Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:35

Wie o wie heeft een goede tip?

Ik rij een onwijs leuk paard bij. Rijtechnisch een paard wat alles voor je doet, super licht op de hulpen en op twee pinken te rijden.
Het paard heeft alleen wel een eigen willetje en nogal een hoop humor. Ik heb zelf 15 jaar rijervaring, máár eigenlijk op alleen brave paarden. Paarden waar je wel aan moet werken (rijtechnisch gezien) maar geen schikkerige of kijkerige paarden. Met een kijkerig/schrikkerig paard heb ik dus gewoon weinig ervaring, en dat merk ik terug in mijn rijden. Ik reageer langzaam en "schrik" zelf, waardoor ik weer verkrampt ga zitten.

Het paard is, wanneer je hem goed aanpakt, super braaf en niet kijkerig. Op het moment dat je echter gewoon lekker rondrijdt, "ziet" hij van alles. Het begint met enorm kijken, het volgende rondje wegspringen, en het rondje erop vol op de rem en omdraaien. Hij is niet bang voor "iets", want ieder rondje is het ergens anders, en soms zit er zelfs bij iedere bakletter een bakkabouter :+ Ik weet van de eigenaresse dat hij je op deze manier uittest, omdat hij dit gedrag (blijkbaar) vaker laat zien bij nieuwe ruiters.

Ik heb al verschillende tactieken geprobeerd:
-Negeren (werkt niet, gedrag verergerd)
-Straffen met stem (gericht aan dovemansoren)
-Straffen met been en tikje van de zweep (werkt iets)

Op dit moment werkt het beste schoudervoor rijden op het moment dat ik wat spanning op voel komen, en hem als het ware opsluit tussen twee teugels en twee benen. Het probleem is dat je soms heerlijk ontspannen rondrijdt en het niet voelt aankomen, waardoor ik niet op tijd kan "ingrijpen". En om nou constant schoudervoor te rijden :') ...

Het gebeurt alleen op de hoefslag. Het paard mentaal uitdagen werkt soms, maar soms ook averechts. Bijv. bij changementen let het paard onwijs goed op mij en let hij totaal niet op "enge dingen". Maar als hij wat heter wordt, dan wordt hij ook weer kijkeriger.

Ik ga wat lessen nemen bij de eigenaresse omdat zij hem onwijs goed kent, maar ik dacht: Wellicht heeft iemand op Bokt ervaring met een dergelijk paard en heeft iemand de gouden tip :D

A_nouk

Re: Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:37

Ik denk dat je hem/haar gewoon echt actief bezig moet houden, niet continue over de hoefslag veel figuren veel tempowisselingen en vooral tussen 2 benen en teugels houden :j

Hier ook een paard wat wanneer het niet uitdagend genoeg is alle kanten op wil vliegen en vooral terug in tempo komt heeeeeel langzaam aan.

Consequent blijven :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:43

De gouden tip heb ik niet.. Maar toen ik mijn pony net had, had ik precies hetzelfde probleem. De uitdaging moest erin blijven, anders bleef hij er niet bij. Dus ik zorgde ervoor dat die uitdaging erin bleef :+

Uiteindelijk voelde ik steeds sneller de spanning opkomen dus was ik het uiteindelijk gewoon voor. Hij werd zelf ook steeds rustiger en nu hebben we dat 'probleem' alleen als we ergens anders heen gaan.

Fijne is wel, dat je onwijs pittig kan rijden als je die spanning onder controle hebt. Ik gebruikt het altijd goed in mijn proeven haha :D

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:46

Voor elk paard is er een andere oplossing, maar je bent al goed aan het zoeken en proberen aan je verhaal te lezen. :) Wat ik bij de mijne doe zodra ze begint te kijken -soms vindt ze iets écht een beetje gek of spannend, maar ze kan soms ook de actrice uithangen.. :+ - is op een volte 10/15 meter zetten en die gaan vergroten en verkleinen zodat ze lekker bezig blijft. Dit doe ik dan op de plekken waar ze de 'enge' dingen ziet en dan heeft ze er op een gegeven moment geen erg meer in lijkt het. Probeer ook goed op je houding te letten, ze voelen het als de beste wanneer je ook maar iets verkrampt, dus haal adem en schudt de spanning af en toe even uit je lijf. -letterlijk ja.. het werkt echt hahah!-

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:47

Ik ga mee met bovenstaande, allereerst lekker bezig houden. Hoeft niet overactief qua tempo, zodat hij weet wordt,
maar wel gewoon continu bezig blijven. :j Figuren en oefeningen blijven rijden, tempowisselingen, zodat de aandacht bij jou blijft.

Je kan rustig schoudervoor rijden als het steeds op 1 bepaalde plek is, dat je 'm er zo langs rijdt, maar bezig houden is het belangrijkste.

En laat niet met je sollen! Net wat je zelf zegt, pas als je wat strenger bent reageert hij, dan nog wat strenger zijn!
Je mag 'm dan best een keer flink been geven en laten weten dat jij de baas bent en de regels bepaalt.
Dat is zijn reden om uit te testen, of hij de baas is of jij! :) Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:24

Dit soort paarden moet je voorwaarts en met impuls rijden en bezig houden met figuren en tempowisselen.

Verder ook een kwestie van zelf sneller leren worden. Dus schoudervoor pakken en zo uitbreiden is echt niks mis mee.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:16

Probeer je paard altijd voor te zijn :) hou hem lekker actief bezig en biedt geen kans om überhaupt te kunnen 'schrikken'.

Concrete tips die ik je kan geven:
- Blijf constant figuren rijden, wendingen etc.
-Rij zo veel mogelijk (schijn) overgangen. Ga niet 'zomaar' een rondje over de hoefslag, maar houdt hem bezig, bv.: aantal passen terug rijden, daarna weer naar voren rijden, stelling, contrastelling etc.

Welke oefeningen rijdt zijn eigenaar (welk niveau)? Probeer daar wat oefeningen van mee te pakken, maar ga ook nieuwe dingen uitproberen (bijvoorbeeld balkjes draven, sprongetje), zolang hij maar geen kans krijgt om zich gaan te vervelen :)

Heel veel succes ermee!

Samanthaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:49

Jaa, mijn pony is ook vrij schrikkerig. De laatste tijd gaat het gelukkig veeeel beter, maar wat bij mij goed werkt is, eigenlijk precies wat er allemaal al gezegd is, goed voorwaarts en aan de hulpen rijden (tempowisselingen etc) en niet alleen door de hoefslag maar idd veel figuren rijden.

Succes, hoop dat het bij jou ook goed gaat !

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:16

Thanks voor alle tips!

De eigenaresse heeft het paard zelf uitgebracht op ZZ-Licht niveau, maar het paard kent alles t/m de Grand Prix.
Ik ben zelf M1/M2 niveau. Af en toe probeer ik wel wat moeilijkere oefeningen mee te nemen, om hem mentaal actief te houden. Ik merk dat hij bij de changementen enorm op mij let. Als ik op de "enge hoefslag" changementen om de twee of drie passen rijdt (meer red ik echt niet met mijn rij-niveau, hij kan ze om de pas) let hij onwijs goed op mij. Maar rijd ik een travers dan let hij éxtra op het enge buiten de bak en schrikt hij veel sneller.

Ik ga iig proberen minder "doelloos" op de hoefslag te blijven rijden (dit doe ik wel nogal snel). En anders op de hoefslag meer tempowisselingen naar voor en terug te rijden om hem met z'n aandacht bij mij te houden. Volte tien meter is ook wel een goeie voor het moment dat hij wat wegspringt. (Hij gaat niet aan de kletter en schrikt niet gemeen, maar dan kan ik hem wel meteen weer onder controle krijgen).

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:18

met die van mij moet ik altijd gewoon bezig blijven als ze nep gaat schrikken. Stelling naar binnen vragen als ik haar oren al naar voren zie gaan haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:21

sneller leren reageren en als je hem voelt opspannen buitenteugel er aan, aanleuning er in proberen te houden en góed blijven rijden, niet verkrampen, het is van het verkrampen dat ie "profiteerd" want dan geef je hem in feite de ruimte om weg te springen. Je hoeft hem niet perse vooruit te rijden, sommige paarden rijdt je soms zelfs best eerder meer terug; eerst controle dan pas tempo. :) Dan maar eens één keer even een ophouding als je voelt dat ie wil gaan spannen en dóór in het tempo of de oefening die je aan het doen was. Of je zet hem juist helemaal stil tot hij na geeft en ontspant. Dan gaat het "leuke" er ook snel van af. Dan bereikt ie nl. geen controleverlies van jouw kant. Je vraagt hem slechts "toevallig" een andere oefening die jou dan ook "toevallig" makkelijker uit komt om hem te beheersen maar dat weet hij niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:22

marieke_irma schreef:
met die van mij moet ik altijd gewoon bezig blijven als ze nep gaat schrikken. Stelling naar binnen vragen als ik haar oren al naar voren zie gaan haha.

Zo doe ik het nu dus ook, haha. Ik zie z'n oren naar voren gaan, dan weet ik dat er binnen 1 tot 3 meter een schrik-actie komt, en rij ik hem meteen wat schoudervoor en "voorkom" ik de schrik-actie.

Maar soms gaat het zo snel dat ik het niet eens door heb en het is al gebeurd :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:22

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:24

Het blift natuurlijk wel 5 a 600kg paard... Zo nu en dan gaat hij nu eenmaal een keer sneller sterk zijn dan jij het kan voorkomen... :) Dat kan elke ruiter voor krijgen... Kijk naar Satchmo en Isabell... Daar was Satchmo ook even sneller en sterker ondanks dat Isabell toch een zeer, zeer handige ruiter is. ;) Dus het is ook geen schande als je een keer te laat bent. Probeer dan of je de "schrikactie" relatief snel kan omzetten in een oefening, oefening goed? Belonen! Ook al was het na een schrikactie, je beloont dan de oefening en dus hetgeen je wil hebben. Dat werkt vaak beter dan het ongewilde afstraffen. :) (waarmee ik niet wil zeggen dat je hem niet op zijn lazer mag geven als hij iets doet wat je niet wil, maar ook belonen als hij daarna de correctie aanvaard en wel doet wat je wil)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:25

Geen tijd geven om na te denken. Meestal gaan ze "schrikken" zodra ze daar over na kunnen denken.
Dus m.n. mentaal flink bezig houden, zodat de aandacht bij jou blijft.

Oefening op zich maakt niet uit, maar houd het afwisselend en zorg dat je 'm voor blijft. Dus als je die volte 10 meter rijdt, rijd je er de ene keer in schouderbinnenwaarts uit en de andere keer maak je er halverwege een 8 van. Dat idee.

Vooral zelf lekker actief blijven rijden en niet afwachten tot ie gaat schrikken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:25

Cassidy: Die heb ik inmiddels gekeken! Heb het andere topic op RT-P over kijkerige paarden ook al doorgenomen. Ik weet alleen niet of ik deze tips zo kan overnemen, omdat het daar gaat over paarden die oprecht bang (lijken te) zijn. Dit paard maakt vooral grapjes en tast de grenzen af om te kijken wat hij kan maken en wat niet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:27

In wezen is het verschil van aanpakken niet ZO groot tussen die twee :) Behalve dat je bij de ene iets geduldiger kan zijn dan bij de andere (dus bij de nepschrikker sneller kordaat zijn ipv gerust te stellen )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:27

Het maakt niet uit wat de reden is van het schrikken. Methode werkt. Installeer de One Rein Stop als noodrem, en je hoort in het filmpje ook het verhaal van het paard dat bij de trainer vandaan kwam en bij de eigenaar op een gegeven moment ook van alles flikte. Als paard schrikt, energie laten afvloeien en zo bezig houden dat hij zijn aandacht bij jouw heeft en niet bij de bakkabouters.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:28

Super bedankt voor de tips Ayasha en gaucho! Dat zijn dingen die ik gemakkelijk in praktijk kan gaan brengen!! Ik merk inderdaad dat als hij "tijd krijgt om na te denken" hij kijkeriger wordt.
Wat ik nu soms doe (als ik hem echt niet langs iets krijg) is een volte rijden en die steeds verder openen met m'n binnenbeen, tot we op de hoefslag bij het "enge" zijn. Dat werkt wel erg goed. Het is namelijk geen paard die dwars door je hulpen heen loopt, dus op het moment dat ik met mijn teugels en benen aangeef dat hij naar buiten "moet", dan doet hij het ook wel echt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:29

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:30

Focussed schreef:
Super bedankt voor de tips Ayasha en gaucho! Dat zijn dingen die ik gemakkelijk in praktijk kan gaan brengen!! Ik merk inderdaad dat als hij "tijd krijgt om na te denken" hij kijkeriger wordt.
Wat ik nu soms doe (als ik hem echt niet langs iets krijg) is een volte rijden en die steeds verder openen met m'n binnenbeen, tot we op de hoefslag bij het "enge" zijn. Dat werkt wel erg goed. Het is namelijk geen paard die dwars door je hulpen heen loopt, dus op het moment dat ik met mijn teugels en benen aangeef dat hij naar buiten "moet", dan doet hij het ook wel echt.

Da's ook een hele goeie! Fijne oefening en inderdaad een manier dat ie niet echt "door" heeft dat je hem naar iets toe stuurt waar ie eigenlijk van besloten had dat ie dat best eng kon vinden. +:)+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:39

Cassidy: Is de one rein stop wel handig in deze situatie? Het paard gaat er namelijk niet vandoor, maakt totaal geen snelheid.
Of hij kijkt heel erg en gaat er met een boog om heen (normaal tempo)
Of hij springt 50 cm opzij en loopt weer door
Of hij gaat kort op de rem om daarna weg te draaien van het "enge" in stap of laag draf tempo

Moet sowieso zeggen dat ik liever niet iets aanleer op andermans paard. Heb wel de one rein stop geoefend met mijn eigen paard. Maar dit is het paard van iemand anders, en zou het zelf niet waarderen als een bijrijder mijn paard allerlei dingen leert. (Even puur vanuit de eigenaar gedacht).

Thanks Ayasha! Die oefening werkt idd ook erg goed. Ken jij toevallig nog meer van dat soort handigheidjes?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:49

one rein stop is heel leuk in theory maar gezien het niveau van het paard en vermoedelijk zal er ook bloed inzitten kan het ook heel erg mis uitpakken. Mijn merrie werd er ronduit pissig van en knalde gewoon door met haar neus tegen mijn knie en geloof me, dan laat je vanzelf los want dat is wat je vooral niet wil.. Dan heb je letterlijk eentje die rent zonder kijken. :x )

Het wisseld heel erg. Mogelijke dingetjes afhankelijk van hoe hij er op reageerd (en dat ga je zelf moeten aanvoelen want dat verschilt van paard tot paard en in sommige gevallen van dag tot dag bij het paard... :roll: )
-Netjes vierkant stilzetten en in de aanleuning houden tot hij de spieren loslaat" en dan belonen en wegstappen. Spant ie terug op? Terug stilzetten
-wat je al doet, er naar toe "wijken"
-volte van tien meter inzetten en desnoods in die volte wat doorstellen, door de 'stelling' kan hij zich er moeilijker onderuit trekken zeker omdat je zegt dat ie niet geneigd is door je hulpen te lopen. :)
-vanuit de arbeidsgang terug rijden naar een meer verzamelde gang om je controle te behouden en bovendien geef je hem dan ook meteen een "opdracht" waardoor het kan zijn dat ie vergeet dat ie wilde gaan schrikken. :+ Dit laatste werkte vooral bij de merrie goed die heel graag die kop erop gooide als ze iets zag (ze bleef "in de krul" hoor maar tóch wist ze aan de kant te schieten. :x Met haar terug te rijden zakte ze vaak weer er in.)
- Sb rijden langs het enge of een standaard lichte "schoudervoor" rijden tot je weer helemaal controle hebt. (zelfde voordeel als die volte, door de stelling zal ie minder makkelijk er uit kunnen knijpen.)
-Stel je laat hem er naar toe wijken maar je voelt dat ie tóch gaat willen spannen. Vlak vórór het moment van spanning verklein je de volte op dezelfde correcte manier weer tot ie weer ontspant, ontspannen? Dan wijk je weer naar het enge toe. Slechter wordt ie van die oefening niet en zo ontneem je hem wederom de kans om weg te schieten. :D

Schiet ie opzij of keert ie om, dan is dat óók geen ramp, dat is heel erg goed voor jou om te accepteren (en wellicht het moeilijkste), dan maak je er een oefening van, been er aan en een volte rijden bv.
Schiet ie in galop? Prima, maar dan wel zoals jij het wil, gooi er een tempowisseling tegen aan of vraag hem een figuur... Gaat ie in de ankers? Even goed, stilstaan en achterwaarts vragen en weer (als het voor hem werkt) verzameld voorwaarts...

Ofwel; combineer alle tips die je hier krijgt gewoon lekker en kijk welke die dag werkt. Er staan hele goede tips tussen van de bokkers! Aan jou om jezelf de tijd te geven snel en handig te worden er mee... Zo'n schrikker is niet simpel hoor, of ie echt bang is of niet, ze zijn zo razendsnel! Als je kan "loslaten" dat je nu eenmaal een keer (of een paar keer) te laat gaat zijn en dat dat over 5 jaar en zelfs 10 jaar je zelfs nog zal overkomen, dan ga je ook vanzelf makkelijker kunnen blijven ontspannen en blijven rijden en doordat je de fout accepteerd, ga je hem vanzelf minder maken en zelfzekerder rijden, waardoor jouw genie'tje daar ook minder gaat profiteren. :D
Ik vind het eigenlijk al erg mooi hoe je er hier al mee om gaat... +:)+ Wat zouden veel ruiters daar een voorbeeld aan mogen nemen!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:57

Mijn merrie doet het ook heel erg, anderhalf jaar lang zitten uitproberen hoe je het beste aan kan pakken en wat ook werkt.. Ik probeer haar goed voorwaarts te rijden, veel stelling vragen (van het 'enge' wegkijken) en goed bezig houden. En conseqeunt zijn! Ik heb de vorige reactie's niet gelezen dus weet niet of er al zoiets is gezegt. Bij mijn paard gaat het steeds beter gelukkig, ze is nu makkelijker door te rijden langs 'enge' kabouters

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:01

Mijn paard deed precies hetzelfde (afentoe nog) ik stuur hem terug naar die zijde van de hoefslag en laat haar de hele zijde lang naar buiten kijken