terpentijn schreef:Wat is de leeftijd van 't (overigens leuke) paard?
En hoe lang rij/les je al met haar?
Dit i.vm. zeer goede mogelijkheid van gebits/mondproblemen?
Paard is net 10 jaar, Ik rij haar nu inmiddels 5 jaar, maar de meerderheid was eigenlijk gewoon recreatie. Nu sinds ongeveer een jaar heb ik iedere week les met haar.
CarlitaR schreef:Ergens herken ik je verhaal heel erg bij die van mij. Wanneer er druk op de teugel komt kwam ze omhoog, langere teugel of bitloos deed ze prima.
Gister haar na laten kijken want er was een duidelijke bult bij haar kaak zichtbaar. Nu blijkt dat ze een irritatie in de luchtwegen te hebben en een opgezwollen lymfeklier. Waarschijnlijk deed het oppakken haar pijn, door deze bult. Misschien eens kijken of jij dit ook bij jouw paard terug kan vinden?
Ik heb er verder echt geen idee van hoor, maar wie weet helpt mijn ervaring jouw verder.
Ik heb bij haar -nog- geen bulten kunnen ontdekken, maar ze heeft wel al een tijd een irritatie aan haar luchtwegen (is dierenarts voor langs geweest) dit zou ook door het oppakken komen, maar met iedere dag tijmsiroop geven is het eigenlijk verholpen. Dit was dan ook meer een hoestje, maar misschien dat het in verbinding met elkaar staat..
Doubtless schreef:Met alle respect, maar ik vind je sowieso te groot. Hierdoor is het sowieso al makkelijk om haar uit balans te brengen. Wat ik op de foto's zie is dat je been te ver naar voren ligt waardoor jij niet vanuit een centraal punt kunt bewegen en te ver achterin het zadel komt te zitten. Daarnaast vind ik je handhouding ook niet uitnodigen tot een stabiele aanleuning. Niet op je houding letten is geen optie, omdat dit je startpunt is. Als de ruiter niet correct op het paard zit kun je simpelweg niet van het paard verlangen dat het correct loopt.
Je moet inderdaad meer vanuit je been gaan rijden, je laat het nu teveel van haar afhangen terwijl een onafhankelijke zit ZO belangrijk is! Ik zou die teugels en aanleuning laten voor wat het is en hard gaan werken aan jouw zit en balans. Verder oefenen op het 'bij je houden' door te zitten en daarbij de impuls te behouden. Ik gok dat je paard aan de loop gaat met je omdat het dan makkelijker is om de balans te bewaren.
Ik snap je punt met dat ik te groot ben, alleen 5 jaar terug, toen ik haar dus kocht. Was ik net een tikkie kleiner, en lichter. Toen hebben we deze pony gekocht, maar omdat ik nu te groot zou zijn vind ik het alsnog zonde om haar te laten staan. Mijn zit en balans word ook in de lessen behandeld, daarom heb ik les toch??
Een tijd terug had ik het toevallig nog aan de dierenarts gevraagd of het geen kwaad kon dat ik was gegroeid ect. Die vertelde dat het paard ook met jou meegroeit, qua bespiering, zodat hij jouw gewicht zou kunnen dragen. Dit ging dan met name over deze pony..
1metjePaard schreef:Leuk paard heb je.
Wat doet ze als je longeert met de pessoa op de lage stand?
Paard nagevelijk rijden doe je sowieso van achter naar voren, hoe je kan voorkomen dat je paard onder je uit loopt bij het geven van been moet je instructrice kunnen uitleggen.
Met de pessoa zakt ze wel, uiteindelijk. In het begin heeft ze er nog wat moeite mee en houdt ze ook nog iets vast bovenin, maar na wat tempowisselingen en overgangen zakt ze wel.
NoName126 schreef:Ik zie dat je je met de benen 'afzet' om balans te houden/je evenwicht te bewaren. Probeer goed diep te zitten, op je zitbeentjes en je daarbij echt zwaar maken. Goed meebewegen. Handen netjes smal houden en niet zo breed en op je benen zetten. Handen zitten aan jou vast en je armen moeten ze dragen, niet je bovenbenen. Ga niet vastzetten of dwingen met je hand, zo krijg je je paard tegen je, want hij moet zich dan 'verdedigen' tegen jouw hand
Probeer niet teveel te 'dwingen'/spelen met je handen. Probeer je paard goed los te rijden, veel tempowisselingen, veel voltes; controle inbouwen en houden. Als je merkt dat glop nog een stap te ver is, laat dat dan maar even zitten. Stap en draf zijn dan wel even genoeg.
Ga niet dokteren met bitten, pessoa's etc. Ga eerst aan de slag met je eigen houding en manier van rijden. Jezelf laten filmen kan ook een hele eye-opener zijn.
Bedankt voor de tip! Ik zal me binnenkort eens laten filmen, als dit topic dan nog actief is kan ik hem eventueel ook hierin plaatsen.
Misschien een stomme vraag.. Wat je nu noemt met losrijden, dan moet je ook nog 'iets' doen met het hoofd toch? of alleen contact houden en wat buiging/stelling vragen? niet naar beneden rijden?