Zwaar in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manon_133

Zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:05

mijn probleem is dat ik tijdens het rijden na een halfuurtje ongeveer super last van mijn bovenarmen heb.. en als ik geen handschoenen aan heb mijn vingers open zijn . Dit is niet erg fijn en zit daarom eigenlijk ook met een geirriteerd gevoel op het paard dat het maar niet lukt om hem fijn telaten lopen.

Heb ookal verschillende bitten geprobeert maar dat maakte ook weinig verschil.
Is me ook al eens meegegeven om heel veel stellingen terijden en tempowisselingen maar daar werd het ook niet beter op , iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?

Diane65

Re: Zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:07

Misschien les nemen? Als ze hangen in je hand betekent het dat ze hun vier benen niet gebruiken, vooral de achterbenen niet.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:08

Ik volg even. Ik heb af en toe hetzelfde probleem, maar dan vooral wanneer meneer
al wat moe begint te worden en/of wanneer hij een minder dagje heeft.
Ons helpt het wel om figuren en stellingen te rijden, maar wanneer ik dan een lange zijde
verruimde draf wil rijden begint hij weer te hangen..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:08

loslaten! De verbinding van je paard moet vanuit de achterhand komen, het nagevelijk worden is dan de bonus die je krijgt. Het is een gevolg van een goede verbinding niet een doel an sich.

manon_133

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:10

Caira schreef:
loslaten! De verbinding van je paard moet vanuit de achterhand komen, het nagevelijk worden is dan de bonus die je krijgt. Het is een gevolg van een goede verbinding niet een doel an sich.

Oké ! ik zal hier vandaag direct mee aan de slag gaan , Dankjewell

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:11

Paard loopt op de voorkant. Motiveer het dier de achterhand te gebruiken. Tempowisselingen, schouder binnen enz.. Het heeft wel tijd nodig om daar kracht in op te bouwen.

manon_133

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:13

Tabaluga12 schreef:
Paard loopt op de voorkant. Motiveer het dier de achterhand te gebruiken. Tempowisselingen, schouder binnen enz.. Het heeft wel tijd nodig om daar kracht in op te bouwen.

Oké zou het misschien ook helpen om wat haver bij tevoeren ? Hij is vanzichzelf al erg sloom en lui , en met motiveren op de achterhand ben ik heel wat energie van mezelf nodig om het heletijd voorwaarts terijden haha

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:24

Dat geeft al aan dat je paard een balansprobleem heeft. Blijkbaar kan wat je er achter in stopt niet doorstromen naar de voorkant.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:29

Terug naar de basis! Voorwaarts, neerwaarts, lang en laag. Eerst werken aan het voorwaarts zijn, niet eeuwig blijven drijven maar 1 x been en als je geen reactie krijgt een tikje. Pas wanneer dat bevestigd is meer aan de oprichting gaan werken. Succes! :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:42

Het zou kunnen helpen zijn voer was aan te passen. Wat voer je en wat is de belasting? Het kan ook enigzins zijn aard zijn. Vooral consequent rijden!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:06

Ik denk dat je hier hulp bij nodig heb en niet vanaf een pc (al kun je natuurlijk wel wat tips vragen), maar les nemen werkt het beste meen ik. Zelf heb ik sinds een aantal maanden een fjord, er was de laatste jaren alleen maar mee buiten gereden en heeft als fokmerrie en keurmerrie gediend. Het rijden ging me niet makkelijk af in de bak en in mijn uppie had ik het nooit bereikt waar ik nu ben. Mijn merrie kon geen stelling en maakte zich vreselijk sterk en ging lekker hangen in mijn handen. Door lessen te nemen heb ik een steeds meer buigzamer paard.. Iemand vanaf de grond ziet precies wat jij fout doet. Ik hield bijvoorbeeld te veel vast heb ik echt moeten af leren met mijn tank hihi

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:36

Zoals "Kim" hier ook al zei, eerst terug naar de basis, paard is helemaal verkeerd ingereden.
Voor je dingen kan gaan vragen moet er eerst actie zijn.
Een goede en vlotte vooruit, nu is het wel zo dat er idd slome paarden zijn, en daar is het bijzonder moeilijk om die te activeren tot .... een te vlugge is makkelijker dan een te trage.
Maar opnieuw inrijden en dan deze keer goed opletten dat actie ook een reactie nodig heeft, dus zeker niet er een gewoonte van maken steeds maar te blijven aandrijven, éénmaal been is voorwaarts punt uit.
Hoe je daar toe komt, tjaaa neem goed les zou ik zeggen.
Zo via een forum kan dit niet daar wij niet zien hoe en wat er allemaal in het echt gebeurd.

Kim14 schreef:
Terug naar de basis! Voorwaarts, neerwaarts, lang en laag. Eerst werken aan het voorwaarts zijn, niet eeuwig blijven drijven maar 1 x been en als je geen reactie krijgt een tikje. Pas wanneer dat bevestigd is meer aan de oprichting gaan werken. Succes! :)

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:38

Caira schreef:

Ik ben het helemaal met je eens ! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:39

Investeer in goede privéles, het kost misschien een paar centen maar daar heb je zo veel plezier van. Je bent bezig om flinke spierballen te ontwikkelen(bij jezelf) en dat is niet goed. Het kan wel even duren want je moet heel anders gaan rijden maar met behulp van goede les moet het lukken. Je weet niet wat je voelt als je paard voor het eerst echt los en nageeflijk gaat lopen, dan zweef je op zijn rug, heel veel succes.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:54

Leunt je paard op beide teugels? In ieder geval Les nemen! Veel overgangen rijden. Niet je paard gaan 'tillen'.
Veel succes!

manon_133

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:06

Het is al een ervaren paard van 15 jaar , altijd goed gereden . Maar ik ben dus met de tips van jullie aan de slag geweest net lekker vooruit rijden veel voltes en overgangen en ja het ging wat beter , alleen hangt hij nog lekker in de linker gallop ..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:38

Dan zou je in de linkergalop alleen je buitenteugel er bij moeten houden en je binnenhand voor je eigen gevoel los moeten laten (doe je hand maar iets naar voren dat de teugel in een boogje hangt), dan kan hij daar niet op pakken en moet hij op zijn eigen beentjes lopen. Dan wel met je binnenbeen naar je buitenteugel blijven rijden dan kan hij ook niet naar binnen vallen als hij die neiging heeft.

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:39

Goede lessen nemen, leren los te laten en lekker vooruit rijden inderdaad!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:52

Idd wat er gezegd wordt. Gaat ie hangen doe je je hand naar voren waarop hij hangt, laat m maar weten dat dat niet de bedoeling is. De eerste keren zullen ze denken, waar ben je mee bezig. Het paard moet weten dat hij niet mag hangen. Zelfde in galop, gaat ie hangen, laat maar los, hand naar voren en geef aan dat dit niet de bedoeling is, laat m maar even op zijn smoel gaan ( niet letterlijk ) maar naar mate je dit volhoud gaan ze echt snappen dat ze op eigen benen moeten lopen en zelf hun hoofd moeten dragen.
Daarbij veel overgangen rijden en meer op de achterhand proberen te zetten.
Dit probleem had ik ook erg, is nu eigenlijk helemaal over en erna ook niet meer gehad. Hoe meer jij je teugels vast pakt, hoe mer paardlief gaat hangen. Dit is lastig hoor om te veranderen, maar als jullie het beide eenmaal doorhebben is het een genot om te rijden.

Loesje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:50

Door blijven gaan met overgangen rijden, dat probleem is niet binnen korte tijd op te lossen

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:19

Diane65 schreef:
Misschien les nemen? Als ze hangen in je hand betekent het dat ze hun vier benen niet gebruiken, vooral de achterbenen niet.

En dat je zelf niet genoeg met de benen rijdt!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:31

Ik heb het mijn paard als volgt afgeleerd: elke keer als ze ging hangen liet ik heel kort 1 teugel klein stukje los en pakte het daarna weer vast. Naast het activeren van de achterhand natuurlijk. Mijn paard leerde het zo snel. De tip kreeg ik van mijn instructeur, maar ik begin te geloven dat ze nogal onconventioneel is, dus misschien krijg ik nu bokt over me heen :o

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:39

EvelienKiss schreef:
Ik heb het mijn paard als volgt afgeleerd: elke keer als ze ging hangen liet ik heel kort 1 teugel klein stukje los en pakte het daarna weer vast. Naast het activeren van de achterhand natuurlijk. Mijn paard leerde het zo snel. De tip kreeg ik van mijn instructeur, maar ik begin te geloven dat ze nogal onconventioneel is, dus misschien krijg ik nu bokt over me heen :o

Nee, zo heb ik het ook geleerd en het werkt. Alleen Kreeg ik het ietsjes anders uitgelegd. Ophouding aan buitenteugel met flink wat been en gelijk loslaten. Maar het verschilt soms wat in nuances per paard hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:44

Loslaten, hand(en) openen of zelfs een stukje vooruit steken, in combinatie met goed vooruit zetten. Je verrast het paard, deze kukelt de eerste keren een stuk voorover, en daarna leren ze vanzelf dat ze met hun eigen 4 benen genoeg hebben om te lopen, en jou handen niet nodig hebben. Overigens kan je paard alleen maar zwaar worden en vast houden als jij dit ook doet.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:48

Lara_Silver schreef:
Loslaten, hand(en) openen of zelfs een stukje vooruit steken, in combinatie met goed vooruit zetten. Je verrast het paard, deze kukelt de eerste keren een stuk voorover, en daarna leren ze vanzelf dat ze met hun eigen 4 benen genoeg hebben om te lopen, en jou handen niet nodig hebben. Overigens kan je paard alleen maar zwaar worden en vast houden als jij dit ook doet.

Zo doe ik het zelf ook meestal. Is toch ook veel fijner voor mijn armen en nek als ik dan vervolgens niets meer te dragen heb? Dus in die zin loont het al direct!