hard rukken aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

hard rukken aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:57

Me schouders en ellebogen doen er nog zeer van :n
het probleem;
Windigo (10 jaar kwpn) is in de rijbaan lekker voorwaarts en fijn te rijden. In het bos kan hij wel pittig worden maar is goed te houden, nu ben ik van maandag tot woensdag naar de drunese duinen geweest met het kamp van onze PC. Hij was de eerste dag lekker vrolijk en aan het dribbelen nou snap ik dit omdat de hele groep me kaar aanstak. Als ik win op zijn plaats terugzette rukte hij erg hard aan de teugels -denk hierbij aan echt hard rukken dus niet van dat teugels uit je handen trekken-. Het geeft best wel wat pijn aan mijn schouders.. de 2de en derde dag werd hij wel rustiger en deed hij niks als hij helmaal vooraan liep en weg was van de leider. Een andere vos mocht wel voor/naast hem lopen... Ik heb hier dus een echte koploper die ik niet met een zweep kan en wil rijden in de bossen/dressuur. Iemand dus een idee hoe ik dat rukken kan oplossen? lange teugel geven is geen oplossing want dan is ie weg

Tobiaspruim

Re: hard rukken aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:48

martingaal?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:16

Martingaal gaat niet helpen, die is hier niet voor.

Wat ik lees, is dat je paard erg voorwaarts is, en geen zin heeft om zich in te laten houden.
Reageert hij wel als je een ophouding maakt? Of gaat hij dan alleen rukken?

Hoe is de ontspanning verder? Moet je de hele tijd inhouden? Staat er telkens druk op de teugel?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:22

Ben jij helemaal ontspannen of stiekem zelf wat druk/zenuwachtig/vrolijk?
Veel ophoudingen en na de ophouding ook zelf weer ontspannen. Vaak zie je de ruiter het netjes proberen op te lossen en vervolgens niet meer te ontspannen en het paard hierbij ook geen ruimte meer te geven.

Als ik weet dat ik continue vastgehouden word ga ik ook alvast rukken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:11

toch is het jouw taak langere teugel te geven en te trainen, om hem op een andere manier gestopt te krijgen.
teugels zijn er echt niet om aan te trekken, teugels zijn niet bedoelt als een soort rempedaal, ...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:12

ja dat snap ik, Ik zelf zou misschien ook wel blij zijn O:) Ik weet dat als ik veel druk erophoud hij gaat bokken en ikzelf laat mijn teugels lossers als hij stapt. Maar uit een rengalop kan ik hem zonder hard te trekken stil zetten

aeolusnr1 schreef:
toch is het jouw taak langere teugel te geven en te trainen, om hem op een andere manier gestopt te krijgen.
teugels zijn er echt niet om aan te trekken, teugels zijn niet bedoelt als een soort rempedaal, ...

het leuke is dat hij thuis rustig stapt... dus kan het 1x per jaar 3 dagen in de duinen trainen en wil graag volgend jaar zonder pijn na de ritten rijden, ik zie mijn teugels als een stuur middel en het contact houden met zijn mond en ik trek er zeker niet aan omdat hij best gevoelig is en wil dat graag zo houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:21

Een paar keer heel duidelijk maken dat jij de baas bent en hij jouw tempo aan moet houden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:28

Dit:

LoveBodin schreef:
Wat ik lees, is dat je paard erg voorwaarts is, en geen zin heeft om zich in te laten houden.

Heb ik dus ook met mijn pony, op buitenrit. Ik lees ff mee voor tips.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:11

Maar ontspan jij na zo'n ruk? Geef jij hem dan weer ruimte?

Ook een idee is te slalommen op rechte stukken, dus afwisselend linker- en rechter stelling te vragen. Het idee is je paard bezig te houden lichamelijk op de stukken dat hij hard wil. Als hij een oefening moet doen, dan heeft hij geen tijd om na te denken over hard te gaan.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 20:02

VivaLaVida schreef:
Een paar keer heel duidelijk maken dat jij de baas bent en hij jouw tempo aan moet houden?

Dat werkt voor 1 minuutje :+ Wil graag iets dat lang werkt

Selka schreef:
Maar ontspan jij na zo'n ruk? Geef jij hem dan weer ruimte?

Ook een idee is te slalommen op rechte stukken, dus afwisselend linker- en rechter stelling te vragen. Het idee is je paard bezig te houden lichamelijk op de stukken dat hij hard wil. Als hij een oefening moet doen, dan heeft hij geen tijd om na te denken over hard te gaan.

Na een ruk geef ik hem iets daarna weer ruimte. Ik merkt wel dat schoudervoor werkte maar ik zal volgend jaar is proberen om een stukje van de groep weg te rijden en heuveltjes te gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:52

Tja. Als mijn paard zo hard zou rukken had ik er een slof om gehangen. Gewoon op langere normale lengte houden, en als hij dan rukt dan pas komt hij de slof tegen. Maar goed dat is niet iets wat iedereen wil proberen :+

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:59

LoveBodin schreef:
Martingaal gaat niet helpen, die is hier niet voor.

Same here, houd dit topic ook even in de gaten. Ben benieuwd of hier misschien de "gouden" tip gegeven word.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:06

VivaLaVida schreef:
Tja. Als mijn paard zo hard zou rukken had ik er een slof om gehangen. Gewoon op langere normale lengte houden, en als hij dan rukt dan pas komt hij de slof tegen. Maar goed dat is niet iets wat iedereen wil proberen :+

Same here!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:16

Mijn haflinger heeft het ook wel eens. Normaal eerder het type "liever lui dan moe" maar soms is hij ineens super gemotoveerd en dan is de rem ook wel eens zoek. Aannemen en weer nageven op indien ik de ruimte heb op een volte zetten doe ik dan. Maar als het echt nodig is (verkeer) gebruik ik alsnog de teugels als noodrem en dan stáát hij ook. Liever idioot dan dood. ;)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:20

VivaLaVida schreef:

ik heb een slechte ervaring met een slof :n -god wat lijk ik nu een zeurdoos zeg- 2 zwaar gekneusde pinken maar dat was met mijn vorige -inmiddels overleden- paard ik ga hem binnen kort wel aanschaffen ik heb nu wel is van, oliebol had ik er nu maar een

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:47

Tja je schouder of arm uit de kom lijkt me ook niet alles! Hij heeft nu een goede truc want als hij rukt geef jij hem ruimte... onbewust word hij dus gemotiveerd om dit te blijven doen.
Lastig als ze zo slim zijn! Succes in ieder geval :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:38

Nooit rukken aan de teugel, als het paard aan de teugel rukt doet hij dat vaak om een rede,
Ik had het toevallig van de week met een van mijn paarden , hij is altijd heel fijn te rijden op zit en minimaal contact, maar in een keer met aandraven trok hij de teugels uit mijn handen , ik ben op onderzoek gegaan en kwam een knoop in zijn spieren tegen, nu hebben die weg kunnen masseren en voor het rijden even nakijken en het probleem is opgelost, dus vaak probeert het paard iets duidelijk te maken, ik zou zeggen luister daar naar,
Ga in elk geval niet terug trekken, daar schiet je niks mee op,ook slof o.i.d lost de oorzaak niet op.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 08:23

midgie schreef:
Nooit rukken aan de teugel, als het paard aan de teugel rukt doet hij dat vaak om een rede,
Ik had het toevallig van de week met een van mijn paarden , hij is altijd heel fijn te rijden op zit en minimaal contact, maar in een keer met aandraven trok hij de teugels uit mijn handen , ik ben op onderzoek gegaan en kwam een knoop in zijn spieren tegen, nu hebben die weg kunnen masseren en voor het rijden even nakijken en het probleem is opgelost, dus vaak probeert het paard iets duidelijk te maken, ik zou zeggen luister daar naar,
Ga in elk geval niet terug trekken, daar schiet je niks mee op,ook slof o.i.d lost de oorzaak niet op.

Dus hij heeft alleen een knoop in zijn spieren 1maal per jaar in oktober? Volgens mijn bijrijder liep hij gistten echt fijn en soepel. Ik ruk erzelf ook niet aan.

Ik kan nou zo die andre reactie niet vinden maar,
Ik geef hem na een ruk niet direct de ruimte pas als hij rustig loopt mag hij ruimte. Dan beging hij te draven en vang ik hem voorzichtig op en rukt ie weer, het is een circel die ik graag wil doorbreken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:23

Je stelt hier een probleem in vraag, je krijgt een hele reeks antwoorden, en dan begin je dadelijk met uitvluchten te zoeken en te zeggen dat het eigenlijk bij jou allemaal wel goed verloopt.
Je zegt zelfs dat de fout niet bij jou ligt want je doet het goed en beloont het paard op het juiste moment.
Tjaaaa waarom stel je dan de vraag hier ?????
Dit is me niet helemaal duidelijk.
Maar helemaal in orde lijkt het me niet.

dreamer3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:33

Steeds als die door je heen gaat. in een keer in zn achteruit zetten en dan echt een aantal passen. Alles wat hij in zn vooruit doet. zet jij hem naar achteren. Gaat ie vanzelf wel begrijpen dat hard gaan geen zin heeft. Dit rijdt niet erg lekker in het begin, maar vangen ze heel snel op. Als je dit consequent blijft doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:37

nou kijk ik wil het rukken stoppen en zoek nu een reeks antwoorden die ik volgend jaar kan gebruiken. Het is een vervelende cirkel die ik wil doorbreken en de fout zou ook misschien wel bij mij liggen maar ik zoek hier ervaringen van anderen die mij verder willen helpen en dit wél opgelost hebben gekregen

dreamer3 schreef:
Steeds als die door je heen gaat. in een keer in zn achteruit zetten en dan echt een aantal passen. Alles wat hij in zn vooruit doet. zet jij hem naar achteren. Gaat ie vanzelf wel begrijpen dat hard gaan geen zin heeft. Dit rijdt niet erg lekker in het begin, maar vangen ze heel snel op. Als je dit consequent blijft doen.

Zou dat werken en springt hij dan niet weg? een goede voor volgend jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:40

Zoek je goede positie in de colonne, wil hij voorop? Ga dan niet geforceerd achter lopen. Dit los je niet zomaar even op..zijn gangen zijn misschien ook sneller en steeds inhouden maakt ze heet.

Hulpteugels gaan hem sterker maken, dan kan hij lekker zijn onderhals trainen..

Heb ook zo een paard gehad en achteruit zetten gaat echt niet....

Ik ging met ongebroken pelham met twee teugels, reed op een teugel en hield de tweede losjes vast, die hoef je maar een kleine fractie 1 keer in te zetten en hij blijft echt wel bij je...kon met ontspannen teugel blijven rijden..niks getrek, maar dat moet je willen..

Buiten rijden is niet altijd makkelijker dan in de bak en kan soms best gevaarlijk zijn, paarden kunnen veranderen in hele andere type paarden en dat moet jij ook leren om mee om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-13 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:41

Let wel op dat een paard op de rem zetten hele vervelende gevolgen kan hebben. Zo heb ik een brave zien veranderen in een stijgerend monster. Want ook vanuit stilstand kun je klieren..

Ik zou gewoon eens een instructeur mee naar buiten nemen, die kan het beter inschatten dan wij vanaf de pc. Plus mocht het nodig zijn kan hij/zij dan eens overstappen en voelen waar het "mis" gaat.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:44

Selka schreef:
Let wel op dat een paard op de rem zetten hele vervelende gevolgen kan hebben. Zo heb ik een brave zien veranderen in een stijgerend monster. Want ook vanuit stilstand kun je klieren..

Ik zou gewoon eens een instructeur mee naar buiten nemen, die kan het beter inschatten dan wij vanaf de pc. Plus mocht het nodig zijn kan hij/zij dan eens overstappen en voelen waar het "mis" gaat.

Aja er was ook een instructeur bij en die liep de 2de dag naar achteren en daarna was hij rusitg toen hij opkoop/alleen liep. Ik zal is kijken of ik van de lente mijn dressuur instructrice kan meesleuren want die heeft hem min of meer gekeurd of hij iets voor mij was :+ ik vind dit een echte goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:48

44Myrthe44 schreef:
VivaLaVida schreef:

Same here!

kan je vertellen dat slof niet werkte bij die van mij; die kan ook zo vreselijk hard trekken aan de teugels en gaat doodleuk door de slof heen...