Bitloos versus bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyvankan

Bitloos versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:26

Hallo allemaal,
Ik heb altijd met bit gereden en dit ging altijd prima.
Nu had mijn paard een aantal maanden terug een klein wondje in haar mondhoek, ze heeft waarschijnlijk met haar hoofd schuren een takje in haar mond gekregen.
Dus toen ben ik bitloos gaan rijden en dit werkte echt super.
Mijn paard reageerde hier zo super goed op, dat ik dit heb door gezet.
Nu loopt ze zelfs dressuurmatig heel goed zonder bit.
Ik ben me gaan verdiepen in bitloos rijden, en heb zo mijn beweegredenen gevonden.
Nu ben ik benieuwd wat jullie beweegredenen zijn om met of zonder bit te rijden.
Groetjes,

kiara_xxx

Re: Bitloos versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:33

ik rijd al jaren bitloos met mijn fjord. Ben begonnen door dat ik het een vriendin had zien doen, en heb geen moment spijt gehad! Ze reageert echt super. Voordien toen ik nog met bit reed had ze een heel hard mond, en ik geen controle. Nu bitloos is ze perfect te sturen en kan ik haar rijden op mijn zit en benen. Je ziet ook gewoon dat ze het zelf ook geweldig vindt!! :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:58

Ik rijd afwisselend met beiden. Bitloos heeft wel de overhand :)

Vaak rijd ik bijvoorbeeld een week of 3/4 bitloos (buiten, springen, dressuurmatig) en als ik dan ergens tegenaan loop waar iets meer verfijning voor gevraagd wordt, dan pak ik een half uurtje mijn bit erbij zodat ik het knopje even kan bevestigen en hang ik daarna mijn sidepull er weer om.

Hier ook een paard dat bitloos beter te hachelen is als met bit, haha! Hij wordt soms iets te gemakzuchtig, dat wel, maargoed dat nemen we er maar bij :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:10

Ik rijd momenteel alleen maar bitloos. Met bit gaat mijn paard gauw hangen en kantelen. Dat heeft ongetwijfeld met mijn handhouding te maken. Bitloos heeft ze hier nooit en minder last van. Ik rijd dressuurmatig en op het strand - prima te doen! Ze loopt ook gewoon nageeflijk of opgericht ermee.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:16

Ik heb bitloos moeite met mijn Tinker te houden, hij gaat zich bitloos heel erg sterk maken. Kan het zijn dat hij er gewoon nog aan moet wennen? Ik rijd met een kaptoom die ook een sidepull is in een.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:45

Heb ik ook Donnar, met buitenrit (als er een ander paard mee is) doe ik daarom wel een bit in, voor de zekerheid.
Omdat mijn paard erg gauw scheef trekt, rijd ik bitloos. Ze trekt erg aan een teugel. Omdat de mond zo gevoelig is, maakt een bit dat imo alleen maar erger. De neus is ook gevoelig maar vanaf het neusbot stellingvragen krijg ik mijn paard beter recht dan vanuit de mond.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 07:57

Nou bij een kaptoom ligt de druk toch anders rondom de neus. Zowiezo ligt een kaptoom vaak lager op de neus maar komt er ook druk vanaf een andere plaats. Ik zou gewoon rustig het bitloos rijden opbouwen in de bak met een kaakgekruisd hoofdstel ofzo. Succes

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:39

Als ik zelf een paard had zou ik kiezen om bit met bitloos af te wisselen, een leuke afwisseling. Mijn ultieme droom is wel nog steeds om volledig tuigloos rond de kunnen rijden. :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:50

Ja mijne ook, maar dat wordt voorlopig geen succes! Ik heb met Dublin alleen al heel veel moeite om in draf te blijven zitten (hij gaat heel hard en bonkt heel erg) en bitloos kan ik hem ook nog niet normaal rondsturen.. :')

Ik zat inderdaad te denken om kaakgekruist te proberen, maar om dan een heel hoofdstel te kopen terwijl ik nog niet eens weet of het wat is vindt ik ook weer wat..

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:56

Rij met beiden spring vooral bitloos en als ik geen zin heb om serieus te rijden dan cross ik ook rond bitloos. Dresuurmatig doe ik meestal mrt bid omdat ze bitloos snel gaat hangen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:03

Ik rijd met beide, bit: dubbel gebroken en/of kunststof ongebroken, bitloos: side-pull.
Kaak/kingekruisd vind ik persoonlijk niks, omdat je deze niet met continue "druk" kunt/mag rijden.

xAaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:09

Ik rijd altijd mét bit, en ga het ook niet zonder proberen, ik vind dat je minder contact hebt met de mond, je paard kan meer uithalen als hij wil. Ik wil het bitloos rijden niet afkraken hoor, iedereen mag het zelf weten, en er zijn natuurlijk ook voordelen van bitloos rijden. Maar ik hou het maar bij het bit. :Y)

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:15

Ik rij nu al bijna 6 jaar bitloos. Ben er 5/6 jaar geleden mee begonnen door iemand en heb toen het boek "metaal in de mond" gelezen. Daarna ben ik meteen volledig overgestapt op bitloos en gestopt bij de manege. Nu heb ik sinds 2 jaar ook een eigen pony en die rijd ik ook altijd bitloos en ze krijgt ook geen bit meer in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:19

Ik rij mijn paard meestal zonder bit en dat komt omdat ze naar mijn idee vrij korte mond heeft en daardoor het bit niet lekker kan liggen. In die zin dat het de mondhoeken te hoog op trekt of te laag in de mond hangt.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:22

Met bit. Ik zie mij niet bitloos rijden. Ieder zijn ding.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:25

Ik zit erover na te denken om t te gaan proberen om bitloos te rijden. Misschien is het relaxter rijden en als t me bevalt wil ik t voor afwisseling doen en als t erg goed gaat bevallen wel altijd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:28

Buitenritten altijd bitloos maar als ik
dressuurmatig echt iets wil doen rij ik (nog) met bit.

Zou fijn zijn als dit steeds minder kan worden maar
ik heb het bitje echt nog nodig. M'n pony is dressuurmatig niets gewend.
Heb haar net 3 maandjes.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:29

Ik heb al geprobeerd met een bosal te rijden, hier reageerde mijn paardje heel fijn op. Later geprobeerd om met kaakgekruist te rijden voor dressuur, maar dit vond hij absoluut niet leuk. Ik zou ook nog graag een sidepull en een kingekruiste proberen, maar tot ik hier tijd voor heb gevonden blijf ik met bit verder rijden. Hij kauwt wel graag op ijzer, vroeger toen we nog op de manège met hem stonden had je balken met ijzeren kettingen om de paarden aan vast te maken, van zodra ie vaststond ging hij op die ketting zitten kauwen haha :')
In de zomer ga ik wel eens een buitenritje met de bosal maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:29

Soraya10 schreef:
Met bit. Ik zie mij niet bitloos rijden. Ieder zijn ding.

Dacht ik ook altijd hoor.
Ik ben geen pro bit/boomloos, rij met en zonder bit.
Maar 10 jaar terug kreeg tijdens de 4daagse mijn paard last van zijn mond.
Ik wilde stoppen totdat iemand mijn haar bitloze hoofdstel gaf om te proberen.
Ik zag mijzelf al verongelukken omdat mijn paard met bit al een uitdaging was.

Maar ik probeerde het en zowaar zonder liep zij veel beter dan met.
Sinds die tijd heb ik haar buiten altijd zonder gereden en in de bak (meetstal) met.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:31

Ik rijd al 8 jaar bitloos en mij (en mijn paarden!) bevalt het super!

Voor de lol de eerste keer gedaan en ze liep er gelijk prima op. Het valt me op dat ze dan ook met zo'n heerlijk ontspannen bekkie loopt, op buitenritjes soms zelfs met een hangend onderlipje. Toen besloot ik om bitloos te blijven rijden, waarom er iets minder prettigs in doen als het niet nodig is! Ik kan haar prima sturen en remmen.

Later ben ik ook onze ruin bitloos gaan rijden en ook dat gaat heel goed. Hij kan zelfs moeiteloos tijdens eenzelfde keer rijden wisselen; mijn man rijdt hem dan met western stangbit en direct daarna kan ik er zo bitloos op naar buiten.

Ik merk wel dat het wat lastiger is om bitloos netjes en snel te laten nageven bij een paard dat ook nog met bit wordt gereden. Daarmee reageren ze net iets sneller (logisch want dat is toch scherp in de mond, hoe je het ook wendt of keert), dus met bitloos moet ik soms net iets meer druk geven maar dat vind ik geen enkel probleem.

Controle is zeker hetzelfde bitloos als met bit. Ik voel me bitloos zelfs zekerder, omdat ik weet dat ik in geval van nood best een ruk aan de teugels kan geven zonder dat dat schade oplevert.

Voor mij, bij mijn huidige paarden, zeker geen bit meer. :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:35

mijn vosmerrie rij ik liever met bit. die kan zich gruwelijk sterk maken en is dan met bit iets beter te rijden(met name met buitenrijden trouwens, in de rijbaan is ze doorgaans heel braaf).
echter de schimmelmerrie en voshengst werk ik bitloos met kaptoom mee en werken daar super op. Schimmel heb ik geen bit in gehad nog(staat pas sinds kort bij ons) maar is een wat nerveuzer type en vind dit prettig werken met haar. Als ze even in de stress gaat straft ze zichzelf niet zo in haar mond etc.

Per paard afhankelijk denk ik zelf, de ene vind het fijner zonder de ander met.

Had een harddraver van 1,70 in training. Een beer van een paard wat met bit druk was, teugellam werd en de armen uit je lijf trok. Met hackemore liep hij kipmak aan losse lijntjes. Hij had een vrij korte mond, als het bitje er normaal in moest kwam het tegen zijn niet optimaal geplaatste hengstentanden aan. Deed je hem hoger trok het aan z'n mondhoeken. Deed hem dus steeds zeer

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:46

Ik reed eerst altijd met bit maar ik trek soms te veel :o Dus het leek me wel een leuk idee om zonder bit te gaan rijden. En mijn pony is zo ongelovelijk braaf dus het kan makkelijk. Ik vind zonder bit ook veel leuker dan met :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:55

ik heb altijd met mn pony bitloos gereden, bevalt me super. (heb voorheen altijd gereden met touwhalster) Alleen ben ik nu opzoek naar een bitloze optoming, maar de maat van mijn pony heb ik nog niet kunnen vinden... ze is een b pony, maar past een maat pony bitloos hoofdstel niet... met bit heeft ze maat shetlander, weten jullie misschien waar ik zon maat bitloos hoofdstel kan halen??? merk maakt me niet uit?

miss past mijn vraag niet helemaal in dit topic, maar ik weet niet hoe ik een topic kan starten, sorry

xAaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:30

xverdi schreef:
Ik reed eerst altijd met bit maar ik trek soms te veel :o Dus het leek me wel een leuk idee om zonder bit te gaan rijden. En mijn pony is zo ongelovelijk braaf dus het kan makkelijk. Ik vind zonder bit ook veel leuker dan met :)

Mag ik vragen waarom je bitloos leuker vindt dan met bit? Dat zou ik wel graag willen weten. :P

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:23

meeste mensen zien bitloos rijden als uitdaging.
Met bit dingen vragen/dwingen is een stuk makkelijker als dat je dezelfde oefening doet zonder bit.

denk bijvoorbeeld aan een paardje nageefelijk te laten lopen, met bit geef je druk (pijn) hierdoor komt het paard vanzelf naar beneden. Bitloos is dit een stuk moeilijker.