Paard "vliegt" er steeds vandoor met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Paard "vliegt" er steeds vandoor met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:24

Hallo Bokkers,

Ik en mijn paard hebben een probleem, en ik begin er behoorlijk zat van te worden.

Ik heb een hele lieve haflingerruin van 3 jaar en 8 maanden die nu ongeveer een maandje echt onder het zadel is.

Uiteraard is het beleerproces begonnen met o.a. longeren, en dit ging eigenlijk vanaf het begin al vrij snel heel goed. Op een gegeven moment heeft hij "bedacht" dat het een goed idee is om er ineens keihard met volle kracht vandoor te spurten als hij onder het werk uit wil komen omdat hij iets moeilijk vind (nog niet voldoende balans, buigen 1 kant op lastiger o.i.d.) Dit is tijdelijk geweest, want hij heeft daarna eigenlijk wel dik 2 maand keurig gelopen aan de longe. Het enige wat ik in het begin deed als hij er vandoor vloog was hem weer pakken, en weer overnieuw te beginnen. Ongeveer 1,5 maand geleden begon dit "grapje" echter weer, en hij doet dit momenteel alleen linksom. Ik zie het 9 van de 10 keer niet aankomen, en hij vliegt zo plotseling weg dat ik hem gewoon niet kan houden. Dit resulteert er uiteraard in dat hij steeds succes heeft met deze acties.

Ik heb geen aparte longeerbak tot mijn beschikking, maar kan de bak wel afzetten. Echter presteert hij het ook dan om ervandoor te kunnen vliegen. Voor mijn gevoel is dit puur proberen onder het werk uit te komen, hij is nagekeken door een osteopaat en hij zit nergens vast. Verder is hij kwa bespiering ook zo goed als gelijk aan beide kanten. Uiteraard is er zijn natuurlijke scheefheid, wat mij doet vermoeden dat hij het daarom maar op 1 kant doet, omdat hij het buigen/in balans blijven op die hand waarschijnlijk lastiger vind.

Ik heb inmiddels al minimaal 3 weken niet gelongeerd, maar laat hem nu los door de bak lopen zonder lijn, dan is er niet aan de hand, maargoed, dan hoeft hij ook niet te buigen als hij dat niet wil en is het wellicht makkelijker voor hem om zijn balans te bewaren.

Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar. Wie o wie heeft de gouden tip? Ik kom op dit moment niet verder dan een paal verankeren in de grond en hem daar maar omheen te laten lopen := (uiteraard ben ik dit niet echt van plan ;) )

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is, mocht dat niet het geval zijn, vraag gerust!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:35

probeer eens om je longeerlijn korter te houden dan heeft hij minder kans om er zo vandoor te gaan.
Ik heb dit ook voor gehad met mijn Haf, net hetzelfde verhaal.

Ik heb nu een stukje van de bak afgespannen met oranje touw uit de doe het zelf zaak en 2 staanders. Het stuk is 15 op 15 meter.
Ik begin altijd met loswerken en geef haar oefeningen zodat ze meer op mij gericht is en mij als leider ziet.
Daarna werk ik verder zonder longeerlijn, en doe oefeningen louter op lichaamstaal laat ik haar versnellen, vertragen, stoppen, van richting veranderen.
Door het "los" werken met je paard gaat jouw band met haar veel intenser worden en als je op zo'n klein stukje kan werken gaat dit veel vlotter en komt de boodschap ook correcter over.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje kon vooruit helpen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:36

Rukt hij zich echt los of gaat hij aan de longe rennen? In dat laatste geval zou ik hem flink laten doorrennen, en vooral doorgaans als hij er zat van is. Pas langzamer laten gaan als jij dat wilt. En dan pas doorgaan met waar je mee bezig was. Als hij zich losrukt zou ik proberen de bak beter/kleiner af te zetten en als dat echt niet wil kun je tijdelijk proberen met wat scherpers te longeren zodat hij als hij zich wil losrukken dat niet fijn is voor hem. Tot hij geleerd heeft dat luisteren een fijnere optie is dan stout zijn. Moet je wel iets kiezen dat niet onprettig is als hij braaf is natuurlijk (en zeker niet een bit daarvoor gebruiken dat moet altijd een positief ding blijven).

timokyana

Re: Paard "vliegt" er steeds vandoor met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:38

Herkenbaar,hier een hafmerrie die dit doet.Wij lossen het op door met de dubbele longe te longeren.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:03

Bedankt voor de reacties!

Iana: De longeerlijn korter houden werkt alleen als ik hem max 2 a 3 meter ruimte geef, dus dat is weinig zinvol. Grondwerk doen we al, en daar wil ik zeker mee verder voordat ik de longeerlijn er weer aanklik. Echter gaat dat opzich al heel goed, dus ik vraag me af of dat gaat helpen, bij dit specifieke probleem :) Verder ben ik wel van plan om inderdaad te kijken of ik de bak kleiner kan afzetten, wie weet heeft dat nog effect :)

Troi: Hij rukt zich echt los, en gaat dan rennen. Ik heb hem al wel eens door laten rennen nadat hij zich had losgerukt (ik ben mij bewust van de gevaren hiervan). Maar ook dit had geen enkel effect. Wat voor scherpers zou ik kunnen gebruiken als dat niet het bit kan zijn (ben het helemaal met je eens dat het bit altijd positief moet blijven, dus een scherper bit is inderdaad geen optie).

Timokyana: Dubbele longe kent hij wel, maar hebben we al een tijdje niet gedaan. Wellicht iets om binnenkort weer eens te proberen. Was het probleem bij jullie opgelost door met de dubbele longe te gaan longeren of kon je haar daardoor beter houden/corrigeren (zo ja, hoe?)?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:10

Ik kon haar beter houden/corrigeren op twee teugels, zo kon ze niet uitbreken. Ze probeert het nog wel, maar we kunnen het nu ondervangen, zo gedrag doorbreken.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:11

Ok! Dat ga ik binnenkort toch maar weer eens proberen dan :)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:17

Een goede longeercirkel maken met degelijke omheining zodat ie niet uit kan breken.
Vooral een jong paard heeft de steun van een "wand" nog wel eens nodig

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:18

Missje: Het is geen optie om een longeercirkel te maken. Ik sta op een pensionstal en de enige optie die ik heb is een stuk van de bak afzetten :)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:21

Probeer hem eens aan te leren van hand te veranderen aan de longe zonder dat hij in de knoop raakt natuurlijk. Zodra hij er dan vandoor vliegt laat je hem direct van hand veranderen om zijn actie te onderbreken en begin je weer opnieuw. Mijn merrie doet het hierdoor niet meer

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:24

Zorg dat zijn hoofd naar jou gericht blijft zodat hij zijn schouder niet naar buiten kan draaien. Zodra hij dat doet kan hij zich enorm sterk maken. Steeds het hoofd naar binnen houden, klushandschoenen met rubberen binnenkant aan voor grip. Door daarop te focussen en op tijd zijn hoofd naar binnen te stellen kun je het wellicht oplossen. Het helpt om je hand naar beneden te brengen bij een ophouding. Ik heb dit met mijn paard opgelost met een mannelijke stalgenoot die sterker is dan ik en ook een stukje sneller. Daarbij in een laag tempo beginnen. Inmiddels lukt het mij ook. Hopelijk kan dit bij jou ook werken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:26

Ik heb ook een Haflingerruin die dit trukje vaak heeft gedaan. En net als bij jou, ging het zo snel dat ik er niet op kon reageren, en als ik het al kon, was hij zo sterk dat er geen houden meer aan was. Je kan het beste gewoon een stuk afzetten, want dan beperk je sowieso al zijn wegren-ruimte, en kan jij het longeerlijn gewoon blijven vasthouden, ook als hij er vandoor vliegt. De longeerlijn zeker niet korter pakken, maar gewoon mooi op lengte, zodat jij niet ineens een flinke ruk krijgt. Als hij gaat rennen, dan laat je hem rennen, maar wel zo snel als jij wilt! Dus laat hem nog maar harder rennen! Als hij wilt stoppen, geef jij niet toe, maar je laat hem nog een behoorlijke poos op een behoorlijk tempo doorgaan.
En als hij weer braaf is, het lint er niet tussenuit halen. Want ze hebben gauw genoeg door wanneer ze het weer kunnen proberen, en dan ben je weer terug bij af. Mijn Haflinger heeft het 2x geprobeerd, en toen was hij er zat van.

Ze mogen dan blond zijn, maar ze zijn absoluut niet dom (Oke... Soms wel dan...)

Maar ik merk al wel dat het echt een Haflinger trekje is. Ik ken er veel die het gedaan hebben. Het is echt een ras apart, maar dat is ook weer hun charme.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:31

Een kleinere ruimte creëren is naar mijn idee symptoombestrijding. Je lost het gehoorzaamheidsprobleem daarmee niet op. Mijn paard liep ook prima in de longeercirkel, het is moeilijk uitbreken met een omheining, logisch. Maar zodra je in een grotere bak wil of moet longeren, neemt hij een loopje met je. Lijkt me niet echt de meest ideale oplossing.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:32

Hoe heb je de longeerlijn bevestigd? Als je extra inwerking wil kan je bijvoorbeeld de lijn door de binnenbitring kunnen doen, dan over zijn hoofd, achter zijn oren langs, naar de buitenbitring. Dan heeft hij minder om aan te trekken. Vooruit is inderdaad niet erg, maar hij moet wel bij jou in de buurt blijven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:19

Laat hem eens longeren door iemand die hem wel kan houden....En laat diegene jou dan leren hoe hij/zij dat aanpakt. In het merendeel van de gevallen trekken paarden zich los aan de longe omdat de longeur veel te laat ingrijpt en het paard snelheid laat maken van de longeur af. Dan word je meegetrokken en op dat moment heb je echt niets meer te vertellen.
Wat ik zelf doe bij dat soort paarden is de longe door de binnenbitring heen halen en dan vastmaken aan de binnenkant aan de longeersingel. Dat in combinatie met snel en voldoende ingrijpen helpt heel goed. Longeerlijn over het hoofd is leuk, maar als je paard er echt zo hard van doorgaat trek je ten eerste het bit echt vreselijk hard omhoog in de mond en ten tweede heb je kans dat je het hele hoofdstel eraf trekt. Dus daar zou ik wel voorzichtig mee zijn.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:14

Er is helaas niemand beschikbaar die hem wel kan houten, maar door binnenste bitring en dan aan longeersingel is nog niet zon raar idee, dan kan hij nooit zomaar naar buiten draaien :)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:17

Ook mijn haflinger heeft dit een tijdje gedaan.. Ik ben elke keer weer opnieuw begonnen en goed op zijn lichaamstaal gaan letten zodat ik het voor kon zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:42

op deze manier trek je dus ook gedeeltelijk aan het bit.
longeren doe je in principe nooit aan het bit, en heel zeker niet bij een paard die probeert te ontsnappen, dan maak je het vertrouwen in het bit bijna dadelijk helemaal kapot.
niet doen dus

IngeK schreef:
Hoe heb je de longeerlijn bevestigd? Als je extra inwerking wil kan je bijvoorbeeld de lijn door de binnenbitring kunnen doen, dan over zijn hoofd, achter zijn oren langs, naar de buitenbitring. Dan heeft hij minder om aan te trekken. Vooruit is inderdaad niet erg, maar hij moet wel bij jou in de buurt blijven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:46

niet doen en zeker niet bij zo'n jong paard, dit kan echt gewoon door gewoon correct en aandachtig te handelen, meer is er niet nodig
aandacht naar jou toe houden en uiteraard ook oefenen op het wegzetten van de voorhand, zo krijg je die weer naar buiten.

SuperLiesje schreef:
Er is helaas niemand beschikbaar die hem wel kan houten, maar door binnenste bitring en dan aan longeersingel is nog niet zon raar idee, dan kan hij nooit zomaar naar buiten draaien :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:53

@aeolusnr1 Je maakt hier wel de aanname dat paard vlucht uit angst voor het bit.. Dat had ik er niet uit gehaald.

Ik zeg niet dat dit de beste methode is hoor, want het geeft inderdaad behoorlijke druk op het bit vanwege de takelwerking, en het is de vraag of je dat wilt. Maar ik heb eens een paard mogen verzorgen wat ik alleen op deze manier in de longeerbak kon houden, anders sprong hij over de bakrand en rende met het touw achter zich aan over het terrein. Dan heb ik liever wat extra inwerking van het bit. Alhoewel ik toen geen longeersingel had, want ik vind de optie door de laagste ring van de singel wel een goede om eerst te proberen :)

De stelling " longeren doe je in principe nooit aan het bit" zou ik ook nog wel verder willen onderzoeken maar daar is dit vast de plaats niet voor.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:17

nee idd dat gaat niet om dit hier via geschreven tekst even te gaan uitklaren.
Het is dus wel duidelijk hier is mijn mening helemaal tegen die van jou in.
En vergis je niet, het is niet zo dat ik enkel een zachte manier wel , want dat is helaas idd niet altijd mogelijk, je moet hem maar bij je kunnen houden , en zo'n paard is idd heel sterk.
maar er zijn andere mogelijkheden om dat te bereiken.
Maar het bit is bedoelt om fijne zachte signalen mee te geven, als je dat in zo'n situatie als een soort noodstop een kracht gaat geven, dan is er van het paard uit reden genoeg om het bit niet als iets signaalsgevend te gaan beschouwen, het vertrouwen is dan vlug verdwenen.
Elke handeling, van het longeren en of buigen dat leer je dus aan door gebruik te maken van een halster (touwhalster) en in heel hevige gevallen is er nog wel iets anders, maar nooit echt nooit het bit, en zeker niet bij zo'n jong dier, die moet nog leren wat en hoe dingen gevraagd worden en hoe er op gereageerd dient te worden.
Ik heb dit echt al bij honderden paarden toegepast, ook al bij zo'n haflingers, het kan echt wel.
En ik heb helemaal niet gezegt dat het paardje vluchtte uit angst voor het bit, heb ik niet gezegd.

IngeK schreef:
@aeolusnr1 Je maakt hier wel de aanname dat paard vlucht uit angst voor het bit.. Dat had ik er niet uit gehaald.

Ik zeg niet dat dit de beste methode is hoor, want het geeft inderdaad behoorlijke druk op het bit vanwege de takelwerking, en het is de vraag of je dat wilt. Maar ik heb eens een paard mogen verzorgen wat ik alleen op deze manier in de longeerbak kon houden, anders sprong hij over de bakrand en rende met het touw achter zich aan over het terrein. Dan heb ik liever wat extra inwerking van het bit. Alhoewel ik toen geen longeersingel had, want ik vind de optie door de laagste ring van de singel wel een goede om eerst te proberen :)

De stelling " longeren doe je in principe nooit aan het bit" zou ik ook nog wel verder willen onderzoeken maar daar is dit vast de plaats niet voor.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:32

Mijn paard vlucht inderdaad niet uit angst voor het bit, mijn vermoeden is dat hij het op zijn moeilijke kant doen om onder het werk uit te komen :)

Ik ben me nu eerst opnieuw op het grondwerk en het werken aan de hand aan het richten, daarna pak ik de longeerlijn er weer een x bij.

Ik wil absoluut niet met een touwhalster longeren, dit heb ik 1x geprobeerd en mijn paard vond het absoluut niet fijn (het halster paste goed). Juist omdat hij probeert naar buiten weg te denderen komt er veel te veel druk op het halster wat daardoor veel te scherp inwerkt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:36

als je hem niet kan houden is het een ander verhaal maar.... over het algemeen, paarden die ineens de neiging krijgen om te rennen, vooral dan maar laten gaan en als ze zelf "minderen" dan nog een minuut of 5 door laten galopperen, niet laten stoppen.

Vinden ze niet leuk :-) want dan worden ze een beetje moe. Is wel iets van de lange adem.

Op een gegeven moment ga je dan merken dat ze er nog wel vandoor schieten maar iets minder heftig...dan toch via stem proberen te kalmeren en als ze dan zelfs maar rustig beginnen te galopperen BELONEN! maar dat moet je wel aan kunnen voelen. Dus alleen als je een paard goed kunt lezen, ik kan niet bepalen of jij dat kunt, dus eventueel hulp inschakelen !

ik lees je OP nu terug en besef dat dit waarschijnlijk niet gaat helpen. Er echt tussenuit miepen (wegtrekken van de volte) is meer een verhaal van geen respect hebben, dan zal er ook wel meer aan de hand zijn in de omgang.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:44

je wil absoluut het paard niet te veel druk geven via een touwhalster want dat doet pijn zeg je zelf.
Maar via het bit is dat dan geen probleem vind je ook zelf
heel raar vind ik dan toch deze vergelijking
Eender hoe , je moet wel in staat zijn het paard bij jou te houden, het wegvluchten is idd een heel groot deel geen respect tonen naar jou toe.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:49

Heb ik precies het zelfde , wat bij mij hielp is net zolang proberen totdat je op hem mag rijden ( of dat doe je al ) en dan iemand laat longeren en dat jij er dan op zit want dan heb jij meer te zeggen en als dit goed lukt misschien dat het dan wel lukt.
Bij mij lukte het in ieder geval wel uiteindelijk. Suc6 verder ! Veel plezier samen!!