Bij het rijden van zijgangen, naar welke kant verplaatsten jullie je gewicht?
IK heb met mijn paard dus dressuurles gevolgd bij super lesegever, heb er veel van geleerd-voor zover ik dacht/ denk dan. nu heb ik geen tijd meer ivm studies en mijn paard staat nu ook een half jaar stil. Met mijn paard lukte wijken, sb ed eigenlijk nooit fatsoenlijk. Bij het wijken zei instructeur dat , als ik naar rechts wijk, ik meer op links moet gaan zitten. Aangezien ik buiten af en toe vage wijk-pogingen in mijn eentje die dingen nog nooit had gedaan, geloofde ik hem en probeerde ik dat op die manier te doen, maar om een of andere manier "wrong het tegen", ik had altijd de neiging om bij wijken naar rechts, op rechts te gaan zitten, en hij zat echt vaak te zeggen van " je zit fout !" als ik dat deed. Op links zitten klonk ook logisch, je "duwt" paard zo andere kant uit, ofzo.
Ik dacht : ligt aan mij, oefenen; ligt aan paard, is scheef, maar eigenlijk zat er geen verbetering in; terwijl de rest wel steeds beter ging en zijn tips wel hielpen, ging ze bij wijken gewoon als een stressbom terug schuin naar de kant spurten; zelfde met sb, willen gaan rennen. Om de een of andere reden nooit vragen bij gesteld, maargoed.
Nu rij ik dus sinds kort een jong paardje van iemand anders, super fijn dier, loopt al fijn stukken nageeflijk en ik wil nu een beetje beginnen met wijken, om het " wijken voor druk idee" erin te krijgen zegmaar ( staat beetje krom maar oke ), en daarna met sb en dergelijke om achterbeen sterker te maken. Nu, ik heb dus amper les en rij vooral op mezelf, en omdat wijken met mijn paard altijd een flop was wilde ik er wat meer over opzoeken, hoe precies het beste aanleren, welke hulpen, etc. wil niks verpesten met een jong dier, dat ook nog niet eens van mezelf is.
Nu kom ik dus tegen dat mensen net meer op rechts gaan zitten als ze wijken naar rechts... ik ben nu dus helemaal in de war...
SB weet ik nu ook niet meer zeker, ik begin nu ook echt te twijfelen. Moet ik op binnen gaan zitten, als je de wijk-logica volgt, of "blokeer" je dan net het binnenbeen dat je wilt activeren/ laten ondertreden met sb? Om over travers/renvers dan nog maar te zwijgen, ik ben compleet in de war van hoe het nu eigenlijk allemaal hoort