Paard wil liefst met de neus over de grond lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Paard wil liefst met de neus over de grond lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:45

Hoi!

Van de ene kant (hoofd in de lucht en rug wegdrukken) ben ik nu met mijn verzorgpaard beland bij ongeveer het tegenovergestelde: hij loopt het liefst met zijn neus over de grond.
Helaas loopt hij hierbij teveel op de voorhand. In het rijden probeer ik hem al zo actief mogelijk te houden en veel overgangen te maken.

Mijn vraag is: moet ik hem nu met zijn neus over de grond laten lopen (hij loopt volgens mij wel lekker over de rug zo) of moet ik mijn teugels gewoon korter pakken? Als ik dat doe, gaat hij wel wat hangen op mijn teugels. Wat moet ik daaraan doen? Naar voren rijden probeer ik, maar lost het niet volledig op.

Dit geeft een beetje een beeld, meestal gaat hij nog lager.
Met uitdraven laat ik hem meestal wel zo lopen.
Afbeelding

Tips?

Groetjes, [***]

ralphtdw

Re: Paard wil liefst met de neus over de grond lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:59

kan ook te maken hebben dat het paard last van zijn tanden heeft.
als je hem daarom oppakt dat hij daarom weer in jou teugels gaat hangen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:02

Persoonlijk denk ik eerder dat het nog een balans- en krachtprobleem is. Hij is ook nog maar 4 jaar.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:04

Heel veel overgangen maken en figuren rijden zodat hij niet te veel op de voorhand kan duiken en verder probeer je handen zo los mogelijk te houden zodat hij daar niet op gaat leunen!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:05

een paard mag niet hangen in je hand, is hij verder wel helemaal ok? (tanden, rug etc.)
bij mij werken tempowisselingen goed eerst naar bijna stap en dan wachten tot dat hij loslaat in nek en kaak als hij ontspant ga je weer naar het arbeids tempo, dit kun je ook in je wegrijden gebruiken tis even trainen maar mijn paard word er heel licht en soepel van.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:06

oke ja ik wist niet dat zij 4 jaar was maar dit is ook wel 1 van de belangrijkste leeftijden dat je er een tandarts bij moet halen,
maar ik zal zoals hier boven staat vermeld veel figuren rijden en ook overgangen/

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:06

dressuur518 schreef:
Heel veel overgangen maken en figuren rijden zodat hij niet te veel op de voorhand kan duiken en verder probeer je handen zo los mogelijk te houden zodat hij daar niet op gaat leunen!

Wat bedoel je met 'zo los mogelijk'? Want als ik hem niet 'tegenhou' gaat hij sowieso naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:09

Zodra hij gaat hangen in de teugels betekend dat dat hij achter niet goed mee komt, goed met je been actief maken en zo van je hand af krijgen. Zulke paarden heb je liever met het hoofd hoger zonder dat ze nageeflijk zijn dan dat ze er zo onderduiken. Ga zelf ook goed terug zitten, nu zit je op je doos en voorover en druk je je gewicht op de voorhand.
Dus met been eraan en met zit het tempo weer opvangen zodat hij meer ondertreedt achter maar niet zozeer harder gaat.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:10

Hij kan inderdaad wel eens een keertje naar de tandarts.

Bedankt voor de tips. Daar ga ik aan werken :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:13

Met zo los mogelijk bedoel ik alles dat jouw niet het gevoel geeft dat jullie in een gevecht zijn, dus waar die z`n hoofd dan ook mag houden, zolang je maar geen gevecht krijgt, verder is de bedoeling dat hij door de overgangen te rijden ook wat meer er onder gaat lopen van achter en dus voor omhoog komt met z`n hoofd, een beetje een wisselwerking dus. Want als jij gaat trekken en in gevecht met hem gaat van voren (gaat leunen op de teugels) kan hij er nooit van achter onder komen omdat je hem dan voor tegen houd en dat moet je voorkomen want daar moet je juist naar toe.

Ik hoop dat je er wat aan heb en als je het niet begrijpt mag je ook een pb sturen ;)

Heb je eigenlijk les? Misschien is het handig als iemand je "live" van de juiste tips kan voorzien?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:15

Ja ik snap hem. In gevecht met hem ga ik sowieso niet, maar ik wilde wel even weten wat ik nou moest doen :D Bedankt!

Ik heb al een poosje geen les meer gehad door omstandigheden maar heb binnenkort voor het eerst weer les :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:29

Doet ze hetzelfde tijdens het longeren? Wat gebeurt er als je haar aanspoort?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:31

Met longeren loopt hij ook graag op de voorhand, maar ik longeer hem meestal met pessoa dus dan gaat dat wat lastiger voor hem. Dan 'knikt' hij vaak naar beneden en loopt hij ook vaak enkele seconden lekker aan de teugel en over de rug, maar komt hij ook vaak weer omhoog. Ik denk omdat hij dan die kracht niet heeft om in die positive voor langere tijd te lopen.

Als ik hem aanspoor gaat hij harder en gaat zijn hoofd de lucht in.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:41

Ten eerste zou ik stoppen met de pessoa.

Je hebt het hier over een vierjarig paard. Dat is een paard dat nog geen flauw idee heeft waar z'n benen zitten en hoe zijn lichaam werkt, laat staan waar zijn balans is. Geef hem dan ook alsjeblieft die tijd om zelf die balans te vinden. Dat is zo veel waardevoller!

Voor de rest, lekker actief houden. Veel buigen. Hou het werk afwisselend en kort - 20 minuten rijden ex uitstappen is genoeg, en wissel af met een keer met een bal spelen, grondwerk, buitenritje..

Tijdens het rijden mag je zo af en toe een ophouding geven om hem omhoog te vragen, maar let op dat dat ook weer loslaten betekent. Ga zelf vooral niet mee in in dat voorover! Het paard spiegelt, dus zit zelf netjes rechtop en in balans, dan maak je het hem ook een stuk makkelijker. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:46

Ik heb eerder gelongeerd met de longeerhulp, maar merkte dat hij hier zò van op de voorhand ging lopen dat het er niet beter van werd.

Ik heb de pessoa ontzettend los bij hem hoor. Hij kan met zijn hoofd omhoog lopen als hij dat wil.
Hij wordt in april 5 en ik geloof niet dat ik er bang voor hoef te zijn dat ik hem overbelast; als ik iets doe is het te weinig van hem vragen. Hij wordt hooguit 3x in de week aan het werk gezet, waaronder 1x in de week een buitenrit, waardoor zijn balans ook verbeterd wordt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:49

Als je 'm zoveel teugellengte geeft maakt ie hier gebruik van.. Dus teugels korter en je handen op dezelfde plek houden. (natuurlijk wel mee gaan met de beweging) Maar in ieder geval niet je handen naar voren steken of de teugels langer laten worden. En vooral goed aan het been maken en overgangen maken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:53

Waarom niet gewoon zonder hulpmiddelen in dit stadium?

Probleem vind ik niet bij het feit dat hij uitgenodigd wordt om zijn achterhand te gebruiken, maar omdat hij volgens mij nog gewoon wat meer tijd nodig heeft om zijn balans te vinden. Friezen zijn voor zover ik weet laatbloeiers, en ik zou dan ook niet met hulpmiddelen e.d. gaan beginnen tot ze 7 ongeveer zijn.

Bovendien zie ik liever dat zo'n jong paard elke dag 10 minuten mee gewerkt wordt dan drie keer in de week. .Hoe vaker je hem even aan het werk zet, even aanwijst waar zijn lichaam zit hoe sneller het zal gaan.

Denk dat een aantal t-touch methoden ook een hele goede zouden zijn :)

En, echt: Doe wat aan je houding. Ook op andere foto's komt dat terug, en dat is zo ontzettend belangrijk! Want hoe wil je verwachten dat je paard goed loopt als jij hem stoort in het gebruik van zijn lijf :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:57

Iets meer been er bij houden. Meer ondersteunen. Hem niet "alleen" laten want dan gaat ie inderdaad hangen. :)
Teugels ietsje korter, been er bij. Ondersteunen! Te veel hangen? Even verruimen en weer bewust terug rijden.. Schakelen! Wordt ie handiger en sterker van en is goed voor de gehoorzaamheid; het hoeft niet perfect te zijn (hij hoeft niet a la Totilas te gooien met zijn benen) maar er moet wel reactie komen.

Het is een moment-opname, maar heb ook het idé dat hij niet bijzonder actief is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:06

Longeren zonder hulpmiddelen? Conditie heeft hij genoeg dus wat train ik dan?
Hij heeft juist wat hulp nodig om de juiste spieren in zijn lichaam te gebruiken.

Er zitten tussen andere paarden net zoveel laatbloeiers als tussen Friezen hoor. Een Fries is ook gewoon een paard. Dat vind ik altijd zo'n dooddoener, dat die dan pas met hun 6e ingereden kunnen worden en dat soort onzin.. Ik heb op meerdere handelsstallen ervaring opgedaan met Friezen en het wordt gewoon per paard bekeken wat het dier aankan. En ja, ze gebruikten ook hulpmiddelen bij het longeren van 3-jarige Friezen.

Ik heb geen tijd om elke dag met hem te werken dus zal hij het hiermee moeten doen.
Mijn houding kan inderdaad verbetering gebruiken, zoals je al zei. Ik snapte het de eerste keer ook ;

@Ayasha: Juist op de momenten dat hij zo naar beneden duikt wordt hij inderdaad minder actief en gaat hij ook langzamer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:08

Dan ben je al te laat. :) Dat moet je dus proberen voor te zijn. Houd hem actief. :) Voel je dat ie wil terug vallen? dan rijd je hem terug naar het gewenste tempo en van daaruit desnoods nog een verruiming er bovenop en weer terug.

MelkChocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:08

Ik heb ook een paard bereden die zo met zijn neus laag hing. Ik ben ook wel benieuwd.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:51

verbinding nemen, je wilt wel dat ze contact "neemt" begin met binnen-stelling en als je voelt dat ze daarin het bit aanneemt en je hand volgt/ontspant buitenstelling aannemen en wederom wachten tot ze ontspant en je hand volgt, dit herhaal je onderwijl schakelen in tempo/ overgangen rijden. Dit was de tip die ik kreeg ik pb je wel een filmpje (als het lukt) wat ik vond op internet . . . Het heeft die van mij meer op eigen benen en in balans gekregen en tevens stofzuiger af : )

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:55

Wat ik meestal zie bij Friezentopics/foto's is dat ze juist zo hoog en een neiging hebben om opgekropt te lopen.
Jouw paard doet dat niet, ik zou zeggen, dat is al heel wat.
Ik zie hem (?) nog wel achter de loodlijn lopen dat is jammer wat mij betreft moet het neusje nog wat naar voren.

Maar als je goed kijkt zie je dat jij precies hetzelfde doet, jij hangt ook naar voren. Ga vooral rechtop zitten en kijk waar je heen wilt, grote kans dat je dan al wat oplost. Verder vind ik de tip hierboven van room 10 wel heel goed.

Ik ben een westernruiter, mijn aanpak is nog wat anders maar ik denk niet dat dat is wat je zoekt aan tips.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 01:08

een paard wat graag met de neus over de grond loopt heeft een gebrek aan dragend vermogen in de achterhand. Veel overgangen rijden om hem achter sterker en draagender te krijgen en natuurlijk veel drijven om hem te leren de achterhand te gebruiken.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 01:20

Wij hebben een paard op de manege die ook constant wil stofzuigen. Wat wij doen is goed voorwaards laten lopen en figuren rijden zodat hij meer op de ruiter moet letten i.p.v de grond.

En sinds het niet jouw paard is, maar zoals ik lees een verzorgpaard, kan je wel aan de eigenaar(es) vragen of ze de tandarts wil laten komen. Het kan daar natuurlijk ook aan liggen. succes!