Mijn merrie weigert haar bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YomiKarmijn

Mijn merrie weigert haar bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:58

Beste,

Ik heb juist een paard gekocht. Toen ik haar ging testen was ze heel mak en ging het opzadelen vanzelf.
Nu ze bij mij op de wei staat, is ze heel onrustig en breekt alles af. Ze moet nog wennen aan de omgeving denk ik.. Nu, ik heb een nieuw kopstuk voor haar gekocht en wouw haar deze passen. Ze weigert volledig haar bit in te doen? Ze gaat met haar hoofd omhoog, ze doet de aansprong tot steigeren en bijten. Zelfs als ik niet afgeef of reageer op het gedrag blijft ze verder doen. 4 personen hebben het bit proberen indoen met wortels, snoepjes, ruwvoer, het bit insmeren.. Niets helpt? Ik ben een beetje ten einde raad. En bitloos verder gaan is geen optie vermits ze een heel sterke nek heeft en met je op de loop gaat als ze de kans krijgt. Als je iets van tips weet of maakt al niet uit, reageer je dan even?

Ten einde raad!! :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Mijn merrie weigert haar bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:00

Heb je haar gebit na laten kijken? Is ze nog jong? Zoja: Dan kan het zijn dat ze aan het wisselen is. Dat kan heel pijnlijk zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:00

ED --> RT-V

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:01

Sorry zie juist dat het verkeerd staat ik ga deze verwijderen en in de andere zetten. Ben net nieuw hier

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:02

YomiKarmijn schreef:
Sorry zie juist dat het verkeerd staat ik ga deze verwijderen en in de andere zetten. Ben net nieuw hier

Je hoeft het niet meer te verwijderen. Een moderator heeft het al voor je verplaatst. :)

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:03

Ooh oke haha, ze is nu 8 jaar.. Dus vind ik wat laat voor te wisselen..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:04

Zoals Giolli al vroeg, is haar gebit al nagekeken door een tandarts? :)
Als ze haken heeft op haar kiezen kan dat flink pijn doen

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:06

Ja maar ze gaat niet van vandaag op morgen inees last hebben van die haken als er zouden zijn.. Ik zal de veearts wel laten komen maar vind het nogal raar. Je mag ook niet aan haar niet komen als je het hoofdstel over haar hoofd wrijft zonder haar echt vast te houden is het niet, vanaf je haar hoofd vasthoud begint ze zo te doen..

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:08

Idd ff tanden checken.
Misschien kun je hoofdstel over je halster heen aantrekken, kun je d'r wat beter hendelen?
Heb je t zelfde bit gekocht als de vorige eigenaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:10

Heb je nog contact met de vorige eigenaar?
Dan kun je met diegene eens overleggen of dit gedrag bekend voorkomt en wat zij anders deden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:11

Indien mogelijk navragen waar je haar weg hebt of ze het op een bepaalde manier deden?
Zou inderdaad gek zijn als ze van vandaag op morgen ineens veel pijn zou hebben.
Zelfde hoofdstel en bit al geprobeerd?

Heb je haar bij het testen helemaal zelf opgetuigd?
En hoe vaak ben je geweest om haar te testen?

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:14

De vorige eigenaar reed niet met haar. Maar het rijden is 'geen' enkel probleem ik mag ze ook gewoon een zadel opdoen en er opstappen, maar neem er geen bit bij want.. En ik heb het halster aangelaten maar elke keer als ze iets of wat het bit in heeft haalt ze uit of doet ze haar hoofd hoog in de lucht zodat het uitvalt of stappen naar achter.. Ik heb haar 1 keer gereden vermits ik ongeveer 200 km voor haar heb gereden.. Ik heb haar niet zelf opgetuigd. Laar heb haar toen ook niet met bit gereden.. Was ook niet nodig luisterde daar op en top..

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:16

misschien wel bitloos in het verleden gereden om de problemen die jij nu hebt met haar.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:18

Ja, ik rij met mijn andere merrie bitloos. Maar met haar is dat echt niet te doen. Ik heb een spierziekte en daardoor is al da getrek en geduw eens zo moeilijk. Ik heb haar gekocht omdat mijn rijmerrie op rust gaat vermits ze 22 is geworden. Ik vind het zo zonde.. We hadden ook echt een band, maar spijtig genoeg is die stilaan aan het weg gaan..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:22

Dus ze is bitloos gereden op je testrit.
Kortom misschien heeft ze wel een heel verleden met bitproblemen.
Heb je daar toen gevraagd of ze ook met bit gereden kon worden?
En wat was het antwoord?

Aangezien je nu zit met paard dat geen bit in wil.
* Is het niet gewent, omdat ze het niet (goed) kent.
* Heeft iets aan haar mond waardoor ze zo doet.
* Heeft slechte ervaring opgedaan in het verleden en jij zit nu met de gebakken peren.

Bij 1 en 2 denk ik ook dat ze al last had, anders zou het niet zo zijn dat ze nu zo heftig reageerde.
Meen te lezen dat je er echt met geen mogelijkheid bit in krijgt.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:28

Ik heb gevraagd of ze met bit gereden kon worden en dat was geen probleem. Daar was ook geen bit ter beschikking. Ze was daar ook zo rustig, bij het rijden ook. En nu zit er pit achter die daar ver te zoeken was.. Wat ik ook al raar vind, maar dat is nu niet zo'n groot probleem. Ik vind het gewoon vervelend dat je zelfs met man en macht het bit er niet inkrijgt en ik ga het er ook niet 'in slaan'. Ik heb wel controle over haar als ik ze bitloos rij, maar dat is niet te doen ivm de pijn die er bij komt kijken. Vind het zo zonde..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:31

Gekeurd?
Bloed afgenomen voor later? Om later te laten testen? Kan je laten controleren of ze toen deels verdoofd was.

Wat kreeg ze daar te eten? Hoeveel?
En hoeveel beweging kreeg ze daar? (was ze niet al moe gereden voor je kwam?)

Aantal dingen om te overwegen.

Overigens hebben sommige paarden aan een verhuizing een hele kluif en het kan ze inderdaad heel erg veranderen.
Dus dan heeft vorige eigenaar niets fout gedaan.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:32

Volgensmij is dit een verborgen gebrek --> zoals je zelf zegt , gebeurd niet van de een op de andere dag.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

Heb je haar laten keuren door een dierenarts voordat je haar kocht?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

Vind t eerlijk gezegd wel een heel apart verhaal dat je komt kijken voor een paard en er is geen bit te vinden :?
Zou toch contact opnemen met de vorige eigenaar en dit voorleggen.
Ik heb ook niet zo snel een idee voor je om het op te kunnen lossen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:34

Sjolvir schreef:
Gekeurd?
Bloed afgenomen voor later? Om later te laten testen? Kan je laten controleren of ze toen deels verdoofd was.

Wat kreeg ze daar te eten? Hoeveel?
En hoeveel beweging kreeg ze daar? (was ze niet al moe gereden voor je kwam?)

Aantal dingen om te overwegen.

Overigens hebben sommige paarden aan een verhuizing een hele kluif en het kan ze inderdaad heel erg veranderen.
Dus dan heeft vorige eigenaar niets fout gedaan.

TS geeft aan dat buiten het bit om het paard super braaf is en ook zonder bit goed te rijden is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:35

Vreemd dat ze daar geen bit hadden toch?
WIst je dit vooraf? Misschien hebben ze dit expres niet verteld.
Waarom zou je nu niet bitloos kunnen rijden als dat daar wel kon? Je kan toch ook vooraf longeren om de meeste pit er af te krijgen in het begin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:36

Akhal_Teke schreef:
Vreemd dat ze daar geen bit hadden toch?
WIst je dit vooraf? Misschien hebben ze dit expres niet verteld.
Waarom zou je nu niet bitloos kunnen rijden als dat daar wel kon? Je kan toch ook vooraf longeren om de meeste pit er af te krijgen in het begin.

De verkoper reed het paard zelf niet.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:36

Wat sjolvir zegt is idd dar paarden onwijs kunnen veranderen van een verhuizing.
De mijne was bij vorige eigenaar ook super braaf. Heeft bij mij een maand geduurd voordat ie beetje rustig werd.

Maar t feit blijft dar je geen bit in kunt doen, das wel een serieus probleem gezien je aangeeft dat je d'r niet hebt gekocht om bitloos te gaan/willen rijden

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:37

YomiKarmijn schreef:
Ik heb gevraagd of ze met bit gereden kon worden en dat was geen probleem. Daar was ook geen bit ter beschikking. Ze was daar ook zo rustig, bij het rijden ook. En nu zit er pit achter die daar ver te zoeken was.. Wat ik ook al raar vind, maar dat is nu niet zo'n groot probleem. Ik vind het gewoon vervelend dat je zelfs met man en macht het bit er niet inkrijgt en ik ga het er ook niet 'in slaan'. Ik heb wel controle over haar als ik ze bitloos rij, maar dat is niet te doen ivm de pijn die er bij komt kijken. Vind het zo zonde..

Pijn?