Paard staat niet stil bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:31

ik heb mijn lieve dame nu al 1 jaar en 6 maand,
en sinds ik ze kocht is ze al erg veel verbeterd ze is van een crossende, bokkende,
stampende, zenuwachtige merrie veranderd naar en rustige, goedwerkende knuffelpony waar
ik heel veel plezier mee heb!
Ik zit echter nog steeds met 1 probleem waar ik maar niet van af geraak.. ze wil gewoon echt niet stil staan bij het opstappen.

ik heb echt alles al geprobeerd; teugels kort/lang, rondjes laten draaien rond mij zodra ze begint te stappen tot ze stil staat, iemand die haar vasthoud (dit lukt maar ik kan toch moeilijk steeds vertrouwen op iemand anders), eens kwaad maken, wachten tot ze stilstaat belonen en weer opnieuw proberen,..

echt alles is al aan bod geweest! Het is wel al verbeterd eerst begon ze al te stappen zodra je je voet omhoog deed, nu blijft ze staan tot je boven het zadel hangt (nog niet met je been boven het zadel)

alle tips zijn welkom! alvast bedankt! :D

Anoniem

Re: Paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:21

Stap je met krukje op? Vanaf de grond opstappen kan een beste belasting zijn voor de rug en t kan best zijn dat ze t niet fijn vind.

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:24

Vastzetten aan bv de bakrand.
Let wel op dat hij en jij zich nergens aan kunnen bezeren.
Op mijn vorige manege heeft een jongeman ook zo zijn paard geleerd om stil te staan
tijdens opstappen. Het kan overigens ook een teken zijn, ligt het zadel wel goed? Heb je geprobeerd om aan de andere kant op te stappen?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:27

Zodra ze beweegt, niets meer doen. Wachten tot ze stilstaat en dan pas verder opstijgen. Elke keer en altijd. Totdat ze pas wegloopt als jij in het zadel zit en het commando geeft. Kwestie van lange adem maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen die dit niet leert.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:28

Wat Joolien zegt is waar, vaak moet een pown dan wel gaan lopen omdat hij helemaal uit balans getrokken wordt, loopt hij niet dan valt hij om.
Zet iemand voor je pony, recht er voor die haar geruststelt en tegen kan houden, stap op met een krukje en stap vlot op. Dat wil zeggen, doe rustig, doe een paar keer alsof maar als je eenmaal je voet in de beugel zet ga dan snel door en ga zachtjes zitten. probeer dan te blijven staan (zing in gedachte een liedje) en daarna rustig weg stappen.

Leert een paard iets als je hem vast zet tegen de bakrand?? Ik geloof daar echt helemaal niet in, volgens mij wordt je paard daar erg ongelukkig van.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:29

Joolien schreef:
Stap je met krukje op? Vanaf de grond opstappen kan een beste belasting zijn voor de rug en t kan best zijn dat ze t niet fijn vind.

neen ik stap gewoon zo op, krukje doe ik wel als ik zonder zadel rij en hierbij staat ze inderdaad stil, ik zal dit dan maar eens uit proberen :j

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:30

Pendrag schreef:
Zodra ze beweegt, niets meer doen. Wachten tot ze stilstaat en dan pas verder opstijgen. Elke keer en altijd. Totdat ze pas wegloopt als jij in het zadel zit en het commando geeft. Kwestie van lange adem maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen die dit niet leert.

dit heb ik ook geprobeerd maar zo heb ik eens de hele bak liggen meehuppelen met 1 voet in de beugel..

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:41

Krukje is inderdaad zo veel fijner voor het paard.
Daarbij moet je paard dan ook wel stil staan. Hoe vervelend is het als je met krukje en al achter je paard aan moet lopen?
Misschien werkt het om elke keer als ze loopt, terug omlaag te gaan, terugzetten op de plek waar ze stond en weer opnieuw beginnen. Kan wel erg lang duren voordat ze dit snappen natuurlijk.
Staat ze trouwens wel stil wanner je andere dingen met haar doet? As je op de grond staat en op haar zit? Aders ook dan daarmee oefenen.
Succes!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:41

TsarinaZ schreef:
Pendrag schreef:

dit heb ik ook geprobeerd maar zo heb ik eens de hele bak liggen meehuppelen met 1 voet in de beugel..

Ja, dat kan. En dan gewoon blijven doorhuppelen. Ik ben wel eens een uur bezig geweest. Niet aan rijden toegekomen. Maar wel een paard dat zonder stress zelf leert dat hij moet stilstaan. En dat dus blijvend leert.
Echt, je moet heel veel langer consequent dezelfde aanpak volhouden.

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:45

mrie schreef:
Wat Joolien zegt is waar, vaak moet een pown dan wel gaan lopen omdat hij helemaal uit balans getrokken wordt, loopt hij niet dan valt hij om.
Zet iemand voor je pony, recht er voor die haar geruststelt en tegen kan houden, stap op met een krukje en stap vlot op. Dat wil zeggen, doe rustig, doe een paar keer alsof maar als je eenmaal je voet in de beugel zet ga dan snel door en ga zachtjes zitten. probeer dan te blijven staan (zing in gedachte een liedje) en daarna rustig weg stappen.

Leert een paard iets als je hem vast zet tegen de bakrand?? Ik geloof daar echt helemaal niet in, volgens mij wordt je paard daar erg ongelukkig van.

Hij kan geen kant op..en geeft daarom op den duur 'op'

Heb niet gezegd dat dat voor iedereen een optie is, weet wel dat die jongen al 2 jaar bezig was, met professionele hulp zelfs, en niet verder kwam.
Na 3 maanden opstappen aan de bakrand kon hij daarna overal stil opstappen.
Het leek echt alsof het paard 'het maar op had gegeven'

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 07:26

san4nie schreef:
Krukje is inderdaad zo veel fijner voor het paard.
Daarbij moet je paard dan ook wel stil staan. Hoe vervelend is het als je met krukje en al achter je paard aan moet lopen?
Misschien werkt het om elke keer als ze loopt, terug omlaag te gaan, terugzetten op de plek waar ze stond en weer opnieuw beginnen. Kan wel erg lang duren voordat ze dit snappen natuurlijk.
Staat ze trouwens wel stil wanner je andere dingen met haar doet? As je op de grond staat en op haar zit? Aders ook dan daarmee oefenen.
Succes!

bij een krukje staat ze nu wel stil, in het begin snapte ze dit niet goed maar nu kent ze het door dat ik vaak wel eens zonder zadel uitstap :j verder staat ze vrij goed stil of toch vooral op de grond onder het zadel halt houden lukt maar als ze het beu is gaat ze er vanzelf weer vandoor dan zet ik haar ook meteen terug stil. ze is een vrij energiek paard , staat echt niet graag stil

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:51

mijn merrie wilde ook standaard niet stil blijven staan, maar ik stoorde me er niet aan. Zodra ik er op stapte ging ze gelijk aan de wandel.
het valt me op dat nu ik een ander zadel heb om te proberen ze de laatste 2x wel stil blijft staan... ik weet niet of het specifiek daar aan ligt, maar t zet me wel aan t denken. (en misschien was het toeval en gaat ze vanmiddag alvast weer wandelen zodra ze denkt dat ik er bijna op zit.. :oo )

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:54

heeeeeeeeel consequent zijn en dit ook heel lang vol houden. vergt veel geduld maar dat werkt het best. Boos worden niet. Gewoon elke keer weer stil zetten en opnieuw.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:08

kobuss1 schreef:
mijn merrie wilde ook standaard niet stil blijven staan, maar ik stoorde me er niet aan. Zodra ik er op stapte ging ze gelijk aan de wandel.
het valt me op dat nu ik een ander zadel heb om te proberen ze de laatste 2x wel stil blijft staan... ik weet niet of het specifiek daar aan ligt, maar t zet me wel aan t denken. (en misschien was het toeval en gaat ze vanmiddag alvast weer wandelen zodra ze denkt dat ik er bijna op zit.. :oo )

het is net een nieuw zadel, past dus nog perfect :j
vandaag bleef ze ook stil staan bij het opstappen maar ze was verder ook wel heeeeeel lui tijdens het rijden dus ja morgen gaat ze vast weer op huppeltocht :+

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:16

Ik lees even mee! Hierhetzelfde. 1 voet in de beugel, en dame gaat al aan de loop :)

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:21

Vastzetten aan een ring aan de muur of aan de bakrand met een knoop door het bit en als je er op zit los maken! heeft bij mij gewerkt!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:26

LucieDM schreef:
Vastzetten aan een ring aan de muur of aan de bakrand met een knoop door het bit en als je er op zit los maken! heeft bij mij gewerkt!

is hier voor ook al vermeld als mogelijke oplossing :j , als het niet anders kan wil ik dit eventueel proberen maar ik ben niet echt fan van de manier het lijkt mij meer zoiets als de problemen verstoppen maar niet oplossen

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:28

het paard waar ik mee rijd, begint ook te stappen. maar ze draait eerder, dus draai ik express mee tot ze het beu is, en beloon dan :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:39

Wat ik altijd deed bij paarden die niet stil stonden, in de hoek van de rijbak zetten. Met zijn hoofd naar de bakrand toe, en dat dan steeds opnieuw en een stukje verder vanaf de bakrand af.
Van het krukje is ook een goede tip, is veel beter voor de rug van het paard.
Succes! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:49

Poeh, wat een gevaarlijk voorstel - dat vastknopen aan een muur o.i.d.
Een collega-ruiter vragen is veiliger en gezelliger.
Gewoon een tijdje oefenen, tot je het alleen kan.
Dit hoort m.i. bij de basisopvoeding van een paard. Tijdens op en afstijgen gebeuren soms de raarste ongelukken. (ruiter is uit balans en paard niet onder controle)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:40

Dat vast knopen vind ik ook een dom plan,
Het opstappen gaat fout, je zegt het eigenlijk zelf al , zonder zadel stap je op met kruk en blijft ze staan , met zadel hang je aan haar lijf met 3 x jou gewicht en dat vind ze niet fijn en gaat lopen, dus ze loopt weg omdat ze zich ongemakkelijk voelt. logisch zou ik zeggen, dus altijd opstappen met kruk, beter ook voor de rug van je paard en minder gedoe voor jouzelf ;-)

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:47

ik weet er wel wat op denk ik... dit heeft mij geholpen bij 3 paarden!
als je aan de linkerkant opstapt pak je de linkerteugel, en die neem je wat korter zodat haar hoofd iets naar binnen staat, de buitenteugel laat je gewoon met rust.
Je zet je linkervoet in de beugel, blijft ze niet stilstaan dan blijf je meehinkelen tot ze stilstaat(en Ho of Halt zeggen) en als ze stilstaat haal je je voet er weer uit en beloon je.
Na een paar keer zal ze stil blijven staan als je je voet in de beugel zet en dan kan je in de beugel gaan staan met 1 voet, hierbij hetzelfde doen als ze gaat lopen, blijven hangen en halt commando geven tot ze stilstaat, dan laat je je weer op de grond zakken en beloon je haar. uiteindelijk zal ze het toelaten en kan je als je een paar seconden hebt gehangen opstappen!
Bij mij werkte het! Zolang je de buitenteugel maar met rust laat ;)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:11

Wat bij mij goed heeft gewerkt is,
- eerst naast je paard staan en rustig hardop tot 10 tellen, bij 10 geef je een snoepje, staat je paard niet stil begin je opnieuw te tellen.
-dan ga je dat uitbouwen met opstappen, dus terwijl je opstapt tel je tot 10, blijft je paard netjes stilstaan dan geef je een snoepje, bij beweging opnieuw gaan tellen.

-na een aantal keer heeft je paard waarschijnlijk wel in de gaten dat er een beloning volgt na 10, je kunt als dit goed gaat het snoepje ook eens weglaten en alleen een stembeloning of een aai geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:17

Ik hoor hier langs alle kanten opstappen met kruk. Dit is allemaal wel goed en wel. Maar je moet toch ook gewoon kunnen opstappen zonder kruk?
Wat als je toevallig eens in het bos moet afstappen etc. Je moet toch wel gewoon terug op je paard geraken?

Mijne blijft net helemaal niet staan met kruk en aangezien ik altijd alleen ben, blijft anders de kruk in het midden van de piste staan en dat is lastig met rijden.

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:25

Die van mij deed het eerst ook.
Ik heb het stil staan met opstappen aangeleerd door elke keer als ze stil stond, en ik op kon stappen een snoepje geven. Nu kan ik zo opstappen en hoef niet elke keer een snoepje meer te geven, deed het alleen voor het aan leren en het gaat nu super!