Hoe ben je een pony de baas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ezzy160

Hoe ben je een pony de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:18

Heey,

Ik ben esther en ik heb sinds kort een a pony. Op stal is het echt een schatje, maar bij het rijden heeft hij wat keuren. Als mijn zus ernaast loopt en haar vasthoud is hij meestal gewoon braaf. Maar als ze er niet naast loopt, luistert ze niet naar mij. Dan gaat ze achteruit lopen en als ik haar dan een tik geef (op haar kont of op haar nek) geeft ze een bok, of springt ze opzij. Als mijn zus dan naar haar toekomt om haar te pakken, dan schiet ze springend de andere kant op. En ze wil dan gewoon niet meer luisteren. Alleen als mijn zus haar dan weer vast heeft, en een klap heeft gegeven luistert ze weer.
Er ging ook een keer een ander meisje op mijn pony, omdat ze zo vervelende deed, en die gaf hem aan het beging meteen een tik op haar kont, en toen was ze bij haar gewoon helemaal braaf. Ze deed echt niks. Ik snap niet wat ik verkeerd doe, want ik geef haar ook een tik, maar bij mij blijft ze vervelend doen.

MissBmx

Re: Hoe ben je een pony de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:19

Ik denk dat je er verstandig aan doet om naar de manege te gaan en daar les te nemen samen met je pony.
Dan leer je ook dat slaan niet de oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:21

Is alles medisch al uitgesloten? Tuig goed? En ben jij misschien niet te lang? Hoe is ze met longeren? Als ik jou was zou ik les nemen, en zelf niet aanklooien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:21

sowieso niet slaan, les nemen op de manege, of kijken of het mischien aan het zadel ofzo ligt.

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:23

Bij deze pony werkt het juist niet als je hem niet straft. Dan gaat hij nog meer zijn eigen gang, dan ben je helemaal niet meer de baas. Op de manege lessen heeft denk ik geen nut, want ze kan totaal niet met andere pony's omgaan. Ze komt trouwens ook van een manege maar is daarom ook weg gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:25

En privéles dan? Als je je pony niet wilt verpesten moet je niet alles zelf doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:26

paardrijden is veel meer dan alleen maar de baas zijn, en vooral als je die baas wil zijn door bv het gebruik van een zweep en dreigen en slaan en dergelijke.
Leer paardrijden, en doe dit dan ineens correct, bij een echte lesgever, dus niet bij een zusje of ander vriendinnetje, .....
neem les.

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:29

het rijden is geen probleem, dat gaat goed, maar het probleem is gewoon dat hij niet goed luistert. Het is ook niet zo dat ik hem onnodig sla, maar alleen als het echt nodig is. en als ze het goed doe beloon ik hem daar ook goed voor. En dat mijn zus mij helpt, is alleen maar fijn. Dat vind ik ook fijner dan op een manege.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:31

Het rijden is geen probleem?
Het is juist een probleem want ze luistert niet.
Slaan is niet de oplossing.
Ga les halen en voor die tijd er niet meer opzitten voor je haar nog meer verpest.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:34

ezzy160 schreef:
Bij deze pony werkt het juist niet als je hem niet straft. Dan gaat hij nog meer zijn eigen gang, dan ben je helemaal niet meer de baas. Op de manege lessen heeft denk ik geen nut, want ze kan totaal niet met andere pony's omgaan. Ze komt trouwens ook van een manege maar is daarom ook weg gegaan.

Van je eerste zin wordt ik toch wel een beetje verdrietig.. Paardrijden moet samenwerking zijn, geen dwangactie omdat er straf op de loer ligt

Laat me je wat uitleggen over paarden: het gedrag dat ze vertonen heeft altijd een reden en die reden moet je vaak bij jezelf zoeken of het is een ongemak dat je paard wil aangeven. Je pony laat dit gedrag dus niet zien om jou te pesten!! Slaan of straffen heeft dus geen zin en is absoluut sneu, naar mijn mening

Enkele dingen die er aan de hand kunnen zijn:
- je paard heeft ergens pijn in zijn lijf door bijv een blessure, doordat jij te zwaar bent, doordat er oefeningen gevraagd worden waar hij nog niet aan toe is, doordat zijn tanden haken hebben, doordat het tuig slecht zit etc etc. Je moet deze mogelijke oorzaken gaan onderzoeken en uitsluiten en dat doe je door te vergelijken met zijn gedrag zonder ruiter en/of tuig (hoe doet hij aan de longeerlijn bijv?)
- jij doet iets rijtechnisch verkeerd, waardoor de reactie die het paard geeft de juiste is, zonder dat jij het doorhebt
- de pony heeft geleerd dat hij op deze manier onder het werk uit komt en dat bleek succesvol dus dat herhaalt hij. Dit is dus geen pestgedrag van hem, dit is wederom aangeleerd door de mens
- paarden spiegelen gevoelens van de mens. Als je er dus op zit met angst, spanning, boosheid etc dan beinvloedt hem dit en dat levert bepaald gedrag op. Ga eens na bij jezelf hoe jij je voelt tijdens het rijden en als er ook maar enige vorm van spanning is, ga dit dat onderzoeken (waar komt het vandaan ?) en probeer het te laten afvloeien
een paard kan alleen lekker lopen onder een ontspannen ruiter

Mijn advies is om er iemand bij te halen die er meer verstand van heeft en samen op onderzoek uit te gaan
Laatst bijgewerkt door Corelli op 02-01-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:35

Is jouw zus een gediplomeerde instructrice dan? En je hebt geen antwoord gegeven op mijn post dus ik quote mezelf maar even.
NesxNas schreef:
Is alles medisch al uitgesloten? Tuig goed? En ben jij misschien niet te lang? Hoe is ze met longeren? Als ik jou was zou ik les nemen, en zelf niet aanklooien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:39

Het kan heel goed zijn dat jij dat fijn vind , en jouw zus zal het heel waarschijnlijk ook wel graag doen, maar jouw zus heeft geen opleiding gekregen tot instructeur, ze heeft ook niet de ervaring die echt noodzakelijk is om echt les te geven.
Paardrijden is een technische sport, waar nog heel wat andere ook heel belangrijke delen bij komen kijken.
Als een paard niet altijd goed luistert, zit de fout niet bij het paard, de fout moet je altijd bij de ruiter zoeken (dus in dit geval bij jou).
Als een paard niet luistert, betekend dit dat jij het hem niet goed uitlegt, dat er niet de juiste verstandhouding bestaat, houding , uitstraling, kennis en kunde, en uiteraard een juiste volgorde van training, je kan en mag geen onmogelijke dingen vragen.
Alleen door echt les te nemen kan je leren omgaan en leren rijden met een paard.
De fout zit altijd bij de mens.

ezzy160 schreef:
het rijden is geen probleem, dat gaat goed, maar het probleem is gewoon dat hij niet goed luistert. Het is ook niet zo dat ik hem onnodig sla, maar alleen als het echt nodig is. en als ze het goed doe beloon ik hem daar ook goed voor. En dat mijn zus mij helpt, is alleen maar fijn. Dat vind ik ook fijner dan op een manege.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:42

Om alleen antwoord te geven op de vraag in je onderwerp:
Je bent de baas over een pony als je zijn/haar voeten in beweging kunt krijgen. Oftwel: jij staat stil, je pony loopt, je pony gaat voor jou opzij. Je loopt bijvoorbeeld nooit om je pony heen bij het poetsen, je zet je pony aan jouw andere kant, en blijft zelf staan. Hoe harder je je pony aan moet pakken, hoe minder jij de baas bent. Een goede leider heeft heel weinig hulpen nodig om een paard of pony in beweging te krijgen.

Als je je pony een tik geeft, ben je niet de baas. Blijkbaar begrijpt jouw pony je 'straf' niet. Zelf geloof ik niet dat slaan een oplossing voor jou is, echt niet. Anders had je pony er allang op gereageerd. Nu reageert hij door weg te springen. Is dat wat je wil?

Het is onmogelijk om een advies te geven als we niet kunnen zien wat er gebeurt. Vandaar: neem les! Je hebt best kans dat je een superpony hebt als je een beetje op weg geholpen wordt door iemand de ECHT verstand van paarden heeft en hun taal begrijpt.

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:46

aeolusnr1 schreef:
Het kan heel goed zijn dat jij dat fijn vind , en jouw zus zal het heel waarschijnlijk ook wel graag doen, maar jouw zus heeft geen opleiding gekregen tot instructeur, ze heeft ook niet de ervaring die echt noodzakelijk is om echt les te geven.
Paardrijden is een technische sport, waar nog heel wat andere ook heel belangrijke delen bij komen kijken.
Als een paard niet altijd goed luistert, zit de fout niet bij het paard, de fout moet je altijd bij de ruiter zoeken (dus in dit geval bij jou).
Als een paard niet luistert, betekend dit dat jij het hem niet goed uitlegt, dat er niet de juiste verstandhouding bestaat, houding , uitstraling, kennis en kunde, en uiteraard een juiste volgorde van training, je kan en mag geen onmogelijke dingen vragen.
Alleen door echt les te nemen kan je leren omgaan en leren rijden met een paard.

ezzy160 schreef:

\het klopt dat ze geen opleiding heeft, maar je hebt niet voor alles een opleiding nodig om iets te kunnen. En over de fout zit altijd bij de mens; daar ben ik het niet mee eens. Je kunt alles nog zo goed doen,maar als je pony gewoon niet wil, dan kun je daar zelf niks aan doen. Dat ligt dan gewoon aan de pony. Dan wil niet zeggen dat je het dan maar moet opgeven, maar dat doe ik ook niet.

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:48

jullie hebben het de hele tijd over les maar ik hat ook al gezecht: niet iedereen kan les nemen
wij hebben het geld er gewoon niet voor omdat we ook al voor de pony moeten betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:49

Ga je mijn vraag ook nog beantwoorden of...?

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:49

welke vraag??

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:50

ezzy160 schreef:
\het klopt dat ze geen opleiding heeft, maar je hebt niet voor alles een opleiding nodig om iets te kunnen. En over de fout zit altijd bij de mens; daar ben ik het niet mee eens. Je kunt alles nog zo goed doen,maar als je pony gewoon niet wil, dan kun je daar zelf niks aan doen. Dat ligt dan gewoon aan de pony. Dan wil niet zeggen dat je het dan maar moet opgeven, maar dat doe ik ook niet.

arm arm arm dier.
Wat ben jij eigenwijs en er is er maar 1 de dupe van, jou lieve pony.
Hij kan niet praten, maar door stil te gaan staan is zijn manier van praten dat er wat is.
En wat krijgt hij dan, een pak slaag omdat zijn baasje te eigenwijs is om echte les te gaan halen.

Als jij pijn hebt of iets niet begrijpt en het daardoor fout doet, slaat je moeder je dan ook maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:51

NesxNas schreef:
Is jouw zus een gediplomeerde instructrice dan? En je hebt geen antwoord gegeven op mijn post dus ik quote mezelf maar even.
NesxNas schreef:

Deze vraag die ik al een keer eerder gequote heb.

LiannePuthzy

ezzy160 schreef:
[/quote]

\het klopt dat ze geen opleiding heeft, maar je hebt niet voor alles een opleiding nodig om iets te kunnen. En over de fout zit altijd bij de mens; daar ben ik het niet mee eens. Je kunt alles nog zo goed doen,maar als je pony gewoon niet wil, dan kun je daar zelf niks aan doen. Dat ligt dan gewoon aan de pony. Dan wil niet zeggen dat je het dan maar moet opgeven, maar dat doe ik ook niet.[/quote]

voor paardrij instructiece heb je wel een opleiding nodig, end e fout licht wel bij de mens. Jij straft met de zweep dat uis fout, jij wil geen profeisonele hulp dat doe jij fout, kijk waarom de pony het doet, ik weet niet hoe groot jij bent en die pony is maar het kan zijn dat jij te groot bent. het kan zijn dat jij verkeerd zit of verkeerde aanwijzingen geeft. Een paard doet dit nooit expres ofzo hij doet het om te laten merken dat hij pijn heeft ofzo en dat bestraf jij dan. dus ik zou gewoon een gediplomeerde intructeur zoeken of op de manege lessen gaan nemen ofzo. dus heel hart gezegd JIj zit fout niet je pony
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 02-01-14 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

ezzy160 schreef:
jullie hebben het de hele tijd over les maar ik hat ook al gezecht: niet iedereen kan les nemen
wij hebben het geld er gewoon niet voor omdat we ook al voor de pony moeten betalen

Vlug verkopen dan.
Als je geen geld hebt voor les dan hoor je geen paard te houden.
Hard maar waar.

En als hij ziek wordt, als er een ander zadel moet komen, ook allemaal geen geld voor?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:54

Iet medisch? Hoeven te lang? Tandarts bezoekje. Iets met de rug waar door ze bokt. Misschien ben je ook wel te groot? Te klein of te groot bit? Slecht liggend zadel? Hoofdstel dat niet past?

Heb je een foto dat je er op zit?

ezzy160

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:56

ik heb geen foto dat ik er op zit

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:56

ezzy160 schreef:
ik heb geen foto dat ik er op zit

hoe groot ben jij en hoe groot is je pony dan?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:57

Maar lessen zijn heel gevarieerd in prijzen! Je hebt lessen voor 10 euro voor een uur maar ook voor 40 euro voor een uur. En als je een pony aanschaft, moet je weten dat het geld uitgeven nooit ophoudt. Verder ga ik me met little_king, Wat nou als het dier ziek wordt? Laat je hem dan inslapen omdat je geen geld hebt voor de dure kosten van de DA?