Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jeaulijn schreef:Wat bedoel je precies met omhoog drukken? Ik heb een tijdje problemen gehad met rijden doordat er bij verruimen zoveel kracht van achter kwam, dat we (zowel paard als ik) dit niet konden handelen. Daarbij drukte ze zich er voor uit, ze klapperde met het hoofd. Heb jij ook zoiets?
Moonlight17 schreef:Zal het is proberen van de week Starbreeze.
Starbreeze schreef:Moonlight17 schreef:Zal het is proberen van de week Starbreeze.
Voorheen heb ik een fries gereden, die liep ook liever met het hoofd naar boven ipv vanuit de schoft. Door gebruik te maken van het 'meedenken' van het paard omdat ik het halsstrekken al tig keer had gedaan op een bepaalde plaats, deed ze op die plaats haar hals vanzelf al wat meer naar beneden, en op dat moment vroeg ik verruiming. Hoop dat het voor jouw paard ook werkt. Longeer je ook wel eens met bijzet?
Moonlight17 schreef:Jeaulijn schreef:Wat bedoel je precies met omhoog drukken? Ik heb een tijdje problemen gehad met rijden doordat er bij verruimen zoveel kracht van achter kwam, dat we (zowel paard als ik) dit niet konden handelen. Daarbij drukte ze zich er voor uit, ze klapperde met het hoofd. Heb jij ook zoiets?
Het gevoel is vrij moeilijk uit te leggen, maar ik ga het proberen. Ik geef been dan voelt het alsof ik eerst omhoog wordt geduwt en zei dus voor mij gevoel een paar centimeters groeit. Nadat dit is gebeurd dan komt de reactie pas van naar voren. Dit gevoel van omhoog drukken is groter als ik bij geen reactie haar een tikje op de achterhand geef. Ze kan het zelfs als ik dit haar neerwaarts laat lopen. Dus een klapperend hoofd heb ik geen last van.
Edit: Ik heb nog nooit een passage of piaffe gevoeld van een paard, maar het lijkt wel of ze die beweging eerst wil gaan doen. Heb het helaas nog nooit op film gekregen als ze dit doet.
xSlvna schreef:Dit doet die van mij ook, wat helpt bij mij is voren veel ruimte geven in de hals ("Naar voren is de ruimte", nodig hem uit naar voren te gaan). Vaak 'gooi' ik de teugels los (hand een cm of 15/20 naar voren) en bij een voorwaartse reactie direct belonen.
Simpelman schreef:Wat je voelt zijn de aanspannende buikspieren van je paard.
Je gebruikt zonder twijfel te veel hand voor je jonge paard, het kan niet weg.
Rijd je paard aan een contactteugel en vergeet de krul.
MarjanB schreef:Ik heb net hetzelfde stukje achter de rug. Bij mij kwam het omdat ik toestond in mijn hand en daarbij been gaf. Paard snapte dit niet en kwam tegen de hand en ging alleen hard ipv verruimen. Nu laat ik mijn hand gewoon op de plek staan en geef alleen been. Nu verruimd ze en blijft ze er gewoon door.
xSlvna schreef:Dit doet die van mij ook, wat helpt bij mij is voren veel ruimte geven in de hals ("Naar voren is de ruimte", nodig hem uit naar voren te gaan). Vaak 'gooi' ik de teugels los (hand een cm of 15/20 naar voren) en bij een voorwaartse reactie direct belonen.
Mijne gaat half piafeeren als ik te weinig voorwaarts gedrag toe sta, hij wilt reageren maar begrijpt niet dat hij ondanks teugeldruk ook naar voren kan reageren (braaf opgevoed, we zijn nog bezig met 'inrijden').
Sheran schreef:Voor je lange teugels kun je zelf ook proberen iets 'lichter' te gaan zitten en je hand meer naar voren te laten komen. Het lijkt me niet prettig om teugels te hebben waarmee je paard haar hals niet kan strekken trouwens!
Heb je, voor je probleem, al geprobeerd om op de volte tempowisselingen te rijden? Paar pasjes verruimen, paar pasjes terug, en dan geen aandacht geven aan het 'omhoog duwen'. Mijn paard had soms ook wat 'issues' met verruimen, maar toen we dit gingen doen werd het 'normaler' en vond ze haar manier om gewoon zo ontspannen en snel mogelijk te verruimen.
Sassol schreef:Hoe lang zijn de teugels die je nu hebt? En hoe lang zou je ze willen hebben? (Kunnen we misschien even meekijken naar passende teugels)
Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar als ik een middendraf bijv. wil rijden, dan doet mijn zit ook mee. Mijn hand + zit geven dus 'naar voren' aan.
Misschien dat je je paard ook tegenhoudt met je zit?