Voorhand of Achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axivoca123

Voorhand of Achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 01:41

Hallo,
Ik heb misschien een domme vraag, maar hoe kan je weten of je paard nou op de voorhand of achterhand loopt?
En hoe kan je er voor zorgen dat hij/zij op de achterhand loopt?

Ik heb hier al een antwoord in gevonden : _Dreamer @ [RT-V] hoe rij je een paard op de achterhand?

Maar kan iemand het misschien iets duidelijker uitleggen? Of is het eigenlijk niet echt uitleg-baar totdat je echt eerst op een paard hebt gereden die het wel en niet doet?

Alvast bedankt! :)

anneliesdj

Re: Voorhand of Achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:51

Het antwoord wat Dreamer geeft is wel aardig duidelijk, wat wil je daar nog aan toegevoegd hebben?
Voor iemand met wat meer ervaring is het verschil ook goed te zien.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:01

Wat ik nog aan het verhaal van Dreamer wil toevoegen is dat je bij sommige paarden ook echt het gevoel hebt dat je bergafwaards rijd. of dat je ontzettend voorover gezakt zit.
Paard dat vaak struikelt over zijn voorbenen loopt vaak ook te veel op de voorhand.

Als je wilt dat je paard op de achterhand gaat lopen moet je hem actief maken.
Dit doe je door veel overgangen te rijden. Dan gaat het niet over 2 rondje draven een rondje stappen enz. maar echt over 3 stappen draven 2 stappen stap, 5 draven, stukje midden draf. stukje verzamelen, aanspringen in galop, direcht halt houden van uit halt weer naar draf enz.

Daarnaast kan een paard dat al jaren op de voorhand loopt niet in ene keer voor altijd op de achterhand gezet worden. Spieren moeten er ook naar getraind worden. Zoals dreamer namelijk ook al aan geeft. gaat het op de achterhand lopen vaak samen met de rug beter gebruiken. Als een dier jaren zijn rug heeft vast gezet en niet gebruikt en dat in ene keer gaat gebruiken, reken dan maar op wat spierpijn. Maar uiteindelijk wordt het paard er wel losser en beter van!

PS. correct me if i'm wrong
(zo heeft mijn instructrice het me uit gelegd!)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 02:39

Floemii schreef:
Wat ik nog aan het verhaal van Dreamer wil toevoegen is dat je bij sommige paarden ook echt het gevoel hebt dat je bergafwaards rijd. of dat je ontzettend voorover gezakt zit.
Paard dat vaak struikelt over zijn voorbenen loopt vaak ook te veel op de voorhand.

Als je wilt dat je paard op de achterhand gaat lopen moet je hem actief maken.
Dit doe je door veel overgangen te rijden. Dan gaat het niet over 2 rondje draven een rondje stappen enz. maar echt over 3 stappen draven 2 stappen stap, 5 draven, stukje midden draf. stukje verzamelen, aanspringen in galop, direcht halt houden van uit halt weer naar draf enz.

Daarnaast kan een paard dat al jaren op de voorhand loopt niet in ene keer voor altijd op de achterhand gezet worden. Spieren moeten er ook naar getraind worden. Zoals dreamer namelijk ook al aan geeft. gaat het op de achterhand lopen vaak samen met de rug beter gebruiken. Als een dier jaren zijn rug heeft vast gezet en niet gebruikt en dat in ene keer gaat gebruiken, reken dan maar op wat spierpijn. Maar uiteindelijk wordt het paard er wel losser en beter van!

PS. correct me if i'm wrong
(zo heeft mijn instructrice het me uit gelegd!)

Bedankt voor je reactie! :) Hier zal ik zeker gebruik van maken. :j

G_Peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:10

Axivoca123 schreef:
Hallo,
Ik heb misschien een domme vraag, maar hoe kan je weten of je paard nou op de voorhand of achterhand loopt?

Ik heb hier al een antwoord in gevonden : _Dreamer @ [RT-V] hoe rij je een paard op de achterhand?

Maar kan iemand het misschien iets duidelijker uitleggen? Of is het eigenlijk niet echt uitleg-baar totdat je echt eerst op een paard hebt gereden die het wel en niet doet?

Hey,

Dit is ook makkelijk te zien aan foto's. Heb je foto's van jou pony/paard in draf, terwijl jij rijdt? Kijk dan eens naar de beentjes, daarin zijn 2 'driehoeken' te zien. De voorste (tussen de voorbenen) is het voorhand, de achterste (tussen achterbenen) is de achterhand. Als de voorste driehoek groter is dan de achterste, dan loopt ie op zijn/haar voorhand. Is de achterste driehoek groter, loopt ie op z'n achterhand!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:27

G_Peeters schreef:
Axivoca123 schreef:
Hallo,

Hey,

Dit is ook makkelijk te zien aan foto's. Heb je foto's van jou pony/paard in draf, terwijl jij rijdt? Kijk dan eens naar de beentjes, daarin zijn 2 'driehoeken' te zien. De voorste (tussen de voorbenen) is het voorhand, de achterste (tussen achterbenen) is de achterhand. Als de voorste driehoek groter is dan de achterste, dan loopt ie op zijn/haar voorhand. Is de achterste driehoek groter, loopt ie op z'n achterhand!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, groetjes!

Heh...? Daar klopt echt niets van hoor.
Afbeelding
Je kunt gewoon simpelweg zien of het paard het meeste gewicht op de voorbenen draagt (dan loopt ie dus op de voorhand) of dat het gelijk verdeeld is (dan loopt ie "op de achterhand"). Tijdens het rijden voel je het als je paard teveel gewicht op zijn voorhand draagt, dan zijn ze over het algemeen zwaarder in de hand en kun je niet veel invloed uitoefenen op de hoofd- halshouding.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:05

Bedankt voor de reacties! :)
@G_Peeters - Ik heb jammer genoeg geen eigen paard. (dit zou een droom zijn). Maar ik rij nu al voor minstens 2 jaar, alleen 2 paardjes (pony's) van wie geen enkel ander student op de manege hun kan rijden. Seductor, vrij jong, veel energie, en moet nog leren hoe hij relaxed moet lopen. (en hij loopt dus volgens mij op de voorhand). en Salsa, iets ouder dan Seduc, Heel veel energie, en loopt stuk beter maar nog steeds op de voorhand. (denk ik). En ik zal proberen om foto's te regelen tijdens een van de lessen ;P Maar jammergenoeg weet ik niet of ik je reactie kan vertrouwen vanwege de volgende reactie. ^

@Bizzybijtje - Oh okay, dus het licht gewoon aan het gewicht? Of hij nou meer gewicht op de voorhand of de achterhand belast bepaald waar hij/zij op loopt? Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:07

Nee, je kunt het een beetje vergelijken met een auto. Of ie voorwiel of achterwielaandrijving heeft zeg maar :))

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:12

Bizzybijtje schreef:
Nee, je kunt het een beetje vergelijken met een auto. Of ie voorwiel of achterwielaandrijving heeft zeg maar :))

oh okay, Haha :D
Bedankt! :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:12

Bizzybijtje schreef:

Ja, als het sneeuw en je paard kan geen kant op, dat zit die in de achterwielaandrijving! Dus altijd je paard goed op de achterhand rijden, tenzij er sneeuw ligt! :j

Grapje hoor, kon het niet laten liggen. :')

Er zijn al veel topics hierrond
[RT-V] Hoe de achterhand rijden/krijgen?
[RT-V] paard vanuit achterhand laten lopen
[RT-V] Hoe paard meer op achterhand laten lopen?
Succes! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:13

Ikzelf zie het altijd aan de mate waarin de achterhand ondertreedt, dus in welke mate de achterhoeven onder de massa (het lichama) van het paard worden geplaatst en een denkbeeldige lijn van borst haar kont zegmaar.

Dit is een mooi plaatje:
Afbeelding

Hoewel de linker wel erg hoog gegrepen is (het paard heeft echt meer gewicht op achter dan op voor en dat vereist behoorlijk wat training) zie je bij rechts heel mooi wat er gebeurt als het paard op de voorhand loopt. De achterhand blijft achter, de hoeven worden achter de massa gezet en krijgen dus een stuwend effect in plaats van dragend.

Als je vragen hebt hoor ik het graag :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:42

Ik denk dat je goed het verschil ziet als je een keer een echt paard ziet dat erg op de achterhand loopt en een op de voorhand. Ook doet ervaring al een hele boel!

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:45

misschien is dit een hele domme vraag, dan excuses hieroor :o
maar is het slechter voor je paard om vooral op de voorhand te lopen? of kan het niet zoveel kwaad?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:51

Het kan wel kwaad om je paard op de voorhand te laten lopen. Niet voor een keer. Maar vaak en lang kan meer slijtage geven aan de voorbenen. Die zijn namelijk niet geschikt op zoveel gewicht te dragen.

Een paard heeft van nature 3/5 op de voorhand en 2/5 op de achterhand. Je taak als ruiter is om dit om te draaien.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:53

dan ga ik toch mijn ouders nog een keer vragen om wat lessen denk ik :)
Dankje voor je antwoord :D

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:22

SETEFURII schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja, als het sneeuw en je paard kan geen kant op, dat zit die in de achterwielaandrijving! Dus altijd je paard goed op de achterhand rijden, tenzij er sneeuw ligt! :j

Grapje hoor, kon het niet laten liggen. :')

Er zijn al veel topics hierrond
[RT-V] Hoe de achterhand rijden/krijgen?
[RT-V] paard vanuit achterhand laten lopen
[RT-V] Hoe paard meer op achterhand laten lopen?
Succes! :)

Hahaha, hier zal gelukkig nooit sneeuw vallen! {:} *woon op Sint. Maarten.
Bedankt!! Zal voor de zekerheid weer even door die toppics heen lezen. ;)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:28

Nirvana_ schreef:
Ikzelf zie het altijd aan de mate waarin de achterhand ondertreedt, dus in welke mate de achterhoeven onder de massa (het lichama) van het paard worden geplaatst en een denkbeeldige lijn van borst haar kont zegmaar.

Dit is een mooi plaatje:
[ Afbeelding ]

Hoewel de linker wel erg hoog gegrepen is (het paard heeft echt meer gewicht op achter dan op voor en dat vereist behoorlijk wat training) zie je bij rechts heel mooi wat er gebeurt als het paard op de voorhand loopt. De achterhand blijft achter, de hoeven worden achter de massa gezet en krijgen dus een stuwend effect in plaats van dragend.

Als je vragen hebt hoor ik het graag :)

Bedankt voor de reactie! Heeft u/Heb je, ook een tekening(/foto) van een paard dat 'goed' loopt? :) Dat ik dan kan vergelijken hoe het wel en niet hoort? :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:35

Aangezien Seductor&Salsa manegepony's zijn gaat dit lastig worden..
Er rijden kindjes op die daar nog niet klaar voor zijn. Of wordt Salsa intussen niet meer gereden?
Salsa deed het nog wel oké vond ik, voor die 5 min. dat ik haar gereden heb :p
Seduc weet ik niet want daar heb ik niet zo op gelet...

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:37

ZeSteigert schreef:
Er rijden kindjes op die daar nog niet klaar voor zijn. Of wordt Salsa intussen niet meer gereden?

Er rijden geen andere kindjes op. bedankt!
zoals ik al zei:
Citaat:
van wie geen enkel ander student op de manege hun kan rijden

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:41

Axivoca123 schreef:
ZeSteigert schreef:

Er rijden geen andere kindjes op. bedankt!
zoals ik al zei:
Citaat:
van wie geen enkel ander student op de manege hun kan rijden

Ik dacht dat je bedoelde dat ze er wel op rijden, maar het niet kunnen.
Dus ze worden beiden max 1x per week gereden?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:54

ZeSteigert schreef:
Ik dacht dat je bedoelde dat ze er wel op rijden, maar het niet kunnen.
Dus ze worden beiden max 1x per week gereden?

In de les, Ja. Maar ze worden ook als gids paard gebruikt voor de toeristen. Dus ze worden ook normaal door de week gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:05

Uit onderzoek is gebleken dat je dit dus niet zo makkelijk kunt zien.
Op drukmatten lieten ze eerst jonge paarden lopen die zoals verwacht ongeveer 60% op de voorhand gaan.
Na training was er optisch een duidelijke verschuiving van de achterhand te zien. Uit de meting bleek echter dat de buiging van de gewrichten inderdaad groter was geworden, maar dat de gewichtsverdeling niet veranderd was. Het enige moment dat ze meer gewicht op het achterbeen hadden was als ze heuvel op liepen.
Ook bij paarden die modern gereden worden (Grand-prix) was er nagenoeg geen verschil in bijvoorbeeld de passage (nog steeds meer gewicht op voorhand). Hooguit bij klassieke ruiters waar het voorbeen in de piaffe echt haast los komt (richting levade) heb je waarschijnlijk echt te maken gewochtsovername o phet achterbeen, maar dat is nooit officieel nagemeten voor zover ik weet.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:15

hmm, Interessant, dit is nieuw voor mij. Bedankt! :)

G_Peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:00

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:22

Sizzle schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat je dit dus niet zo makkelijk kunt zien.
Op drukmatten lieten ze eerst jonge paarden lopen die zoals verwacht ongeveer 60% op de voorhand gaan.
Na training was er optisch een duidelijke verschuiving van de achterhand te zien. Uit de meting bleek echter dat de buiging van de gewrichten inderdaad groter was geworden, maar dat de gewichtsverdeling niet veranderd was. Het enige moment dat ze meer gewicht op het achterbeen hadden was als ze heuvel op liepen.
Ook bij paarden die modern gereden worden (Grand-prix) was er nagenoeg geen verschil in bijvoorbeeld de passage (nog steeds meer gewicht op voorhand). Hooguit bij klassieke ruiters waar het voorbeen in de piaffe echt haast los komt (richting levade) heb je waarschijnlijk echt te maken gewochtsovername o phet achterbeen, maar dat is nooit officieel nagemeten voor zover ik weet.

Interessant onderzoek Sizzle! Waar kan ik hier meer over lezen? Of weet je wie het gedaan heeft, zodat ik meer info kan vinden? Ik vind het altijd wel interessant als men harde feiten kan meten. Meten is immers weten! :)