Iemand tips? onregelmatig lopen met nageeflijk rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaraW1989

Iemand tips? onregelmatig lopen met nageeflijk rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:10

Hallo,

Sinds een tijdje gaat mijn paard onregelmatig, kort lopen wanneer ik hem iets meer door vraag nageeflijk te lopen. Vooral zijn rechter achterbeen laat hij een beetje voor wat het is waardoor het lijkt of dat hij kreupel loopt. Probeer hem op zo'n moment naar voren te rijden wat hij dan gewoon vertikt. Heb geprobeerd hem weer lange teugel te geven en het opnieuw te proberen maar blijf hier tegenaan lopen.

Hij heeft in het begin ook zo gelopen wanneer hij ontzettend nerveus werd dus ik denk dat hij dit gewoon moeilijk vind. Heeft er iemand tips wat ik eventueel zou kunnen proberen. Tijdens het longeren met dubbele lijnen doet hij dit ook af en toe.

BigOne

Re: Iemand tips? onregelmatig lopen met nageeflijk rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:11

Misschien eens na laten kijken, kan ook wat aan de hand zijn, medisch gezien. Het kan ook door het rijden komen soms, teugelkreupel noemen ze dat.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:12

heb je het zadel al nagekeken? klinkt raar, maar daardoor kunnen ze ook gaan kreupelen.
verder zou ik gaan kijken naar de wervels/rugspieren enz.

het kan zijn, dat zodra hij over zijn rug gaat lopen, die ene spier/wervel pijn gaat doen :j

ik weet dat het heel raar klinkt, maar kreupelen kan ook vanuit de rug komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:31

Waarschijnlijk blokkeert er iets i zijn lichaam waardoor hij met dat been niet bijkomt. Idd even na laten kijken.

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:33

Hij is tijdje geleden al nagekeken door Jarko Dun en daar kwam alleen uit dat hij iets te week is vanachter. Zadel heb ik toen ook na laten kijken en dat zat ook meer dan prima.

Een vriendin had een tip over een vrouw uit belgie die met haar handen over je paard heen gaat waarna je paard van alles oplost in zijn lichaam. Ik ben hier zelf niet zo bekend mee, ze is iig geen chiropracter of osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:36

Een osteopaat is ook geen dierenarts dus dan zou je altijd nog eens een kreupelheidsonderzoek kunnen laten doen. En pas op de alternatieve tour gaan als daar niks ut komt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:41

Lijkt mij een probleem ergens in de nek/rug. Dit moet je zeker na laten kijken, door een goede dierenarts/fysiotherapeut.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:45

Als je haar longeert zonder te vragen of ze dieper wil gaan dus gewoon met de neus in de lucht, doet ze het dan ook?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:48

rindin schreef:
Lijkt mij een probleem ergens in de nek/rug. Dit moet je zeker na laten kijken, door een goede dierenarts/fysiotherapeut.

Ben er altijd voorstander van eerst maar eens naar een DA te gaan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:51

Wat zegt je instructie ervan? Klinkt mij meer als teugelkreupel dan een echte blokkering in de oren. Vooral wanneer hij het bij een losser contact niet doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:55

Annemeik schreef:
Wat zegt je instructie ervan? Klinkt mij meer als teugelkreupel dan een echte blokkering in de oren. Vooral wanneer hij het bij een losser contact niet doet.

Kan, teugelkreupel is een mogelijkheid maar ook een obstructie in de nekwervels(slijtage oid) een plek in de rug die pijn gaat doen als het paard zijn rugspieren moet gebruiken?? Ik zou eerst buigproeven doen en eventueel een thermografie op de bovenlijn loslaten. Als daar iets irriteert dan zie je het. Als alles gedaan is kun je altijd nog naar handopleggers oid gaan maar dat was niet mijn eerste keus.

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:26

Als ik hem longeer zonder wat te vragen doet hij dat niet, ook onder het zadel niet.

Heb de dierenarts al een x hiervoor laten komen in het begin en die gooide het op spanning omdat hij het vooral deed wanneer hij ontzettend nerveus was.

Met een wat langere teugel doet hij dit niet. Instructrice zei dan ook dat ik met een wat langere teugel moest gaan rijden maar op die manier heb ik geen normaal contact meer.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:40

Waarom ga je het probleem niet eerst bij jezelf zoeken? Uit jouw verhaal zie ik juist een paardje dat aangeeft dat hem wat in de weg zit en vooral als jij er op zit en je de teugels op pakt..

Ik weet verder totaal niet hoe je rijd dus ik kan ook weinig zeggen wat je wel het beste kan doen.. Evt instructie vragen wat zij ziet waarom jouw paard zo loopt..

Succes :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:41

Wat gebeurt er als je ze (correct) bijgezet longeert? Lijkt me heel simpel namelijk, als het aan de longeerlijn met bijzet ook gebeurt zit er iets goed mis in het lijf, als ze dan zuiver blijft is het teugelkreupelheid en komt het bij jou vandaan...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:41

Dan kan er toch in de bovenlijn ergens een probleem zitten, neem eens contact op met Irma Wensink, ik vind haar erg goed, http://www.thermografie-paard.nl/. Natuurlijk kan het door spanning komen, echter, op het moment dat je haar echt lekker ontspannen hebt en dan voorzichtig op pakt zou ze regelmatig moeten blijven. Het kan ook zo zijn dat ze in bepaalde houdingen spanning op bouwt en dus daarom gaat kreupelen omdat het pijnlijk is. Een thermografie is lang niet zo duur als de hele rits onderzoeken bij een da alleen en als je de oorzaak via thermografie kunt achterhalen dan kun je veel gerichter naar een oplossing zoeken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:45

Als ik jouw verhaal lees, dan is het waarschijnlijk een geval van nog niet helemaal aankunnen. Een aanloopprobleem. Als hij wat sterker wordt zal het wel beter gaan, maar dat zal wat tijd in beslag nemen. Rustig door trainen en hem niet overvragen.
Ik denk dat jouw instructrice wel gelijk heeft. Een wat langere teugel maakt het wat makkelijker in het begin. Later kun je dan geleidelijk wat meer oppakken. Je merkt vanzelf of hij al de kracht heeft om door te lopen. Je kan gewoon contact onderhouden met een wat langere teugel, maar dan moet je zelf ook ontspannen en onafhankelijk zitten. Dat is ook iets wat met oefening wel komt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:46

0000 schreef:
Wat gebeurt er als je ze (correct) bijgezet longeert? Lijkt me heel simpel namelijk, als het aan de longeerlijn met bijzet ook gebeurt zit er iets goed mis in het lijf, als ze dan zuiver blijft is het teugelkreupelheid en komt het bij jou vandaan...

Zou eerst dit hierboven proberen en als dit ook problemen geeft pas gaan verder kijken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:52

0000 schreef:

Dit lijkt mij in eerste instantie ook het verstandigste.
Welke hulpen geef je eigenlijk? Je zegt dat hij niet voorwaarts wil en dat is eigenlijk stap 1 bij het aan de teugel gaan. Als het paard niet aan het been is,moet je dat eerst gaan doen voor je gaat denken aan het aan de teugel rijden.

Bijzetten aan de longe en als dat goed gaat een x bijzetten aan het zadel. Nu kan het zadel ook pas in de weg gaan zitten,door je gewicht, dus het is geen garantie dat het zadel goed is wanneer hij goed blijft lopen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:55

Meer been zou ik zeggen maar,.... weet je zeker dat hij echt nagevelijk loopt????
Een paard in de krul (om dit even onvriendelijk te zeggen, wat ik niet zo bedoel) is nog niet nagevelijk.
Een goede instructrice zal je hierbij helpen

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:03

Zou zomaar aan het zadel kunnen liggen. Een te krap zadel beperkt een paard in zijn beweging. Ik kom het helaas maar al te vaak tegen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:10

Babootje schreef:
rindin schreef:

Ben er altijd voorstander van eerst maar eens naar een DA te gaan.

Een fysio heeft meer verstand van het bewegingsapparaat dan een DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:13

Dat vind ik een gewaagde uitspraak rindin...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:13

Joolien schreef:
Dat vind ik een gewaagde uitspraak rindin...

Want?

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:32

Met longeren aan de dubbele lijnen doet hij dit ook wel eens maar op dat moment krijg ik hem wel naar voren. Ook weet ik zeker dat hij nageeflijk loopt, zodra ik iets meer doorvraag gaat hij zo lopen en krijg ik hem niet naar voren gereden waarna mijn instructrice weer zegt de teugels weer wat te laten vieren.

Het zadel is nu denk ik een halfjaar geleden nagekeken. Van zadels heb ik zelf niet zoveel verstand en vertrouw ik op mijn zadelmaker.

Bedankt bigone voor de tip ;) en zoutenootjes daar heb je een punt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:34

Mijn paard deed het ook. Dat heet teugel kreupel.
Ik had er nog nooit van gehoord. Wat hielp was contact houden met de teugel en goed aanvullen met t been. Door dit consequent te doen ging het op den duur over.