De hulp die ik op de manege krijg is teleurstellend... Er zijn 3 instructeurs en dan de eigenaar nog, die hebben allemaal wat geprobeerd, maar stijgen af zonder oplossing. Zowel bij mij als bij andere ruiters wordt het probleem nu zelfs genegeerd, als ik er wat over vraag zeggen ze dat manege paarden altijd vreemde gebreken hebben (
bs vind ik, op de teugel leunen moet toch pijn doen?) Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Dit gaat om een manegepaard en is dus mijn verantwoordelijkheid niet, maar ik wil toch proberen een oplossing te vinden en het probleem niet gewoon uit de weg gaan. Dit paard heeft al 2 keer een teugel gebroken op 1 jaar tijd, dus je kan je voorstellen wat voor druk erop zit, toch geeft ze geen blijk van pijn, loopt heel kalm, oortjes naar voren en luistert goed naar hulpen, ook diegene die met teugels gegeven worden. Kan het zijn dat ze het bit tussen haar tanden vastneemt?Eventjes enkele tips die ik van anderen kreeg en geprobeerd heb:
-Heel koppig met losse teugel rijden, (vindt instructrice niet leuk) paard loopt met hoofd in de lucht, maarja, zo ben ik zeker dat ik haar geen pijn doe.
-Instructrice vertelde mij om sterker met de kuit aan te drijven, wanneer ik na 10 min lang genoeg druk had gegeven zodat ze min of meer van het bit afkwam was ik al aan het einde van mijn krachten. Instructrice had hetzelfde probleem.
-Teugels laten vallen als de druk te groot werd, gedaan, paard struikelde en liep eventjes met hoofd in de lucht, gaat weer leunen, repeat, uiteindelijk niets.
Geef alstublieft tips, theorieën over het ontstaan van zo'n probleem zijn ook welkom, dan heb ik wat achtergrond.
Omdat het een manegepaard is, kan ik niets gaan veranderen in de training, wat wel zou mogen gebeuren, want ze heeft een onderontwikkelde achterhand en een heeel zware voorhand (kan daar een deel van het probleem liggen?) Ik heb naast 8 jaar manegerijden een 3-tal jaren onder begeleiding bij bevriende kwekers meegeholpen jonge paarden in te rijden en kreeg les met oudere dressuurpaarden, allemaal prachtige beestjes zonder problemen, ik heb dus absoluut geen ervaring om dit soort problemen op te lossen.
Tegenwoordig rijd ik zelf vrijwel nooit meer, maar om evt anderen tips te geven ga ik deze even volgen!
Zodra ze die druk geeft is ze al heel actief, maar ik zal een zweepje gebruiken als hulp (en spieren trainen)