Zit tijdens het springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneFK

Zit tijdens het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:00

hallo ik had een vraagje zoals de meeste hier op dit forum :o
tijdens de hogere sprongen (+50 cm) val ik na de landing voorover en heb ik mijn benen te ver naar achter
hoe kan ik dit verbeteren aangezien mijn pony het doorheeft dat ik uit balans raak en het dan erg leuk vind om na de landing net een klein bokje te geven waardoor ik er (soms) afval :+

hopelijk hoor ik snel wat :D

Freggle_Edge

Re: Zit tijdens het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:03

waarschijnlijk zijn je beugels dan veel te lang. Dus beugels korter maken en oefenen op de verlichte zit, ook zonder hindernissen. En neem eens een zitles, altijd leuk en leerzaam. Je balans is heel belangrijk boven de sprong. Met zitlessen kun je daar hard aan werken.

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:05

okee dankje zal ik zeker doen! en zal de beugels eens nakijken vanmiddag weer oefenen dus zal de tips in mijn hoofd houden!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:15

Het kan ook zijn dat je van tevoren te veel naar voren zit zodat je te ver naar voren wordt gewipt ;)
Goed terug zitten voor de sprong dus :)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:31

dat kan het ook zijn want dat doe ik indd omdat mijn pony het dus leuk vind om te pesten en er dan wel eens voorweg gaat maar bedankt voor de tip ik zal er zeker aan werken!!!

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:41

Goed terug zitten en beugels korter maken, dan komt het vast wel goed !

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:58

okee dankjewel voor de tip!

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:28

Inderdaad beugels korter. Ik had hier zelf ook last van, van dat benen naar achter gooien dan. Toen ben ik een heel stuk korter gaan zitten, belachelijk kort naar mijn gevoel maar het hielp wel! Kan mn benen nu heel stil houden boven de sprong, en je hebt zo gelijk veel meer steun op je beugels, wat je balans ook weer ten goede komt. Voor dat na de landing zou je eerder terug kunnen gaan zitten, dus niet te lang boven de sprong in de verlichte zit, maar als je voelt dat je weer naar beneden gaat zegmaar al terug gaan zitten, hierbij druk op de beugels blijven houden en hakken laag. Dan moet het goedkomen lijkt me :)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:22

dankje voor de tip heb net wat gesprongen ging goed!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:28

Ik zou veel oefenen op de verlichte zit, en eens een lager sprongetje proberen en dan in de verlichte zit blijven, ook na de sprong.

Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:48

Hakken laag en billen wat naar achteren.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:40

Heb je je handen teveel bij je?

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:10

Als je wilt dan denk ik dat een goede instructeur je nog verder kan helpen. De instructeur kan direct zien wat er fout gaat en je helpen die fout(en) te verbeteren.

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:05

De beugels inderdaad korter en niet te ver naar voren zitten maar het is al een beetje gelukt? :)

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:12

Heb je les? Dan kun je dan vragen of diegene tips heeft. En idd een zitles nemen en niet ver naar voren maar je handen wel mee laten gaan. :)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:05

ik heb zeker les :) van een amazone die in de dressuur is begonnen dus die ziet alles haha en het is zeker gelukt we zijn druk aan het oefenen!

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:35

Mooizo! Dan komt het vast goed binnenkort :j

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:45

zeker weten bedankt voor de tips allemaal!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:37

Het is mogelijk dat de stijgbeugelophanging te ver naar achteren is geplaatst voor jouw lichaamsbouw. Dan val je voorover en verlies je het evenwicht. Wanneer dit zo is, dan valt er weinig aan te veranderen met een houding correctie. Laat de instructrice maar eens kijken naar de lijn van de enkel en heup wanneer je in verlichte zit zit. Dat zou 1 lijn moeten zijn, met de beugelriemen loodrecht naar beneden, die combinatie moet het zijn. Wanneer je de lijn van heup en enkel goed hebt maar de beugelriemen vallen niet loodrecht naar beneden dan is er iets fout.

Succes.

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:16

Er wordt hier gezegd iets naar achteren zitten voor de sprong. Dit kan inderdaad helpen maar hier moet je wel mee opletten want je gaat je onderrrug snel vastzetten als je dit doet wat er voor zorgt dat je het gat dichtrijd waardoor je pony kan weigeren. Wat idd helpt is je beugels een stuk korter maken en je knieën iets van het zadel afhouden waardoor je echt druk op je beugels moet en kan houden. Succes!

Ik heb net trouwens even op je profiel gekeken naar je foto's. Rij je op een dressuur veelzijdigheids zadel?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:53

Zoals eerder aangegeven natuurlijk de beugels goed op springmaat.
Een zadel wat zowel jou als de pony past is ook wel handig (maar helaas niet altijd mogelijk).
Het is heel belangrijk om druk te houden op de beugels. Hier moet je gewoon veel voor oefenen.
Wat kan helpen om de druk te houden is dat je, voor je gevoel, je beugels iets naar voren wilt drukken.
Dus je onderbeen iets naar voren op de sprong.
Het is echt iets waar je bewust mee kunt oefenen (en je moet al aan zoveel dingen tegelijk denken....)
En je pony moet na de sprong voorwaarts blijven. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Het beste is natuurlijk samen met je instructie hier goed mee bezig te gaan. Succes.

zoe17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:55

goed op je kont zitten na de sprong.

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:00

Eline0206 schreef:
Er wordt hier gezegd iets naar achteren zitten voor de sprong. Dit kan inderdaad helpen maar hier moet je wel mee opletten want je gaat je onderrrug snel vastzetten als je dit doet wat er voor zorgt dat je het gat dichtrijd waardoor je pony kan weigeren. Wat idd helpt is je beugels een stuk korter maken en je knieën iets van het zadel afhouden waardoor je echt druk op je beugels moet en kan houden. Succes!

Ik heb net trouwens even op je profiel gekeken naar je foto's. Rij je op een dressuur veelzijdigheids zadel?

nee ik heb inmiddels een spring veelzijdigheidszadel maar daarmee heb ik dat probleem! :)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:02

we zijn druk aan het oefenen hoor! haha allemaal bedankt voor de tips ik blijf ze graag ontvangen

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:07

Beetje ontopic maar in je onderschrift staat dat je b+6 bent met springen? Miss kun Je iemand vragen die Je wil helpen met springen een xtje?