Iemand die mij kan helpen?! #bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veermulder

Iemand die mij kan helpen?! #bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:35

Hoi iedereen!
Ik schrijf dit bericht voor iemand anders, waarmee ik altijd samen op 1 pony rij. genaamd Justy
Justy is super braaf, wil heel graag voor iedereen werken. Alleen nog erg jong . (5 jaar)
Soms een beetje kijkerig, en schikkerig.
Maar nu is ons probleem dus.
Die vriendin van mij wil ook super graag rijden. probeert het dan ook altijd,
maar na een tijdje zit ze er helemaal gestresst op omdat Justy bijvoorbeeld 1 kant uit kijkt, omdat ze daar iets ziet. en vriendin dus denkt daar gaat ze van schrikken. Totaal niet haar wil. Want ze wil gewoon heerlijk rijden op die topknol.
Nu hebben wij overlegd en gezegd dat het beter is dat zij een tijd niet rijdt. en alleen ik. Maar ze wil natuurlijk wel verder gaan met Justy. om misschien het vertrouwen terug te krijgen. (ze heeft haar immers zelf beleerd) Maar sinds die tijd is ze dus alleen maar banger en banger geworden. En dit is alleen met het rijden.

Heeft iemand hier op bokt misschien een idee wat wij kunnen doen om haar wat zelfverzekerder te maken, en nog meer vertrouwen in Justy te krijgen, zodat ze misschien over een tijd weer durft te rijden?

Alvast bedankt voor reactie! <3

Annamarieex

Re: Iemand die mij kan helpen?! #bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:37

Kan ze geen lessen nemen?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:39

Heeft ze wel een grondwerk gedaan met de pony?

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:41

Annamarieex schreef:

Heeft ze al een tijd gedaan. maar daar werd het niet beter op. ze is en blijft bang met het rijden. en ook alleen wanneer de pony aan het werk moet zegmaar.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:42

eline10 schreef:
Heeft ze wel een grondwerk gedaan met de pony?

Ja. maar dan ook nog een heel klein beetje angst. van het schrikken enzo.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:43

veermulder schreef:
Annamarieex schreef:

Heeft ze al een tijd gedaan. maar daar werd het niet beter op. ze is en blijft bang met het rijden. en ook alleen wanneer de pony aan het werk moet zegmaar.

Ik zou haar dan niet helemaal laten stoppen met de pony want dan is d'r een kans dat ze alleen maar banger wordt. Vindt ze paarden nog wel leuk?

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:50

[/quote]

Heeft ze al een tijd gedaan. maar daar werd het niet beter op. ze is en blijft bang met het rijden. en ook alleen wanneer de pony aan het werk moet zegmaar.[/quote]

Ik zou haar dan niet helemaal laten stoppen met de pony want dan is d'r een kans dat ze alleen maar banger wordt. Vindt ze paarden nog wel leuk?[/quote]

Ze stopt ook niet helemaal met die pony hoor. alleen tijdelijk met alleen rijden. dat ga ik gewoon verder doen.
ja ze vind paarden ook gewoon nog helemaal niet leuk. want ze rijdt verder wel gewoon vrolijk eens op de moeder van de pony. 1 die een stuk eigenwijzer is met een erg sterke eigen wil. en daar durft ze wel alles op. (stukje kleiner en breder)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:51

Ik zou haar aan de longe nemen en alleen stappen tot ze zich wat zekerder gaat voelen , ze hoeft meten te gallopperen, is ze een keer gevallen? waardoor is zo bang geworden. Ze moet er plezier in hebben . En als dat dan een tijd alleen stappen is. dan is dat toch ook goed. Ze moet er wel gewoon op blijven gaan, en als het goed gaat positief afstappen. Desnoods zet je de pony even stil als ze niet nat is en dan gewoon even tot rust komen en weer opnieuw beginnen. laat haar desnoods liedjes zingen want dan ontspant ze wel omdat ze ergens anders mee bezig is. Dus heel rustig niets moet en dan gaat ze vanzelf weer proberen , en zo niet dan niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:54

Gewoon stilaan opbouwen en kilometers maken maar op termijn zal ze wel gewoon moeten aanvaarden dat ze met een levend wezen bezig is dat plots kan schrikken. Als ze dit niet kan begrijpen en aanvaarden zoekt ze beter een andere hobby.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 16-02-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:54

franka75 schreef:
Ik zou haar aan de longe nemen en alleen stappen tot ze zich wat zekerder gaat voelen , ze hoeft meten te gallopperen, is ze een keer gevallen? waardoor is zo bang geworden. Ze moet er plezier in hebben . En als dat dan een tijd alleen stappen is. dan is dat toch ook goed. Ze moet er wel gewoon op blijven gaan, en als het goed gaat positief afstappen. Desnoods zet je de pony even stil als ze niet nat is en dan gewoon even tot rust komen en weer opnieuw beginnen. laat haar desnoods liedjes zingen want dan ontspant ze wel omdat ze ergens anders mee bezig is. Dus heel rustig niets moet en dan gaat ze vanzelf weer proberen , en zo niet dan niet.

Aan de longe durft ze al helemaal niet. weet niet wat het is. maar ze heeft dan het gevoel dat ze omklapt met de pony. (pony loopt helemaal niet scheef of iets. dus dat is het niet)
Ze is nog nooit van de pony gevallen, in de 2 jaar dat we haar hebben. Ja ze heeft er op dit moment dus ook geen plezier meer in . dus daarom hebben wij gezegd. dan stop je er maar een tijdje mee. en ga je allemaal leuke dingen doen met de pony. bijvoorbeeld grondwerk. om toch het vertrouwen weer terug te vinden. en als ze wel eens wil rijden hebben we gezegd. dan stap je er op . en als je het niet vertrouwd stap je er gewoon weer af. zo simpel is het. je moet er inderdaad wel plezier in blijven houden.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:57

maximuss schreef:
Gewoon stilaan opbouwen en kilometers maken maar op termijn zal ze wel gewoon moeten aanvaarden dat ze met een levend wezen bezig is dat plots kan schrikken. Als ze dit niet kan begrijpen en aanvaarden zoekt ze beter een andere hobby.

Ik vind niet dat dit gepast is, dat ze maar een andere hobby moet zoeken. want het klikt super goed tussen die 2. alleen met rijden niet. Daar wil ze ook super graag iets aan doen. Daarom vraag ik het hier ook. En ze accepteert het ook wel dat ze kunnen schrikken. maar daar schrikt ze zelf nog veel erger van. en daar wordt ze gewoon steeds banger door.
De 1 wordt snel bang, zij dus.
en de ander denkt van wat boeit het. aldus ik.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:02

Ja precies maar ze kan er ook gewoon opzitten als ze stil staat en weer wennen dat er niks gebeurd of uitstappen. gewoon heel klein beginnen ik raad wel aan door te gaan met dit soort kleine dingetjes dat ze er toch heeft opgezeten.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:04

Soms heb je een klik met een paard en soms niet. Dit moet je kunnen accepteren. Wij hebben ook een paard waar ik niet op durf. Hier ben ik meerdere malen van afgevallen. Van mijn eigen paarden nooit afgevallen en ook totaal geen problemen mee.

Als ze echt zo bang is moet ze er mee ophouden.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:07

Wat niet klikt,klikt niet. Misschien is dit paardje gewoon niet voor haar de juiste.
Vervelend maar op tijd accepteren en verder gaan met een paard waar het wel mee klikt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:08

Ik heb veel ervaring met angstige ruiters en soms is het jammer genoeg niet mogelijk om sommige mensen over hun angst heen te helpen en ja die stoppen er dan beter mee. Een irrationele angst zoals deze is moeilijk te verhelpen en sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om paard te rijden.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:13

franka75 schreef:
Ja precies maar ze kan er ook gewoon opzitten als ze stil staat en weer wennen dat er niks gebeurd of uitstappen. gewoon heel klein beginnen ik raad wel aan door te gaan met dit soort kleine dingetjes dat ze er toch heeft opgezeten.

Ja dat blijven we natuurlijk ook doen. Alleen wanneer zij denkt dat ze er klaar voor is.
Dat als ik heb gereden. zij vraagt of ze bijvoorbeeld mag uitstappen.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:15

dejong_wever schreef:
Soms heb je een klik met een paard en soms niet. Dit moet je kunnen accepteren. Wij hebben ook een paard waar ik niet op durf. Hier ben ik meerdere malen van afgevallen. Van mijn eigen paarden nooit afgevallen en ook totaal geen problemen mee.

Ze heeft de klik ook wel met de merrie. alleen niet met het rijden.
En vind het heel sneu. want ze wil heel graag rijden. maar als ze er op zit. durft ze gewoon niet meer.
verder nog nooit vanaf gevallen of iets anders. super braaf paard, maar gewoon nog erg jong. slank gebouwd. en 153. voor haar hoog.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:16

maximuss schreef:
Ik heb veel ervaring met angstige ruiters en soms is het jammer genoeg niet mogelijk om sommige mensen over hun angst heen te helpen en ja die stoppen er dan beter mee. Een irrationele angst zoals deze is moeilijk te verhelpen en sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om paard te rijden.

De angst heeft ze ook alleen maar op Justy. Op Justy haar moeder rijdt ze er gewoon mee weg.
We weten gewoon niet wat het is . want in wezen is Justy veel braver...
Ze gaat nu gewoon verder met de pony. alleen gewoon niet met rijden. alleen even een keer stappen. wanneer zij denkt dat het kan op dat moment.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:25

ik heb een soortgelijk probleem bij mijn paard, maar het zit ook echt tussen mijn oren.Paardje is doodbraaf alleen soms met losrijden en opstappen lastig, mijn laatste val is me er teveel aan geweest. Als mijn bijrijder eerst losrijd en dan ik erop geen probleem. Maar het zit gewoon tussen mijn oren en ik breng die energie op mijn paard over. Je moet je er gewoon overzetten, makkelijk of niet..

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:27

veermulder schreef:
dejong_wever schreef:

Ze heeft de klik ook wel met de merrie. alleen niet met het rijden.
En vind het heel sneu. want ze wil heel graag rijden. maar als ze er op zit. durft ze gewoon niet meer.
verder nog nooit vanaf gevallen of iets anders. super braaf paard, maar gewoon nog erg jong. slank gebouwd. en 153. voor haar hoog.

Tja ik heb ook geen problemen met het paard waar ik niet met pleier op rijdt. Het is alleen het rijden wat niet wil, verder geen problemen tussen ons.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:19

Ik had hetzelfde! Ik was tot een half jaar terug nog erg gespannen met rijden, en ben juist door gaan rijden. Heb net een verzorgpaard gevonden, super lief beest, en dat weet ik! Knuffelen/longeren en borstelen heeft veel geholpen! Rijden gaat ook al super! Ik ben niet meer bang nu! Ik moet wel een paard goed kennen voor ik erop stap. Ze moet dus echt door rijden! Als je stopt word het alleen maar erger, dus door rijden rijden rijden en nog eens rijden helpt alleen! Verder gewoon lekker vertroetelen, en als ik jou was, zal ik haar even met haar bezig laten, misschien minder leuk voor jou, maar zodat zij weer meer zelfvertrouwen krijgt! Gewoon lekker met het paard bezig gaan, en stapje voor stapje rijden.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:25

misschien op een makkelijkere pony (als het kan) weer vertrouwen laten krijgen in het paardrijden
en als ze gewoon weer helemaal vertrouwen heeft dat ze weer op Justy probeert te rijden en misschien dat jij meeloopt

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:54

xx_essi_xx schreef:
misschien op een makkelijkere pony (als het kan) weer vertrouwen laten krijgen in het paardrijden
en als ze gewoon weer helemaal vertrouwen heeft dat ze weer op Justy probeert te rijden en misschien dat jij meeloopt

Een makkelijkere pony dan Justy bestaat echt niet. Het is zo'n brave merrie die niemand kwaad wil doen, alleen ze is soms erg schrikkerig. Ze is gewoon heel bang voor Justy, en waarom?! niemand die het weet.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:57

En op een ander paard een keer rijden?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:00

Als jouw vriendin bang is, moet ze niet rijden.
Mensen die bang zijn verstrakken in het lichaam en daarmee brengen ze spanning over op het paard, waardoor het paard geremd wordt in de beweging.

Als jouw vriendin niet bereid is het feit los te laten dat een paard een keertje kan springen en weg rennen, dan moet ze niet willen rijden. Dit zijn dingen die inherent zijn aan paarden. Accepteren, of paarden met rust laten. Want je kunt ze niet veranderen.