Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
melody7 schreef:Kun je hem niet in het begin van de rit een keertje lekker uit laten rennen? (als dat voor hem werkt natuurlijk) Als je daar de optie voor hebt natuurlijk, ik laat mijn verzorgpaard altijd meteen een stukje zo hard als zij wil gaan en dan heb ik er de rest van de weg geen omkijken naar terwijl ze als ik dat niet doe de hele weg blijft stuiteren en proberen om harder te gaan..
Brendaaaa schreef:melody7 schreef:Kun je hem niet in het begin van de rit een keertje lekker uit laten rennen? (als dat voor hem werkt natuurlijk) Als je daar de optie voor hebt natuurlijk, ik laat mijn verzorgpaard altijd meteen een stukje zo hard als zij wil gaan en dan heb ik er de rest van de weg geen omkijken naar terwijl ze als ik dat niet doe de hele weg blijft stuiteren en proberen om harder te gaan..
Dat heb ik idd wel eens geprobeerd, maar echt dan is er helemaal geen land meer mee te bezeilen haha
) KittyDylan schreef:Wat voor ras is het? Het kan zijn dat het rennen bij hem in het bloed zit.
Szan schreef:Is het een oplossing om het buiten rijden op te bouwen?
Zomaar een voorbeeldje:
- Eerst gewoon in de bak rijden, en alleen buiten een stukje uitstappen.
- Eerst gewoon in de bak rijden, daarna buiten nog lekker een stukje uitdraven en uitstappen.
- Steeds het rijden in de bak wat korter maken en iets langer buiten rijden.
Krijgt hij op buitenritten wel de kans om af en toe even in zijn eigen tempo te lopen? Begrijp me niet verkeerd, jij bepaalt het tempo ten alle tijden (?). Maar wat ik bij mijn bijrijdmerrie merk, is dat ze af en toe even haar benen moet kunnen strekken. Ik kan wel van haar eisen dat ze alleen stapt en draaft, maar als ik haar (op een door mij uitgekozen moment) toesta om te galopperen (zoveel mogelijk op mijn tempo), is ze daarna een stuk beter te hanteren. De eigenaar noemt het een ventieltje: als het ventiel even open is geweest, is de druk eraf. Maar draai je het ventiel maar half open, zal de druk erop blijven staan en de lucht spuit eruit.
Gaat het rijden in de bak wel goed wat betreft tempocontrole?
Krijg je hem daar wel goed teruggereden op je zit?
NatasjavE schreef:Heel strikt zijn. Steeds als hij harder gaat dan dat jij wil terug nemen. Niet vast blijven houden maar terug nemen tot hij het tempo loopt dat jij wil en dan meteen hand ontspannen. Gaat ie meteen weer harder, meteen weer terug nemen desnoods terug naar stap.
Even lekker uit laten rennen zou ik juist niet doen. Dat is juist wat ie wil en bij de volgende rit wil hijdat weer.
Juist als hij braaf geweest is zou ik hem dan pas eens laten gaan.
Brendaaaa schreef:NatasjavE schreef:Heel strikt zijn. Steeds als hij harder gaat dan dat jij wil terug nemen. Niet vast blijven houden maar terug nemen tot hij het tempo loopt dat jij wil en dan meteen hand ontspannen. Gaat ie meteen weer harder, meteen weer terug nemen desnoods terug naar stap.
Even lekker uit laten rennen zou ik juist niet doen. Dat is juist wat ie wil en bij de volgende rit wil hijdat weer.
Juist als hij braaf geweest is zou ik hem dan pas eens laten gaan.
Dat is precies hetgeen ik nu doe; als hij het tempo heeft wat IK wil ontspan ik mijn hand, en krijgt hij ruimte. Soms werkt dat heel goed (vooral als ik alleen ben met hem) maar andere keren, met name met andere paarden (ook rustige) of als ik op de terugweg ben, dan werkt dat dus niet.....
fjordnina schreef:Alsjeblieft, de gouden tip: http://zefanjacoaching.nl/pages/sub/851 ... paard.html
Brendaaaa schreef:fjordnina schreef:Alsjeblieft, de gouden tip: http://zefanjacoaching.nl/pages/sub/851 ... paard.html
Haha, ja alleen; ik heb echt een SUPERband met mn paard.... hij heeft heel veel respect voor mij zowel onder het zadel in de bak als op de grond, alleen op de een of andere manier overrulled zijn enthousiasme zijn respect voor mij buiten. Ik denk niet dat dat met een paar sessies op te lossen is.
fjordnina schreef:Heel eerlijk? Ik denk het wel. Sterker nog, ik herken je verhaal (en je foto!) uit eigen ervaring.
Wij zijn op de grond weer begonnen en ik ben na 2 weekenden op het punt dat mijn merrie los naast me wandelt en draaft. Ik heb er nog niet weer op gezeten, maar dat is mijn eigen keus geweest. Na een aantal acties in het verleden (ik heb mijn merrie 12 jaar) heb ik zelf angst gekregen om er buiten op te zitten, dus wilde ik eerst weer vertrouwen krijgen. Daarom hebben we het uit elkaar getrokken tot buiten en rijden. In de bak zit ik er wel op. Buiten loop ik ernaast voor dit moment.
Ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen als ik jou was, kost je niks en nee zeggen kan altijd nog.
brighteyes85 schreef:Ik heb hetzelfde gehad, probeer te kijken naar je eigen spanning (benen recht, zelf recht zitten, ontspannen in je lichaam). Als je samen op pad bent laat je de ander erop wijzen. Nooit inhouden daar worden ze vaak alleen maar heter van, laat de ander zich aanpassen aan jou.
Ik heb bij mijn paard een pelhambit in gebruik omdat ze zo aan een liverpoolstang gewend was voor de kar. Nu gebruik ik em alleen als ik alleen ben, als ik samen ben kan ik lekker bitloos crossen.
Succes in ieder geval, het komt echt goed.
nynke55 schreef:Mijn man heeft zijn paard een jaar lang laten stappen en draven buiten. En draf alleen daar waar het veilig was en dan mocht hij ook zo snel draven als hij kon. Pas daarna kon hij veilig een stukje galopperen, zonder dat het paard er vandoor ging.