paard bokt wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

paard bokt wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:05

Ik rij sinds kort een paard bij. het is een haflinger, hoe groot weet ik niet hij is al 8.
De eigenaresse zegt dat het paard al lang problemen heeft met dominantie. (hij zit heel vaak in je ruimte.)
het zadel is pas nagekeken maar ligt perfect.
verder heeft het paard spraakgebrek: volgens dierenarts is dit niets wil het toch ff melden.
in de galop wil het paard in de hoek bij de uitgang stilstaan. gaat bokken als je aanspoort, been zweep wat dan ook hij gaat gewoon bokken.
je kan geen hele ronde galloperen omdat hij bokt en eruit valt. zijn geen kleine bokjes maar moedwillig je uit het zadel werken om onder het werk uit te komen.
ik zit nu heel erg te twijfelen valt hij hier doorheen te rijden?
de eigenaresse durft zelf niet te galloperen op hem ivm het bokken.

ik hoop dat jullie tips hebben.

betadine

Re: paard bokt wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:10

Ja dit kun je eruit rijden, maar dan moet je consequent blijven en hem zijn zin niet geven. Wellicht gaat dit beteren als hij echt in training staat, want doordat hij met zijn eigenaresse niet veel galoppeert zal hij het ook nog moeilijk vinden iets wat zal verbeteren met training tot dat het natuurlijk wordt.
Lijkt me zeker haalbaar om dit eruit te rijden, maar dan moet je wel zelfzeker genoeg zijn en kunnen doorbijten als hij moeilijk doet. Probeer in het begin altijd af te sluiten met een positief stukje galop zodat die negatieve circel van galop=frustratie doorbroken wordt.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:13

betadine schreef:
Ja dit kun je eruit rijden, maar dan moet je consequent blijven en hem zijn zin niet geven. Wellicht gaat dit beteren als hij echt in training staat, want doordat hij met zijn eigenaresse niet veel galoppeert zal hij het ook nog moeilijk vinden iets wat zal verbeteren met training tot dat het natuurlijk wordt.
Lijkt me zeker haalbaar om dit eruit te rijden, maar dan moet je wel zelfzeker genoeg zijn en kunnen doorbijten als hij moeilijk doet. Probeer in het begin altijd af te sluiten met een positief stukje galop zodat die negatieve circel van galop=frustratie doorbroken wordt.

ik heb vandaag 8 keer overnieuw moeten beginnen voor ik een hele ronde kon galloperen zonder bokken.
waarvan ik er twee keer bijna afviel.
ik begin intussen wel een beetje eng te vinden.
vandaag gallopeerde hij bijvoorbeeld recht op de kant af terwijl hij bokte, het was dat hij anders tegen de kant aan knalde anders lag ik tegen de kant aan.
hij staat niet in training ik rij hem en de eigenaresse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:40

Over het algemeen is het paard niet degene met het dominantieprobleem :))

overigens is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten ;) ik heb een merrie gehad, die heel dominant was in de koppel (op een heel vriendelijke manier trouwens, maar ze was wél de baas), ik heb nu een merrie die te jong is om dominant te zijn, maar wel een dame met echt een eigen persoonlijkheid en een heel eigen wil. Ik heb met beide dames nooit een probleem gehad, ik heb ze netjes opgevoed. En ik denk dat dat bij jouw bijrijdpaard het hele eiereten is: heel vaak in je ruimte komen klinkt mij vooral als onopgevoed gedrag en respectloos gedrag in de oren.

Je paard gaat niet automatisch respect voor je hebben, je zult duidelijk moeten gaan maken dat jij wilt dat hij je respectvol en beleefd benadert. Dus: corrigeer hem als hij in jouw ruimte komt, van zacht (wijzen naar hem, zodat hij wijkt voor druk en uit jouw ruimte gaat, bij voorkeur achteruit) tot iets harder (vingerdruk, dan druk van je hele hand, tik met je hand, tik met halstertouw, knal met halstertouw). Je paard corrigeren is niet erg, maar bouw het wel op, als een subtiel signaal voldoende is, is het onbeleefd en onrechtvaardig om met grof geschut te komen.
Ik vermoed dat dit paard niet consequent beleefd gedrag is aangeleerd, en een paard bedenkt dat niet zelf, je zult ze dat moeten leren. Dus imo niet het probleem van het paard, maar van een inconsequente eigenaar.

Dan klinkt het alsof hij het rijden totaal niet leuk vindt en geen balans heeft. Tijd om daar wat aan te doen dus. Vindt hij de galop nog te moeilijk, laat die zitten. Ga stappen en draven, doe simpele oefeningetjes, beloon wat hij goed doet, en maak je vooral niet druk om het plaatje. Je zult merken dat de balans na verloop van tijd steeds beter wordt in stap en in draf, dat hij het rijden leuker gaat vinden (omdat er niet steeds dingen gevraagd worden die hij helemaal niet kan, stel jij moet steeds opdrachten doen die veel te moeilijk zijn, dan wil jij ook niet meer werken, ga je ook dingen bedenken om er onderuit te komen).
Verder raad ik je aan om les te nemen, goede les, en die is niet goedkoop, maar wel zeer de moeite waard.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:46

Yamcha schreef:

overigens is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten ;) ik heb een merrie gehad, die heel dominant was in de koppel (op een heel vriendelijke manier trouwens, maar ze was wél de baas), ik heb nu een merrie die te jong is om dominant te zijn, maar wel een dame met echt een eigen persoonlijkheid en een heel eigen wil. Ik heb met beide dames nooit een probleem gehad, ik heb ze netjes opgevoed. En ik denk dat dat bij jouw bijrijdpaard het hele eiereten is: heel vaak in je ruimte komen klinkt mij vooral als onopgevoed gedrag en respectloos gedrag in de oren.

Dit stukje ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een hele tijd geleden een paard bijgereden die zeker wel dominant was naar mij. Was ook de alpha merrie in de (kleine) kudde. Tegenover mij was ze heel erg dominant en ik kon het absoluut niet met haar vinden. De eigenaresse daarentegen, dat waren als 4 handen op 1 buik bij wijze van spreken. Niks mee aan de hand. Zij deed ook parelli met het paard en dat ging super, alleen niet met mij. Paard mocht mij niet, en ik haar op t laatst ook niet zo meer :'). Dus maar een punt achter gezet na veel proberen...
Ik vind dus wel dat een paard dominant kan zijn, maar door mij toen nog onervarenheid, maakte ze misbruik van de situatie, ondanks dat ze verder wel goed opgevoed was.

De rest van je verhaal ben ik het wel mee eens.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:47

helaas heb ik gewoon echt geen geld om les te nemen.
verder heeft de eigenaresse wel les maar de eigenaresse komt over als ze hem toch iets te eng vind.
verder ben ik zelf heel consequent op het moment dat een klein signaal niet goed genoeg is dan maar een groot signaal.
verder drukt hij zijn rug eruit, hij loopt niet ontspannen. met grondwerk kan hij het echter wel.
ik kan hem zelfs aan het einde van het rijden niet ontspannen krijgen hals strekken doet hij dus niet.
dus ik denk dat het probleem in zijn rug ligt maar ik heb dat al aangegeven bij de eigenaresse maar ik denk niet dat er een osteopaat bij gaat komen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:50

is het paard scheef? Dat kan ook veel problemen opleveren. Is ie wel braaf in de andere gangen en de omgang?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:52

omgang niet echt, veel is gewoon onopgevoed.
draf vind ie stelling en buiging heel moeilijk op 1 kant.
ja hij is scheef. reden waarom ik eigenlijk vind dat je niet meer moet rijden maar osteopaat erbij moet halen of masseur.
ik heb zelf grondwerk voorgesteld.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:56

Rianne1994 schreef:
omgang niet echt, veel is gewoon onopgevoed.
draf vind ie stelling en buiging heel moeilijk op 1 kant.
ja hij is scheef. reden waarom ik eigenlijk vind dat je niet meer moet rijden maar osteopaat erbij moet halen of masseur.
ik heb zelf grondwerk voorgesteld.

Dat zou wel een goede eerste stap zijn ja.. Verder kun je rechtrichtende oefeningen d.m.v. met grondwerk en onder het zadel al veel bereiken. Ik zou idd. de galop ook nog even laten zitten.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:00

helaas heb ik zelf niet veel ervaring dus dan zou ik daarin les moeten nemen.
of de eigenaresse zelf.
ik wil best helpen maar ik heb totaal geen klik met het beestje.
ik heb vandaag op de volte met grondwerk geoefend met achterbenen er goed onder zetten, kont er niet uitgooien en stelling en buiging in ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:05

Rena100 schreef:
Yamcha schreef:

Dit stukje ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een hele tijd geleden een paard bijgereden die zeker wel dominant was naar mij. Was ook de alpha merrie in de (kleine) kudde. Tegenover mij was ze heel erg dominant en ik kon het absoluut niet met haar vinden. De eigenaresse daarentegen, dat waren als 4 handen op 1 buik bij wijze van spreken. Niks mee aan de hand. Zij deed ook parelli met het paard en dat ging super, alleen niet met mij. Paard mocht mij niet, en ik haar op t laatst ook niet zo meer :'). Dus maar een punt achter gezet na veel proberen...
Ik vind dus wel dat een paard dominant kan zijn, maar door mij toen nog onervarenheid, maakte ze misbruik van de situatie, ondanks dat ze verder wel goed opgevoed was.

Sommige paarden kunnen je ook gewoon niet mogen :)
en paarden zijn idd wel opportunisten, ze pakken de ruimte die je geeft, dat absoluut :j maar dat is geen dominantie bij het paard vandaan imo, maar inconsequent gedrag van de opvoeder/eigenaar. Mijn Lynn doet dat ook, die kan écht vreselijk over mensen heenlopen, en ze is daarbij ook nog eens bloedsnel, heel vaak ben je gewoon niet snel genoeg. Anderzijds hebben veel mensen ook weinig kaas gegeten van opvoeden, van consequent zijn, van paardengedrag. Mijn paard is er dan zo één die uit de band springt, zij voedt zichzelf echt niet op, en hoe meer ruimte ze krijgt, hoe meer zij denkt: mooi!
We hebben hier ook een pony op stal, dat dier is echt de vriendelijkheid zelve, die zal hooguit wat extra hooi pakken, maar hij loopt ook zoet mee met mensen die heel onduidelijk zijn en angstig en verlegen in hun gedrag...... die blijft gewoon zoet. Maar dat is wel de meest dominante pony op stal, in de koppel hoeft-ie echt maar een oortje te bewegen, ieder paard heeft een heilig respect voor hem.

@ TS: denk dat grondwerk best heel veel kan doen in de verhouding tussen jou en het paard. Verder kun je het mooi gebruiken om te longeren, dat vind ik een heel fijne manier om een paard's balans te verbeteren, zonder de belasting van de ruiter.
Ik zou zeggen: back to the basics. Het lijkt een stap terug, maar het is denk ik een grote stap vooruit :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:07

Rianne1994 schreef:
helaas heb ik zelf niet veel ervaring dus dan zou ik daarin les moeten nemen.
of de eigenaresse zelf.
ik wil best helpen maar ik heb totaal geen klik met het beestje.
ik heb vandaag op de volte met grondwerk geoefend met achterbenen er goed onder zetten, kont er niet uitgooien en stelling en buiging in ontspanning.

http://www.paardenbegrijpen.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:14

Spraakgebrek?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:15

voordeel was dus dat ik met mijn eigen paardje dit ook had gedaan, met longeren zegt ze dat hij een crim is. naar je toe komen gewoon niet willen lopen etc verder weet ik het zelf niet.
ik vind het gewoon vervelend dat ik totaal geen klik heb met hem.
maakt het voor mij niet leuker om wat met hem te gaan doen.

met spraakgebrek bedoel ik:
willen hinniken en dan half stikken (zo klinkt het)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:23

Rianne1994 schreef:
voordeel was dus dat ik met mijn eigen paardje dit ook had gedaan, met longeren zegt ze dat hij een crim is. naar je toe komen gewoon niet willen lopen etc verder weet ik het zelf niet.

Ah op die fiets. Misschien Cornage?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:24

Joolien schreef:
Rianne1994 schreef:

Ah op die fiets. Misschien Cornage?

ik ben wellicht nu heel dom maar wat is dat?
ik weet eigenlijk niet of ik nog wil rijden. tuurlijk banketstaaf voor de eigenaresse maar het zit niet goed voor mijn gevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Dat is een verlamming van de stemband waardoor een paard dus niet goed kan hinniken en soms tijdens het rijden ook een piepend geluid laat horen.

Als je geen klik hebt moet je t niet doen :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:31

dat had ik eigenlijk ook ff nodig, maarja hoe breng je dat bij de eigenaar.
tijdens het rijden doet hij het wel eens, met hinniken stikt hij eerst half en dan komt er een hinnikje uit.
briesen lukt hem echter wel goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 05:09

Ik heb een cornage pony maar kan prima hinniken hoor. Net een hengst als hij zijn stembandjes gebruikt.

Of les nemen en als je het niet leuk meer vind ermee stoppen

Als je geen klik heb moet je ermee stoppen... Sommige haflingers hebben nu eenmaal een koppie erop zitten en daar moet je mee om kunnen gaan.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:16

Mando schreef:
Ik heb een cornage pony maar kan prima hinniken hoor. Net een hengst als hij zijn stembandjes gebruikt.

Of les nemen en als je het niet leuk meer vind ermee stoppen

Als je geen klik heb moet je ermee stoppen... Sommige haflingers hebben nu eenmaal een koppie erop zitten en daar moet je mee om kunnen gaan.

sorry hoor maar dat vind ik juist zo leuk aan haflingers >;)
ik heb gewoon geen klik met dit ene paardje dat het een haf is staat daar van los.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:05

ik ben het wel eens met "yamcha"
Het probleem zit altijd en echt altijd bij de mens, het kan heel goed zijn dat jij er geen oplossing voor vond, maar dat neemt niet weg dat het probleem bij jou zat.

Rena100 schreef:
Yamcha schreef:

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:18

ik heb het paard twee keer gereden en dan is het mijn schuld? :?
beetje rare conclusie, ik concludeer alleen dat het paard voor mij niet de juiste match is.
en ik denk ook dat het vooral onopgevoed gedrag is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:30

Ik vermoed eerder dat je hier met een lastige combinatie te maken hebt van wat onopgevoed gedrag, een eigenaar die niet goed (meer) durft en een paard dat niet lekker in zijn vel zit. Alle drie zijn wel op te lossen, maar niet in 1x en waarschijnlijk ook niet door dezelfde persoon.

Jammer dat je geen klik met het beestje hebt. Anders zou je kunnen beginnen met grondwerk om het paard beter te leren kennen, er een band mee op te bouwen en op te voeden.
Daarna kan je longeren om je paard wat rechter te richten en spieren op te bouwen, als je voldoende kennis hebt om een paard goed te longeren en niet alleen maar wat te laten bewegen.
Wat rijden betreft, als je dat blijft doen, voorlopig even niet de galop meenemen maar het houden bij oefeningen in stap en draf, waarbij je ook weer aan rechtrichten/gymnastiseren/balans werkt.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:32

nouja paard moet eerst worden nagekeken volgens mij.
en wat betreft het longeren nee daarin heb ik niet genoeg kennis.
daarin ben ik heel eerlijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:41

Eerst het paard laten nakijken is een prima begin, zeker als de eigenaresse het daarmee eens is.

Tot die tijd gewoon allebei even niet onder de vrouw galopperen met dit paard en alleen onbelaste galop vragen aan de longe of door middel van freestylen.