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:16

Ja precies! ik zij in mijn openings post geloof ik ook al dat ik ze er liever niet uit haal, ik heb mijn eigen verstandskiezen ook moeten laten trekken, zo leuk is dat niet :(:) Maar als dat DE oplossing is ga ik er wel over na denken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:47

josien_m_ schreef:
Wat is dat voor waanzin! Is dat niet hezelfde als de staart couperen omdat die anders over de leidsels komt?? En dat mag ook niet meer gelukkig.

Staart couperen werd gedaan zodat deze niet in de landbouwmachine's terecht kwamen. Dát was en is nl. een stuk gruwelijker dan op jonge leeftijd de staart couperen. Dergelijke situaties komen nu niet meer voor, dus is couperen ook geen noodzaak meer.

Dan de hengstentanden.. Als blijkt dat het bit op deze tanden drukt of andersinds irritatie oplevert kunnen ze gewoon getrokken worden. Dat heeft echt niks met verminking te maken. De noodzaak is dat het paard er last van heeft. En als een dier ergens last van heeft help je hem. Het zou pas dierenmishandeling zijn om ze te laten zitten en een onhandelbaar paard te creeeren dus lekker zo door te blijven rijden..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:00

Sammie schreef:
josien_m_ schreef:

Staart couperen werd gedaan zodat deze niet in de landbouwmachine's terecht kwamen. Dát was en is nl. een stuk gruwelijker dan op jonge leeftijd de staart couperen. Dergelijke situaties komen nu niet meer voor, dus is couperen ook geen noodzaak meer.

Dan de hengstentanden.. Als blijkt dat het bit op deze tanden drukt of andersinds irritatie oplevert kunnen ze gewoon getrokken worden. Dat heeft echt niks met verminking te maken. De noodzaak is dat het paard er last van heeft. En als een dier ergens last van heeft help je hem. Het zou pas dierenmishandeling zijn om ze te laten zitten en een onhandelbaar paard te creeeren dus lekker zo door te blijven rijden..

Nee, dan doe je geen bit in die mond, dat is ook een mogelijkheid. Als het paard er zo ook al last van heeft, vind ik het een ander verhaal en is hulp en zorg welkom.
Ik vind de integriteit van het dier erg belangrijk. En wat je ook kiest, het blijft een verminking van het dier en ik zou graag willen dat mensen zich dat beseffen en daar goed over nadenken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:05

Niet iedereen wil bitloos rijden. Dus dan kan dat een oplossing zijn om de tand te laten trekken. Mijn pony had vroeger last van wolfskiezen, die zijn er toen ook uitgegaan. Zij werd overigens wel bitloos gereden door mij, maar voor de wagen wil ik dat niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:10

Mij klinkt het ook bekend, rn die van mij had een hangend rooster. Hierdoor had ze simpelweg geen plaats voor een regulier bit. Uiteindelijk een superdunne ongebroken trens gepakt, en daar deed ze het goed op

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:15

josien_m_ schreef:
Nee, dan doe je geen bit in die mond, dat is ook een mogelijkheid. Als het paard er zo ook al last van heeft, vind ik het een ander verhaal en is hulp en zorg welkom.
Ik vind de integriteit van het dier erg belangrijk. En wat je ook kiest, het blijft een verminking van het dier en ik zou graag willen dat mensen zich dat beseffen en daar goed over nadenken.

Een paard heeft er dan toch ook last van.. Anders hoeven ze niet getrokken te worden.. En als er eenmaal uit zien hebben ze er ook geen last van dat ze getrokken zijn (en in die zin ook totaal niet te vergelijken met couperen). Hengstentanden hebben verder eigenlijk geen functie..

Ik vind verminking dus ook écht zwaar overtrokken.

Praat eens met een paardentandarts die kan je het precies uitleggen hoe en wat..

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:20

Als de tips van hierboven niet werken kun je toch ook altijd bitloos proberen :)?